Sporen moest je toch verdienen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Sporen moest je toch verdienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 23:29

Toen ik begon met rijden is mij altijd geleerd dat je sporen moest verdienen. Daarmee werd bedoeld dat je eerst goed moet leren rijden en moet laten zien dat je je benen stil kunt houden.

Ik rijd nu meer dan 7,5 jaar en sinds 1 jaar ook op een bijrijdpony en op verzorgpony's maar heb nog nooit met sporen gereden.

Maar dan zie ik soms kindjes van 7-8 jaar met sporen rijden op hun eigen pony'tje. Die zijn nog zo speels en huppa die schuppen weer met die benen. Ze houden ze iig niet stil en het aansporen gebeurd gewoon hoe het zou gaan als ze er geen om hadden.

Hoe oud waren jullie toen jullie met sporen gingen rijden en hoe lang reden jullie toen? (wat was de rede eigenlijk?)
En wat vinden jullie van de uitspraak dat je sporen moet verdienen?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:35

ik vidn wel dat je je sporen moet verdienen anders maak je meer kapot dan dat het goed doet. ik rij nu 12 jaar en ik heb en hele stille beenligging maar ik rij nog steeds zonder sporen. dit ook omdat mijn paardje ze niet nodig heeft. misschien als we ooit verder in de dressuur komen om de hulpen te verfijnen. maar nu vind ik het nog onzin.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:37

Ik weet niet meer hoe oud ik was en hoe lang ik al reed, maar begon er pas later mee dan de meeste anderen. Waarom? Omdat die manege pony's oer sloom waren en omdat de rest het ook deed denk ik... Tegenwoordig rij ik (op de manege) met sporen, omdat daar veel beter op gereageerd wordt door die pony, zijgang zonder spoor hoef je niet te proberen... Jammer maar je doet er niks aan.
Op m'n bijrijdpaard rij ik zonder sporen, die is gewoon goed aan het been en we doen nog niet zo heel moeilijke oefeningen Knipoog

Ik vind ook dat er strenger naar gekeken moet worden, want je moet ze idd verdienen! Hobbelende beginners kunnen er niks aan doen dat ze het paard te vaak schoppen, kwestie van leren, maar doe dan ook geen sporen om.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:40

Ben het er zeker mee eens dat er bij velen al veel te snel sporen aangedaan worden.
Wat jij zegt, kinderen van een jaar of 7/8. Waar is het voor nodig?

Ik ben zelf op een manege begonnen met rijden toen ik 8 was. Daar werd op manegepaarden door niemand met sporen gereden. Dit mocht niet (wat ik heel begrijpelijk vind). Op andere paarden en pony's reed ik dan ook nooit met sporen.
Toen ik 13 was heb ik mijn eerste eigen pony gekregen. Hem heb ik het eerste jaar ook zonder sporen gereden. Na 1,5 jaar stelde mijn instructrice voor om toch maar eens een spoortje aan te doen, zodat ik op de momenten dat het nodig was net iets beter door kon komen met m'n been. Ik rijd nu op mijn eigen pony vaker met spoortjes. Ik heb het hier dan wel over het allerkleinste knopspoortje wat er is Haha!
Ik zou van m'n instructrice over mogen stappen naar een iets langere spoor, maar dit wil ik zelf niet. Ik vind dat hij ook op dit spoortje moet blijven lopen, en dat ik een langere spoor nog niet verdien.

Op andere paarden en pony's rijd ik soms wel en soms niet met sporen. Als het niet nodig is doe ik het niet. Als ik een keer op een paard van mijn instructrice rijd beslist zij of ik met of zonder sporen er op mag stappen.

Ben het dus zeker met jou uitspraak eens dat je sporen moet verdienen!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:51

Ik heb nog nooit met sporen gereden en las het enigszins niet hoeft zal ik het ook nooit doen. Hou niet zo van hulpmiddelen namelijk, zonder oordeel naar anderen trouwens!

Faber quisque fortunae suae

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:56

Sporen zijn in mijn ogen voor de meeste mensen totaal onnodig, de sporen worden groter, net als het probleem.
Ze worden idd veel te snel aangetrokken, en ook heel erg fout gebruikt. Een spoor is nou eenmaal niet om aan te drijven, het is een verfijning of een wakkerhoud methode Knipoog (wat overigens niet nodig hoeft te zijn haha)

Ik heb sporen gebruikt op een hafje waar ik een tijdje op gereden heb, paardje kreeg koliekaanvallen onder het rijden (van stress ed met vreemde ruiter en dr veulentje was thuis) daar heb ik 1x zonder sporen op gereden, waarbij ze bijna is gaan liggen onderweg. Eigenaar heeft me toen een paar sporen gegeven om mee te rijden.

Op de mijne ook een tijdje gebruikt, 15 ofzo was ik of 14, dat was omdat mevrouw het heel grappig vond om keihard eruit te peren, niet meer te stoppen (geen rem, echt totaal geen rem!) en bijna de weg op te vliegen. Wat ik dus niet ongestraft liet gebeuren en daarom heb ik prik spoortjes aangedaan. Zweep had ik niet eens hoeven proberen..
Nooit ben ik er afhankelijk van geweest! Ik heb ze puur en alleen gebruikt voor aan te geven dat zulke acties toch echt niet de bedoeling waren. Reed dus net zo makkelijk weg zonder sporen.

Nu zal ik ze nooit meer aandoen, ben ervan overtuigd dat je met vragen meer oplost dan met dwingen (paard reageert dan dus op angst) en waarom zou ik? mn rem doet het over het algemeen weer, dus waarom zou ik ze gebruiken?
Wijk net zo makkelijk (makkelijker eigelijk omdat er dan geen spoor in de weg zit Knipoog ) zo, en alles wat ze moet doen, doet ze zo.

Tja iedereen die het nodig vind met sporen te rijden, ik hou jullie niet tegen, maar je verpest het voor jezelf. Vaak is het onnodig en kun je met gemak zonder. (LEER er mee omgaan zonder)

(voorbeeld voor die uitspraak: vriendin van mij reed altijd met sporen, kreeg 3x in de week priveles (daar lag het dus niet aan..) maar ja, als je die dingen dus niet geod gebruikt werken ze op een gegeven moment niet meer, dus grotere, en nog grotere. Toen liep ze rond met van die gevaartes van wel 5cm ofzo. Vond dr moeder zielig (begrijpelijk) dus die had van die kleine knopspoortjes gekocht. Eens en nooit meer, paard was zooo sloom, zoo niet voor het been en zooo vervelend.... tja, eigen schuld dikke bult)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:10

mijn 8 jarige dochter rijd ook op de manege met een spoor wat ik persoonlijk belachelijk vindt.De enige reden dat ik het toelaat is omdat de pony bij haar eigenlijk wel goed doorloopt en haar benen niet onder het zadeldekje uitkomen waardoor die hele spoor geen zin heeft. Haha! .Ik ben niet zo tevreden over de manege maar heb nog geen betere gevonden.Ik rijd zelf al meer dan 25 jaar heb nog nooit een spoor gebruikt.
Een spoor is bedoelt als verfijning van je beenhulp en niet zoals die meestal gebruikt word(zoals ingeval bij mijn dochtertje)om je paard opte porren.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:43

Ik rij nu met Kevin sinds ongeveer 1 jaar met een klein knopspoortje. Ik heb alleen spoortjes om als ik in de bak dressuur aan het oefenen ben, dus dat is 2 tot max 3 keer per week.
Hij werd bij de vorige eigenaar altijd met spoor gereden en had ook donkerdere haren op de plek waar hij altijd met spoor geport werd. Ik heb eerst zonder spoor gereden (wel met zweepje), maar ik vond hem toen erg slecht reageren op mn been. Heb spoor er later bij gehaald op advies van mn toenmalige instructrice (onder het mom van 'als je ooit M bent dan moet je met sporen rijden dus je kunt het beter nu gelijk goed leren').
Ik gebruik mn spoor alleen als ik geen reactie krijg op mn been of om mn hulp wat te verduidelijken.
Mn huidige instructeur is erg scherp op het gebruik van spoor en haalt ze eraf als je continue zit te porren met die dingen. Bij mij zitten ze er nog om en paardlief heeft ook geen verkleurde sporenplekken meer, dus ik ga ervan uit dat ik niet onnodig aan met mn sporen bezig ben.


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:06

ik was 14 geloof ik toen ik voor het eerst met spoortjes ging rijden... dat was omdat ik in de hoge dressuur op de manege waar ik toen reed ging starten (lees: L1... Bloos )

Nu rijd ik zonder sporen (omdat Banjer er naar Bokt en ik heb die dingen helemaal niet nodig), ik rijd wel met zweepje maar meestal laat ik die tijdens het rijden "stiekem" vallen...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:35

Ik rijd nu een dik half jaar met sporen. Ik reed toen zo'n 5 jaar ofzo. Ik rijd alleen Dennis er mee. De ander 2 die ik rijd(Ivo, een 18 jarige ruin en Roos, een 3 jarige merrie) rijd ik enkel met zweepje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:38

Ik ben ook ergens rond m'n 8e of 9e met sporen gaan rijden. Mijn been lag toen netjes stil en op de grote paarden waar ik toen op reed kon ik dan net even duidelijker doorkomen met m'n korte pootjes.
Overiges reed ik toen dus al een jaar of 4/5. Was er vroeg bij Haha!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:41

Toch is dat wl vreemd dat iederen het liefste zonder sporen rijdt en vervolgens leer je met te rijden. Ik heb de eerste 2 jaar van Deurne gedaan en daar is het VERPLICHT om met sporen te rijden.... En ook tijdens stage, daar was het ook verplicht. Het voordeel is dat je leert rijden met alle soorten sporen, het nadeel dat je er zo aan gewend raakt. En vanwege dat laatste ben ik mijn sporen op de hak gaan dragen. Dat is dus eigenlijk te laag, maar dan kun je in elk geval niet ongewnst prikken of iets dergelijks. Maar dat vonden de docenten aldaar in het begin niet eens goed! Vreemde wereld af en toe...

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:47

O maar persoonlijk rij ik ook helemaal niet het liefst zonder sporen. Ik heb ze in principe zelfs altijd om, ook als ik op bv een jong dier zit. Of ik ze gebruik is een heel ander verhaal.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:50

Ik ben het helemaal met je eens. Sporen moet je verdienen. Ik heb er vroeger (in de manege-pony-tijd) helemaal nooit aan gedacht om met sporen te gaan rijden. Bij ons op de manege werd daar niet eens over gediscusieerd. Later toen ik mijn eerste bijrijdpaard ging rijden wilde eigenaar dat ik met sporen ging rijden. Ik was toen een jaar of 13. Dat waren hele kleine knopspoortjes, maar achteraf weet ik eigenlijk niet of dat mijn keuze is geweest. Nu rijdt er bij ons in de buurt ook een meisje (jaar of 11) rond met sporen en absoluut geen gevoel voor die dingen. Verschrikkelijke combinatie vind ik dat. Ik vraag me dan af of de beste stuurlui aan wal staan, maar kennelijk vinden meer mensen dat verschrikkelijk Knipoog

Codex rijd ik zo nu en dan (in vijf jaar kun je het spoorgebruik op 2 handen tellen) met een spoortje. Gewoon om hem zo nu en dan even alert te maken op de hulpen als hij dreigt in te slapen of om een probleem op te lossen. Daarna doe ik ze weer af en rijdt weer zonder verder. En dat gaat perfect. Ik heb er geen problemen mee als er iemand met sporen op mijn paard stapt, mits ik van die mensen weet dat ze een goede beenligging hebben.

Ooit heb ik eens van iemand (zeer gewaardeerd ruiter) gehoord: "Op springwedstrijden kijk ik altijd welke ruiters met en welke zonder sporen rijden, van die zonder sporen weet je dat ze kunnen rijden". En daar zit wel wat in, vind ik.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:00

Ik weet niet meer hoe oud ik was, en waarom, ik reed altijd op slome manegepaarden!!! Ik denk dat ik een jaar of 10 was ofzo. Maar denk dat ik er in totaal ook maar 4 lessen mee reed... Op mijn verzorgpony's reed ik nooit met sporen! Was absoluut niet nodig.
Bij Aman doe ik het af en toe. Als we echt geconcentreerd dressuur gaan rijden doe ik het wel maar dat is echt heel soms!!! Ik doe het dan om de hulpen te verfijnen, heeft ze de hulpen door dan stop ik met sporen rijden en doe ik het gewoon zonder
Geen probleem. Ik rijd er dus maar zelden mee eigenlijk. Vind het ook niet zo heel erg nodig!!

Je hebt idd gelijk dat je sporen moet verdienen! Op de HK van de welshen reed er ook een jochie op een pony met sporen! Dat hengstje was al super snel, waarom dan sporen Verward
Hij prikte heel die sporen in die pony, pony ging er heel de tijd vandoor (lijkt mij ook niet lekker die dingen in je zij geprikt)
Jongetje en pony werden uit de baan verwijderd, was te gevaarlijk! Groot gelijk!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:11

Volgens mij was ik 12 toen ik begon met sporen. Niet in de manegelessen hoor . Ik kreeg toen een verzorgpony die soms meeliep in de lessen. Het was alleen een hele moeilijke pony, die áltijd probeerde om te draaien. Ik had het dus echt wel nodig om hem naar voren te houden. Bovendien werd ik elke dag geholpen door mijn moeder, die ook veel rijd en heeft gereden. Ik reed toen al een behoorlijke tijd, dus vind dat het helemaal niet verkeerd was.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:13

Mikkie schreef:
Ooit heb ik eens van iemand (zeer gewaardeerd ruiter) gehoord: "Op springwedstrijden kijk ik altijd welke ruiters met en welke zonder sporen rijden, van die zonder sporen weet je dat ze kunnen rijden". En daar zit wel wat in, vind ik.


Bedoelde die ruiter dan alleen op springwedstrijden? Dan ben ik het wel eens met hem, maar anders niet hoor .

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:20

Ben het met de uitspraak eens
Heb zelf ooit een keer met sporen gereden omdat het moest op die pony maar waarschijnlijk zaten ze verkeerd want heb verschrikkelijk beroerd ermee gereden. Aangezien ik toen niet wist hoe ik die dingen om moest doen kon ik er ook niks aan veranderen. Daarna heb ik nooit meer met sporen gereden omdat ik het niet lekker vindt rijden. En ik heb zo ook helemaal niet nodig op lady.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:32

Ik ben er mee gaan rijden toen mijn instructrice zei dat het ok was, geen idee hoe oud ik toen was, niet zo heel jong iig. Daarvoor kon het qua beenligging misschien wel, maar was het verder gewoon niet nodig.

Op dit moment wissel ik het af, het meerendeel van de tijd zonder, maar wel regelmatig met. Ook weer op aanwijzing van mijn (inmiddels een andere) instructrice en dat pakt goed uit.

Nulla tenaci invia est via

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:44

Ik reed een jaar, en had sinds een paar maanden een eigen pony.
Die was hard en in de mond en slecht voor het been. Maar uiteindelijk was hij goed op de hulpen. Met goede begeleiding, en weten waar je mee bezig bent.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:48

helaas denken tegenwoordig steeds minder mensen na, het ligt over het algemeen altijd aan de pony. Toen ik met sporen ging rijden was ik al wat ouder en had ik al wat meer ervaring.
mijn instructrice zegt ook dat ik met die sporen weer moer gebruiken, maar ik had er geen zin meer in, dus probeer ik het nu op te lossen door middel van veeeeeeeel overgangen rijden, en dat helpt beter dan sporen!
maaar ik heb soms ook het idee dat mensen met sporen rijden gewoon stoer vinden Verward

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:53

Vanaf 15 jaar, maar alleen met knopspoortjes.
Waarom? We gingen in de les steeds meer aandacht brengen aan zijwaardse gangen, en dan kunnen ze handig zijn.

Inmiddels ben ik gestopt met lessen, en rij niet meer met sporen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:00

ach, ik ken een meisje van 7 dat met spoortjes rijdt op haar eigen pony. Voor haar leeftijd rijdt ze heel erg netjes, maar ze is natuurlijk nog een beginnertje.
Pony kan er niet wakker van liggen, meisje heeft zulke korte beentjes dat ze als ze spoor geeft, toch in het dekje zit te prikken Tong uitsteken

Sanniej
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:02

Ik heb nooit met sporen gereden..Waarom?? Omdat ik ze niet nodig had..

xx san

Hoi ..

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:04

Bij ons op de manege wordt over het algemeen ook niet met sporen gereden in de manegelessen. Ik wil het op die van mij ook echt niet hebben!!! Schijnheilig (lopen ook in lessen mee)
Zelf rij ik wel met sporen of/ en zweep (vond ik zelf ook wel zielig hoor, ben alleen die penny gedachte iets kwijtgeraakt toen ze van slaperigheid een letterlijk over haar eigen benen gevallen is en toen ik merkte dat af een toe eens even doorpakken van haar een veel fijner paard maakt!), dit omdat ik haar als ze weer eens een sukkelles gelopen heeft ik wel eens iets duidelijk door moet kunnen komen.. Komt bij dat je bij wendingen om voor en achterhand e.d. en de overside soms bij haar ook nog wel eens even duidelijk moet maken dat ze echt aan t werk moet! Heb ze ook laag op de hakken zodat je ze wel kunt gebruiken maar niet constant zit te prikken.
Op die andere stal waar ik rij mag ik niet eens zonder sporen rijden, waarom niet? Als jij zit te prikken (lees je tenen naar buiten hakken naar binnen en dus als prik prik prik met je spoor) wordt het paard vanzelf vervelend, met sporen om leer je dus wel heel snel af om als maar te prikken!!! Heeft een meisje bij ons op de manege aan der lijve ondervonden *LOL* Ging ongeveer zo prik prik prik BOK Pieeeuw lag ze weer in t zand..... Waarom doet dat paard nou toch zo raar Verward Haha! Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GrapeshotBot, IASCrawler en 104 bezoekers