*achterbeen van dewy...(meer info)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

*achterbeen van dewy...(meer info)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 18:22

ik heb dus een heel leuk paard op het oog, alleen 1 probleem...
dik achterbeen...als je het aanraakt trekt hij het omhoog.
hij heeft(dit is wat zei zeggen he, dus niet 100% zeker dat het waar is)hij heeft ong. een jaar geleden vast gezeten in het draad. toen is hij naar utrecht gebracht en daar is hij te strak verbonden...hij heeft dus een dik been en er zit een beetje litteken...
nu is mij vraag, aan de dierenarts of iemand anders die het denkt te weten...of het weg zal gaan(misschien niet helemaal maar gewoon groten deels) hij is er zovel klinische als op de röntgen foto's gewoon mee goed gekeurd...
ik hoop dat iemand me kan helpen, als je meer info nodig hebt vraag het maar, dan kan ik dat aan de huidige eigenaar vragen..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 13:51

ze zegt dat het litteken weefsel is, is het dan normaal dat hij het optrekt als je het aanraakt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:27

Dat kunnen wij vanuit hier niet zeggen. Een dik been betekent dat er vocht in blijft zitten. Waar dat door veroorzaakt is kunnen wij vanaf hier niet zeggen. Als ze er goed op loopt betekent dat dat ze er geen pijn aan heeft, maar een dik been is wel gevoelig. Er staat spanning op de huid en waarschijnlijk is er al zoveel met de pony gesold met dat been dat ze het met pijn associeert. Als je het niet vertrouwd zou ik nog een andere arts raadplegen. Wij kunnen dit zo niet uitsluiten.

Ik kan alleen een voorbeeld geven van een paard bij ons op stal. Dit paard heeft ongeveer een jaar geleden een onsteking aan zijn lymfklier in zijn rechter achterbeen gekregen. Het gevolg is dat hij er nu een heel dik been heeft overgehouden, een zogenaamde olifantenpoot, omdat de lymfklier niet meer werkt. Dit gaat nooit meer over. Vanaf de bovenkant van het been loopt het been zowat kaarsrecht naar beneden. Je ziet het spronggewricht bijna niet en ook de kogel is bijna niet te zien. Hij loopt er wel rad op, staat nu met dit weer binnen, maar heeft eigenlijk de hele dag weidegang nodig. Dit paard moet dagelijks bereden worden, want anders wordt het been zo dik dat de huid het niet meer aankan, en kan openbarsten. Als hij een ontsteking of een wondje aan het been krijgt moet er meteen antibiotica bij, omdat het lichaam de ontsteking niet kan opruimen. Als er geen antibiotica gegeven wordt en er een onsteking bijkomt is kan het wel het einde betekenen voor dat paard.

Zo zie je maar , wij kunnen niet via het internet beslissen hoe dik het been van deze pony is. Vertrouw op de dierenarts en op je eigen gevoel.
Succes met je beslissing.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 15:46

even voor de duidelijkheid, ik hoef niet te weten waar het door veroorzaakt is, want dat kunnen jullie in der daad niet vertellen.
maar ik vroeg me dus af of het normaal is dat een paard met littekenweefsel er last van heeft als je het aanraakt en of dat minder zal worden. en of, als hij er klinisch en röntgenologische op goedgekeurd is, is het dan ernstig, een groot risico?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:16

Als je dit paard wilt laten verzekeren zou ik eerst de inspecteur van de verzekering erbij halen voordat je het paard definitief koopt. Als hij ook zegt dat de verzekering voor de volle 100% jouw paard accepteert en jij vind het zelf niet erg dat het been dik is dan zou ik het gewoon doen.
Ik zou trouwens ook aan je eigen hoefsmid vragen om het paard te bekijken. Stel dat hij, door het dikke been en het optrekken ervan, lastig te beslaan of te bekappen is dan moet jij jezelf eens achter de oren krabben. Hoe is het als je hoeven uitkrabt, is ie dan lastig? Mag je het been gewoon betasten? Of is het gevoelig? Want stel dat het paard een wondje aan dat bewuste been krijgt en je mag er absoluut niet aankomen dan heb je een probleem.....
Om op je vraag terug te komen, ik denk niet dat het been van dat paard nog veel dunner wordt. Daarvoor is het ongeluk te lang geleden gebeurd.
Succes met het nemen van een beslissing!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 21:33

hij is bij hun gewoon verzekerd..dus blijkbaar laten ze hem wel toe in de verzekering..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:46

Nou, als dat been al een dik jaar zo gezwollen is, dan is er hier sprake van een chronisch dik been, een olifantsbeen, wat de oorzaak ook is geweest. een been wat al een jaar zo dik is geweest, zal niet meer afslanken tot een normaal dun beentje.
Verder, dat paard laat je het niet aanraken. Dat kan zijn omdat het gewoon sinds de verwonding angst heeft gekregen en die mensen hebben daar niets aan gedaan, maar het kan ook heel wel zijn dat het paard er nog wat pijn van heeft. misschien wel onderhuids wild vlees, wie zal het zeggen.

Al met al, een paard met dit soort verhaal, die kocht ik niet. Je begint aan het medische probleem van de vorige eigenaars. Wil je toch jezelf in het diepe gooien, laat je dan goed informeren door een echte dierenarts waar je aan begint. laat de kansen op herstel inschatten en sta ook open voor het 'slechtse geval'....
Bezint eer ge begint. Er zijn genoeg paarden te koop zonder deze problemen....