waar denk je aan als je naar een sprong rijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

waar denk je aan als je naar een sprong rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 23:06

nav deze opmerkingen:

een andere bokker"]
[quote="Lielle"]:j maar daar sta je niet bij stil als je aanrijdt Knipoog [size=7]althans, dat probeer je Haha![/size]
[/quote]

Je moest eens weten wat er allemaal in me omgaat als ik aan het springen ben... Ik heb het een tijd geprobeerd om de hele tijd tegen mezelf te zeggen: "niet denken, gewoon springen, niet denken, niet denken, niet denken" (in het ritme van wachten wachten wachten door instructeur/trice Knipoog )..
[/quote]
schreef ik dit
[quote="lielle schreef:
zodra ik dat ga doen, stop ik met springen/crossen. Ik denk niet echt als ik naar een sprong rijd (leuk onderwerp trouwens), ik probeer te voelen en te kijken. Ik denk iig zelden bewust 'oei, dat is hoog/eng/moeilijk', als ik dat doe, heb ik dus ook meteen een stop, zoals zaterdag op de trakehner en de dubbelsprong. Ik zou alleen niet weten waar ik wel aan denk, volgens mij ben ik vooral aan het kijken voor de afstand en aan het wachten tot ik die zie. Dan kan de lange zijde in de buitenbak heel lang duren trouwens Haha!


en jullie? Ik had trouwens pas ook een weigering toen ik in de les naar een erg kijkerig sprongetje reed en ineens uit mijn ooghoek een ander paard raar zag doen. Ik was dus even afgeleid, en meteen liep Pablo erlangs.


Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:08

Ehm nah ALS ik al uberhaupt ging springen dan dacht ik idd 'je gaat springen!!!' en ehm... jah het lukte natuurlijk niet altijd Haha! maar met wat oefening ging het steeds beter. Al ben ik een held op sokken hoor wat betreft springen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:14

"Laat me alsjeblieft NIET doodgaan" Haha!

En daarom springen wij nooit *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48347
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:21

"Ho Banjer, hoooooooooo Banjer.... " Haha!
"Zijn we er al overheen?"

Banjer is nogal dol op springen, dus ook wat enthousiast... en ik vind het ook wel leuk, maar ook een beetje eng...

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:22

XoNo schreef:
"Laat me alsjeblieft NIET doodgaan" Haha!

En daarom springen wij nooit *LOL*


Inderdaad Haha!

Ik 'spring' heel af en toe. Springen tussen aanhalingstekentjes omdat het niet hoger komt dan 60cm, wat voor velen van jullie niks voorstelt waarschijnlijk Bloos

Waar ik aan denk als ik op de sprong af rijd... Moeilijk als je daar nu over na gaat denken Knipoog Maar volgens mij flitsen er bij mij dingen door m'n hoofd als: recht op de sprong afrijden, vooruit rijden, op tijd mee geven en laat maar lopen!
Dit laat maar lopen vooral omdat ik zelf dus geen springheld ben, en ik snel de neiging heb om te veel vast te gaan houden waardoor en de pony, en ik, gaan aarzelen Knipoog

Gelukkig hoef ik mijn pony alleen maar recht voor het hindernisje te zetten en de rest doet hij zelf Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:23

"oliebol hij gaat weigeren, ik voel het."
of
"oliebol hij gaat erlangs schieten, ik voel het."
Je begrijpt, ik ben geen springer. Lachen

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:23

Ik denk te veel na, kan soms hele nare gewoonte zijn Haha! (soms ook erg vermoeiend)..
Nadat ik 'ongelukje' met Magic had gehad, was ik dus wel zo, ging veeeel te veel nadenken over de sprong en hoe zij (en ik) die gingen springen. Waardoor het juist 'fout' ging. (niet per se fout, maar eerder nare sprongen waar je iedere keer niet uitkomt omdat je zelf niet fijn meewerkt). Toen hielp het echt goed door te denken "niet denken, niet denken, niet denken" (moest toch wat te denken hebben Haha! ).
Nu spring ik een ander paard en merk ik dat ik daar op een hele andere manier op zit, terwijl hij juist veel moeilijker en lastiger is om mee te springen (je moet er nog veel aan werken, zodat hij de instructeur niet eng vindt (en een ander paard en en en), gewoon voorwaarts blijft en juist op de hindernis af gaat.. Misschien ben ik daar nog teveel mee bezig en heb ik geen 'tijd' om te denken.. Of wie weet als het hoger wordt Lachen
Ik vind het iig wel geweldig om te doen (en gelukkig het paard ook)..

M'n vorige instructrice zei ook altijd, wanneer jij gaat denken dat een hindernis eng/hoog is, kun je donder op zeggen dat je daar of een stop voor hebt, of een balk oid. (dus niet denken en gewoon springen).

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:25

vroeger dacht ik altijd : hij gaat weigeren,
dat was op de manege,en hij weigerde ook altijd,

tegenwoordig spring ik niet,maar als het gebeurd,weet ik niet wat ik denk,.

Karaat_the_newforest op Instagram

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:30

Als ik naar een hindernis toe rij ben ik vooral bezig met de afstand (het aantal galopsprongen wat ik nog moet dus) en hoe het paard aanvoelt (moet ik nog wat meer bij drijven omdat het paard kijkerig is, of juist laten zo)

Tuurlijk kijk ik wel naar hoogte en hoe een hindernis eruit ziet, maar niet meer als ik er naar toe rij, dat doe ik wel tijdens het losrijden en hindernissen verkennen ed.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 23:33

precies, chantal. En dat is niet eens denken, vooral voelen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:36

Ik denk ook niet, ja af en toe even aan wat mijn instructrice meestal roept: "Zitten en kijken!" Maar eigenlijk nooit "Oh sjit" of zo... Het is vooral kijken en voelen en niet (te veel) denken.

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:38

chantal_cs schreef:
Als ik naar een hindernis toe rij ben ik vooral bezig met de afstand (het aantal galopsprongen wat ik nog moet dus) en hoe het paard aanvoelt (moet ik nog wat meer bij drijven omdat het paard kijkerig is, of juist laten zo)


Ja dat doe ik (nu) ook
Soms eerder nog teveel bezig met naar de sprong toe, terwijl ik het paard ook zelf wat moet laten uitzoeken (als het nog niet zo hoog is)..
Tsjee... het is soms echt druk in m'n hoofd.. Knipoog:D

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:41

Bij een (voor mij) hoge stijlsprong denk ik: 'dit was het dan' Tong uitsteken of 'oei, dit is toch iets te hoog, hij moet lager' Tong uitsteken

Bij een gewoon kruisje oid denk ik, 'hoe hard zullen we er deze keer vandoor gaan? ' , 'zou ze springen?' of 'help, we gaan te hard en ik krijg dr niet terug, nou komt ze weer niet uit' Tong uitsteken

Maar meestal gaat het wel goed Schijnheilig Regelmatig een weigering, maar dan heb ik gewoon weer te laat gereageerd of ik vond het zelf ook te hoog Knipoog

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:42

Juist als ik te veel na ga denken en heel geforceerd ga kijken naar een hindernis zie ik juist niets (vaak gewoon een kwestie van even een beetje been of even een beetje terug Lips are sealed ). Als ik rustig en ontspannen ben en nergens aan denk zie ik alles veel en veel beter. Als mijn paard erop aan trekt zie ik het ook vaak op één of andere manier, dan kan ik gewoon stil blijven zitten en een beetje tegenhouden. Verward Heel vaag. *LOL* Ik ben niet echt een natuurtalent (understatement Haha! ), dus ik oefen vaak met balkjes en kleine hindernisjes, dat helpt wel. Een goed paard onder je gat helpt ook. Clown

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 23:44

mdmoiselle schreef:
Juist als ik te veel na ga denken en heel geforceerd ga kijken naar een hindernis zie ik juist niets (vaak gewoon een kwestie van even een beetje been of even een beetje terug Lips are sealed ). Als ik rustig en ontspannen ben en nergens aan denk zie ik alles veel en veel beter. Als mijn paard erop aan trekt zie ik het ook vaak op één of andere manier, dan kan ik gewoon stil blijven zitten en een beetje tegenhouden. Verward Heel vaag. *LOL* Ik ben niet echt een natuurtalent (understatement Haha! ), dus ik oefen vaak met balkjes en kleine hindernisjes, dat helpt wel.

precies, als het echt lekker gaat, hoef ik niets op te lossen aan afstanden, dan gaat het gewoon zomaar goed. Kennelijk kun je dan met zulke kleine hulpen je afstand kloppend krijgen, dat je er zelf nauwelijks van bewust bent.

Grappig, hoe meer reacties ik lees, hoe duidelijker het voor mezelf wordt. Ik zal er zondag in de les ook eens op letten Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:46

Ja, dat ligt geloof ik ook aan je basistempo. Er is één bepaald ritme, en als je dat te pakken hebt zie je bijna alles.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:51

Ik denk dat ik denk (donc je suis Haha! ) dat ik er in ieder geval over moet - hoe maakt niet veel uit - als ie maar niet stopt Tong uitsteken .

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:52

Pff moet even nadenken wat ik denk..... Nagelbijten / Gniffelen
Aan de ene kant vind ik springen heel leuk, maar vind het ook een beetje eng. Om me daar over heen te zetten ga ik meestal met een paard waar ik nog nooit mee gesprongen heb, eerst zo hoog mogelijk springen.
Als ik het dan eng vind met aanrijden denk ik, stel je niet aan je heb al veel hoger gesprongen met dit paard, dus het is een makkie.
Verder hou ik me vooral bezig om het paard rustig te houden. Want ze heeft de neiging om een beetje hard op de hindernis af te denderen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:53

mdmoiselle schreef:
Ja, dat ligt geloof ik ook aan je basistempo. Er is één bepaald ritme, en als je dat te pakken hebt zie je bijna alles.


helemaal mee eens.. En dat springt dan zooooo fijn!! Gewoon zitten, en dan zie ik ineens heel veel afstanden prima.. Dan hoef ik hooguit m'n hand iets te openen..
Met het paard waar ik nu mee aan het springen ben is het basistempo nog niet in orde, waardoor we ook regelmatig niet uitkomen....

Gedachten over "o jee hij/zij stopt" (of gaat stoppen) komen iig NOOIT in mij op.. Lachen

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:57

Half pond belegen
Kuipje boter
Half brood
Pondje drop
Wat zijn pandabeertjes toch lief
Ik hoop dat ie weet wat ie doet.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 00:00

Lovely"]
Half pond belegen
Kuipje boter
Half brood
Pondje drop
Wat zijn pandabeertjes toch lief
[/quote]
[quote="labjespaard schreef:
Ik hoop dat LOVELie weet wat LOVELie doet.

Knipoog
geintje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:09

Hahaha, als we samen echt niet weten, dan stopt ie wel eens, maar toch is hij al vaak over sprongen gegaan waarvan ik nog dacht 'toch maar niet' Haha! Haha!. Dat laatste kan ik toch wel erg waarderen in hem .


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:25

Antwoord: Hoe kom ik van deze hindernis bij de volgende?

Ennuh, wachten, wachten, wachten, wachten in het tempo van de galopsprongen.... Maar ik heb ook paarden die eigenlijk alleen weigeren als je dat als ruiter ook wilt, de rest van de tijd springen ze gewoon.(nouja, gewoon..... )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:28

'Kijken naar de sprong, kijken naar de sprong, KIJ-KEN naar de SPRONG!'

Dat zijn de woorden van ene K-bouter, maar ze werken wel! Haha!

En als ik er eenmaal overheen ben, dan denk ik: 'Dat hebben we weer overleefd... Ziek '

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:34

Aanrijden:
"Aaaaaah, da's te hoog!" "Ik ga vallen!" "Help!" enz... Tong uitsteken

Er overheen:
"Ow, was 'n eitje Schijnheilig"

Dan heb ik 't over kleine sprongetjes van 50 cm Nagelbijten / Gniffelen

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Yaffie en 125 bezoekers