ENG DING:>>>>paraplu??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

ENG DING:>>>>paraplu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 19:16

ey...
ik was vandaag eens lekker aan het buitenrijden... en het regende..dus stak iemand zijn paraplu op.
En meneer vond dat dus super eng en vloog ervan door! Verward
ik wist dat hij er langer bang voor was..dus kon het bijna voorspellen..
maar hoe leer je je paard daar eigenlijk aan wennen??
ik heb al geprobeerd om gewoon een paraplu in de bak te leggen..en hem er bij los gegooid...maar heeft niej egt geholpen..hij vind het nog steeds engg...
iemand tips??

thanks! OK dan! Verward Verward

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L


Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:22


I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 19:23

Thanks!!

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:22

over wat??

sorry maar wat is desensibilisatie??
kun je dat misschien eten > Schijnheilig

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:44

Met ketchup is alles te eten Tong uitsteken

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:38

Bij ons op de manege worden parasols in de wei gezet, dan moeten ze er wel langs. Dus als in de wei staat, misschien een oplossing?

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:45

ach je kan een parasol wel in de wei zitten maar sommige paarden die er echt bang voor zijn die worden dan echt gestoord , draaien helemaal door. en sommige paarden die eten dan gewoon maar als je dan aan het rijden bent en iemand steekt er 1 op dan schrikt hij alsnog. Ik denk dat je gewoon zelf moet oefenen. laat hem eraan ruiken. steek hem dan langzaam op, dus neit in 1 keer. En herhaal het dan. net zolang tot hij niet schrikt als je hem in 1 keer opsteekt.
beloon hem pas als hij rustig doet en niet als hij angstig doet, dan denkt hij juist dat het goed is om er bang voor te zijn. succes

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:34

ok zal het proberen...inde wei een parasol neerzetten is denk ik niet mogelijk...staan andere paarden ook van andere eigenaren. als hij de rest dan ook lekker gaat opfokken dan denk ik niet dat ze daar zo blij mee zijn.. maar ik zal het proberen..

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:25

Ben het met djangogirl eens..


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:31

Je paard gewoon eraan late nwennen. Ik heb bij die van mij net zoalng met die paraplu in en uit staan klappen tot ie het niet meer eng vond. Ook in de wei gedaan, en in de stal. Nu geen problemen meer mee. Eerst gaan de oortjes flink naar voren. Echt zo van wat is dan..Maar schrikken..Ne dat doe ze niet meer.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:00

Sani schreef:
over wat??

sorry maar wat is desensibilisatie??
kun je dat misschien eten > Schijnheilig


Desensibilisatie is "ongevoelig maken" van je paard.
Je kan je paard desensibiliseren voor enge dingen, dat doe je zoals beschreven staat op de site van paardnatuurlijk.

Maar ook onbewust wordt er heel wat gedesensibiliseerd: denk maar aan afgestompte manege ponys die niet meer naar een zachte been- en teugelhulp luisteren.

De 'kunst' van het desensibiliseren is ergens mee doorgaan tot je paard GEEN reactie meer vertoont.

Het omgekeerde is sensibiliseren, dat gebruiken we juist tijdens het trainen: je wil een paard wat licht aan de hulpen is, dus geef je een zachte hulp (luistert hij dan niet, dan geef je een duidelijkere hulp) en op het moment dat hij WEL reageert, stop je.

Een paard leert heel snel dat wanneer hij het gewenste gedrag vertoont, dat dan de stimulatie (dus enge paraplu, of je beenhulp) stopt.
Deze technieken kun je eigenlijk overal in de omgang met paarden toepassen. Helaas zijn ze nog veel te weinig bekend Boos!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:18

Ik zou gewoon een oude plu bij de stal laten liggen en te pas en te onpas die plu rustig opendoen. Desnoods open voor de stal laten liggen, enz. Je paard compleet negeren, gewoon zelf lekker met de plu gaan spelen. Wel met een schuin oog je paard in de gaten houden natuurlijk dat ie zich niet al te gek maakt maar niet mee gaan praten etc. Als ie dit allemaal accepteerd kun je een stapje verder gaan door het door iemand anders te laten doen terwijl je aan het poetsen bent. Ook dan geldt weer, net doen of je gek bent en geen aandacht aan schenken als ie met grote ogen en gespannen op stal staat, gewoon dom door borstelen net als normaal. Dan met rijden eens uitproberen op dezelfde manier. Negatief gedrag (wegspringen) negeren en gewoon goed aan het werk zetten.

Nu ik het terug lees: desensibilisatie maar dan op zijn janboerenfluitjes..... Gezond boerenverstand is zo gek nog niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers