Hoe kun je zien of je een klophengst hebt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Hoe kun je zien of je een klophengst hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 23:41

Tja, ik vrees dat Adventure een klophengst is... Waarom? Hierom: hij vertoont gigantisch hengstengedrag (bijten, proberen te dekken, macho, enz...). Ook zijn bouw is typisch 'hengst".
Hij is gecastreerd bij de vorige eigenaar, maar eerlijk gezegd heb ik daar totaal geen vertrouwen in. Het zou me zelfs niets verbazen als ze het zelf zouden hebben gedaan (dus niet door een DA).

Maar is het goed te zien? Ik heb eerlijk gezegd nog niet eens echt goed gekeken hoor....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:04

Even de D.A. bellen voor een afspraak!
Wij hadden vroeger ook een klophengst op stal staan en die moest operatief gecastreerd worden, hij was zgn gecastreerd maar ze hadden maar 1 bal weggehaald aangezien de andere binnen zat en het niet aageraden werd om het te laten zitten, schijnt dat het nogal complicaties kan geven.
Oh ja, bij hem was het absoluut niet te zien, alleen zijn gedrag verraadde hem, bij nader onderzoek door een veearts kamen zij er pas achter.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 00:18

Wat voor complicaties bedoel je, Cloris? Is hij ook nog vruchtbaar?

Op zich zou ik het niet erg vinden, ik houdt wel van dat gedrag. Hij staat bij een oude, onvruchtbare merrie in, die wel een mep geeft als ze geen zin in hem heeft.... Maar ja, als het gevaarlijk kan zijn voor hem...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 01:18

Je kan een liesbreuk krijgen doordat de teelbaal niet via dit kanaaltje is ingedaald, als de teelbal is gegroeid past hij als het ware er niet meer doorheen! Je paard blijft wel testosteron produceren maar het zaad is niet levensvatbaar, bijna niet althans.
Operatie is alleen wel kostbaar maar kan een hoop ellende schelen. Ik ken een fries die eenzijdig klophengst is en nu 12 wordt, maar ik heb ook een arabier gekend die dubbel had en die had dezelfde neigingen als je paardje nu doet, maar ja hij kan zich natuurlijk nog steeds hengst voelen zonder dat ie klophengst is. Een da kan uitsluitsel geven. gr gabrycha Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:32

Een klophengst blijft hengstengedrag vertonen, en als is hij maar beperkt vruchtbaar, het bepalen wie de baas is vergt af en toe weleens fors optreden van jouw kant . Als jij zegt dat je paard door hard optreden over de zeik gaat, zou ik inderdaad even laten kijken hoe dat zit.

Als de teelbal niet is ingedaald is het zo heel moeilijk te zien of hij klophengst is. Dit kun je in een dierenkliniek laten controleren. Een operatie zul je in Utrecht moeten laten uitvoeren. En de kosten zijn inderdaad erg groot.

Je suis Charlie.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:56

He carola even geen paniekover operaties! Eerst een hormonen onderzoek! Een ruin produceert namelijk geen testosteron meer en als jouw paard dat wel in zijn bloed heeft zitten kan een indicatie zijn.
Een klophengst is overigens bijna niet vruchtbaar! dit om de redenen dat de teelbal buiten het lichaam gehouden dient te worden om de opgeslagen zaadcellen van de juiste temperatuur te voorzien, in het lichaam is het te warm.
Een zaadbal kan ook in de buikholte achterblijven, en zelfs het ene momnet wel en het ene moment niet in de balzak bevinden, pendelende zaadballen.
bron: syllabus cursus begeleiden voortplanting paard
Dit is de cursus die je moet doen als je in utrecht insemineren wilt gaan leren. gr gabrycha Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 15:31

Maar als die bal niet operatief wordt verwijderd, is dat dan gevaarlijk? Maakt het uit als ie blijft zitten?

Ik laat hem niet opereren (als ie klophengst is) als daardoor alleen z'n gedrag zou veranderen. Met het hengstengedrag heb ik totaal geen problemen (ik houdt er juist wel van), alleen als het gevaarlijk is voor hem laat ik hem opereren.

Zaterdag zie ik m'n DA weer (is kennis van ons, lekker makkelijk!), dus ik zal het haar eens vragen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:44

Het gevaar zit m in die liesbreuk, met alle gevolgen van dien...
Het hoeft niet voor te komen een klophengst zou daar oud mee kunnen worden maar kans is er altijd! gr gabrycha

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:13

Yep dat "gevaar" bedoelde ik.
en qua karakter vond ik de klophengst lastiger dan de andere "gewone" hengsten, ik vond zijn gedrag onvoorspelbaarder en ik vond hem veel opgefokter.
Ik weet niet of dit alleen bij deze klophengst was of dat het echt iets is van een klophengst.
En een klophengst kan wel degelijk vruchtbaar zijn hoor.
We hadden familie uitbreiding dusse Lovers

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:21

Even een vraagje. Heeft een ruin geen hengstengedrag meer nadat hij gecastreerd is???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 00:33

Sanny schreef:
Even een vraagje. Heeft een ruin geen hengstengedrag meer nadat hij gecastreerd is???


Als hij op late leeftijd gecastreerd is kan hij nog wel hengstengedrag vertonen hoor.

Je suis Charlie.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 01:10

He cloris ik heb niet gezegd dat ze onvruchtbaar zijn!
Goed lezen dus er staat iets anders wat genuanceerder.... gr gabrycha Knipoog

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:48

Laat je dierenarts een bloedonderzoek op testosteron gehalte doen. Dat geeft de diagnose.

Succes,

henk offereins


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, GoogleAdsense en 100 bezoekers