onafhankelijke zit??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

onafhankelijke zit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 17:43

Die heb ik vandaag even uitgetest *LOL*
Ik heb een uur prive les gehad even losgereden met beugels en daarna ruim 3 kwartier zonder beugels gelest.
En dan ook alles he eenvoudige wissels, sb en travers alles..
Pas toen we verder gingen met het afwerken heb ik de beugels weer aangedaan om weer lichtrijdend en vwnw af te werken. piehhhw ik denk dat ik morgen amper meer kan lopen van de spierpijn haha.
Ik rijd vaak even zonder beugels maar nu merk je wel dat je er toch nog wat steun aan zoekt en ja dat mag niet he...

Mjn isntructeur was dik tevreden en ik eigenlijk ook! Was namelijk geen verschil te merken of ik met of zonder beugels reed!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:58

Wat is een onafhankelijke zit dan volgens jou?
Want zoals ik het dacht klopt met jouw bericht niet? Verward

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.


party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:05

heb k ook wel eens gedaan maar dan een DIK uur nou volgende dag au au au!!!!!! duz k wens je morgen veel plezier Knipoog

~Be as you are~

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:26

Ik heb ongeveer 1,5 jaar lang zonder zadel gereden op mijn oude verzorgpony. Die had geen zadel, en bovendien de neiging keischerpe bochten te maken.. nou daar leer je wel van zitten!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:42

Goed hoor Kim, als ik ooit eens zo ver kwam... Dromen
Zonder zadel rijden, dat kan ik wel. Maar je moet dan niets van mij vragen, een onafhankelijke zit heb ik echt niet. Lachen
Lichtrijden? Haha! grapje zeker, laat staan dat ik een nette volte kan rijden in een sukkeldrafje *LOL*

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 21:13

Onafhankelijke zit?
je benen , armen en je gewicht zo behersen dat je been en gewichtshulpen zo gedoseerd kan geven zonder daarbij je paard in zijn mond te hinderen met je hulpen,
Bij een onverwachte beweging niet achter of voor de beweging van het paard komt en 'm daardoor hinderd.
Je spiergroepen onafhankelijk van helkaar kunt bewegen dus tijdens het lichtrijden niet je been naar voren gooien en je hand de lucht in doen en weer naar beneden als je gaat staan en zitten.
Ook betekend dit dat je geen steun hoeft te zoeken in je stijgbeugels om in evenwicht te blijven of door de teugels als houvast te gebruiken.

Bij de beginnerslessen is het vaak te zien hoe het eraan toe gaat terwijl de ruitertjes lichtrijden moeten ze benen geven ze zoeken steun aan de teugelsgaan staan in de beugels om dan hun been naar achter te zwaaien en vervolgens naar voren te kantelen.
ga vervolgens een jaar later weer kijken en ze zijn sterk verbeterd maar als je ze zonder beugels laat rijden dan wordt er weer steun gezocht aan een pluk manen (niets mis mee) of in de mond of er word regelmatig scheef gezakt of men komt niet verder dan een beetje stappen en heel misschien een klein sukkeldrafje.

Citaat:
Wat is een onafhankelijke zit dan volgens jou?
Want zoals ik het dacht klopt met jouw bericht niet?

zo beter uitgelegd en komt het nu wel overeen?

Voor een half jaar terug was ik ook zo.Het paard liep goed en alles ging leuk tot de uitgestrekte draf en het daarbij doorzitten dat wou niet ik ging me spannen , paard weer spannen waardoor ik niet kon zitten.
Ik had een bijna onafhankelijke zit in de zin zolang ik maar goed kon steunen op mijn beugels.
Zijn we hard aan gaan werken en ik geloof dat we heel hard op de goede weg zijn na vandaag

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:15

Ik heb juist altijd het probleem dat wanneer ik zonder beugels rij er niets aan de hand is. Met een dressuurzadel (dus met langere beugels) continu mijn beugels kwijt ben terwijl ik met een vzh hier geen last van heb. Want dan is het zo, dat je je enkel naar buiten draait en dan is het *floep* beugel kwijt.. En als ik dan mijn zit wel helemaal voor elkaar heb dan raak je de wand van de binnenbak met je buitenenkel, is ook niet echt fijn...

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:20

brrr een heel uur? haha ik duikelde altijd voorover Haha! zonder beugels en vooral zonder zadel.
nu rij ik af en toen zonder beugels bij paarden die weigeren op de volte te gaan, heb ik meer kracht op mn buitenbeen? maar galop doe ik niet zonder beugels haha want die paarden waar ik op rijd gaan of keihard of zoals roma zijn ze te stijf zodat je alle kanten wordt op gegooid.
petje af Haha!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:44

Op Dennis rijd ik ook vaak zonder zadel. Bijna altijd, ben gewoon te lui om op te zadelen Haha! .
En op Dien rijd ik ook wel zonder beugels en dat gaat echt heel goed. Alleen na ons ongeluk was ik te gespannen en heb het niet meer gedaan. Eerst weer vertrouwen. Maar ik zit op haar heerlijk zonder beugels. En heb het ook al een aantal keer gedaan zonder zadel op haar. Dat zal ik binnen kort ook weer moeten gaan doen want dan past ze haar zadel niet meer omdat ze drachtig is. Is ook meteen goed voor mijn zit Knipoog .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:58

Roos schreef:
Ik heb juist altijd het probleem dat wanneer ik zonder beugels rij er niets aan de hand is. Met een dressuurzadel (dus met langere beugels) continu mijn beugels kwijt ben terwijl ik met een vzh hier geen last van heb. Want dan is het zo, dat je je enkel naar buiten draait en dan is het *floep* beugel kwijt.. En als ik dan mijn zit wel helemaal voor elkaar heb dan raak je de wand van de binnenbak met je buitenenkel, is ook niet echt fijn...


Haha ik vind zonder beugels eigenlijk ook nog makkelijker! *LOL*
Doorzitten gaat dan in ieder geval moeiteloos.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Eva1975, herr_balou, Mars, Vagabondo, winnetou4502 en 89 bezoekers