vraag voor bokkers met paarden bij huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

vraag voor bokkers met paarden bij huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 13:23

Wij zijn van plan een boerderij in Drenthe te gaan kopen en om goed voorbereid te zijn zou ik graag willen weten waar ik rekening mee moet houden.
Het gaat om 1 groot paard en 3 pony's, nu staan ze op een pensionstal waar het hooi, stro, mestafvoer enz. allemaal natuurlijk gewoon geregeld is maar als ik ze bij huis heb staan, waar moet ik dan allemaal rekening mee houden?
Wat kost mestafvoer en welke bedrijven kan ik hiervoor aanschrijven?
Ik heb wel eens iets gehoord over een vergunning voor het een of ander, het gaat bij ons dus om 4 paarden, die vergunning moet je hebben als je meer dan 3 of 4 paarden hebt (weet ik niet meer zeker), ik weet dus absoluut niet wat voor vergunning dit is maar misschien kunnen jullie mij verder helpen?

Het gaat dus om de volgende vragen:
Wat kost mest afvoer?
Welke bedrijven kan ik daarvoor aanschrijven?
Wat kost (ongeveer) de aanleg van een (goede) buitenbak?
Heeft iemand een adres(sen) van een goed bedrijf voor een buitenbak?
Wat voor vergunning(en) heb ik eventueel nodig?

1 Welshje en 1 Shet zullen op het land blijven en een schuilstalletje nodig hebben, als het land te nat is wil ik graag een stukje voor het stalletje betegelen en daar een hekwerk omheen zetten zodat ze toch lekker naar buiten kunnen maar niet in de bagger staan en het hele land vertrappen, ik zou daar graag zo'n soort tuinhuisje voor willen gebruiken (soort van blokhutje). Weet iemand of deze huisjes daar wel geschikt voor zijn en wat ze ongeveer kosten? (mag ook 2e hands)

Tja en verder zal ik zeker dingen vergeten zijn waar ik rekening mee moet houden, als je nog iets weet vertel mij dat dan a.u.b. ik wil graag goed voorbereid zijn als het eenmaal zover is!!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:35

Ik woon zelf ook op een boerderij en de mesthoop wordt gewoon op het bouwland gevaart, maar ik kan niet uit je berich opmakenb of je vader of moeder zelf boer is of niet. Zo ja dan moet dat gewoon op het bouwland kunnen. zo niet , ik heb geen idee bij wat voor'n bedrijf je dat zou kunnen brengen. Een vriendin van mij heeft een afspraak met een boer gemaakt dat ze daar haar mest mag afleveren en hij vaart het dan weer op z'n eigen land. Dat zou je ook kunnen doen. ;)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 13:47

Eh, ik ben al bijna 36 dus woon niet meer bij mijn ouders Cool
Maar die afspraak met een boer uit de omgeving is geen slecht plan, ik weet alleen niet of dat kan maar ik zal het zeker gaan proberen!
Op de pensionstal waar ik nu sta wordt de mest altijd opgehaald door Kroon maar die zit als ik het goed heb in Halfweg nu zoek ik dus adresjes in Drenthe.

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:50

Ga even langs bij de gemeente, daar kunnen ze vertellen wat mag en waar je vergunning voor nodig hebt (mestopslag, buitenbak, schuilstal etc). Dat is per gemeente verschillend. Voor een goede gedraineerde buitenbak ben je denk ik wel fl. 20.000 kwijt

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:04

Wij hebben ook met een boer uit de omgeving een afspraak. Hij schrijft een deel van zijn mestqoutum (schrijf ik dat wel goed?) naar ons over (je mag maar een bepaalde hoeveelheid koeienmest kwijt op een stuk grond, met die hectare van ons kan hij dus meer wegschrijven. In ruil daarvoor haalt hij bij ons de paardenmest weg of leegt de beerput.
Op het moment laat ik mijn oude mesthoop composteren zodat ik een te laag stuk wei kan gaan ophogen.

Of een blokhut geschikt is voor paarden weet ik niet, je zal wel flink carboleum moeten gebruiken, anders wordt zo'n blokhut denk ik opgegeten Lachen .
Voor zover ik weet mag je tot 2.10m. zonder vergunning bouwen, als de schuilstal hoger is heb je wel een vergunning nodig en dat kan nog weleens problemen opleveren. Een schuilstal opbouwen met sloophout is denk ik wel een stuk goedkoper dan een blokhut.

De kosten voor het aanleggen van een buitenbak zijn heel erg afhankelijk van de bodem waar je de bak gaat maken. Je kan een loonwerker daar uit de omgeving bellen en eens kijken wat de beste manier is om een goede bak te maken en dan een kostenberekening maken.


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:34

Hoe groot moet de bak zijn die je aan wil laten leggen en wat voor omheining wil je er omheen laten plaatsen? Dan kan ik eens een prijsindicatie vragen aan het loonwerkesbedrijf van de broer van de boer waare Escala staat. Lachen Niet dat je hun in dienst zal nemen natuurlijk, *grinnik* beetje uit de buurt van Drenthe maar dan heb je iig een idee. En ik zal ook eens aan mijn vriendin in Drenthe vragen door wie zij haar bak heeft laten aanleggen en wat zij met haar mest doet.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:06

Volgens mij mag je geen mestopslag op de grond maken, je kunt het beste in een container opslaan en regelmatig op laten halen door een boer

gr hiske

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:03

De bak: varieeert in kosten, want dat hangt af van de wensen en mogelijkheden. Woon je op een zandgrond, is drainage vaak helemaal niet nodig. Je kan dan de grond omkeren en wat woudzand erop aanbrengen, dan heb je een prima bak en dat kost je zeg eens 1.500 Euro. Wil je drainage en de hele rataplan (grind om buizen heen, folie ertussen, all-weatherbak) dan mag je rekenen op een 7 tot 10 duizend euro. Uitgegaan van een bak 20x40meter.

De mest: er zit in de buurt van Hengelo een afvoerbedrijf. Bekman, ze adverteren in de IDs en in BIt. Zij halen mest op en dat kost helemaal niet zo veel. Tenzij je er maar bij in de buurt woont. Ik woon op een 80 km afstand en voor mij zou halen ongeveer 275 Euro kosten vooral vanwege de transportkosten (chauffeur, km kosten vrachtauto) Ze halen tot 30 kuub op per keer, kleinere porties zijn niet goedkoper. soort strooisel maakte ook niet uit....
De boer is een veel goedkopere oplossing, maar die meot je dan natuurlijk wel kunnen vinden. Het scheelt als je land hebt om de MQ truuc uit te halen....

Stal: bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Een rijtje buitenboxen van 4 of 5 is meestal geen probleem, zeker van geringe hoogte. Een set van 2 buitenboxen houtbouw kost ongeveer 3.000 euro opgebouwd en al. Reken op een vergunningsaanvraag van ongeveer 12 weken, ambtelijke molens draaien langzaam......

Fourage: in de gouden gids staan altijd wel handelaren in stro en hooi en aanverwante artikelen. De locale Welkoop kan je een heel eind verder helpen. Tip: de hippische agende van het Noorden (blauw, voorkant Ulft) omvat zogenaamde Advertentiepagina's. Staat van alles is zoals, hoefsmeden, instructie, maneges, dierenartsen, tandartsen....ERg handig ding!

Nog een tip: wordt goede vriendjes met het loonbedrijf. ze zijn niet duur en erg handig bij het aanleggen van tuin, onderhouden van land, hekkelen van sloten...van alles kunnen ze voor je betekenen (ook : netwerk!).
En tweedehands tuinhuisjes zijn er wekelijks te koop, kwestie van rondkijken en het maandelijkse Week-uit advertentie krantje doorpluizen. Succes met de plannen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:09

Bedenk ook wat voor omheining je wilt hebben. Dat gaat ook flink in de papieren lopen. Enne, inderdaad goede tip van Dees, wordt vriendjes met een loonwerker in de buurt. En ook met de buurman, de boer, die even voor jou de wei kan maaien en bemesten, waar je mais kunt halen, evt. hooi als je net even te weinig hebt of die je van goed advies kan dienen als je met een probleem zit. (Wat voor kunstmest moet je gebruiken, moet ik wel of niet spuiten tegen onkruid enz enz)
Zit je te denken om zelf een tractor aan te schaffen of laat je alles doen?

Toevallig zag ik afgelopen weekend een advertentie van Inorco (?) stallen. 2e hands buitenboxen in de aanbieding voor 1500 piek. Als je belangstelling hebt dan zal ik voor je gaan zoeken waar ik die adv. ook al weer gezien heb.

Succes ermee!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 00:28

Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wel wat mee!

Voor het huis wat wij nu op het oog hebben, de afrastering van de wei is nu met schrikdraad en ziet er niet echt goed uit, met mijn Shet en Welsh hengst kan ik dat ook niet hebben want die gaan overal onder/tussen door.
Er staan al 2 stallen dus Kevin en Mambo zijn onderdak, Alleen voor Mister Freddy en Mistral moet ik een schuilstalletje hebben en die hoeft niet hoog te zijn, de grootste van de 2 is maar 110m en groeit niet meer dus een 2e hands tuinhuisje (zonder glas dan) moet dan wel te regelen zijn.
De bak, heb ik eigenlijk niet echt nodig, hoewel, ik moet natuurlijk ook s'avonds kunnen rijden dus iets van een bak wil ik er wel bij hebben, ook handig met losgooien als het land te nat is. Tja, de maat weet ik zo nog niet, ligt eraan hoeveel ruimte ik ervoor heb, het liefst zou ik een 20x60 bak hebben, Kevin houd erg van ruimte! (ik ook) Verder zal ik alleen maar in het bos rijden maar met rot weer (we wonen nog steeds in Nederland) ga ik natuurlijk ook niet voor mijn lol een bosrit maken.
Drainage hoef ik niet perse te hebben dus het zal dan wel een simpele uitvoering worden en 1500 Euro vind ik goed te doen.
Dees, dank je voor de naam Bekman, ik kon hem al maar was hem weer kwijt, de advertentie zal ik meteen even in het bit opzoeken!
Wat betreft de mestopslag, ik weet niet hoe dat nu zit, er staat in ieder geval 1 paard nu, die zag ik staan dus ze zullen wel een mestopslag hebben, ha, ik kan natuurlijk heel makkelijk aan hun de adressen vragen als het allemaal door gaat, zij doen het tenslotte al langer op deze lokatie, stom, niet eens aan gedacht... Slapen
Al met al wordt het nu toch echt wel een hele serieuze onderneming, ik hoop dat ik na Vrijdag meer weet, dan hebben we een afspraak met onze adviseur om te kijken of het allemaal echt wel haalbaar is..... Duimen jullie wel voor ons?

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers