Merrie dekken maar door wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Merrie dekken maar door wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 14:31

Hoi hoi,

Ik heb een Merrie van Falko, moeders kant is veel engelsvoldloed.
Nu wil ik haar nog een keer laten dekken maar heb me er de laatste tijd niet in verdiept. Weet dus gewoon niet welke nu de nieuwe veelbelovende hengsten zijn.

Ik heb al een 3-jarige Negro van haar, en ik heb een 3-jarige Gribaldi deze is echter niet van haar.
De bedoeling is dat het een dressuurpaard zal gaan worden, springen is bijzaak. Graag wil ik minimaal de Z er mee gaan rijden. Uiteraard weet ik wel dat je mazzel moet hebben, maar een beetje goede genen wil ook wel eens helpen, toch?

Mijn merrie loopt nu zelf M2 en kan helaas niet verder door medische redenen (niet erfelijk). Ze is 163, is vrij lang en heeft een lange nek, te weinig schoudervrijheid en voor mij eigenlijk iets te klein. Maar verder heeft ze een superkarakter, een goed sterk achterbeen en haar zoon die ik heb is ook een leuk dressuurpaard aan het worden. Ze kan het dus wel

Wie heeft er leuke ideeen?? Verward

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:34

Elk paard kan bijna Z rijden. En elke kpwn hengst rijdt 't zelf ook wel minimaal. Falko zegt mij niks, dus daar kan ik je geen advies over geven. Maar voor de anderen is het misschien handig als je de bloedlijn uit typt en evt. een foto plaatst.
Wil je haar dit jaar nog laten dekken?

- Offline -

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 15:03

Nou elk paard Z, het zal toch wel enige aanleg moeten hebben.
Wat betreft de bloedlijn heb je gelijk, ik zal dat hier uittypen. Een foto plaatsen lijkt me leuk maar ik heb geen idee hoe Verward

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:25

Je upload ergens een foto, bijvoorbel picturetrail.com en die link plaats je hier tussen [img]http://www.jefoto.nl [/img] Maar geen spaties ertussen. alles aanelkaar

- Offline -

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 18:31

Afbeelding

Als het goed is zie je hier een foto van mijn merrie.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:55

UUUUUUUUUh, Ik vind zelf Democraat het einde, iz alleen wel een schimmel. Don primaire zou ook een goeie, dies meer dressuur

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:24

She Devil, heb je geen standfoto van haar? Want op deze foto kan je nog erg weinig zien. Je ziet niet hoe haar rug loopt, hoe de stand van haar benen is, hoe lang en hellend haar kruis is, hoe mooi haar schouder erin ligt etc.

Gezien je kleine Negro zou ik in ieder geval op zoek gaan naar een hengst die groter fokt. Ik weet dat je graag een jonge hengst wil, maar ik zou toch eerder gaan voor een hengst waarvan de eerste veulens al bezichtigt zijn zodat je een beetje weet wat de hengst doorfokt.

Qua karakter denk ik dat bijna alles er wel op past. Want je merrie kan wel een heethoofd zijn, maar kan ook heel erg koel in het koppie zijn. Dus wat meer bloed hoeft geen probleem te zijn. Het is immers ook een kwestie van opvoeding en consequent zijn. Persoonlijk zou ik wel een wat zwaarder type paard proberen te fokken omdat je merrie tenger en klein is.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:31

Nope geen standfoto aanwezig. Ik zal van het weekend is wat proberen als we op wedstrijd zijn. Meestal gebeurt daar wel iets spannends waardoor ze er mooi voor gaat staan.

Dus nog ff geduld.

Wat betreft een zwaarder type....ik heb natuurlijk die Gribaldi hengst ook...die is zwaar gebouwd. En mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar een luxe type. Nu Untouchable te klein is gebleven wil ik eigenlijk wel zo'n paard maar dan groter. Touch is voor de rest precies zoals ik hem zou wensen qua gangen, bouw, kleur, karakter....alles behalve de hoogte.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:54

Ik zou inderdaad voor niet te zwaar gaan, maar wel iets minder teer beenwerk en iets meer body.
Touch is zeker een lekkere vent. Ik blijf ook duimen dat hij de lucht nog ingaat of dat hij nog wat uitzwaart, wat meer macho wordt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:01

Voor luxe Painted black ?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:13

Magique schreef:
Voor luxe Painted black ?

Hmm, jij liever dan ik.
Ik hoef geen hengst die eerst zoveel keer wordt afgewezen en die 'opeens' wel goed genoeg is.
Het is een leuk paardje, maar ik vind het qua exterieur en beweging geen topper. En al helemaal geen vaderpaard waarmee je 'zwakke' punten aan deze merrie kan verbeteren.

Maar goed, ik hoef geen keuze te maken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:15

Overigens... Troy zou ik wel een leuke vinden. Zit je weer met het Negro gebeuren. Maar Troy zou als het goed is net wat groter fokken.
Heeft een goed cijfer voor de galop. Maar je zou eigenlijk een paard moeten hebben met een geweldige galop.
Touch galoppeert al liever dan hij draaft (terwijl hij niet onverdienstelijk draaft) en je merrie heeft zelf een mooiere galop dan draf. Dus ik zou op de draf niets inleveren, daar moet je juist verbetering in zien te brengen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:18

Painted Black is idd een mooi en luxe paard. Heeft zeker het dressuur vermogen. Maar hij is niet zo groot 165 maar. Mijn merrie is 163 en die is eigenlijk voor het mooie iets te klein voor mij, zeker ook omdat ze smal gebouwd is.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:15

wat wil je puur dressuur of een goede all-round hengst? KWPN of een ander stamboek.

Goede all-round hengst is Sultano. ik heb er zelf eentje van. Niet super zwaar van body maar toch meer bot en fokt zeker vergrotend.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:18

Wij hebben voor een kleinere merrie (1.64m) Olivi gedaan en dat veulen heeft aardig maat. Ook de bewegingen en het model zijn super!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:28

Moet altijd wel lachen als ik de naam van de poster weet ik meestal al wat ze adviseren Haha!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:29

Magique schreef:
Moet altijd wel lachen als ik de naam van de poster weet ik meestal al wat ze adviseren Haha!

Bij petrakaken is het standaard Rubiquil of Sultano Ach gut

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:35

Of de jonge Rubiquil x Sultano toch? Haha!
Maar eerlijk gezegd had ik gister al een soortgelijke reactie getypt bij een Rubiquil en Sultano advies in een ander topic maat later toch weer weggehaald, ik snap dat je favoriete hengsten hebt, maar om die in elk topic te noemen Verward

Weer ontopic:
Ik heb wel wat hengsten in gedachten die sjieke nakomelingen geven, alleen wordt het risico op weer een kleintje dan ook heel groot...

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:46

Sjuimpje schreef:
Of de jonge Rubiquil x Sultano toch? Haha!
Maar eerlijk gezegd had ik gister al een soortgelijke reactie getypt bij een Rubiquil en Sultano advies in een ander topic maat later toch weer weggehaald, ik snap dat je favoriete hengsten hebt, maar om die in elk topic te noemen Verward

Weer ontopic:
Ik heb wel wat hengsten in gedachten die sjieke nakomelingen geven, alleen wordt het risico op weer een kleintje dan ook heel groot...



eh sjuim de Rubiquil x Sultano is wel een merrie en geen hengst. Haha! Ik spreek nu eenmaal graag uit eigen ervaring.Trouwens ik ga af op de gegevens die we krijgen en spreek dan uit eigen ervaring. Ik ben nu eenmaal meer thuis bij de NRPS hengsten dan bij de KWPN hengsten.

Cantos is ook een goede hengst die bot kan toevoegen maar ik twijfel of hij wel vergrotend fokt. Anders Florencio. Daar wil ik er zelf nog eentje van.

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:50

Ik wil echt een dressuur paardje hebben. Moet ook echt aan de grote kant zijn want zoals ik al eerder vermelde mijn merrie is 163 en het missstaat niet maar het zou wat groter mogen.
Haar zoon is nu 161 ook niet echt aan de maat...hij is van Negro.
Dan die Gribaldi is ruim 167 dat is voor mij een goede maat maar die is niet van mijn merrie. En ik een andere hengst op mijn merrie omdat ik niet allemaal de zelfde afstammelingen wil hebben.

To Have A Friend Is To Be One
Eindelijk nieuwe foto's op mijn profiel.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:50

Hengst die mij dit jaar ook heel erg goed bevalt maar zelf heb ik geen merries die er bij passen is Ferrolan. Hengst voegt body toe en fokt ook niet echt klein. Democraat durft nog al eens kleintjes geven.


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:54

Shedevil geef ons eens een lijstje waaraan de hengst moet voldoen en tot hoever je kan gaan voor het dekgeld. De centen geven soms de laatste doorslag om voor een bepaalde hengst te gaan.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:56

Magique"]
[quote="Magique schreef:
Moet altijd wel lachen als ik de naam van de poster weet ik meestal al wat ze adviseren Haha!

Bij petrakaken is het standaard Rubiquil of Sultano Ach gut
[/quote]


Er zijn er hier meer die hun favorieten hebben en die standaard aanprijzen. wat is daar eigenlijk mis mee. Je kan beter uit eigen ervaring spreken dan zomaar wat zeggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:00

Dat snap ik Petra, maar je moet wel vanuit de wens van de TS meedenken, dat hoeft niet altijd jouw persoonlijke smaak te zijn nietwaar?

Een hengst die veredeld, maat meegeeft en een goed front heeft/geeft met schoudervrijheid is Obelisk. Zelf zou ik waken voor hengsten met Jazz bloed, omdat die niet het meeste aan schoudervrijheid hebben, Troy al helemaal niet.
Rouseau zou ook een optie kunnen zijn, die fokt zoals het er nu uitziet groter dan bijvoorbeeld Negro (of een andere klein en beknopt fokkende Ferro: Kennedy).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:06

Ik ga toch een heel eind met Sjuimpje mee (zucht, het gaat bijna vervelend worden, zo vaak als ik het met jou eens ben).

Ik kwam zelf met Troy naar voren, maar ik zei gelijk al, je moet er 1 hebben met een geweldige draf (hmmm, zie net dat ik per ongeluk galop zei, maar juist voor de draf heeft ze genoeg compensatie nodig).

Gezien de hoge kosten aan dekken is het verstandig om misschien een jonge hengst te nemen, zo'n hengst is vaak wat goedkoper qua dekgeld. Maar op dat moment is fokken echt gokken, want je hebt nog geen vergelijkingsmateriaal en je weet dus nog niet wat zo'n hengst echt doorfokt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariekeS_ en 48 bezoekers