Met spoed advies gevraagd!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Met spoed advies gevraagd!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 15:33

Eirian was afgelopen Maandag uitgerekend, vanaf de Vrijdag daarvoor werdt ze erg onrustig op stal, ging liggen en weer staan etc.
Op Maandag was dit eigenlijk weer over.
Ze heeft tussendoor af en toe een beetje uier gehad maar dat is inmiddels ook weer verdwenen, wel heeft ze puntjes wax op de tepeltjes zitten en het gedeelte er achter is aardig dik maar geen spenen zoals ik hier wel eens op foto's zie

Het wordt mijn eerste veulen dus ik weet niet wat ik kan verwachten.

Ik heb Eirian vanmiddag op de paddock gezet bij de ruinen en ze leek daar heerlijk op haar gemak, ze stond lekker te kroelen met haar lievelings shet maar ineens veranderde dat en ze sloeg hem heel hard weg, geen enkel ander paard mag nu nog in haar buurt komen. Ze zweet licht op de hals, 'draagt' haar staart en ik heb de staart even opgetild en haar doos Haha! is opgezet en een tikkie flubberig, daaronder lijkt het vel wel helemaal uitgerekt want dat flubbert alle kanten op.
Ze staat ook erg pompend te ademen.
Ik denk dus dat het vandaag wel eens de dag zou kunnen zijn maar hoe zit het dan met de melk? Kan dit pal voor de bevalling nog op gang komen? Ik maak mij zorgen dat ze misschien geen melkproduktie krijgt, lijkt mij wel sterk maar ja, ze heeft al een week puntjes wax maar geen echte uier, wat moet ik hier nou mee?

Inmiddels heb ik haar naar binnen gehaald en ze lijkt nu veel rustiger te zijn in haar eigen stalletje, ademt nog wel steeds een tikkie pompend, ik weet dat ze niets zal doen voor "haar mannen" die naast haar op stal staan binnen zijn maar die haal ik niet binnen voor de normale tijd, ik wil het voor de rest zo normaal mogelijk houden voor allemaal.

Zijn dit nu echt genoeg tekenen dat het wel eens vandaag zou kunnen gebeuren?
En wat nou als ze het veulen krijgt en ze heeft geen melk?

Ik hoop dat er iemand online is die mij uit de zenuwen kan halen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:51

Ja hoor dat kan makkelijk.. Sommige merries "schieten" pas vol echt vlak voor de bevalling of als ze al bezig zijn.
Gewoon na de bevalling even in de gaten houden.. Succes met de zenuwen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:52

mijn merrie had ook nog weinig uier en de spenen waren nog helemaal niet dik en er kwam ook nog helemaal geen melk uit...
de avond voor de bevalling was ze een tikkeltje nerveus tijdens poetsen beetje draaien enzo, ik dacht dat het door de muggen kwam die haar zo zaten te prikken....
maar toch stond er de volgende ochtend een veulentje naast wat natuurlijk heel appart is als je het helemaal nog niet verwacht ze was al wel paar daagjes pver tijd maar nog geen echte tekenen dat ze zou bevallen... maar alles is dus toch goed gegaan en ook had ze gewoon melk ze heeft nooit echt dikke uiers gehad zelfs nu niet, de spenen zijn wel heel erg veranderd maar dat komt natuurlijk ook omdat er een veulen aan sabbeld

het was voor de merrie en ons het eerste veulen en ik heb ook erg over het melk in gezeten maar het is toch helemaal goedgekomen
en ze geeft voldoende melk ook al heeft ze niet zulke dikke uiers

succes met je merrie en toekomstig veulentje Pling

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 16:03

Pfieuw, verlossende woorden, bedankt OK dan!
Het is voor mij ook de eerste keer (en voor Eirian ook) dus het is allemaal nog even afwachten.

Ze kan dus best vandaag gaan bevallen, alle andere tekenen zijn er.

Gelukkig dat het ook nog na de bevalling kan (het volschieten) ik weet wel van veel gevallen bij mensen dat dat zo is gelopen maar ja, een pony'tje kan ik natuurlijk niet gaan vergelijken met een mens Haha!

Ik heb net een collega gebeld dat ze de avonddienst vandaag zonder mij mogen gaan draaien Haha! ik blijf mooi thuis dan heb ik de tijd tot Maandag middag, dan moet ik weer werken, mag toch hopen dat het dan eens geboren is Haha! (en anders ben ik er gewoon weer niet Haha! )

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:24

Succes! OK dan!

- Offline -

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:57

Houdt ons op de hoogte! OK dan!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:00

Mijn merrie had ook nog geen grote uier. Het kan echt in een uur ofzo helemaal volschieten. Ik verwachte dan ook helemaal niks, en toch was er opeens een veulen en een giga-uier Haha!


sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:14

Is het ondertussen al geboren??!!

Ontwikkel in een keer allemaal tante-gevoelens... Haha! Knipoog

Veni, vidi, vici

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 19:38

Haha! Ben even snel binnen om wat te drinken en dan ga ik weer met mijn overlevingspakketje naar buiten.

Ik had Eirian vanmiddag naar binnen gehaald maar daar leek ze toch weer minder op haar gemak, ze werdt rustiger maar bleef toch brullen naar har shet vriendje dus ik het de boel maar omgedraaid en de grote ruinen op stal gezet en Eirian weer bij Freddie buiten.

Ze ging vrijwel direkt liggen....en weer staan....en weer liggen..... en weer staan.....ik wordt hier helemaal gek van!!! Nu staat ze dus weer rustig hooi te knabbelen Schijnheilig en te kroelen met Freddy.

Ze draagt haar staart steeds hoger, loopt ontzettend te zwiepen met haar staart en loopt continu te trappen met het achterbeen naar haar buik, ze heeft ook al een paar keer liggen rollen, als ik niet beter wist zou ik nog denken dat ze koliek heeft, ze borrelt ook heel hard

Ik denk toch echt dat het vanavond gaat gebeuren, als ze het niet al heeft gedaan in de tijd dat ik nu even achter de comp. zit, ik ga snel weer naar buiten en jullie horen het van mij zodra ik ook iets weet Haha!

Oh ja, overigens, ze heeft nog steeds geen uier, ze zal me toch niet in de maling aan het nemen zijn he???? Frusty

p.s. nog even een vraagje (zal het antwoord niet meer lezen denk ik maar toch) ze is ook ineens verschrikkelijk aan het schuren geslagen, ze schuurt steeds haar staart, manen en loopt steeds heen en weer met haar mega buik langs de muur van de garage (en dan het liefts langs de scherpe hoek) is dit een beetje normaal gedrag??? Verward (hiervoor schuurde ze dus niet)
Ik ga vliegen!!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:47

Ze staat waarschijnlijk het veulen terug te duwen Haha! Maare zo als ik het allemaal hoor komt het zeker snel!! Succes met de bevalling enne ben benieuwd naar HET verslag enne wel foto's maken he Tong uitsteken

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:48

super spannend dus. Zo te horen duurt het niet meer erg lang. Mijn merrie schuurt altijd haar staart als ze hengstig is. Weet neit of je hier wat aan hebt, maar duidelijk hebben ze 'daar' jeuk ofzo *LOL*

- Offline -

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:15

ik heb een dragende merrie die sinds gister ook loopt te scheren...ze draagt de staart ook hoog en slaat ermee, het veulen is ook ERG beweeglijk, ze rolt ook regelmatig......
Gun haar wel privacy en rust...geef haar het gevoel dat ze alle tijd van de wereld heeft om het veulen rustig (zonder pottekijkers) te laten komen!

Succes en denk eraan, ze blijven een bevalling uitstellen totdat ze rust, veiligheid en privacy hebben (gevonden)

Veel succes

enne jonge merries en bij het eerste veulen hebben vaak een heel klein, lief, bescheiden uiertje! Met hele kleine tepeltjes eraan.....(dat verandert wel snel, nadat het veulen er flink aan trekt en zuigt!)

Als het veulen er is...navelstreng even ontsmetten (wij spuiten hem in met acedermspray) Contreleren of het drinkt, je kunt makkelijk zien of de merries melk geeft, het veulen is dan wit rondom de mond (tastharen)
ook checken of ie poept!

SUCCES en RELAX! (is heel belangrijk voor eirian)

ik praat altijd tegen jonge merries...streel over hun buik en zeg heel lief en belonend: Oh wat heb jij een mooi veulentje in de buik, ach wat is ie lief...heel overdreven doen (de merrie weet dan dat jij het ook weet en dat je het geweldig vindt, dat stelt de merrie gerust)!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:19

nou spannend zeg!
is het veulentje al geboren?

willen jullie aub stemmen op mijn foto voor de bit wedstrijd?
http://www.bitmagazine.nl/inzending/paard-en-hond/

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 20:44

Passoa schreef:
Ze staat waarschijnlijk het veulen terug te duwen Haha!


Haha! Zeg doe mij een lol, ik ben al aan het waken vanaf vorige week Vrijdag Haha! Niks terug duwen, uitpoepen die hap

Tot nu toe nog niets, mevrouw staat rustig hooi te knabbelen, gaf net nog even een grote schreeuw en trapte daarbij fel naar haar buik, veulen wil er volgens mij echt uit maar Eirian is het er nog niet zo mee eens Haha!

Anke, dat schuren doen ze bij jouw dus ook altijd? mooi, dat is dan ook weer een teken
Ik heb trouwens een plekje gevonden waar ik haar kan bespioneren zonder dat ze mij ziet, vanmiddag en in het begin van de avond had ik een verkeerde plek, hoe zachtjes ik ook deed, ze had mij steeds weer in de gaten Haha! slimme meid Cool

Lief tegen haar praten en haar buik strelen kon ik de afgelopen dagen wel doen, nu hoef ik er niet meer in de buurt te komen Haha!
Ik mag daarentegen wel haar staart optillen om te kijken hoe de boel in verzakking is Haha! dat vind ze prima maar als ik in de buurt van haar buik kom heb ik meteen een hoefje in mijn nek Haha! Maar langs de flanken vind ze wel goed, daar gaat ze zelfs lekker voor staan.

Ik denk toch dat het een nachtelijke bevalling gaat worden, ga nu weer even gluren

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 00:18

**Zucht** Nog geen veulen hoor, volgens mij neemt ze mij gewoon in de maling.
Ik ga even een paar uurtjes slaap pakken, rond 3 uur ga ik weer even gluren, zal je net zien dat ik dan alles heb gemist en er allang een veulen ligt of zelfs staat maar dat moet dan maar, ik ben inmiddels helemaal op en kan de ogen niet meer open houden Gaaaap Slapen

Wordt vervolgt Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:25

T@nj@ schreef:
**Zucht** Nog geen veulen hoor, volgens mij neemt ze mij gewoon in de maling.
Ik ga even een paar uurtjes slaap pakken, rond 3 uur ga ik weer even gluren, zal je net zien dat ik dan alles heb gemist en er allang een veulen ligt of zelfs staat maar dat moet dan maar, ik ben inmiddels helemaal op en kan de ogen niet meer open houden Gaaaap Slapen

Wordt vervolgt Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken


I know the feeling! Onze merrie neemt ons zoal vanaf zondag in de maling. Ik vind het vooral vreemd omdat ze altijd al vrij stipt is geweest. Ze heeft een Birth Alarm om. Ik kruip straks ook onder de wol. Dan hoor ik het wel.

Veel succes nog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 07:02

Thanks, jij ook veel succes OK dan!
Eirian begon afgelopen Vrijdag al onrustig te worden dus ik ben ook al vanaf Vrijdag in touw.
Vannacht dus weer geen veulen, ik heb netjes maar 1x gekeken en heb voor de rest in bed gelegen, niet dat ik geslapen heb maar ja, toch lekker gelegen

Ze neemt mij dus echt in de maling, van mij mag het veulen vandaag komen hoor, wordt het een koninginnen veulen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:09

Hopelijk komt ie snel Nagelbijten / Gniffelen
Hoe is het nu met haar?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 09:55

Ze staat nu rustig in haar stal hooi te knabbelen, geen enkel teken meer dat ze het veulen gaat laten komen Frusty
Ik denk dat ik haar straks maar weer op de paddock ga zetten, daar staat ze het liefst, misschien dat ze dan toch nog wat gaat doen.....

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

loveakira
Berichten: 82
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:05

ben benieuwd hoor !!!!
hoe ga je het noemen als het vandaag geboren word ?
op deze bijzondere dag

Akira Ashley 29-6-2009 bevallen van een donker bruine merrie haar naam is Jk's Aqilah
Rust zacht lieve akira 14-03-1993 18-10-2009

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 11:10

In geval van een hengstje zal het Eiliam gaan heten (roepnaam Liam) en in geval van een merrietje gaat het Eilian heten (roepnaam Eileen) deze namen staan al vast of het nu vandaag geboren wordt of niet Haha!
Lijkt me wel leuk hoor, een koninginnen kindje, toch een beetje speciaal

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:14

We hadden er om 5 uur vanochtend ook nog geen....ach wie weet.
ik zie het ervanzelf wel bijlopen.
Dat is tenslotte het beste....
Je kunt beter niet bij de bevalling zijn...., want dan is er meestal iets mis!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:14

Spannend Tanja, ik hoop van het weekend nog even online te komen, en dan wil ik wel foto's zien

Goedgekeurd onderschrift :)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:39

Ik herken echt veel van mijn merrie in de jouwe toen het (bijna) zover was. Haha!

Draaien, liggen, staan, schuren, rustig vreten, ... terug draaien, liggen,staan, ...
Geen abnormaal grote uier, wel waxen.

Ik dacht ook dat dat gedrag van de muggen kwam maar ben wel extra gaan waken. Tis diezelfde nacht geboren

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:15

Anke schreef:
Je kunt beter niet bij de bevalling zijn...., want dan is er meestal iets mis!


Heeeeel interessante logica....... Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers