[LO] Vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

[LO] Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 07:02

Hey,

Zaim is 2 jaar. (Weet dat er al een topic over bestaat, over het longeren van 2-jarige.) Hierover heb ik toch een vraagje i.v.m. mijn arabje. Toen ik Zaim kreeg (13 April 2004) hadden ze hem al gelongeerd, etc. Dus ik heb hem in de eerste 10 dagen dat ik hem kreeg ook gelongeerd omdat ik niet beter wist. Krijg ik het ooit nog goed dat hij niet teveel in verzet (later, nu doet hij het niet) zou komen en dat hij terug 'recht' groeit? Hij staat nu in de weide met de paarden maar ik haal hem er wel af om te laten lopen in de piste. (Hij loopt zelf rondjes rondom mij en reageert op stap, draf, galop, misschien uit pure gewoonte).

-Groeten.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing op verzoek.

"Overcome all difficulties."


nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:46

je kan denk ik alleen maar afwachten en hopen op geen schade en het in ieder geval niet erger maken dan wat t eventueel al is

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:49

Ligt eraan hoe vaak je het doet! En het is ook beter om hem dan alle grondbeginselen te leren en dan lekker een paar maandjes op de wei zetten (tot hij min 3 jr is). Zodat hij niet doordraaid in zijn hoofd.
Daarna weer oppakken en dan lekker ohz. gaan beleren.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:42

Ligt eraan wat je ermee hebt gedaan. Als je hem aan dubbele longe en wete ik veel met wat heb doorgetraind uur per dag, zal dnek ik niet zo goed zijn geweest voor hem. Maar (zoals ik al in andere topic heb gezegd) om de zoveel dagen met enkele longe kan geen kwaad hoor, zou ik zelf mee doorgaan.

Lalalalaaaaaaaaaa

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:55

waarom denken jullie toch dat longeren niet goed is voor een jong paard, longeren is juist onwijs goed voor een (jong) paard!!
mijn paard loopt al zijn hele leven aan de longe nou ja vanaf dat hij 2, 1/2 is en hij doet het super, hij heeft geen rug klachten niks.
het longeren van een paard is juist onwijs goed voor zijn rug en spier opbouw!!
Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:59

Mies2, ten eerste gaat het hier over een 2jarig paard en niet over een 2 1/2 , is al een half jaar verschil. Ten tweede is longeren voor een jong paard wel heel degelijk slecht voor een jong paard. Een paard is pas op ongeveer zijn 6de jaar volledig volgroeid. Een paard van 2 jaar is nog volop spieren en pezen aan het ontwikkelen, zit in de groei en is mentaal nog een puber. Een longe is een ronde cirkel. Hierdoor moet het paard zijn gewrichten, en ook spieren en pezen veel gebruiken. Bij een jong paard waar deze nog helemaal niet volgroeid zijn is zoiets enorm belastend en kan dat op latere leeftijd uitmonden in allerlei problemen. Sommige paarden zijn op 2 1/2 leeftijd al vrij goed ontwikkeld (hangt van paard tot paard af) en kunnen dan wel wat lichte arbeid aan de longe aan. Maar 2 jaar is nog veel te vroeg, het paard zelf is nog een kind.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:03

xKatleentjex schreef:
Mies2, ten eerste gaat het hier over een 2jarig paard en niet over een 2 1/2 , is al een half jaar verschil. Ten tweede is longeren voor een jong paard wel heel degelijk slecht voor een jong paard. Een paard is pas op ongeveer zijn 6de jaar volledig volgroeid. Een paard van 2 jaar is nog volop spieren en pezen aan het ontwikkelen, zit in de groei en is mentaal nog een puber. Een longe is een ronde cirkel. Hierdoor moet het paard zijn gewrichten, en ook spieren en pezen veel gebruiken. Bij een jong paard waar deze nog helemaal niet volgroeid zijn is zoiets enorm belastend en kan dat op latere leeftijd uitmonden in allerlei problemen. Sommige paarden zijn op 2 1/2 leeftijd al vrij goed ontwikkeld (hangt van paard tot paard af) en kunnen dan wel wat lichte arbeid aan de longe aan. Maar 2 jaar is nog veel te vroeg, het paard zelf is nog een kind.

Amen
Niets aan toe te voegen, helemaal waar. Een paard van 2 hoort lekker in de wei met vriendjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 40 bezoekers