Kreupel paard..Wat zouden jullie doen in mn geval?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Kreupel paard..Wat zouden jullie doen in mn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:08

Mn bijrijdpaard (HAf) is sinds vorige week dinsdag kreupel.
Sinds vorige week woensdag staat hij geheel op rust.
Nouja op rust .... de eigenaar laat volgens mij bijna dagelijks het paard een stukje in draf om te kijken of hij nog kreupel loopt. Scheve mond
Ik vind dat hij beter het dier een paar dagen of week op rust kan zetten en dan pas het paard kan laten draven om te kijken of er verbetering is. Maarja...hij is en blijft de eigenaar.
Nu wil de eigenaar ondanks dat het paard kreupel is het paard van de winterstalling naar de zomerstalling verhuizen.
Hij wil dus dat ik hem onder het zadel naar de weide rijd. ( ongeveer 4 km verderop). Ik heb gezegd dat ik dat geen goed idee vind, omdat hij kreupel is en dat je het been zo teveel belast en dat je dan nog verder van huis bent.
Volgens de eigenaar kan het geen kwaad. Hij vind dat ik er gerust stapvoets heen kan rijden, omdat hij alleen in draf kreupeld. Maar volgens mij is dit niet zo'n goed plan.
Hij wil het paard met alle geweld verhuizen. Als ik hem er niet heen rijd onder het zadel, dan spant hij hem voor de wagen en rijd zo stapvoets naar de weide.
Ik neem aan als het paard voor de wagen wordt gespannen veel meer zn been belast of niet?
Ik zit er over te denken om het paard aan de hand er heen te brengen, lijkt me het minst belastend.
Ik voel me best wel onder druk gezet...van als jij hem die kant niet oprijd, dan ga ik hem inspannen voor de kar en rijd ik hem er wel heen.

Wat zouden jullie doen in mn geval? Verward
Laatst bijgewerkt door foetsie op 29-04-04 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:14

Ligt eraan wat hij heeft...maar in de regel kan het best. zeker rechte stukken........

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:17

Het is niet bekend wat hij heeft. De eigenaar wil het nog 2 weken aanzien voordat hij er een veearts bijhaald.
Wat kan op zich wel...rijden, mennen, aan hand lopen? Ik neem aan dat je het laatste bedoeld?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:19

ik denk eerlijk gezegd dat het voor de kar miner beastend is
zeker als het een licht karretje is,
het is iets anders als er een kar aanhangt waar er 10 mensen inkunnen Haha!
maar denk dat je erop stapvoets het wel kan hoor, misschien als je merkt dat hij het moeilijk heeft dat je kunt afstappen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:34

Rechte stukken stappen kan best op een paard, mits hij geen zware peesblessure heeft. Ik deed het nog wel eens en dan vooral met paarden die aan de hand wat drukker waren. Als je erop zit heb je er meer over te vertellen en dat kleine beetje extra gewicht maakt dan niet zoveel uit. Als het maar rechtdoor is

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:36

maar op straten ben je soms verplicht om bochten te nemen, of kan dit geen zoveel kwaad?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:44

Als je het voor jezelf geen fijn idee vind er heen te rijden, stap je toch af zodra je uit het zicht bent?
Als die je inhaalt zeg je gewoon dat je hem voelde kreupelen *ben niet vies van ene leugentje om bestwil*

Zoals G&K zegt zou het neit zoveel kwaad kunnen een recht stuk te stappen, maar als je niet weet wat het is omdat er geen DA bij geweest is zou je dat ook nog gewoon kunnen doen, of wandelt die mee?

Als die meewandelt kan je ook als je erop zit altijd nog zeggen van goh ik voel dat die onregelmatig is.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:50

Wat de wagen betreft is het geloof ik een soort marathon wagentje. Ik weet niet of hij er alleen op zit of zn kids meeneemt.
Eigenaar loopt niet mee. Als ik bij de weide ben pikt hij mij op met de auto en brengt mij en het tuig terug naar de stal.
Ik voel me in ieder geval al iets gerust gesteld door jullie antwoorden.
Het zat me erg dwars, ben gek op het beest en wil niet graag dat zn kreupelheid verergert.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:15

Misschien heb ik er overheen gelezen Schijnheilig maar kan ie nergens een trailer lenen Verward

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 23:01

Heb ik ook wel aan gedacht. Maar dat kost natuurlijk weer Geld, geld!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:06

foetsie schreef:
Heb ik ook wel aan gedacht. Maar dat kost natuurlijk weer Geld, geld!


hmmm das waar, hij heb geen kennisen of buurtjes waar ie zo'n ding kan lenen, das jammer.

Maar als ie zn paard naar de kl#te (beetje overdreven das waar Schijnheilig )laat rijden omdat ie zonodig naar de wei moet, kost het hem misschien nog veel meer geld bij de DA

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:27

Bochten op straat is niet erg hoor. Het gaat om bochten tijdens het rijden (voltes en dergelijke) Als jij in stap naar het land toe gaat, dan kan een afslag naar links of rechts geen kwaad.

Ik zou het heft in eigen handen houden en er op stappen. Als hij ingespannen wordt heb je kans dat de eigenaar gaat draven met hem.
Nu kun je ook echt blijven stappen. Mag je hem naar het land toe wandelen, dus ernaast? Dat kan zoiezo geen kwaad.
En anders erop, lekker lang teugeltje en genieten van het mooie weer.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe erg kreupel ze loopt.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 18:30

Zal vanavond nog wel ff bellen naar de eigenaar.
Het paard loopt zo te zien niet kreupel in stap, wel in draf en iets in galop.
Ik laat jullie nog wel horen hoe het afloopt morgen.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:59

Ik heb even een vraagje: je zegt dat het paard volledig op rust staat, maar toen mijn verzorgpaardje kreupel was (toen was ook de oorzaak niet bekend, maar geen peesblessure ofzo, waarschijnlijk 'gewoon' kreupel door een trap van een ander paardje of het stappen in een kuil o.i.d.) moest er van de dierenarts juist minstens 3 keer per dag 10 minuten tot een kwartier met 'r gestapt worden. En in een ander geval, ook bij kreupelheid, moest er ook gelijk nadat ze kreupel was geraakt met 'r worden gestapt en ook 3 keer per dag 10 minuten tot een kwartier. Ik dacht dat dat in zulke gevallen altijd het geval was...?
Maar het lijkt mij dus dat je er aan de hand sowieso wel heen kan lopen, dat lijkt me ook het beste. Onder het zadel kan eventueel ook wel, als je echt blijft stappen, maar het lijkt me niet echt goed voor het paardje, maar het zal ook wel niet zo veel kwaad kunnen.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:42

Hof die liep 2 weken geleden ook niet goed, hij is wel volledig op rust gekomen qua rijden enzo. Maar liep wel hele dagen buiten, in het land ging ie ook wel stukjes draven en galopperen.
Ik heb wel met hem gewandeld, in stap gewoon, daarin liep hij wel goed. Het is er toen niet erger van geworden, alleen maar beter.

Ik denk dat je wel gewoon hem erheen kan rijden/wandelen, als je in stap blijft!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:42

Met volledig op rust bedoel ik dat hij niet bereden word of aangespannen.
Hij staat in de weide met een uitloop, dus hij krijgt beweging genoeg hoor. Knipoog
Heb vanavond de eigenaar gebeld en die wil nu het paard inspannen en dan stapvoets naar de weide rijden.
Hopelijk loopt dat goed af, had hem liever aan de hand meegenomen of onder het zadel die kant opgereden.
Maarja als het wel erger word, dan heb ik het tenminste niet gedaan.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:57

ik heb van de dierenarts gehoord dat je juist elke dag een stuk op een verharde weg niet op gras ofzo teminste het liefste niet, ongeveer een 20 min aan de hand moet lopen en vedder gewoon rust geven maar ik weet niet hoe erg het is maar als het heel erg ik kan je er maar beter niet op gaan zitten, en als je wil weten of hij kreupel is ( mischien is dat wel alemaal on nodig hoor maar ik had niet zo veel zin om alles te lezen, alee berichtjes dan die iedereen geschreven had ) maar hoe je dus goed kan zien of hij kreupel is, is op een recht stuk asvalt heel hard gaan draven en dan het hele halstertouw loslaten en als hij dan met z'n hoofd heen en weer schud en een beetje hinkt is hij kreupel maar dat kan je niet zien op een stuk gras ofzo, als je daarop gaat draven, en elke dag z'n been 10 min met koud water afspoelen helpt ook veel suc6 en sterkte vedder nog!
Mischien was dit on nodige info, maar je weet maar nooit....!
owja soms duurt kreupelheid maar 1 dag soms 3 dagen soms een week maar meestal niet zo lang en anders zou ik de dierenarts gaan halen als het heel erg is maar ik zou even wachten tot ze weer wat beter is!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 08:53

Afspuiten heb ik zo wie zo dagelijks gedaan.
Vandaag gaat hij naar de weide, daar is geen mogelijkheid meer om zn been af te spuiten. Scheve mond
Er is wel een waterpomp, das alles.
Zolang er geen veerarts bij is geweest, is het alleen maar gissen wat hij heeft.
Hij is nu al 12 dagen kreupel.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:07

Om jullie verder op de hoogte te houden, laat ik nog ff een berichtje achter.
De eigenaar was een beetje ongeduldig, dus heeft het paard aangespannen en heeft hem zo stapvoets naar de weide gebracht.
Volgens de hoefsmid was hij niet geblesseerd aan zn linkervoorbeen, maar lag het aan zn rechterschouder. Waarschijnlijk iets met een spier of pees.
Kreupelheid is wel wat minder geworden hoorde ik van de eigenaar, meer veearts is er nog niet bij geweest.
Paard wordt een maand op rust gezet.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:33

Oh........ nou lekker dat het allemaal zo gaat..... Scheve mond geef je paardje een knuffel van me!!! Ook een knuffel voor jou van mij

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 01:22

Bloos Dank je wel, zal het paard zeker een extra knuffel van jou geven.
knuffel terug aan shining... Ach gut

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 21:28

Met mn bijrijdpaard gaat het gelukkig al beter. Er is geen veearts bij geweest. Na een rustperiode van 23 dagen mocht ik hem weer berijden. Afgelopen vrijdag heb ik weer voor het eerst gereden. Ik heb toen een buitenritje van een uur in stap gemaakt.
Zondag heb ik ook weer een buitenritje gemaakt en een klein stukje gedraafd en een heel klein galopje tussendoor van ongeveer een uur en dinsdag ook een ritje van een uur.
Ging prima.
Afgelopen zaterdag heeft hij ook al weer voor de wagen gelopen min. 8 km. Dus ik hoop dat het niet te belastend voor hem was.
Vond het niet zon slimme actie van de eigenaar maar goed....
De eerste 2 weken wordt hij om de dag ongeveer bereden en dan bouw ik het langzaam weer op.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:21

Met een aantal blessures is het juist goed met het paard te stappen. Mijn paard was recentelijk ook kreupel en met stilstaan verbeterde er niets, pas toen ik dagelijks ging stappen ging hij met sprongen vooruit.
Let maar eens op, als je last van spierpijn hebt en je vanuit stilstand moet gaan bewegen is het pijnlijk, de spierpijn gaat het snelste weg met wat (lichte) beweging.


Maar gelukkig gaat het weer goed met je paard!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 22:25

Ik ben inderdaad zeer blij.
Vooral omdat het nu ook zulk mooi weer is om te rijden.
Het scheeld in ieder geval dat ie de hele dag buiten in de weide loopt met een Shet.
Dus wat dat betreft krijgt ie ook wel genoeg beweging.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:13

Ik denk dat als die drie ritjes van een uur kan hebben die 8 km voor de kar ook weinig kwaad kan.
Dus zal best wel allemala goed komen.