Centered Riding? Wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Centered Riding? Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 22:36

Ik heb wat opgevangen over centered riding. Wie heeft hier ervaring mee. Hoe bevalt dat, wie geeft hier les in. Verschilt het veel van gewoon rijden. Is het bruikbaar in de wedstrijdsport?

Een heleboel vragen dus.


Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:28

Ik heb vorige zomer een heel goed boek geleend in de bibliotheek dat hierover ging. Ik had spijtig genoeg geen tijd om het uit te lezen (deels omdat mijn zus het ook zo interessant vond Knipoog ), dus ik kan er niet zoveel over zeggen. Ik ben even de titel kwijt maar ik zal die even opzoeken. Ik ga het boek zeker eens aanschaffen denk ik.

Het verschilt niet zo veel van 'gewoon rijden', er wordt veel aandacht gegeven aan houding. (zo ver was ik toch geraakt) Het is imo zeker bruikbaar in de wedstrijdsport.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:31

De titel was dus gewoon: Centered Riding, geschreven door Sally Swift

Site waarop ondermeer instructeurs te vinden zijn: http://www.centeredriding.org

Nog een tip: Google -> 'Centered Riding' ingeven, dan krijg je een hoop sites met uitleg!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:46

centered riding staat de balans van ruiter en paard centraal, goed voor de zit!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:58

JA ik he het boek ook. Ik ben er in bezig, ben al in hoofdstuk 4 *LOL*
Het is heel bruikbaar in de wedstrijdsport, het is eigenlijk geen aparte discipline, maar een manier van zitten (correct me if Iam wrong)
Josien hier op bokt doet er volgens mij ook veel mee..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:09

Inderdaad werk ik veel met centered riding. Voor de goed on af hakelijke zit is centered riding een top methode. Het zorgt dat de ruiter in evenwicht zit waardoor de ruiter optimaal kan mee bewegen met het paard. Hierdoor gaat het paard ook beter in evenwicht lopen, omdat hij het gewicht van ruiter niet meer hoeft op te vangen. Zorgt voor een losse ontspanne gang.

Centered riding is zeker geschikt voor de wedstrijd sport. Je kunt namelijk meer uit je paard halen doordat je de hulpen subtieler kan geven. Je hebt namelijk nauwelijks spier spanning nodig in je lichaam om overeind te blijven.
Daarbij ziet het er in het geheel veel mooier statiger uit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:58

Ik heb een paar jaar geleden les gekregen van Vanda Oosterhuis. Zij geeft lessen in cetered riding. Volgens mij staat bij deze ´methode´het lichaam centraal, het lichaam bestaat uit blokken, die allemaal goed in elkaar op elkaar gestapeld moeten zijn. Ik heb aan deze lessen best veel gehad, vooral mijn zit is toen enorm verbeterd.

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:31

centred riding werkt! ook in de wedstrijdsport, al ben ik daar helemaal tegen!(wedstrijden dan...)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:33

mekkera schreef:
centred riding werkt! ook in de wedstrijdsport, al ben ik daar helemaal tegen!(wedstrijden dan...)


Oei....een pittige opmerking. Wat vraagt om een iets duidelijkere uitleg. Ik vind nl. dat centrered riding je wel degelijk kan helpen in de wedstrijdsport, alles draait toch om een perfecte balans tussen paard en ruiter?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:38

Coby"]
[quote="mekkera schreef:
centred riding werkt! ook in de wedstrijdsport, al ben ik daar helemaal tegen!(wedstrijden dan...)


Oei....een pittige opmerking. Wat vraagt om een iets duidelijkere uitleg. Ik vind nl. dat centrered riding je wel degelijk kan helpen in de wedstrijdsport, alles draait toch om een perfecte balans tussen paard en ruiter?
[/quote]

Bedoelt mekkera niet dat ze tegen de wedstrijdsport an sich is?

Strakke binnenkomer trouwens Tong uitsteken

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:50

Oei je hebt gelijk, niet goed gelezen. Bij deze sorry voor mijn opmerking....En in ieder geval veel plezier op Bokt!!

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:59

ik heb les in centered riding en dat bevalt erg goed! Je leert te voelen vat goed en fout is, daardoor wordt je je erg bewust van jezelf en het paard, waar je vervolgens weer op in kan spelen. Het is ook veel met je zit, maar dat is heel belangrijk, wanneer deze niet goed is kan je nooit verder, want dan loop je later tegen problemen aan. Van daaruit leer je weer verder met dressuur, western, net wat je eisen zijn!
Het boek ben ik ook aan het lezen, maar bij les vind ik het 'sprekender'!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:09

Nog over dat boek, kan je er ook wat mee in de praktijk? (duidelijk uitleg, oefeningen etc)
Bij sommige boeken staat alles zo mooi beschreven, helaas kan je het niet aan de hand daarvan ermee in de pratijk (gedeeltelijk) verder gaan

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:45

Ik heb centered riding les gehad van Nelleke Deen.. Ik heb er echt heel erg veel van opgestoken en kan me erg goed vinden in die manier van paardrijden.
Ik heb het boek centered riding ook maar ik vind het doen mbv les in de praktijk duidelijker.
Jackim: Er staan hele duidelijke oefeningen en uitleg in. Denk dat je er in de praktijk best wat mee kunt. Toch vond ik een les toch fijner omdat je dan beter op je fouten e.d. gewezen wordt.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:12

is niet erg hoor, dankzij een aantal bokkers hier, ja in een dag, ben ik toch wel heel anders over paarden gaan denken, (zie 'belachelijke vraag" "mijn paard doet het niet" in rijtechnische problemen, nu komen jullie re toch wel uit) Ik ben eigenlijk tegen wedstrijden omdat je 'gewoon' iets overdoet als het fout gaat en in een wedstrijdrij je gewoon door Haha! . Centred riding is een heel duidelijk boek hoe goed te zitten en te rijden. heb ook net gister een nieuw boek ontdenkt: verlichte rijkunst van Heather Moffet. vette eye opener!, voor de okkers die op mijn vraag gereageerd hadden (met veel ongeloof en walging) gister alles afgedaan en ja hoor...trots dat 'ie rond liep! Bedankt! *LOL* *LOL* *LOL* Haha!
groetjes, mekkera

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=406949

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:02

nou mekkera, ik ook al tegen de wedstrijsport en voor bunnybin...toevallig hoor. Ik ben hier ook nog maar net, alhoewel jij al 12 berichten hebt... heb jij konijnen van bunnybin? stuur maar bp'tje, 't is een paardenforum he?

Ik vind het boek centred riding heel ingewikkeld, maar ben toch een eind in gekomen. had wel liever les, maar woon ver van een goede instructeur...jammer. 't is trouwens goed te gebruiken in de wedstrijdsport! Al ben ik daar ook tegen maarja, ieder doet wat 'ie wil, en ik probeer je te overtuigen om het paardvriendelijker te doen, een ruiter in evenwicht zit vast veel lekkerder dan een scheefzittende ruiter...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 17:08

De boeken heb ik inderdaad al 1 en 2. Ze zijn allebei best duidelijk, ik heb ze gelezen (nog niet helemaal uit) maar om verder uit te gaan heb je denk ik toch les nodig. Ik weet nog niet zeker of ik dat wil, maar ben geintresseerd wat andere mensen ervan vonden/vinden. (Mijn gewone intructeur bevalt goed, daarnaast ben ik tegenwoordig meer spring als dressuurruiter)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:17

Ik heb een cursus centered riding op ijslanders gedaan, we kren les van Vanda. Het was een leuk en leerzaam weekend, maar wel een beetje te kort. Ik heb er vee;l vabn opgestoken, maar je moet er wel wat tijd in steken. Lees een goed boek en ga op cursus. Het is niet echt een manier van rijden, maar meer een denk/rij manier. Je kan het overal op toepassen.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:54

Centered Riding helpt ook goed wanneer je paard zich ergens vastzet. Grote kans dat je zelf ook ergens onnodige spierkracht gebruikt. Zaken als een holle rug, schijnbuigen e.d. komen bij Centered Riding snel naar voren en worden verholpen door erg te werken aan je eigen houding en hulpen.
Zelf heb ik - eigenlijk niet frequent genoeg - les bij Greet Bouwmeester (Alona), en ik merk vooral aan mijn paard dat hij het erg prettig vindt. Hij laat meer los en loopt lekker op zijn eigen benen (i.t.t. leunen op de teugel).

Je zou gewoon eens een clinic moeten bijwonen, of lessen nemen om het te ervaren.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:23

Ik heb een aantal keren meegedaan aan cursussen van Wendy Murdoch ( een amerikaanse leerling van Sally Swift) . Zij gaf deze cursussen bij de Paardenmaat in arnhem. En heb hier heel veel van geleerd. Het is echt mijn basis van het paardrijden. En kan er altijd op terugvallen.
Ik vind het boek leuk om te lezen maar denk dat er wel moeilijk een voorstelling bij te maken is wanneer je niet een heel klein beetje praktijk hebt gehad. Zelf ben ik ook inderdaad fan van Nelleke Deen. Vind dat een fantastisch mens... En kan ook super lesgeven.

Het Centered Riding is goed te gebruiken in de wedstrijdsport. Het heeft namelijk niks te maken met jouw paard zijn gymnastisering. Maar wel heel erg met jouw eigen zit en in hoeverre jij het paard " in de weg zit" als ruiter zijnde.

Als je wat clinics wil bijwonen moet je even contact via pb met me opnemen dan ken ik nog wel een adres waar regelmatig van die clinics of cursussen gegeven worden. En ook nog wat instructeurs die er les in geven..

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:41

ik heb alleen de eerste hoofdstukken gelezen en ben door meer te letten op die eerste basisdingen al beter gaan zitten vind ik. Lachen
nu de rest van het boek nog Bloos

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:37

Ik heb afgelopen zaterdag op mijn nieuwe verzorgpaard voor het eerst CR les gehad, en ik vind het SUPER! Zodra je "goed" zit, zegt dat paard zeg maar "Ha, das fijn!" en beloont je voor je houding door automatisch aan te teugel te gaan lopen! OK dan!
Supermethode, ik ga hier zeker verder mee, ookal zou ik dan gewoon met manege lessen moeten stoppen. I LOVE it! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Oza04 en 55 bezoekers