kont naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

kont naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 10:23

.....
Laatst bijgewerkt door fieke op 23-05-02 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt


party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:25

heeft ie van mij ook wel gehad k heb gewoon op voltes de hele tijd schouder voor/binnenwaarts gegaloppeerd duz heel streng je buitenteugel er aan en dan met je binnenbeen inkomen!

~Be as you are~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:58

Oefen ook in draf voltes te rijden waarbij je de achterhand overdreven laat uitzwaaien. Dat doe je door met je binnenbeen de achterhand naar buiten te duwen.

In galop is dat wat moeilijker te oefenen omdat je dan grote kans hebt dat je pony gaat changeren. Als hij leert in draf de achterhand naar buiten te brengen dan kun je dat ook voorzichting in galop oefenen. Blijf daarbij denken aan schoudervoor. Let er wel op dat je niet te veel aan je binnenteugel gaat zitten frunniken want dan zal je pony over de schouder weglopen zonder dat je de buiging kan controleren.

succes er mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:09

Soms helpt het ook al door eens een lichte stelling naar buiten te vragen. (wel goed opletten dat je geen hulpen gaat geven om te changeren).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:53

Paarden zijn van nature en beetje scheef. Naar mijn mening kun je het paard het beste rijden door veel contragalop te rijden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 12:44

XoNo schreef:
Paarden zijn van nature en beetje scheef. Naar mijn mening kun je het paard het beste rijden door veel contragalop te rijden.


Dan zit ie met zijn kont in het hek....... Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:31

Leo doet het ook, ik moet dan altijd zn schouder voor zn kont plaatsen! dus als het ware schouderbinnenwaarts! En das heel moeilijk, Leo denkt dan altijdat hij af moet wenden!!! Je moet hem dus altijd goed begrenze met je binnenbeen!

....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 15:57

Ik ken meerdere paarden die dit doen en het is gewoon een basisprobleem. Recht maken recht maken en nog eens recht maken.

Ik moet constant die voorhand voor de achterhand zetten en op de binnenhoefslag rijden. En blijven rechtmaken en rechte lijnen rijden. Als hij niet recht is kan hij toch nooit normaal buiten?

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 16:46

Esmee schreef:
Leo doet het ook, ik moet dan altijd zn schouder voor zn kont plaatsen! dus als het ware schouderbinnenwaarts! En das heel moeilijk, Leo denkt dan altijdat hij af moet wenden!!! Je moet hem dus altijd goed begrenze met je binnenbeen!


Helaas, begrensen met het binnenbeen is ONmogelijk Haha! , dat maakt het juist zo moeilijk.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:34

Oh dan hebben we het zelfde probleem!!! Haha!

....


SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:37

ik heb het probleem ook
binnenbeen helpt niet maar ik weet ook niet wat je er verder aan kan doen dus blijf ik maar drukken
ze is altijd scheef op een hindernis aangereden. het is een echte springer en nu kan ze bijna niet meer recht lopen

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:57

ik bedoel met je handen de voorhand naar binnen halen, maar om te voorkomen dat hij af wil wenden begrenzen met je binnenbeen! En das heel lastig!!!

....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 10:40

Dit is inderdaad een basisprobleem wat je eerst moet oplossen voor je goed verder kunt. Ik ben er bijna zeker van dat je paard ook gruwelijk tegen je been plakt. Dat vind hij namelijk lekker makkelijk. Dat je instructrice geen oplossing weet vind ik slecht.
Je moet ervoor zorgen dat je steeds met binnenstelling rijdt en dan voor je gevoel overdreven stelling vraagt. Daarbij zorg je dat je met je binnenbeen kleine, snelle tikjes geeft net achter de singel. Dus niet alleen maar duwen want dat stimuleert niet, zeker niet als hij het nog niet goed snapt! Je houdt je buitenhand tegen de manenkam aan zonder dat je je hand daar vastzet. Zorg ten allen tijde dat je je paard daar nageeflijk krijgt, je moet volhouden tot hij daar loslaat. Als hij niet genoeg op je been reageert moet je er voor zorgen dat hij dat wel doet door van te voren veel overgangen te rijden en hem aan het been te hebben.
Dit is een probleem wat goed op te lossen is maar waar heel wat tijd overheen kan gaan. Voorwaarde is dat je consequent bent vanaf nu. Als hij niet goed reageert op je binnenbeen kan je met je zweep kleine tikjes geven net achter de singel om zo je beenhulp extra karcht bij te zetten.
Ga vooral NIET met buitenstelling rijden want zo trek je hem helemaal scheef. De buiging in zijn lichaam is omgekeerd en dat moet je eerst zien op te lossen.
Succes

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 21:36

Zwelgje schreef:
Dit is inderdaad een basisprobleem wat je eerst moet oplossen voor je goed verder kunt.........Voorwaarde is dat je consequent bent vanaf nu. Als hij niet goed reageert op je binnenbeen kan je met je zweep kleine tikjes geven net achter de singel om zo je beenhulp extra karcht bij te zetten....

Succes


Kuch kuch....paardje is al M geweest Haha! , en het probleem is telkens een beetje versjoemeld. Ze (vorige berijdster) zei ook dat ze er de grootste moeite mee had. Mylord heeft veel in zich, en hij kan zich prima recht richten. Alleen in galop dus niet. (of beter, ik krijg hem daar niet toe) Als je een tikje geeft, gaat ie alleen maar meer met zijn kont richting zweep. Weet het, slaat nergens op, toch doet ie het. Het lukt gewoon niet, hopeloos. Voor zowat elke hulp die je op dat moment heeft, gaat zijn kont nog meer naar binnen. Voor de ongelovigen onder ons, come and see it!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 10:26

Dat het paardje al M is geweest zegt mij helemaal niets, zolang de basis niet goed is zal je tegen deze problemen blijven aanlopen. Daar heeft het niveau niets mee te maken.
Ik denk toch dat je niet consequent genoeg bent want hij negeert eenvoudig weg je hulpen. Het is heel simpel: jij wil dat hij goed buigt op beide handen, zorg er dan ook voor dat hij dat doet. Waarschijnlijk fopt hij jou gewoon en jij blijft steeds tegen het probleem aanhikken.
Probeer iemand te vinden die vanaf de grond met je kan meekijken en gerichte oplossingen kan bieden.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, als ik op rechts rijd heeft hij heel zijn stelling naar links en gooit ook zijn kont eruit. Het is een rotklus om hem dan weer recht te krijgen. Maar met goede begeleiding ben ik al een heel eind en gaat het de goede kant op. Het kernwoord hier is: consequent! Stap is stap en draf is draf, niks daar tussenin. Als hij in de galop niet reageert op je binnenbeen en zijn kont alsnog eruit gooit dan is er toch iets fundamenteels fout. En dat is niet erg, maar je moet het nu wel goed oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat je met dit paard nu een goede M proef kunt rijden. Een paard kan in principe alleen maar ''buitenstelling'' aannemen als hij daarvoor steun van jou krijgt, dus lekker tegen je been aan kan hangen. En DAT is wel degelijk een basisprobleem.
Alsnog succes ermee en het is natuurlijk moeilijk om vanachter de computer goed gericht advies te geven als je het niet gezien hebt. Daarom kan ik ook alleen maar advies geven ahv wat jij schrijft.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 22:40

Zwelgje schreef:
Dat het paardje al M is geweest zegt mij helemaal niets, zolang de basis niet goed is zal je tegen deze problemen blijven aanlopen. Daar heeft het niveau niets mee te maken.


Je zei zelf dat het een basisprobleem was, en dat je niet verder kon als dat niet goed opgelost was.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:24

And your point is .... Verward

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:34

Dit is idd een basisprobleem.
Je paard wil niet buigen om je rechterbeen heen. Dat betekent dus dat hij met zijn rechterachterbeen niet wil dragen. (daar wil hij geen gewicht op nemen, want dat doet hem pijn aan zijn spieren).
Je moet dus de oorzaak van het probleem aanpakken: het rechterachterbeen sterker maken.
Dat kan dus zoals hierboven beschreven is: in galop recht maken, zodat hij rechtsachter wel gaat dragen. Dat lukt jou alleen niet.
Dan zal je hem eerst in de stap en de draf sterker moeten maken in zijn rechterachterbeen en daarna weer een stapje verder gaan naar de galop.
Wat je kan doen om het rechterachterbeen sterker te maken:
-Voltes sluiten, waarbij je goed op moet letten dat hij hier ook niet tegen je binnenbeen gaat hangen. (voor je gevoel een beetje uit laten zwaaien).
-Op de binnenhoefslag rechtrichten (liefst een beetje schoudervoor). Laat iemand kijken of hij goed recht is, zodat je zeker weet dat je gevoel overeenkomt met het beeld.
-Evt schouderbinnenwaarts oefenen, maar als je niet zeker weet of dat goed gaat of als je geen goede begeleiding hebt, zou iok daar nog njiet aan beginnen. Daar kan een paard die wat slimmer is, heel makkelijk onder het werk uitkomen (en dat is nu juist wat je niet wilt).
-Als je gaat galopperen ook deze oefeningen doen.
-Veeeeeeeeeeeeeeel geduld hebben. Het paard moet zijn spieren ontwikkelen aan de rechterkant en dat is niet in een week gedaan.Geef hem de tijd om zich te ontwikkelen. Je kan niet binnen een week resultaat verwachten.

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:55

Eerst even terug naar de basis schouderbinnenwaarts rijden Zorgen dat hij zijn rechterachterbeen goed gaat gebruiken. Dus veel oefeningen in draf. Zodra je merkt dat dat beter gaat kan je dat rustig oefenen in galop.

Ook als loopt een paard Grand Prix de basis blijft altijd belangrijk en daar blijf je altijd aan sleutelen. Ga eerst weer even teug naar de basis en zodra je voelt dat dat goed is ga dan weer verder met zwaardere oefeningen.

Als ik merk dat Leys niet lekker in zijn vel zit rij ik die dag veel basis werk (lang en laag, tempowisselingen enz..). De andere dag als hij super is ga ik wel het zwaardere werk doen. Pas je training aan op het paard zijn gesteltheid die dag en niet omdat jij zo nodig wil. Je krijgt dan alleen maar verzet en spanning terwijl je juist ontspanning wilt. Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 11:55

Sorry ff off-topic..maarre Prisca, wel leuk dat we op dezelfde ideeen kwamen...zou dat komen omdat onze paarden familie zijn en dezelfde streken hebben??.hihi

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 14:50

Mhh denk het wel prakkie plus dat aan zijn vaders kant ook nog een leuke draak zit hihi Lovers Lips are sealed .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:01

Ik ga hier even lekker tegen de draad in: een paard dat zo veel problemen heeft met rechtrichten in de galop kan je naar mijn mening niet verbeteren door het rijden van schouderbinnenwaarts, voltes etc. Hiermee maak je het probleem alleen maar erger. Mijn advies is toch wat contrastelling, binnenteugel loslaten en je benen gebruik je alleen om hem in galop te houden. Door de 'contrastelling' maak je het paard rechter waardoor het verwaarloosde achterbeen beter gaat ondertreden. Zo maak je het paard eerst sterker en rechter. Pas als het paard geleerd heeft rechter te lopen kan je dmv buigingswerk het achterbeen verder aansterken.
Als je een manege of zo hebt met spiegels aan het einde van de lange zijde dan kan je vanzelf zien of dit het gewenste effect heeft, ik denk van wel Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:43

Astrid, niet op commentaar te leveren of dat ik denk dat het beter weet maar gewoon een vraagje.

Als je een paard wat zijn kont naar binnen doet met contrastelling gaat rijden maak je hem toch alleen maar schever?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 09:59

Ik heb daar ook twee vragen over:
-Ik heb altijd geleerd dat je de voorhand voor de achterhand moet plaatsen, als het paard scheef loopt. Dus de schouders voor de achterhand plaatsen=schoudervoor. Hoe zie jij dat??
-Als je contrastelling rijd, dus als het paard op de rechterhand zijn kont naar binnen zet, vraag je linkerstelling. Dan ga je toch juist het linkerachterbeen extra belasten? Je paard neemt stelling naar links, dan neem ik aan dat je hem ook naar links buigt,en dan moet het paard linksachter tot dragen?
Graag zou ik je uitleg willen hebben...
groetjes wendy

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:29

Als je contrastelling vraagt, verplaats je de voorhand heel licht naar de andere kant. Dus als je rechtsom linkerstelling vraagt, plaats je de voorhand licht naar rechts. Het gaat echt om een heel klein beetje, en absoluut niet om buiging. Wat dat betreft ga ik dus met Astrid mee, zo tegendraads ben je dus niet Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 48 bezoekers