Paarden verwaarlozing

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Paarden verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:37

Ik kan het niet op zn plek brengen dat mensen zo met hun beesten omgaan.
Ze denken meestal van ik neem een paard ik rij derop en verder hoeft er niets mee gedaan te worden.. Of ze zijn het na een tijdje zat en ze laten hem gewoon in een weiland staan en ze doen er niets mee.. Ze krijgen wormen en hun hoeven gaan rotten. Het gras is opgegeten en het beest staat zonder eten...En niemand die ernaar om kijkt.
Het is jammer dat het zo vaak voorkomt dat mensen te makkelijk denken.
Deze dieren zijn afhankelijk van de eigenaar en als dit niet gebeurt dan gaat het fout.

8 jaar geleden is mijn pony overleden aan een long aandoening en ze had nog een veulen en die kon natuurlijk niet alleen staan.
We zijn toen op zoek gegaan naar een maatje voor hem.
Ik las een advetentie in de krant dat er verschillende "haflingers" ( dat is het ras) te koop stonden en we waren opzoek naar een haflinger en er stond een leuk prijsje bij dus we hebben gebelt voor een afspraak.
De volgende dag zijn we der heen gegaan.. En ik schrok me dood!
Er stonden 2 paarden in de wei moeder en dochter het was een bagger zooi... De sloten waren bevroren er stond geen drinkbak..Er lag alleen maar witlof op de grond voor de geiten die er liepen.
En ze waren mager! Omdat ze natuurlijk geen vet hadden gingen hadden ze heel veel haren om zichzelf toch nog warm te kunnen houden. En dat was zo smerig! De klonten bagger hingen er gewoon aan..
Die man waarvan ze waren die ging Robin vangen.. zij zag er het beroerdst uit. Ze wou niet komen..Na een lange tijd er achter aan gezeten te hebben kregen we der eindelijk te pakken.
Hij zetten haar aan een lange touw zodat wij konden zien of ze niet kreupel ofso was..Dit snapte robin niet..En die vent gaf een rug aan het touw en ze viel zo om..
Dat was al een teken dat ze heel erg snel weg moest daar..Een haflinger is een koudbloed trekpaard en die trek je normaal gesproken niet zo om ze zijn normaal gesproken rond de 500 kg zwaar en zij was rond de 150 kg dus dan kan je wel nagaan hoe erg het was.
Toen als druppel die de emmer deed overlopen bleek dat toen ze 2 was al een veulen had gehad! Die ze al heel snel bij de moeder had weggehaald..En ze was weer zwanger!
Op een gegeven moment zijn we naar huis gegaan.
Ik zat te huilen in de auto hoe dit eruit zag was te gruwelijk voor woorden! Ongelofelijk gewoon.
Na een lange discussie thuis hebben we toch het risico genomen om der te kopen.
We zijn haar de volgende dag nog op wezen halen. Me moeder en ik zijn op de stal gebleven en niet meegegaan want ik zou die vent echt iets aandoen als hem nog een keer zag!
Na 2 uur kwamen ze eindelijk aan op de stal.Omdat het nogal een lange rit was en ze geen kracht had was het wel een groot risico dus we hielden ons hart vast dat ie niet dood in de trailer zou liggen.
We deden de trailer open en ze stond scheef tegen het schot aan zodat ze niet zou omvallen.
Een half uurtje later was de veearts gearriveerd.
Ze had een vitamine tekort, der hoeven waren verrot,het veulen was dood, ze had wormen, ze had geen kracht, ze was uitgedroogt, ze mocht bijna niets eten omdat ze dit niet gewent was en anders koliek kreeg en als ze koliek zou krijgen zou ze het niet kunnen verdragen en zou ze dood gaan.
De dierenarts wou haar vitamines inspuiten en inentingen bloed afnemen enz enz.. Maar dit ging niet omdat ze geen vet had en hij zat alleen in der botten te prikken.
Dus dat was nog een probleem die erbij kwam.
Uit eindelijk hebben we haar vitamines in poedervorm gegeven. Bloedtesten en inenten hebben we later gedaan. Ook al was het een risico dat ze een virus zou oplopen of wat dan ook wat haar fataal werd want ze kon echt helemaal niets meer hebben!
Toen we haar halster af wouden doen die veel ste strak zat zat het vast gegroeit in der huid.. We hebben hem los gesneden bij de gesp waar het niet in der uit vast zat.en hem laten hangen zodat ie der na een week zelf der af viel want omlaten zitten kon niet..In der huid snijden kon ook niet dus dit was de enigste manier om hem af te krijgen.
Na 2 maanden van een hoop onzekerheid veel tijd er in steken veel liefde geven veel dierenarts kosten kon ze eindelijk een beetje lopen en kon ze eindelijk der inentingen krijgen.
Na een half jaar werd het eindelijk weer een beetje paard..Ze was op kracht ze was aanhankelijk ze mocht normaal eten ze was gezond het ging gewoon super!
Na een jaar ben ik haar gaan berijden..Dit ging allemaal goed..
Totdat ik in de polder ging rijden met der..Ze zag een veulen en rende dwars door een hek heen met mij derop om bij dat veulen te komen. Dit waarschijnlijk omdat ze nog moeder gevoelens had..
Het werd steeds erger en erger totdat we maar hadden besloten om haar te laten dekken.
11 maanden later kreeg ze een veulen en we hebben er nooit meer problemen mee gehad.Het veulen heeft 3 jaar lang bij haar gestaan en hebben we 3 weken geleden verkocht maar ze heeft nu een nieuw maatje die ook het een en ander heb meegemaakt.
Ik heb robin nu al 7 jaar en ik heb geen enkel moment spijt gehad dat ik deze risico's heb moeten lopen. Ik zie nu wat ik ervoor terug heb! En het is heerlijk om te zien hoe je beesie opknapt!

Nog meer mensen dit meegemaakt????


Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:46

O, wat een verhaal, hee. Ik zou die man ook wat aangedaan hebben. Er zijn zo veel mensen die niet weten hoe met paarden moeten omgaan. Ik heb zelf een haflinger om te verzorgen, die gelukkig een heerlijk leven op een kinderboerderij heeft, samen met haar moeder. OK dan! Ik kan me niet voorstellen hoe een haflinger van 150 kilo er uit zou zien. Dat is alleen maar bot en haar. Door alle haren zie je minder van de botten, maar ik zou er niet aan moeten denken om haar zo te zien. Veel plezier met je haflingertje en ik ben trots op je dat je die stap hebt durven maken! Er zijn nog goede mensen in deze wereld! Knipoog

I'm not weird, I'm gifted!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:03

nee gelukkig niet meegemaakt. Toppie dat je de gok hebt genomen. En weet je wat er met de andere paarden van die vent is gebeurd?

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:17

Wow wat een verhaal, ik vind het echt heel knap wat je gedaan hebt, het was waarschijnlijk anders niet goed afgelopen. De mensen die dit doen die hebben het niet allemaal op een rijtje daar bovenin, daar zijn gewoon geen woorden voor. Ik wil je iig heel veel plezier verder wensen met je paardje

dianasomers

Berichten: 35
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:31

mensen die hun dieren zo behandelen zouden ook eens zo behandelt moeten worden en nog een geluk dat er ook andere mensen zijn die hun dieren wel de verzorging en het eten geven dat ze nodig hebben ,dus smurfie doe zo voort en het komt allemaal wel goed met je paardje

al onze vrije tijd gaat naar onze paarden
foto's zijn te zien op www.trustphotosite.com/dianastolk

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 15:49

Me paardje is toppie nu Haha! ben al 6 x naar haflinger keuring geweest 6 x 1e premie en 1 x dag kampioen geweest Haha! heb hem nu al 7 jaar Haha!
Ik ben opzoek naar robin's moeder maar ik kan der niet vinden! Ik weet wel dat ie kort derna is verkocht...Ben hevig opzoek naar der ik ben overal advetenties aan het zetten enz enz maar geen reactie! Ik heb contact met die vent gehouden totdat alle paarden weg waren daar!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 15:55

Afbeelding
Over dit haffie ging het..ben jammer genoeg foto's kwijt toen ik hem net had zal ze wel keer opzoeken als jullie het aan kunnen zien :S

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:48

Best wel jammer dat er niet meer mensen zijn die een verwaarloosd paardje hebben gekocht Lachen Had wel willen weten hoe hun ze hebben opgeknapt

dianasomers

Berichten: 35
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:01

wij hebben over een maand of 4 een welsh hengste gekocht en dat was bij mensen thuis en hadden het gevonden via kapaza toen wij er aan kwamen en het zagen stonden onze trannen in de ogen stond in een weide ale als je dat zo kunt noemen er stond geen pijlje gras open had ook geen schuilplaats hij was graat mager en kon de eene poot niet voor de andere zetten wij hebben hem meegenomen en er direckt ne vearts laten bij komen hij was zwaar ondervoed en ging zelfs puur zand af .wij hebben hem langzaam zijn eten opgedreven elke keer een beetje meer het geen wij ook bij gaven is geweekt bieten pulp en lijnzaadschilfers en vitamienen die we gekocht hebben bij de vearts je zou hem nu moeten zien hij is helemaal uitgeroven en is al heel wa bij gekomen het is gewoon weg een heel ander beestje
Daarom dat ik ook zeg dat niet alle paardenhandelaars slechte of ondervoede dieren hebben want die weten wel wat een dier nodig heeft en dat kun je niet zeggen van sommige mensen die denken dat een paard houden alleen maar is om gras in hun tuin op te eten en als dat dan op is zien ze het dier zelfs niet graat mager worden
ik begrijp zelke mensen niet en zal dat nooit begrijpen

al onze vrije tijd gaat naar onze paarden
foto's zijn te zien op www.trustphotosite.com/dianastolk

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 13:29

Ahhhh ongeveer het zelfde als met die van mij Boos! Maar goed dat ie een goed baasje heeft gekregen!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:35

gelukkig heb je haar dara weggekregen!!
Ik wil niet weten wat er anders met haar is gebeurt,
als je de foto`s hebt, wil ikz e zeker zien!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:12

jeetje dapper dat je het aandurfde! hoe hebben ze het dode veulen eruit gekregen eigenlijk?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:24

Smurfie schreef:
Me paardje is toppie nu Haha! ben al 6 x naar haflinger keuring geweest 6 x 1e premie en 1 x dag kampioen geweest Haha! heb hem nu al 7 jaar Haha!

het was toch een merrie Knipoog

super dat het zo is gelopen, dat ze nu gewoon gelukkig is bij jou. ik hoop dat die man nooit meer met paarden in aanrakeing komt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 02:22

Smurfie"]
Ik heb robin nu al 7 jaar en ik heb geen enkel moment spijt gehad dat ik deze risico's heb moeten lopen. Ik zie nu wat ik ervoor terug heb! En het is heerlijk om te zien hoe je beesie opknapt!
[/quote]

Dit was toch die pony die door je vader weggehaald was? Verward

[PP] Angst (paarden kwijt?)
[quote=" schreef:
Shakir staat veilig die mag die niet meenemen tygo wil die niet meenemen omdat daar zn bolle vriendin niet op kan rijden ( beetje jammer) Robin tja die kan alles hebben en die is weg waarheen wil die niet vertellen..Ik ben hem kwijt.
En ik weet niet wat ik zonder hem moet

Goedgekeurd onderschrift :)

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:38

Jup dit was uhm idd Lachen dit is een verhaal wat uit een boekje kom wat ik heb geschreven Lachen en belgish blad Lachen maar hijs weer veilig op zn plekkie! aangezien me pa ze toch niet kan betalen wat achteraf bleek en nu die heeft ingezien hoeveel ik dit beesie geef.En ik weer een beetje contact met hem heb


Maargoed billy dit gaat over wat anders Lachen

Ben blij dat ik hem terug heb en dat ie toch een beetje bekeerd is Lachen


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:18

Ik vind het wel heel bijzonder dat je ontzettend veel stennis maakt als de pony weggehaald wordt, en dat je geen topic opent als ze terug komt.......

Goedgekeurd onderschrift :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:22

oeh, ik wist dat het me vaag bekend voorkwam

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 13:56

Billy schreef:
Ik vind het wel heel bijzonder dat je ontzettend veel stennis maakt als de pony weggehaald wordt, en dat je geen topic opent als ze terug komt.......



Jup omdat jullie me toch alleen maar zitten af te zeiken...
En ik der eigelijk geen behoefte aan had om dat aan te horen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 120 bezoekers