achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

achterwaarts teveel gevraagd bij beginnersklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:02

Op een topic in de huiskamer ontspon zich gisteren een leuke discussie over het achterwaarts gaan. Aangegeven werd dat achterwaarts gaan voor een paard een minder leuke oefening is en nog erg zwaar ook.

De twee aanwezige westernruiters hadden niet de indruk dat onze paarden achterwaarts gaan echt onplezierig vinden. Bovendien wordt achterwaarts gaan ook bij de beginnersklassen al gevraagd.

Tegenargument is dat bij de dressuur achterwaarts (en dan nog maar een paar passen) pas wordt gevraagd vanaf de L2 dressuur. Pas op grand prix niveau wordt achterwaarts met schakelen gevraagd. De manier van achterwaarts gaan is dan belangrijker dan de afstand.

In de dressuur worden eisen gesteld aan het achterwaarts gaan die direct te maken met de functie die het achterwaarts heeft. Zo moet het achterwaarts diagonaalsgewijs gaan en mogen de voorbenen zéker niet slepen, tegelijk moet het vlot en vloeiend gaan en een duidelijke inwerking van de hand wordt absoluut niet gewaardeerd.

Volgens mij is dat niet veel anders dan de gewenste vorm van achterwaarts gaan in de westernsport. De vraag is dus of een dergelijke moeilijke oefening (mits correct uitgevoerd) wel thuishoort bij de beginnersklassen western.

Omdat wij er niet uitkwamen hebben we de vraag maar voor western geformuleerd. Dus graag jullie commentaar.


[edit] aanvulling
Aanvullend op de vraag of correct achterwaarts gaan eigenlijk te moeilijk is voor de beginnersklassen ook maar meteen de vraag naar het nut van achterwaarts gaan.

Het kan wellicht een bijdrage hebben aan het trainen van de billen, maar daarvoor gebruik ik zelf liever het rijden van veel overgangen. Een andere reden om achterwaarts te gaan is je paard weer terugzetten op de achterhand als je paard niet netjes stopt bijvoorbeeld.

En verder oefen ik achterwaarts gewoon omdat het gevraagd wordt tijdens de oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-04-04 19:02, in het totaal 3 keer bewerkt


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:07

Ik vind het best een pittige oefening voor de beginnersklasse. Zeker als je die GOED uit wilt voeren. Dus het paard blijft nageeflijk etc. Ik vind het jammer dat je vooral het achterwaarts ziet met de neus in de lucht en het kwekje open. Op die manier is het ook niet echt bevorderlijk voor de rug etc. Dus liever enkele passen vragen die je ook goed uit kunt voeren dan die meters achteruit die totaal geen waarde hebben.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:02

Ik wil er verder geen oordeel over geven of achterwaarts meer of minder zwaar is en of het wel of niet in een beginnersklasse thuishoort.

Wat ik wel weet is dat ik achterwaarts heel veel gebruik aan de hand maar ook onder het zadel.
Aan de hand als dominantie-oefening(opvoeding) en onder het zadel ook voor dominantie ,maar ook om de voorwaartse drang wat te temperen.

Of dit gewoon "persoonlijk gefruts" van mezelf is of een "typische westernbenadering",weet ik ook niet,zeggen jullie het maar;er zullen vast mensen hier zijn,die het rijtechnisch wat beter weten.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:06

Rijtechnisch heb ik er ook niet zo'n kijk op, maar ik heb nooit de indruk dat Seven een hekel heeft aan achterwaarts gaan.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:44

Banish vindt achterwaarts gaan wel moeilijk. Dat merk ik aan de manier waarop hij zeg maar wat stijvig achterwaartss stapt. Ik probeer hem altijd nageeflijk achterwaarts te rijden. Ik doe het wel vaak, dus het lijkt dat meer oefening het niet echt beter of makkelijker maakt. Hij kán wel snel achterwaarts, (bijvoorbeeld als hij ergens van schrikt) en ook in een oefening met balkjes gaat hij wat vlotter. Het lijkt erop dat hij soms zélf het nut van de oefening niet inziet Lachen
Ik gebruik het ook inderdaad zoals jessiejanes al schreef als correctiemiddel als hij te hard wil gaan. Even een stukje achterwaarts en als hij dat dat rustig gedaan heeft, mag hij weer voorruit. Misschien vind hij het daardoor wel een minder fijne oefening.
----- als ze het toch een zelf zouden kunnen vertellen...........zucht -----

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:25

Achterwaarts gaan is een hele belangrijke oefening en niet alleen omdat dit "in de proef gevraagd wordt". Met achterwaarts gaan versterk je de achterhand en de rug (want het paard moet nageven bij achterwaarts gaan en houdt dus zijn rug bol) en stimluleer je het paard zijn achterhand beter te gebruiken.

Een paard dat goed achterwaarts gaat, zal ook voorwaarts goed zijn rug gebruiken en zijn achterbenen er beter onder zetten (dus beter verzamelen). Bovendien heb je de achterwaartse beweging nodig om goede stops te kunnen maken. Een ander voordeel van het achterwaarts gaan is dat je hiermee je paard kunt trainen puur op je gewicht achterwaarts te gaan en daardoor zal hij ook tijdens het rijden beter op gewichtshulpen gaan reageren.

Als een paard moeilijk achterwaarts gaat is het stijf en/of gebruikt het de rug niet. In dat geval moet je meer werken aan het soepel maken van de spieren en het gebruik van de rug.

Wat mij betreft is achterwaarts gaan dus deel van de basistraining en ik vind dat dit ook in een beginnersproef gewoon gevraagd mag worden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:27

Loop je dan niet het risico dat die paarden helemaal niet netjes gaan in het achterwaarts gaan? maar achteruit getrokken worden? En in dat geval train je zeker geen achterhand volgens mij. Andere vraag is of je de achterhand niet makkelijker traint met heel veel overgangen van stap naar galop bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:42

Om achterwaarts te gaan moet je al zeker 2 overgangen rijden, dus die kom je zeker niet te kort bij die oefening. Plus de arbeid in de passen aw zelf.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:37

Ik ben er zelf al even uit (serieus rijden) maar als ik inderdaad uit ga van de vraag waarom het achterwaarts er in zit, dan vind ik de uitleg dat je het nodig hebt om je stops goed uit te voeren toch wel aannemelijk.

We vroegen het ons gewoon af, en van de ene vraag val je dan in de andere om vervolgens te eindigen met de vraag waarom het eigenlijk nut heeft.

Inderdaad met ernaast lopen gebruik ik het ook als een soort dominantie-oefening, dit heb ik wel pas geleerd toen ik op western overging en daarvoor had ik het nog nooit gezien/gedaan.
Je ziet inderdaad best veel paarden achteruit gaan met hoofd in de lucht en mond een aardig stuk open, lijkt mij dat als je het echt op zit doet dat dat niet nodig is. Volgens mij is het ook niet een wenselijk aangezicht.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:13

dan trek je te hard als ze de mond open doen... beter oefenen voor je naar een wedstrijd gaat vind ik.. wij oefenen het elke les en ik doe het ook als ik buiten rij.. dominantiebepaling.. ff opletten klas.. is het dan!!

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:18

helaas zie je dat monden niet alleen geopend zijn met achteruit gaan.....

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 17:20

Cheveyo schreef:
helaas zie je dat monden niet alleen geopend zijn met achteruit gaan.....


Dat is ook de inhoud van een deel van mijn vraag. Een achterwaarts gaand paard moet op zit met minimale teugelhulp hooguit achterwaarts gaan. Dus zonder de mond te openen. Als een paard nog niet nageeflijk is en correct achterwaarts gaan kennelijk moeilijk is, waarom wordt het dan bij de beginnersklassen wel gevraagd. Is de oefening dan niet te zwaar of heb je zodoende geen groter risico op paarden die helemaal niet meer achterwaarts willen of duidelijk verzet tonen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:27

Behalve een goede oefening voor het eronderbrengen van de achterhand is het ook een gehoorzaamheidsoefening. En dan heeft het wel degelijk zijn plek in de beginnerproef van de reining. Een kwart draai, of twee rondjes spinnen zijn net zo moeilijk goed uit te voeren en een galopwissel (enkelvoudig of gesprongen) dito.

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:28

Persoonlijk gebruik ik nooit achterwaarts als strafmiddel, dominantiemiddel of wat dan ook. Ik wil niet dat mijn paard achterwaarts hiermee gaat associeren. Hierdoor blijft het achterwaarts een rustige, nette oefening.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:36

Eh....misschien dat je dan even een rondje met mijn merrie moet gaan lopen als ze hengstig is en er in de bak pal naast haar een paard wordt losgegooid. Ze loopt normaal als een hondje achter me aan, aan een los lijntje, maar gisteren hadden de hormonen toch even de overhand. En aangezien ik nog even langer van plan ben om te leven, heb ik haar wel nadrukkelijk achterwaarts gezet (en dat ze me trachtte te negeren haar met een zacht katoenen halstertouw een paar keer een flinke pets gegeven)

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:42

cornelie schreef:
Persoonlijk gebruik ik nooit achterwaarts als strafmiddel, dominantiemiddel of wat dan ook. Ik wil niet dat mijn paard achterwaarts hiermee gaat associeren. Hierdoor blijft het achterwaarts een rustige, nette oefening.


Ook als je achterwaards 'zetten' als straf gebruikt aan de hand, kan het nog steeds een net uitgevoerde oefening onder het zadel blijven. Die twee zijn erg verschillend en het paard kan dat onderscheid naar mijn mening (en ervaring) best maken.
Op het moment dat mijn paard 'door me heen' wil lopen aan de hand of op een andere manier ongehoorzaam is, zet ik haar met een ruk aan het touw of een tik met het uiteinde van het touw op haar borst achteruit, net zolang totdat ze dit puur op stemhulpen doet. Ze leert zo respect te hebben voor mijn 'persoonlijke ruimte' en op te letten (ik loop recht voor haar als ik dit doe, zodat ze achteruit moet om 'uit mijn persoonlijke ruimte' te gaan).
Op het moment dat je in het zadel zit VRAAG je met de juiste hulpen je paard achterwaards en wordt het gewoon onderdeel van je training.

Iets anders is het natuurlijk als je onder 't zadel als straf je paard achterwaards trekt, wat je sommige ruiters ziet doen als een paard niet snel genoeg stopt o.i.d. Dat is inderdaad niet bevorderlijk voor het juist achterwaards gaan... is trouwens niet bevorderlijk voor wat dan ook als je't mij vraagt...

Of het thuis hoort in de beginners klasse... ik vind van wel, omdat het inderdaad een gehoorzaamheidsoefening is. Maar er zou in de Reining bijv. wel bij vermeld kunnen worden dat een correcte manier van achterwaards gaan gevraagd wordt in stap en dan ook bijv. maar 3 of 4 stappen, zoals bij de Horsemanship, zodat het tempo waarin achterwaards gegaan wordt niet van belang is en zo meer aandacht besteed kan worden aan de correctheid. Je ziet nog erg vaak dat mensen zo hard mogelijk achterwaards proberen te gaan, en dan krijg je vaak het getrek en gepluk.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 18:46

Francis schreef:
Of het thuis hoort in de beginners klasse... ik vind van wel, omdat het inderdaad een gehoorzaamheidsoefening is. Maar er zou in de Reining bijv. wel bij vermeld kunnen worden dat een correcte manier van achterwaards gaan gevraagd wordt in stap en dan ook bijv. maar 3 of 4 stappen, zoals bij de Horsemanship, zodat het tempo waarin achterwaards gegaan wordt niet van belang is en zo meer aandacht besteed kan worden aan de correctheid. Je ziet nog erg vaak dat mensen zo hard mogelijk achterwaards proberen te gaan, en dan krijg je vaak het getrek en gepluk.


Dat vind ik wel een aardig onderscheid. Ik heb me naar aanleiding van dit topic zitten afvragen of Lanna toch verzet toonde bij achterwaarts gaan maar ik het gewoon niet zag. Ik ga soms echt de hele bak met haar rond (het is een kleine bak hoor) in de achteruit. Maar wel in een langzaam tempo. Als ik meer tempo vraag dan is dat altijd op een korter stukje en zonder bochtenwerk. Zou ik langer een hoger tempo vragen dan heb ik zelf het idee dat ze alleen maar zou gaat zitten o.i.d.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:53

IK schrijf even onder Trinety haar naam maar ik denk dat er iets niet geheel duidelijk is namelijk bij de western is de ruiter beginner en het zegt niets over het paard.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:56

Wat bedoel je precies met deze zin? me Blond

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:59

Trinity schreef:
IK schrijf even onder Trinety haar naam ....

Misschien handig om dan even onder je bericht de 'andere' Boktnaam te zetten
Overigens is opnieuw inloggen echt niet zoveel werk Schijnheilig

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:29

ik heb zelf nooit problemen met het achterwaarts gaan gehad, wat waarschijnlijk voor een groot deel te danken is aan het feit dat mijn paard er geen problemen mee heeft.
Eerlijk gezegd is dit het eerste moment dat ik echt over nadenk, ik gebruik het ook zowel als "straf" nadat ze bijv spontaan in galop is aangesproken, maar ook als gewone oefening. gelukkig weet zij het verschil (als gewone oefening toont ze nooit verzet of iets dergelijks, en bij de straf soms wel, omdat ze dan te graag voorwaarts wil.
Maar wat ik bij haar zie is dat zij het achteruit lopen (net als de stops trouwens) ook doet als ze buiten in de wei loopt, het is zelfs zo dat haar veulen het al deed toen die een dag of 5 oud was.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:08

Trinity schreef:
IK schrijf even onder Trinety haar naam maar ik denk dat er iets niet geheel duidelijk is namelijk bij de western is de ruiter beginner en het zegt niets over het paard.


zo hoort het inderdaad te zijn, maar helaas worden hier in Nederland teveel paarden geschowd die in principe niet klaar zijn voor de show.

Je suis Charlie.

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:02

Ik denk dat het belangrijk is dat een ruiter moet beseffen wanneer hij klaar is voor een show. Als achterwaarts te zwaar zou zijn voor een beginnersproef, wat denken jullie dan van de stops en de spins? Zijn die dan ook te zwaar en zou dat ook veranderd moeten worden?

Imo zijn stops en spins zwaarder als achterwaarts gaan en als we dat er ook uit zouden halen, zouden alleen de cirkels en changementen overblijven (die in de beginnersklassen als ik me goed herinner bij de wran zelfs met een overgang naar stap ertussen gemaakt mogen worden?? Don't blame me if I am wrong)

Het feit zit hem imo dus niet van allerlei onderdelen uit de proef halen, maar in goed trainen en zorgen dat je alles goed beheerst. Als je alles nog te moeilijk vind wat (in dit geval) in een reiningproef gevraagd word, oefen dan nog wat meer thuis totdat je het wel beheerst in een mate die voor jou goed genoeg is om op wedstrijd te gaan.

Quality is never an accident.
It is always the result of high intelligent execution and the wise choice of many alternatives.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:41

Nee Willeke, het probleem is dat niet alleen ruiters naar wedstrijden toegaan die er nog niet klaar voor zijn, maar dat ook paarden die er niet klaar voor zijn op een wedstrijd worden geshowd, "omdat dat een goede oefening is". Een wedstrijd moet ten allen tijde een positieve ervaring zijn voor een paard. Samen rijden met een groep pleasureruiters in een bak die allemaal hun paard niet onder controle hebben, zullen ook voor een jong en onervaren paard geen positieve belevenis zijn. Een paard dat geen stop kent, waar het sturen moeilijk gaat en die de spin niet beheersd heeft geen enkele boodschap aan die start op de wedstrijd ("om te oefenen") Alle oefeningen moeten thuis goed gaan voordat je start. Zowel paard als ruiter moeten alles beheersen. En een beginner hoort te starten op een door de wol geverfd paard, en niet op een jong groen ding. En dat wordt helaas nog veel te vaak gedaan.

Je suis Charlie.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:44

jeetje.. spin? jong paard?? ben ik nu echt te voorzichtig...
ik doe helemaal geen spin omdat klas er de achterhand nog niet voor heeft... wel heel veel overgangen en back ups.. ook wel draaien om achterhand, maar geen echte spin hoor..


klas is 4

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe_bz en 26 bezoekers