Bang voor Bogachka

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Bang voor Bogachka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:42

Ik ben echt bang voor Bogachka geworden,helemaal na vanmiddag.
Het was hier vandaag goed weer (helemaal niet koud ofzo) en ik had haar
even in de bak losgegooit.Dat meisje (dochter van de stalhoudster) had aangeboden
om even op Bogachka buiten te rijden en haar te laten uitrazen.Ze is zelf 15
en heeft heel veel ervaring met drukke/bokkende/stijgerende paarden...Ik probeerde Bogachka
te vangen,wat overigens niet lukte.Ik kreeg zelfs nog een schop na ook! Ik moest echt opzij
springen om niet geraakt te worden.Alla,Bogachka eindelijk gevangen (met 3 man!!!) en opgezadeld.
Meisje erop...Alles ging goed totdat zij omkeerde met Bogachka.Hetzelfde verhaal als gisteren speelde
zich weer af.Al bokkend probeerde ze te blijven zitten.Het lukte haar met veel moeite.Bogachka kreeg
een harde mep,weer een paar bokken.Ze herstelde zich en probeerde verder te rijden.Even later probeerde
ze haar in te houden,een paar bokken volgde...Toen ik dat zag begon ik echt bang voor Bogachka te worden.
Ze zij dat Bogachka waarschijnlijk bang is om alleen te rijden en dat Bog. gemeene bokken kon geven.Nou,
leuk om te horen...Daar was ik gisteren ook al achter gekomen.Zomaar uit het niets begint die **** te bokken!
Leuke karaktereigenschap! Toen moest ik erop in de bak...Ik durf al zelfs bijna niet meer op haar te draven.
Ik zit nu echt met mijn handen in het haar...Ik kijk het nog twee weken aan en als ze zo blijft doen dan verkoop
ik haar,hoe moeilijk ik het ook zou vinden.Ik heb geen pony gekocht om alleen mee in de bak te rijden.

Overigens sprak ik laatst een meisje op het internet dat zei dat ze bij de vorige eigenaars reed.Zij zei dat ze er ook is afgedonderd
is omdat Bogachka opeens begon te bokken,en dat ze er daarna niet meer opdurfde.Ik moest wel effe drie keer
slikken toen ik dat hoorde hoor! Ook omdat Bogachka vanmiddag bijna dat meisje eraf had gegooit! ...Met haar sprak ik op msn ......Ik voel me echt niet veilig op Bogachka...En ik schrok
er ook van dat ze naar me trapte in de paddock! Echt heel gemeen! Hebben ze tegen mij gelogen????????
Ik vind dit echt niet fijn en als het zo doorgaat zal ik haar zeker verkopen.Ik durf gewoon niet meer op haar te rijden,
en tja...waarvoor heb je dan een pony gekocht??!??!???

We geven Bogachka gewoon bix en 's middags krijgt ze muesli met maismeel.Helemaal geen haversoort of iets dergelijks,
en aan vurigheid kan het niet leggen,ze was vanmiddag in de bak los geweest waar ze ook heeft uitgedold en toen ging dat
andere meisje erop.Ik weet echt niet wat ik moet doen.Ik kijk het nog 2 weken aan en als het dan nog niet goed is verkoop
ik Bogachka...


Groetjes van een heel verdrietige Shalane die met haar handen in het haar zit.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:44

weet je zeker dat ze nergens pijn heeft??? probeer daar eens achter te komen en kijk dan verder.
zonde hoor van zo'n leuke pony. ze ziet er zo lief uit en dan doet ze zo
sterkte ermee

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:49

Als het echt helemaal niet goed voelt, kun je haar dan niet terugbrengen naar de vorige eigenaar? Dit lijkt me beter dan haar zelf weer door te verkopen. Het lijkt me een pony die een consequent, zelfverzekerd baasje nodig heeft.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:51

Ik vind bokken I.M.O een zeer slechte eigenschap,zeker als het zich herhaalt.Ze heeft nergens pijn,ik heb spullen van het zachste materiaal en alles ligt perfect,haar bit zit goed in haar mond en nergens steekt er wat uit...dus pijn heeft ze niet.En ik denk niet dat de vorige eigenaar haar terug wil?!?!?!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:55

bang..... en je zei eerst dat je er niet meeteen op was geklommen, dat had je wel moeten doen, naja niets aan te doen, probeer achter de oorzaak te komen, dit is niet leuk voor jullie beide..

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:57

Sorry dat ik het zeg maar ik vind je heel DOM bezig.
Geef dat beestje de tijd om aan je te wennen en ga niet meteen naar buiten joh!
Ik heb niet eens het hele verhaal gelezen maar moest dit echt kwijt.
Je zegt wel dat dit misschien niks voor je is omdat ze bokt enzo. Maar geef haar gewoon de tijd! Je hebt haar nog niet eens een week. Toch?
Nou, ga gewoon eerst eens een paar weken rustig in de bak rijden en dan pas naar buiten! Sorrymaar ik kan me hier wel een beetje kwaad om maken. Dat beestje doet niks anders dan normaal. Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:58

HOE MOET IK IN GODSNAAM ACHTER DE OORZAAK KOMEN???

en je kan wel gaan zitten zeggen van jah je had er meteen op moeten klimmen maar dat moet je fisiek ook kunnen hoor!!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:59

Nathalie schreef:
Sorry dat ik het zeg maar ik vind je heel DOM bezig.
Geef dat beestje de tijd om aan je te wennen en ga niet meteen naar buiten joh!
Ik heb niet eens het hele verhaal gelezen maar moest dit echt kwijt.
Je zegt wel dat dit misschien niks voor je is omdat ze bokt enzo. Maar geef haar gewoon de tijd! Je hebt haar nog niet eens een week. Toch?
Nou, ga gewoon eerst eens een paar weken rustig in de bak rijden en dan pas naar buiten! Sorrymaar ik kan me hier wel een beetje kwaad om maken. Dat beestje doet niks anders dan normaal. Verward

En ik vind niet dat jij zo mag spreken! Ik heb toch in de bak gereden???
Damn wat trek jij weer snel conclusies zeg! En trouwens,3 weken lang alleen in een bak rijden is voor het paard ook niet goed,dat jij dat nou doet......tsssss

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:03

het is en blijft een 'vreemd' paard, als je hem nog net hebt. en je moet opzoek gaan naar de oorzaak, ik kan je daarmee niet helpen want ik zie het niet met eigen ogen zien.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:07

Misschien heeft ze pijn in de rug ofzo? Of ergens anders?
Of is ze gewoon heel fris van het weer? Ik denk niet dat dat het is, maar het zou kunnen.
En ook al is het bit nog zo zacht, dan kan het nog pijn doen, misschien een keer een dierenarts er naar laten kijken?
Anders zou ik haar wel verkopen...

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 19:08

Ik laat iemand anders wel op haar buiten rijden,zelf ga ik dat echt niet meer doen,NO WAY!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:09

Sunny, ik ben het deze keer helemaal niet met je eens...sorry...ik denk dat het in dit geval heel goed kan zijn om met Bogachka juist alleen maar in de bak te rijden!!! Ook in een bak kan je voor afwisseling zorgen, en imo wordt een paard er heus niet perse slechter van als je weken achtereen in de bak rijdt...anders had Escala wel een rot leven zeg...en dat heeft ze dus echt niet! Ik denk dat de bak voor jullie nu juist goed zou zijn, leer eerst maar eens om elkaar vertrouwen te geven!!! Dus kijk eens wat er gebeurt als je Bogachka rijdt met een ander paardje in de bak, en dat kan je dan proberen af te bouwen door na een tijdje het andere paardje de bak uit te laten gaan, maar nog wel bij de bak te laten blijven...en weer wat later kan je dat paardje eens weg laten lopen en snel weer terug laten komen...etc. En is het anders niet mogelijk om eerst eens hulp te vragen aan iemand met wat meer ervaring??? Maar goed, Nathalie had het iets vriendelijker kunnen zeggen, maar ik snap wel een beetje wat ze bedoelt...het gaat wel om een levend wezen wat je koopt, niet om een paar schoenen die je even terug brengt omdat ze te klein zijn ofzo...En als je Bogachka toch verkoopt...volgende keer dan iets meer nadenken voor je een paardje koopt! Koop een paard dat qua karakter beter bij je past dan (maak dus een lijstje van wat jij allemaal wil zien in een paardje en wat je niet wil zien...) en vraag eerst of je een paar keer mag komen rijden voor je een beslissing neemt...maar goed, als jij nu al niet zeker bent an zal je Bogachka zeker ook geen vertrouwen kunnen geven. Ik hoop dat er iemand is die je kan helpen. Succes!!! En mocht het er dus idd van komen dat je beter een ander baasje voor haar kan zoeken dan hoop ik dat je wat hebt geleerd van deze ervaring. Lachen

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:17

sunny, ik weet niet het hele verhaal dus je moet me ff helpen:

*je hebt bogaschka nog maar een week?
* deed ze met proefrijden ed niet zo raar?
* doet ze dit alleen in het bos, en in de bak niet? of alleen binnen niet, en buiten wel?
* hoe oud is ze?

zou je deze vraagjes ff willen beantwoorden, want vooral naar de 2e ben ik erg benieuwd.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:23

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:53, in het totaal 1 keer bewerkt

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:26

Ik zou ook alleen in de bak gaan rijden...
Dat is iets veiliger als buiten, en als je voor afwisseling zorgd is het echt niet saai!
Ook voor het rijden goed longeren, zodat ze al wel een beetje energie kwijt is.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:37

Ik had idd misschien wel wat vriendelijker mogen reageren maar om zulke dingen kan ik me zo kwaad maken.
Ik kende nl. een pony die om deze reden geslacht is. Het meisje ging de eerste dag meteen naar buiten, viel er 2 x achter elkaar af en de pony werd naar de slacht gebracht. Boos! Frusty
Als ik jou was zou ik gewoon rustig aan een paar weken in de bak gaan rijden, niet te lang.
Laat haar ook vaak los en ga een beetje spelen enzo. Ga gewoon een beetje lopen en kijk wat ze doet. Laat haar vrij springen, doe veel met haar. Het moet doordringen bij haar dat jij de baas bent en dat zij niet alles kan doen wat ze wil. Ga gewoon met rijden maar een half uurtje rijden op het begin, doe gewoon rustig aan, niet haasten. Over een tijdje, als jullie aan elkaar gewend zijn maken jullie samen lekkere buitenritten en ben je niet meer bang voor haar.
Heel veel succes in ieder geval, maar verkoop haar alsjeblieft nu niet op een vooroordeel. Je hebt haar net dus je weet niet hoe ze echt is. Robin was de eerste 2 maanden bij mij ook strontvervelend en ik vond het echt niet meer leuk. Meestal is dat gewoon een uitprobeer-periode.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:39

Arabieren zijn hele gevoelige dieren.Ze hebben ruim de tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe eigenaar. Ze is waarschijnlijk heel onzeker omdat ze nu in een,voor haar,vreemde omgeving terecht is gekomen.
Misschien stom dat ik mijn paard erbij haal, maar ik heb de eerste 5!!! maanden niet gereden op hem. Eventjes in de bak gestapt en ik ben 1 x het bos ingeweest. Pas nadat hij hele erge koliek had gekregen en ik dag en nacht bij hem gwaakt heb, kregen we een band. Daarna heb ik een poos alleen maar in de bak gereden. Ik wilde hem gewoon niet kwijt.Heb zo vaak huilend naast hem gestaan en hem helemaal uit gescholden voor alles wat niet mooi en lief is, ik zat ook met mijn handen in mijn haar. Een eigen pony moest een droom zijn, maar ik kreeg een draak. Mijn ouders wilde hem al verkopen maar ik hield stug vol. Hij moest maar aan mij wennen want ik vond hem zo schattig. ( ik weet het, ik was 15 en was gewoon gek op hem).

Ga eerst een week b.v. lekker wandelen, longeren, knuffelen en probeer elkaar een beetje beter te leren kennen. Zet haar b.v. eens vast buiten en ga gewoon met je hand een beetje kriebelen bij haar hoofd, nek,hals,rug, benen en probeer wat ze toelaat.

Ik denk dat veel arabieren eigenaren je ook kunnen vertellen dat het heel lang duurt voor je een band heb met een arabier, maar als je er een hebt, is dat voor het leven. Probeer haar vertrouwen te geven, dan geeft ze jou dat ook.

Je weet het, als er wat is. PB me..!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 19:39

Ik heb met de eigenaar gebeld.

* ik ga minder voeren
* ze gaat het land op

Hopen dat het beter gaat.Ik ga zelf in de bak rijden en dat andere meisje gaat buiten rijden totdat ik weer vertrouwen heb ik haar Haha! Bedankt voor de tips (sorry nath) Lachen En ik ben ook niet hard voor mijn paard(en) ik sla ze nooit,alleen als het echt nodig is.Was wel kwaad maar ik krop het vaak van binnen op...Zal echt niet mijn paard in mekaar rossen...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:51

Zo, dat zijn fijne reacties die je hierop hebt gekregen sunny Pling Hier heb je gelukkig veel aan (hoop ik )

Ik ben het met Ymkje eens. Probeer een band met haar op te bouwen voordat je meteen alle dingen gaat doen die je het allerliefste met haar zou doen, zoals buitenritten maken. Ze zal zich veel veiliger en liever gedragen als ze jou eenmaal kent en vertrouwd.

Pas over een paar maanden bokken en gemeen doen zou ik beslissen om haar te verkopen. Het klinkt misschien lang, maar ik zou het beestje een eerlijke kans geven om te laten zien hoe ze echt is.

Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:55

Oohhh paardje kon het land niet op.
Geen wonder dat zo''n dier zo fris en vrolijk is. Jij wil ook wel lopen als je lang stil moet staan.
Persoonlijk vond ik het wel een beetje vreemd dat je een arabier koos.
Hoeft niet altijd wat te zeggen hoor, maar als ik die foto''s bekijk zie ik dat je in verhouding klein over komt.
Nog niet opgeven hoor. Longeer anders eerst eens ff voor je gaat rijden.
Neem les van iemand die echt goed kan rijden en die niet bang is en een paar bokken wel uit kan zitten, misschien dat die er dan eens op kan.
Zorg dat je paardje lekker een paar uur buiten kan en daar ook de gelegenheid heeft om te kunnen spelen met andere.
Jammer dat sommige hierboven zo fel reageren.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:57

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:04

heb ook niet het hele verhaal gevolgt, vandaar wat vragen:
1) Hoe stond ze bij de vorige eigenaar? (binnen of buiten)

2) Welk voer kreeg ze bij de vorige eigenaar, en hoeveel

3) Hoe werd ze gereden bij de vorige eigenaar (buiten of bak)

4) Heb je proefgereden, zo ja, hoe was ze toen?

5) Heb je er nu misschien een ander bit in hangen dan dat ze gewend was?

5) Ligt er een ander zadel op dat misschien toch niet helemaal goed is?

6) Heeft ze nergens een wondje o.i.d.? Kende namelijk een pony die onder de buik precies onder de singel een wondje had, wat je zo dus niet zag, pony bokte ook ineens van de een op andere dag

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:18

Jij hebt Bogascka toch net zo lang als ik Sheril (sinds de 28e). Ik denk dat je inderdaad te snel gaat, ik heb Sheril net pas voor de tweede keer gereden. Zij heeft ook echt moeite met de omschakeling. Verder longeer ik of loopt ze lekker los en zijn we echt aan het kennismaken. Op deze manier gaat het prima, maar ik denk dat zij ook gek gaat doen als ik nu al naar buiten zou gaan, omdat ze me nog niet zo vertrouwd dat ze geloofd dat ik haar wel weer veilig thuis breng.
Met rust en vertrouwen kun je heel wat bereiken, Sonja heeft haar gisteren geschoren. In het begin zakte ze door haar benen van angst, na even wennen zijn we begonnen en aan het eind kreeg ze zelfs wat praatjes. Zover zijn we al, het rijden ging vandaag ook stukken beter dan vrijdag, toen merkte ik echt dat ze onzeker was en trok ze alleen naar de andere paarden die in een hoek stil stonden (ik kreeg haar daar amper vandaag).
De wei op zal wel helpen, maar ga elkaar eerst eens lekker leren kennen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:19

En weer zeg ik: in de bak rijden.

Ik ben begonnen met Iwaldo rijden, toen ie vreselijk was buiten. Dus ik alleen in de bak. Pas na een aantal maanden, durfde ik het aan om (met een vertrouwd paard erbij!!!!) Naar buiten te gaan. Dat duurde zolang, omdat ik het vertrouwen wilde krijgen in het paard. Leren zitten. Leren hoe ie kan reageren. Dat kan ik iedereen aanraden. Ik weet niet hoevaak je nu in de bak hebt gereden, maar ik kan wel zeggen, dat ik vind dat je wel heel snel naar buiten bent gegaan, en dat nog wel zonder ervaren paard erbij.

Ik vind niet dat je nu al moet denken over verkopen. Dan geef je Bogach geen eerlijke kans. Laten we eerlijk zijn, jij wilde heel graag een 'lekker fel arabiertje' Toch? Nu blijkt dat je wat dat betreft een beetje verkeerd bent geweest met je zelfkennis.

Dat je er niet meer opdurft in de bak en niet meer durft te draven? Gewoon doorzetten. Her ergste wat je kan doen is afwachtend rijden en maar blijven stappen. Jij bent de baas. Hoe was ze eerst in de bak? Toen ging toch ook alles goed?

Niet overhaaste conclusies trekken. Ook een paard moet wennen. De situatie verandert voor dat beest, en misschien vind ie dat niet leuk en is ie daarom chagerijnig. Daar komt bij dat je hem volgens mij nog niet genoeg in de training hebt staan. Dus gewoon intensief dressuren. Aan het werk zetten.

Niet nu al piepen en de moed opgeven. Dat zijn we niet van jou gewend!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 20:22

stef schreef:
heb ook niet het hele verhaal gevolgt, vandaar wat vragen:
1) Hoe stond ze bij de vorige eigenaar? (binnen of buiten)
* Paar uur per dag buiten (ga ik nu ook doen)
2) Welk voer kreeg ze bij de vorige eigenaar, en hoeveel
* 1 kg zonder beweging,krijgt nu 3kg (ga verminderen) Frusty Bloos
3) Hoe werd ze gereden bij de vorige eigenaar (buiten of bak)
*2x per week in de buitenbak
4) Heb je proefgereden, zo ja, hoe was ze toen?
*Was erg rustig onder het zadel,een zeer fijne pony
5) Heb je er nu misschien een ander bit in hangen dan dat ze gewend was?
* Nee precies hetzelfde ook precies dezelfde maat (dubbelgebroken)
5) Ligt er een ander zadel op dat misschien toch niet helemaal goed is?
* Nee,het zadel ligt meer dan perfect,en ik heb een extra zachte dressuursingel gekozen en het zadel ligt echt goed!
6) Heeft ze nergens een wondje o.i.d.? Kende namelijk een pony die onder de buik precies onder de singel een wondje had, wat je zo dus niet zag, pony bokte ook ineens van de een op andere dag
* Nee geen 1 wondje gezien