Kan ik dan straks helemaal niks meer??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Kan ik dan straks helemaal niks meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 15:33

Pff.. Ik moet even iets van me afschrijven, hoor.

Ik heb al ruim 2 jaar problemen met m'n linker-enkel en ben een maand of 5 geleden pas doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ze kwamen erachter dat ik een afwijking aan mijn enkelgewricht heb en dat m'n achillespees (de plek waar de pijn vandaan komt) daardoor vrijwel voortdurend overbelast en dus ontstoken is. Er valt verder (nog) weinig aan te doen, ik moet ermee leren leven. Geen probleem zou je zeggen, ik heb steunzooltjes in m'n schoenen om m'n gewricht wat te 'draaien' zodat m'n pees ontlast wordt. Het helpt alleen niet en ik ondervind steeds vaker dat ik eigenlijk gewoon een lichte handicap heb..

Ik kan bijvoorbeeld niet winkelen, niet naar schoolfeesten, niet dansen, soms niet paardrijden, m'n paard niet altijd zelf doen, niet langer dan een minuut of 10 met m'n paard wandelen.. en het wordt steeds erger. Vandaag was er examenstunt op school en er waren een hoop mensen die in ken die meededen. Zo ook een goeie vriend van me. Hij moest ook spelen met z'n band enzo en wilde graag dat ik kwam (ik wist van te voren niet dat hij ging spelen). Ik wist meteen al dat ik niet lang kom blijven, omdat ik simpelweg niet lang kan staan/lopen en alles staand gebeurd. Gelukkig heb ik het optreden nog gered, maar daarna ging het echt niet meer. Ik had zo graag de hele middag rondgehangen daar! Maar door die rot-enkel kon dat niet.. En we gaan over 2 weken met school op survival. Ik zou eerst door m'n enkel helemaal niet meegaan, gelukkig kan ik nu wel mee. Maar ik kan aan de meeste activiteiten niet meedoen en er moet voortdurend rekening met me gehouden worden. Dat is soms knap lastig en ik voel me ook altijd lastig op zulke momenten. Iedereen moet rekening met mij houden als we een keertje winkelen ofzo en op survival straks ook..

Begrijp me niet verkeerd, ik voel me verder super en heb ook helemaal niet het idee van 'Oh ik ben zielig, ik heb een handicap, ik kan niks, enz' maar soms zie ik het licht ff niet meer, hoor. Het is zo lastig en vooral frustrerend als je 14 bent en zoveel dingen al moet laten! En zolang er verder geen oplossing voor is.. hoe erg wordt het dan nog? Wat kan ik over 5 jaar dan nog?

Nouja, ik zal het af moeten wachten. Misschien valt het heel erg mee en wordt het niet of nauwelijks erger. Misschien komt er binnenkort toch een oplossing voor.. dat zou geweldig zijn! Bedankt voor het lezen in elk geval. Ik ben het weer even kwijt.

Groetjes, Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:37

leven met een "handicap" moet je leren... ik zelf ben ook "jonggehandicapt". Ik heb het al enkele jaren aan mijn rug en moet ook veel laten...

kan je geen ander advies geven als "leer er mee leven" .... klinkt hard die zin heb ik ook nooit geacepteerd.. maar helaas is het niet anders....

hoop echt voor je dat er een oplossing voor komt!!!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:42

Ik ken je gevoel heel goed
Ik heb ook meerdere handicappen van wege een ongeluk
Maar je zal echt mee moeten leren leven al is het zo moeilijk
En je zult er steeds weer tegen aan lopen

Maar mischien hebben ze binnenkort wel een oplossing voor jouw

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:23

Ik ken het zelf ook wel.
Ik heb sinds ongeveer mijn 10e last van mijn knieen.
Naar de dokter geweest, en dan krijg je te horen dat het niks is, en dat het groeipijn is.
Op mijn 18e had ik er nog steeds last van, weer naar de dokter en er komt weer niet echt veel bijzonders uit. Reuma onderzoek gehad, omdat ook mijn andere gewrichten gevoelig worden, vooral met koud/vochtig weer. Maar er wordt niks aan gedaan. Omdat de waarden uit mijn bloedonderzoek niet overdreven hoog waren, en toen zei de dokter ook nog, ja, over gaat het niet, het kan alleen maar erger worden. En misschien zit je over een paar jaar wel in een rolstoel. Nou dat kwam best even hard aan.
Maar ik ben nu ondertussen bijna 22, het gaat redelijk goed, maar ik moet ook oppassen wat ik doe.
Zo kan ik niet te lang achterelkaar staan, als we gaan stappen moet ik zeker geen schoenen met hoge hakken aan doen, hardlopen, springen lang paardrijden is allemaal best pijnlijk. Maar ondertussen weet je precies wat je wel en niet kan doen.
En als je dus een keer wat leuks wilt gaan doen dat je van te voren eigenlijk al weet dat je dan een goede week bijna niet kan lopen, dan moet je dat overwegen of je dat er voor over hebt.
Zo heb ik een paar maanden terug voor het eerst geskied. Maar wel 2 weken met dikke knieen en veel pijn gelopen.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 09:33

Dat is het inderdaad, overwegen of je het er voor over hebt.
En ik kan je wel zeggen, ik heb heel veel pijn over om leuke dingen te doen, hoor!
Ik vind het omgaan met vrienden (en dan vooral het uit- en weggaan, bijvoorbeeld shoppen) gewoon ontzettend leuk en ik laat me echt niet door die enkel tegenhouden!!
Al is het natuurlijk wel altijd lastig en winkelen met pijn en ongemak is uiteraard minder prettig dan huppelend de stad door de hele dag.
Maar goed, er zijn ergere dingen.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:39

En waar ik de meeste hekel aan heb, is telkens waar ik nieuw binnen kom lopen en dat dan mensen aan mij gaan vragen wat ik heb, omdat ik best kreupel loop. Alleen ikzelf heb het niet meer in de gaten, maar dan wordt je er wel weer aan herinnerd.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:05

Ik had ook heel vaak last van een overbelaste achillespees...
Toen heb ik 3 weken in het gips gezeten en sinds toen heb ik er wel minder last van....

Sterkte iig!

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 19:28

wyko schreef:
En waar ik de meeste hekel aan heb, is telkens waar ik nieuw binnen kom lopen en dat dan mensen aan mij gaan vragen wat ik heb, omdat ik best kreupel loop. Alleen ikzelf heb het niet meer in de gaten, maar dan wordt je er wel weer aan herinnerd.

Inderdaad. Dan gaan ze je aangapen van 'Heey, die loopt mank.'
Zo vervelend! Op school doen ze dat trouwens nog,
je zou toch denken dat ze het inmiddels gewend zijn, maar nee..

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:58

Het blijft natuurlijk altijd interressant, iemand die net wat anders loopt

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:13

Dat is 't 'm wel, ja. Maar het blijft ook vervelend voor diegene om zo nagekeken te worden.