Helemaal hyper en opgefokt, hoe ontspannen werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Helemaal hyper en opgefokt, hoe ontspannen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:10

Heeft iemand misschien nog een tip?

Het probleem is dat mijn paard naarmate hij wamer wordt hij een beetje erg hyper wordt.

Hij kan dan alleen nog maar zijwaarts of galopperen. Of er tussen uit peren. Ook als ik hem hard aan het werk probeer te zetten gaat hij er nog tussenuit of wordt hij onbereikbaar. Met onbereikbaar bedoel ik dat hij zich helmaal oprolt en enkel wil galopperen, als ik hem terug probeer te nemen gaat hij super verzameld galopperen maar relaxed draven zit er niet in.

Als je hem even lange teugel stap geeft gaat dat wel maar zodra je ze de teugels op maat gaat maken is het weer hetzelfde liedje: oortjes er op en gaan met die banaan.

En als ik hem dan wel in een redelijk normale draf krijg wil hij erg hard en als ik hem opvang neem ik hem steeds korter want zodra ik weer iets toegeef gaan we weer in een overhaast tempo verder.
Hij loopt dan wel leuk maar van ontspanning is dan geen sprake meer.

Wat ik in de les moet doen is hem toch proberen los te maken door hem op een kleine 8 te zetten (door een s van hand veranderen) en met mijn binnenbeen naar de buitenhand toe rijden. Maar soms kan ik dan helemaal niks meer met hem want dan gaat hij compleet over de zeik. Ik kan er geen been aanleggen. Gisteren heeft mijn instructeur er op zo'n moment even naast gerend en hem op de hals geklopt en toen kalmeerde mijn paard wat maar ja in de ring is dat niet toegestaan.

Als hij in zo'n staat is schrikt hij ook op stal van van alles en als we dan buiten gaan uitstappen schrikt hij niet maar terwijl de rest stapt zit ik in een galop op de plaats.

Wie heeft nog een ideetje? Hoe ik hem dus toch én aan het werk maar zonder die spanning zodat ik meer hals kan geven enzo kan rijden.


DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:42

Wat mischien kan helpen is dat je paard meedere malen per dag de box uit komt,dus voordat jij gaat rijden hij al los is geweest of op het land of gelongeerd..Ik heb namelijk een pony gehad die daar ook last van had maar toen die meerdere malen per dag eruit werd gehaald werd dat na verloop van tijd beter..Wat ik ook vaak deed was de pony al longeren met bijzet zodat ik hem daarmee al los kon werken..Bij mij hielp het,hoop dat je er wat aan heb succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:55

Hij gaat al elke dag de wei op in een groep. Van 8 uur 's ochtends tot een uur of 2 's middags.
Longeren helpt niet, als hij eenmaal het is, is hij ook heet. Met longeren kan hij ook helemaal uit zijn dak gaan terwijl hij dan heel sloom begint eindigen we soms "laagvliegend".
Wel bedankt voor het idee

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:06

Maar ook als je hem longeert met bijzet??En mag ik vragen hoeveel voer krijgt hij per dag??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:12

Hij drukt zich dan helemaal weg met bijzet als hij gaat. Ook als je hem heel kort bijzet of met goque longeert. Hij is nogal lenig.
Hij krijgt 3 kg pavo 2, gras eet hij op op de wei en dan nog ruwvoer. Er zijn paarden op stal die meer krijgen maar die veel en veel rustiger zijn. Hij is trouwens ruim 75% volbloed en elke jaar als het warmer wordt overenergiek.
Het lijkt een beetje alsof er op een gegeven moment een knop om gaat als hij warm is gelopen of overstuur is geraakt en dan blijft hij gaan. Als hij losgaat kan hij ook heel hard gaan rennen en blijven rennen.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:24

Mm lastig idd heb je er wel is overnagedacht hem speciaal voer te geven voor paarden die over actief zijn of iets calmeerends bij te voeren zoals magnesium??En hoe oud is hij??

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:30

loslaten van voren en hem zo met lichte teugel druk proberen te laten ontspannen is eht enige wat dan wil werken bij mijn bijrijdpaard, vooral niet tegen gana werken of trekken word hij alleen maar drukker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:32

Hij is 10. Ik heb inderdaad wel eens nagedacht over ander voer maar ik ben dan bang dat hij zijn power kwijtraakt en gaat sjokken. Het liefst zou ik die power omzetten in echt rijden. Hij kan ook wel braaf sjokken maar dan moet je vooral niks vragen en veel stappen, dan kom je aardig een b proef door maar hij mag wel wat meer laten zien.
Soms heb ik opeens een moment dat ik hem onder me geweldig voel gaan, dan kan je meedeinen op zijn rug en is hij soepel en gebruikt hij zijn achterhand. Maar dat is dan maar eventjes maar dat voelt zo gaaf! Zo wil ik hem langer aan het lopen houden maar dan wel controleerbaar.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:34

Katrien, als 1 van onze dravers zo reageert, dan is mijn eerste gedachte 'die heeft ergens pijn', daar lopen ze meestal voor weg. Pablo heeft de laatste tijd regelmatig wat gemankeerd toch? Het hoeft natuurlijk absoluut niet zo te zijn, maar het klinkt mij in de oren alsof hij ergens last van heeft. Sterkte!

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:40

Hij is klinisch helemaal goedgekeurd en erg vrolijk. Gaat met goede zin de bak in en loopt veel met zijn oortjes naar voren. Doet zijn mond open als ik het hoofdstel in doe en op zijn rug kan ik geen pijnlijke plekken ontdekken. Hij heeft inderdaad vaak wat gemankeerd en daarom is hij helemaal gekeurd voor ik weer ben begonnen. Op de wei gaat hij soms ook helemaal uit zijn dak en dan wordt hij nergens toe gedwongen (ook niet door de meeweigenoten). Ik denk dat ik vrij zeker kan zijn dat het geen pijn is waardoorhij zo hyper is.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:43

Kon je er maar in kijken he? Maag, darmen, lever - kunnen allemaal voor krampen zorgen waar je geen vat op hebt van buitenaf, blaas- of nierstenen, ik noem maar wat hoor, maar die veroorzaken wel tijdelijke aanvallen. Ik hoop dat je een oplossing vindt .

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:47

Inderdaad, er kan van alles gebeuren in zijn lichaam. Maar als hij ziek is, kijkt hij anders uit zijn ogen, beweegt zich anders. Het ziet er nu echt uit alsof hij dikke pret heeft.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:50

Denk toch dat het verstandig is wat aan het rantsoen te veranderen. Mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal was ook: dat paard heeft ergens last van. Dat kunnen dingen zijn die je met een klinische keuring niet ziet.
Om een voorbeeldje te geven, toen ik mijn kwpn-er net had, had hij regelmatig last van spierpijn. Je zag dat verder niet zo aan hem, maar als je dan ging rijden, ging hij op de plaats galoperen of hij bokte bij aangaloperen en dat soort dingen.
Door uitgebalanceerde voeding en een kuurtje om hem te helpen afvalstoffen af te voeren, heeft hij eigenlijk nooit meer ergens last van.
Vergis je niet in de invloed van voer op het hele gestel van je paard. In deze periode kunnen ze ook al aardig wat uit het gras halen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 02:34

Mijn ervaring is dat het enige wat helpt is consequent blijven,
dus niet dat been afsteken, niet hand naar voren, gewoon eraan blijven rijden.
Volgens mij stop jij met rijden, en inderdaad, dan gaat hij schrikken.
Als hij galoppeert, terug nemen naar stap en proberen opnieuw aan te draven, al moet je het 100 keer opnieuw vragen. Gewoon doen of je neus bloedt en iedere keer weer overnieuw beginnen, zodra hij draaft kort belonen met je stem maar er wel weer aan blijven rijden.
Neemt hij het tempo over in draf? Op tijd terug nemen, en dus niet wachten tot hij 3 tandjes harder gaat, maar al bij het eerste tandje weer terug laten schakelen, zodra het tempo weer van jou is kan je weer ontspannen.

Alles draait dus om het super consequent zijn, dan weet hij wat hij aan je heeft en kan hij dus ontspannen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:08

Sjuimpje schreef:
Mijn ervaring is dat het enige wat helpt is consequent blijven,
dus niet dat been afsteken, niet hand naar voren, gewoon eraan blijven rijden.
Volgens mij stop jij met rijden, en inderdaad, dan gaat hij schrikken.
Als hij galoppeert, terug nemen naar stap en proberen opnieuw aan te draven, al moet je het 100 keer opnieuw vragen. Gewoon doen of je neus bloedt en iedere keer weer overnieuw beginnen, zodra hij draaft kort belonen met je stem maar er wel weer aan blijven rijden.
Neemt hij het tempo over in draf? Op tijd terug nemen, en dus niet wachten tot hij 3 tandjes harder gaat, maar al bij het eerste tandje weer terug laten schakelen, zodra het tempo weer van jou is kan je weer ontspannen.

Alles draait dus om het super consequent zijn, dan weet hij wat hij aan je heeft en kan hij dus ontspannen.

OK dan! Niets meer aan toe te voegen...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:31

Ik heb nog wel iets toe te voegen, hoe meer jij je frustreert hoe erger hij zal worden!!!!
Ik rij een 13 jarige merrie, ook 1 die na 15 minuten steeds heter wordt, het zit m ook in de aanleg, je schreef al dat hij hoog in het bloed staat.
Je moet inderdaad terug schakelen, maar dat is lastig hoor, mijn galopeert op een gegeven moment ook op de plaats, en stappen lukt dan echt niet meer. Ook aan de longe wordt mijne heet. En ze staat de hele dag op de wei. Die van mij mankeert niks op medisch gebied ze is super vrolijk en alert, en ze loopt zo al 11 jaar!!!!!
Ik rij met weing teugeldruk en veel been eraan, ik rij veel kleine voltes (slangenvoltes werkt bij mij avererechts), veel binnen been en buitenteugel, zodat je, je paard wel recht kan houden, want je staat m toe om schreef en zijwaarts te galoperen. En vooral rustig blijven., belonen als het wel goed goed gaat, en consequent gaan. De verbeteringen zul je wel merken maar gaan erg langszaam,maar ik denk dat je het er nooit helemaal uit rijdt, althans ik niet...en ik rij toch licht tour met andere paarden.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:21

Ga is helemaal opnieuw beginnen. Dus eerst veel grondwerk, zodat je op de grond 100% controle heb. Dan pas onder het zadel en eerst stappen. Zorg dat de stop er goed inzit en ga dan steeds een stapje verder. Dus niet direct alle gangen willen rijden. Hou het eerst maar is op stap en oefenen van de stop en zijgangen. Ga daarna pas draven en pas als draf goed onder controle is galop.

Daarbij los houden van voren. Ik heb het filpje gezien van je profiel. Een leuk paardje die geheel op de voorhand loopt. Hoe meer je van voren vast houd, hoe meer hij op de voorhand valt.
Ik vergelijk het vaak met een paaltje die je onder de neus van het paard zet. Het paard kan lekker gaan leunen op het paalde en daardoor op zijn voorhand vallen en steeds harder gaan lopen. Veel paarden worden dan ook opgefokt. Haal je het paalte weg(teugels los) dan kan het paard twee dingen doen. Op zijn snufferd vallen of zijn achterhand gaan gebruiken.

Dus teugels los en nagelang dat nodig is korte ophoudingen geven. Dus terug nemen en direct weer los, je paard niet de gelegenheid geven om te gaan hangen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:48

Bedankt voor de tips! Ik moet inderdaad super consequent bij hem zijn zijn want zodra ik iets geef dan neemt hij je alles.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:12

Nog even over het voer het is makkelijker power erbij te krijgen als eraf!!En dat is voor jou een stuk minder frustrerend,en op die manier ook makkelijker eens door te kunnen trainen met hem..Heel veel succes!!

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:21

Wat ik nog wou toevoegen is dat sjuimpie daarin wel gelijk dat je moet blijven rijden maar als dat niks blijft opleveren dan moet je toch eens verder gaan kijken..Dus wat ik al zei met bepaald voer of iets dergelijks..Kijk maar bijvoorbeeld naar een kind wat over actief of hyper is,daar kan je conseqent bij zijn wat je wil maar dat levert ook bijna niks op die krijgen ook een aangepast eetschema..

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:25

En op wat josien zegt niet ieder paard pakt het zo op als je de teugels los heb hij op zijn achterhand gaat lopen..Ik heb er een dat als je dat deed hij hem juist er tussen uit peerde die moest gewoon eerst in zijn hoofd rustig worden en nu na drie maanden is hij rustig in zijn hoofd en weet hij wat er moet gebeuren als ik mijn teugels wat meer geef..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:04

Okee, misschien toch eens naar het voer kijken. Dat voer ik niet zelf maar dat wordt van stal gedaan. Eigenlijk vinden ze dat hij dat echt wel nodig heeft, volgens mij kan hij ook op minder voer dus dat zal ik toch weer eens aankaarten.
Vroeger stopte ik inderdaad wel eens met rijden als hij zo wegspoot maar tegenwoordig probeer ik meteen door te rijden. Ik krijg hem nu wel veel vlotterterug en hij flikt het minder vaak maar het plotseling er tussen uit gaan als een raketje is niet weg. Maar dat is eigenlijk weer wat anders dan het hyper zijn. Hij kan er even van tussen gaan en dan toch weer normaal op te pakken zijn. Om hyper te worden hoeft hij er niet eerst van te tussen te gaan. Dat kan gewoon na 20 minuutjes er in komen. Dan ben ik bezig en dan wordt hij steeds feller. Dan moet ik heel erg opppassen als ze middendraf gaan doen want dan wil hij voorop en langs iedereen heen.
Op de grond is hij over het algemeen hij heel braaf. Je kan hem los neerzetten op het erf als ik nog wat ben vergeten te pakken uit mijn kast en hij loopt aan een los touwtje mee en staat stil als ik dat ook doe. Ook met het poetsen hoef ik maar "om" te zeggen en dan gaat hij om.
Maar goed, ik zal nog eens over het voer praten met de voerder en verder goed opletten dat ik zelf niet bij voorbaat ga terugtrekken en streng blijven en op tijd belonen als het wel goed gaat.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:02

Citaat:
En op wat josien zegt niet ieder paard pakt het zo op als je de teugels los heb hij op zijn achterhand gaat lopen..


Inderdaad, maar wel met de juiste training erbij.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 07:41

slof erop en klaar is kees! Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:49

weet je nog dat ik je laatst zei om heel langzaam en verzameld te gaan draven ?
toen ging hij meer op zijn achterhand lopen en werken
Kan het zijn dat het toch iets is om onder het werk uit te komen ?
Dat hij sneller is dan jij >
dat je het met heel veel slimheid op moet lossen: niet trekken aan de teugels, maar spelen, los, vast, zodat hij zich niet kan op gaan krullen
Het is en blijft een heel moeilijk paard om te rijden, zonder meer
Hij is ook zo superslim !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers