Aan de teugel en de 'valse knik' opnieuw bekeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Aan de teugel en de 'valse knik' opnieuw bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 22:29

Ik ben voor het moment nogal veel paardenboeken aan het lezen, en iets waarover blijkbaar nogal veel discussie besstaat is: "Wanneer loopt een paard correct aan de teugel?"

De dressuurregels van de FEI luiden als volgt: "Een paard loopt aan de teugel als de spronggewrichten goed worden gebruikt, de hals meer of minder opgericht is en gebogen al naar gelang het stadium van de training, het uitstrekken of de verzameling in de gang, en het zijn bit met een licht en soepel contact en onderworpenheid accepteert. Het hoofd moet in een vaste houding blijven, en met een soepele nek als het hoogste punt van de hals. De ruiter mag geen enkele weerstand ondervinden."

Vaak zie je echter dat het hoogste punt van de hals bij paarden rond de derde halswervel ligt, dit noemt men dan de valse knik.

In het boek "Verlichte rijkunst" van Heather Moffet vond ik hier een interessante nuancering op. Zij beweert dat de regel van de FEI perfect opging voor de sportpaarden van zo'n 30 à 40 jaar geleden. Nu heb je echter veel meer paarden met een 'hengstennek'. Wanneer je met deze paarden het gevoel hebt dat je paard aan de hulpen en ook aan de teugel loopt, lopen ze juist met de valse knik! Dit komt echter door de bouw van het paard die veranderd is. Dus in principe kan een paard ook lopen, met niet de nek als hoogste punt van de hals, en toch eigenlijk correct.

Ik denk dat dit waar is. En ik denk dat er een simpele manier is om te zien wanneer een paard correct aan teugel loopt. Dominique (mijn lesgeefster in het Boskasteel) vertelde me altijd dat een paard goed aan teugel loopt, als de volledige bovenste halsspier van het paard aan het werk is. Dit zie je doordat de spier over de hele lengte ontspannen "veert", je kan de spier dan over de hele lengte duidelijk zien.
Dus misschien moeten we niet altijd krampachtig zitten kijken welk punt van de hals nu het hoogst staat, maar hoeveel halsspier er aan het werk is!
Ik heb het gevoel, dat als je op deze manier kijkt, je er inderdaad iedere keer de goed lopende, verzamelde paarden uithaalt.

Sorry voor het heel erg lange relaas, maar ik heb hier een paar weken denk- en leeswerk aan verricht en ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening.

Groetjes

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:37

het is mooi als de hele bovenhalsspier zich op die manier laat zien, ik probeer daar ook altijd naar toe te werken (niet dat het altijd lukt Haha! ). in hoeverre dit anders is dan 30 jaar geleden kan ik niet zeggen, maar feit is wel dat je volgens de spelregels van het FEI moet spelen.

Amor Vincit Omnia

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 22:39

Ik denk sowieso dat als je op die spier let, in plaats van op het hoogste punt, dat je je paard naar meer ontspanning toewerkt.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:47

je bedoelt dat als je de spier vanaf de schoft aangespannen hebt dat dan de druk op die spier minder is, dan anders, denk ik?

Amor Vincit Omnia

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:59

volgens mij gaat het om het hele gevoel, niet alleen waar het hoogste punt van de hals zich bevind, maar hoe het paard loopt.... nageeflijkheid en aan de teugel kent zo zijn basis-principes zoals de FEI dit aangeeft, maar we moeten vooral niet vergeten naar het HELE paard tekijken en niet alleen naar de hals. Als de ruiter ontspannen is en de rug van het paard, zal ook de hals een grote kans van slagen hebben, er een mooie boog ontstaan de de staartwortel naar de oortjes en het hele paard een verende verschijning zijn!
Dus vergeet ajb het hele plaatje niet!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl


Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:50

Helemaal eens met Amadeo.

Een correcte hals/hoofd is het gevolg van een correct gaand paard maar niet omgekeerd. Door hals/hoofd in die houding te brengen (en de rest te vergeten) gaat niet het paard beter lopen.

Ik las ergens een leuke vergelijking, dat is als deeg bruin verven en zeggen dat je een mooi brood gebakken hebt.

Ik denk dat verreweg het grootste deel (maar vast niet alle) van de paarden die met zo'n valse knik in de hals lopen niet op de juiste manier tot het resultaat gekomen maar ik moet nageven dat sommige daarbij wel goed blijven bewegen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:55

Ik zie liever de middenhalsspier.

De hond is de betere mens

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:59

Ik ben het eens met Don Marcello, ik denk zelfs dat toch een groot procent van de paarden die met valse knik lopen ergens 'te' veel vooraan gedwongen worden en dan buigen ze daar gemakkelijk af rond die halswervel. Dan merk je direct als een paard 'mooi' aan de teugel loopt of niet.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:11

De valse knik bestaat nog steeds hoor, die is heus niet verdwenen. Een die met een valse knik loopt, is nooit correct, hengstennek of niet.
Het voorbeeld van Marcello klopt wel, er is wel een krul, maar het heeft niks met correct gaan te maken. En als zo'n 'goed bewegend' valse knik nou eens een keer correct door het lijf gaat bewegen en fijne aanleuning zoekt, moet je eens kijken wat voor beweging je dan ziet... Wow!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:16

Ik vind een paard fijn " aan de teugel " lopen als ik op een hele eenvoudige manier kan communiceren met het paard. Als ik een fijne lichte aanleuning heb, die ik met het aanspannen van mn hand kan bijstellen, alsmede een goed werkend moturtje die met het aanspannen van mn been ook te bespelen valt. Als ik dan ook nog eens lekker zit in de rug van mn paard............ dan ben ik helemaal heppie............

helaas is dit een theorieverhaal Haha! Haha! Haha! maar wel mn streven

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 18:57

Ik ben er ook wel van overtuigd dat het totaalplaatje het belangrijkste is. En je moet het voelen. Een nageeflijk paard is voor mij op de eerste plaats een ontspannen paard. Ik vind het gewoon spijtig dat je bij dressuurwedstrijden toch hoge punten kunt krijgen door je paard in de krul te trekken...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:22

yep, in veel clubs geeft het niet als je paard in de krul loopt getrokken (met valse knik) of niet, zolang hij 'in de krul' loopt zijn ze content! grrrr Er zijn er ook veel die het niet 'willen' zien denk ik. En zo klopt het totaalplaatje niet helemaal, maar daar geven ze niet om. Dat vind ik jammer.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:47

Je kunt inderdaad aan de schwung en takt zien als het paard goed aan de teugel is. Op dat moment is er een goede contact van neus tot staart, worden de bovenhalsspieren gebruikt en staat het paard voor zowel been- als handhulpen open (het zgn in de startblokken staan).

Triffic
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:44

Mijn paard loopt ook met een valse knik en het lukt me niet om die er uit te rijden, Hij is super nagevelijk en loopt lekker soepel door de rug.
Weet 1 van jullie ook hoe je dit moet oplossen dan ??!?!

! voordeel heeft het welop concour krijg je super hooge punten!!!
OK dan! OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:50

Een paard met een echte 'kap' of hengstennek kan je het idee geven dat de 3e wervel het hoogste punt is. Als je echter naar de WERVELS zou kijken en niet naar de bovenlijn, dan zit de nek wel op het hoogste punt bij het correct gereden paard.
Bij paarden zonder kap, kan je de bovenlijn wel goed aanhouden, want die volgt de wervels goed, in dat gebied van de hals.
Bij de 'vroegere' paarden zaten ook zat hengsten met een stevige hals, trouwens!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:56

Dat lijkt me inderdaad heel erg waarschijnlijk QQQQ. Dat verklaart het.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers