Rubberen bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Rubberen bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 08:59

Hoi,

Ik vraag me af waar rubberen bitten toe dienen....
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker.......
Is dit vriendelijker dan bijvoorbeeld een dubbelgebroken
watertrensje...... Verward

Graag info over rubberen bitten


Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:50

sommige paarden zijn gevoelig voor rvs of koper of zo. en sommige paarden worden rustiger van dat rubber omdat het lettrlijk zacht is om op te kauwen. en sommige ruiters zijn gewoon aan het uitproberen op welk bit hun paardje het lekkerste loopt. en sommige paarden met een "harde" mond kun je weer "zacht" maken met een rubberen bit. en sommige ruiters wisselen gewoon af en toe van bit af, ander type, ander model om het paard lekker fris en allert in de mond te houden (bij sommige paarden werkt dit).

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:54

Wat alleen veel mensen vergeten is dat rubber stroef is en dus niet zacht in de paardenmond.
Kunstof weer wel.

Voor een ijzer allergie kan het natuurlijk goed helpen.

Als een paard een bit heeft wat hij echt niet fijn vind, dus bv door een laag gehemelte een recht bitje inhangen, kan een oplossing geven.
Maar meestal is het een rt probleem en geeft wisselen van bitten hoogstens een kort duurende verbetering.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:07

Dus een rubberbitje is helemaal niet zachter
voor de mond....??

Ik ben idd ook een beetje aan het experimenteren met bitjes....
Maar ik wil zo graan een zo'n vriendlijk bitje mogelijk erin hangen,.....

Hebben jullie daar soms ook tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:08

wat is er loos met je huidige bit dan?
waarom wil je een ander, dat is altijd de belangrijkste vraag die je je eerst moet afvragen?

een ander bit verricht geen wonderen, die wonderen moet je zelf RT oplossen Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:16

Rubber is een zacht en flexibel materiaal waardoor paarden er op gaan kauwen alsof ze kauwgom in hun mond hebben. Bij paarden die een "dode" mond hebben kan dat best helpen om ze weer smakelijk te krijgen. Let wel heel goed op dat er in het rubber een metalen kern zit, want sommige fanatiekelingen kauwen dat rubber zo door en dan heb je best een probleem...
Wat ik een groot nadeel vind van rubberen bitten is dat ze vaak zo dik zijn, dan kan een paard z'n mond niet goed meer sluiten.
Dat ze stroef worden is lang niet bij alle rubbersoorten zo, sommige worden juist heel glibberig als ze nat worden. (Denk maar aan ouderwetse trailervloeren!)

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:20

ik moet het niet stroeve rubber nog zien bij een bit.
(heb het dan niet over kunsstof)

En idd de rubberen varianten zijn overdreven dik.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:22

runningkawa schreef:
wat is er loos met je huidige bit dan?
waarom wil je een ander, dat is altijd de belangrijkste vraag die je je eerst moet afvragen?

een ander bit verricht geen wonderen, die wonderen moet je zelf RT oplossen Lachen


Er is niets met het huidige bitje, wil alleen kijken hoe
hij op een ander bit reageert.

Kauwen bijvoorbeeld doet hij helemaal niet. Vandaar dat
ik wou weten wat je allemaal met een rubber bit kan.....

Maar wat denken jullie moet ik het wel of niet proberen?


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:27

Er bestaan ook zogenaamde bitbandages, dat is een soort rubberen lapje dat je om je bit kunt wikkelen. Misschien kun je dat eens proberen als je toch perse iets wilt veranderen?

Nulla tenaci invia est via

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:30

Margreet schreef:
Er bestaan ook zogenaamde bitbandages, dat is een soort rubberen lapje dat je om je bit kunt wikkelen. Misschien kun je dat eens proberen als je toch perse iets wilt veranderen?


Bitbandjes Verward
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Kan je die gewoon om het tussenstrukje draaien van
een dubbelgebroken watertrens?
Weet je of ik die bij Divoza of Hippoplaza kan kopen...en
wat is de prijs (als je dat weet)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:38

BANDAGE schreef ik, niet bandje... Nerd

Geen idee waar je het kunt kopen of wat het kost, dat mag je zelf uitzoeken Haha! Het is niet echt iets heel bijzonders ofzo hoor.

Als je een beetje handig bent kun je er ook zelf een lapje zeemleer omheen naaien, wel opletten dat de naad niet op een plek zit die irriteert.

Edit: gevonden bij Divoza.

Afbeelding
Bit Bandage Sealtex (bst.nr.: 87850)
Rubber bandage voor om het mondstuk. Zeer eenvoudig aan te brengen, waarbij deze zichzelf permanent vasthecht. Zeer goed alternatief in plaats van zeemleer of rubber.
€ 8.59

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:59

ik heb voor mijn paard een rubberen ongebroken bit, en een rubberen D-trens
hij heeft sinds ik hem heb klofjes in zn mond, en in bepaalde periodes(in de rui, ander hooi, weer gras in de wei etc) last van een hangend rooster(vandaar dat ongebroken bit)
dat rubber vind hij fijner dan een gewone trens, al ligt het wel aan t soort gewone bit wat je hebt
ik had eerst altijd een gewone simpele goedkope RVS bustrens, later een RVS D-trens, met t rubberen bit reed ik als ie last van de kloofjes in zn mond had(omdat hij ze al heel zn leven heeft gaan ze volgens de DA nooit meer helemaal weg) en dan liep ie er fijn op, ik smeerde wel eerst zn mondhoek+randjes van t bit in met vaseline, want droog rubber is stroef.

nu heb ik een dubbelebroken bustrens van Sprenger, bit is anders van vorm dan mn gewone simpele bit, en hier loopt ie nu fijner op, t tussenstukje is anders, en t bit kan niet in zn gehemelte prikken.

som is en ander bit wel een (tijdelijk) oplossing, maar meestal is het een RT probleem, behalve als je paard bv een hangend rooster heeft en daardoor niet fijn loopt op je enkel gebroken bit, dan kan je een dubbelgebroken proberen, maar verder kan je de meeste dingen rijtechnisch oplossen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:16

Ik vind het niks dat rubber, er komen een soort scherpe randjes aan, ook bij de mondhoeken en ze krijgen er een soort brandwondjes van van het schuren.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 11:35

Bedankt voor jullie reacties!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:37

runningkawa schreef:
een ander bit verricht geen wonderen, die wonderen moet je zelf RT oplossen Lachen


Niet helemaal mee eens
Fenna (fries van amable) liep met rubberen bit, was onberijdbaar. Toen een gewone trens erin gehangen en probleem was over.
Tja op zo'n moment heb je natuurlijk spijt dat je het niet eerder geprobeerd hebt, maar ja.. Een ander bit kan dus wel degelijk wonderen verrichten.

In mijn eigen geval, starlight loopt niet lekker op een bit. Niet op een bepaald bit, gewoon op een bit in het algemeen. Met halster loopt ze 100000x fijner, alleen dan heb ik het (voor mij best belangrijk Clown ) probleem dat ze niet meer in draf is te krijgen vanuit een harde galop...
Vandaar dat ik nu hack ga proberen, een bit is bij haar in mijn ogen niet de oplossing.
oorzaak is waarschijnlijk dat ze op de drafbaan haar in dr mond hebben getrokken zodat ze harder ging, wat er dus niet uit te rijden is zolang ze een bit in heeft..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:20

Ik rijd zelf met een recht bitje met zo'n sealstrap er over heen geplaats, en ik vind het ideeaal!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:41

Wij rijden heel veel jonge paarden met een rubber bit, en meestal reageren ze daar véél beter op dan op een gewoon bit. Ik heb eens met een natte vinger over het rubber bit gewreven en het is helemaal niet stroef!
In mijn ogen is het nog altijd een heel vriendelijk bit.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 12:48

Ja maar wat raden jullie nu aan....
Wel of Niet proberen.....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:49

Je kunt het toch proberen, dan merk je snel genoeg hoe je paard hierop reageert en wat jij het fijnste vindt.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 13:37

Maar rubberen bitjes zijn toch altijd recht
Of zijn deze er ook in meerdere varienten........
Sorry hoor maar heb niet veel verstand van dat soort bitten Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:53

Je hebt ook gebroken rubber bitten.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:02

Ik heb altijd gehoord dat rubberen bitten behoorlijk heet kunnen worden (warm) door de wrijving van de speeksel van het paard tijdens het rijden.

Neem me niet kwamlijk als dat niet zo is.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:09

Als het paard niet genoeg kwijl over het bit heendoet zegmaar dan gaat het ook branden idd en pijn doen dus. Maar meestal kwijlt een paard eroverheen waardoor het glijd en dus niet stroef is.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:06

Misschien kun je ergens een rubber bit lenen om te kijken hoe jouw paard reageert. De mijne vind ze namelijk vreselijk. Met een rubber bit loopt hij de hele tijd kokhalzende bewegingen te maken en te probeert hij het ding uit te spugen.
Ik houd het dus wel bij een gewoon bit!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers