Paard met geestelijk trauma, hoe te straffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Paard met geestelijk trauma, hoe te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 23:52

Tja, ik voel me nogal banketstaaf dat ik zo'n vraag als dit moet stellen, maar doe het toch maar. Ik heb al 10-tallen jonge paarden ingereden en beleerd, maar nu met mijn eigen arab heb ik toch wat problemen.


Ik heb Adventure nu al 1,5 jaar. Ik kocht hem als net-gecastreerde-hengst, 5 jaar oud, totaal groen, verwaarloosd en zeer angstig.
Bij z'n hoofd kon je echt niet komen, en als je hem maar even aanraakte, zat ie vol spanning. Een plotselinge beweging met je arm, en hij was in totale paniek. Hij was bang voor stokken, bezems, geschreeuw, enz...

Maar beetje bij beetje kreeg ie vertrouwen, hij groeide, hij werdt sterker en gezonder... Ook kan ik nu zelfs z'n hoofd al aanraken, zonder angstigheid (een borstel is nog wel wat eng... ). Geestelijk voelde hij zich goed, hij is vrolijk en uitbundig. Echt een gigantische vooruitgang dus.

Maar, nu is het een echte Macho, een echte showbink. Ook kan ie nog wel eens puberen, en omdat ie zo laat gecastreerd is, heeft ie ook behoorlijk wat hengstengedrag. Hij heeft nu een nieuw 'trucje', namelijk happen (zachtjes bijten...) als je hem vast hebt of iets dergelijks.

Tja, meerdere jonge paarden doen dat, en normaal leer ik dat snel af door een tikje op de neus of een schreeuw. Maar als ik dat bij Adventure doe, dan is ie weer in totale paniek. Dat herinnert hem weer aan vroeger, aan z'n slechte jeugd.


Maar hoe moet ik hem nou straffen, als ie iets doet dat gewoon niet mag? Hij is nu over het algemeen een jong, vrolijk paard, soms wat baldadig. Maar een tik of schreeuw laat hem weer herinneren aan vroeger, hij zakt dan 'ineen', en hij is dan gigantisch angstig.

Toch kan ik sommige dingen echt niet tolereren, maar aan de andere kant wil ik niet dat ie weer in z'n verleden duikt. Iemand een tip over hoe ik hem op een gepaste wijze kan straffen...???

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:26

Misschien door hem volledig te negeren. Als hij dat soort dingen doet dan is hij direct daarna lucht voor jou! Totaal geen aandacht meer, niet positief, niet negatief, gewoon helemaal niet. Niet te lang volhouden natuurlijk, een halve minuut maakt soms al genoeg indruk.

Of misschien kun je hem van je wegsturen? De hoogste merrie in de kudde doet dat ook bij jonge ruinen die te opdringerig worden of ander vervelend (hengsten)gedrag vertonen, die worden -tijdelijk- verbannen, weggestuurd uit de veiligheid van de kudde, reken maar dat dat indruk maakt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:33

Goed hard knijpen, lekker gemeen zo'n velletje pakken en omdraaien.

Ook ken ik iemand die bij haar kopschuwe paard een keer heeft terug gebeten, gewoon in zijn neus...
Daarna noot geen last meer gehad van happigheid.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:55

Ik weet niet of je wel eens van Bach Bloesems hebt gehoord, maar ik denk dat dat wel iets is voor je paard. Klinkt zweverig, ik weet het, en zelf ben ik meestal ook erg sceptish tegenover dit soort dingen, maar omdat ik ook al zeer goede ervaringen heb gehad met homeopatische middelen, ben ik dit ook eens gaan proberen, en het werkt.

Door de juiste remedies te geven help je, in het geval van jouw paard dan, hem z'n trauma's uit het verleden te verwerken, waardoor hij weer een 'normaal' paard wordt, dat je dus ook (min of meer) op een normale manier aan kunt pakken.
Je kunt kijken op de site van Frank Fokke, daar staat al heel veel uitgelegd, maar nog wel naar mensen toe.
http://www.frankfokke.nl/bach/
(Bij het 'kopje' 38 Bach Remedies staan ze allemaal uitgelegd. De namen zijn aanklikbaar voor een uitgebreide omschrijving, maar dus wel naar mensen toe)

Echt een goed boekje hierover, speciaal gericht op paarden en honden,
is Bach Remedies voor Paarden en Honden van Margriet Dudok van Heel (te bestellen bij Bol.com, €15.50) Alle remedies staan hierin beschreven naar paarden toe.
Je zoekt de remedies uit die het meest op jouw paard slaan, en die geef je dan een tijd (niet meer dan 5 remedies tegelijk). Hoe lang is een beetje afhankelijk van de ernst en de duur van het probleem. In jouw geval is het aan te raden in ieder geval een aantal maanden door te gaan, ookal zie je al eerder verbetering. Wat jouw paardje in ieder geval nodig heeft is Star of Bethlehem. Dat is voor het verwerken van oude trauma's.

De remedies zijn te koop bij Natuurwinkels als De Tuinen, en via de site van Frank Fokke. Het is niet duur, en het kan ook geen kwaad, dus het proberen zeker waard!

Ik heb zelf Walnut gegeven tijdens het spenen van m'n veulen, en vooral m'n merrie had er zeker baat bij. Daar kwam ik achter toen ik te vroeg stopte... heel nerveus en prikkelbaar werd ze. Weer gegeven, en toen werd ze weer rustig. Nu is ze er weer vanaf, maar nu blijft ze ook rustig.
Ook de Rescue Remedie heeft z'n diens hier al bewezen toen m'n veulen door de omheining was gegaan en totaal in shock was (en ik zo'n beetje flipte van de stress!) Allebij een paar druppels RR en ik voelde mezelf rustig worden.
Ben nu bezig een combinatie voor m'n merrie samen te stellen vanwege haar gebrek aan zelfvertrouwen. Hier moet ik nog mee beginnen, maar ik heb inmiddels al zo veel positieve verhalen gehoord (ook van een vriendin van mij) dat ik goede hoop heb.

Ik hoop dat je je paard kunt helpen z'n verleden te verwerken, want dat daar het probleem zit is wel duidelijk! Succes en laat nog eens weten hoe het gaat.
~Francis~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:56

Ik zou iig geen schreeuw of tik doen als hij daar zo van schrikt en het voor hem dus negatieve herinneringen betekent.
Wat je wel kan doen is dan eens even knijpen zonder schreeuwen. Velletje beetpakken (Sjuimpje) of hem inderdaad helemaal negeren (Margreet): meteen weglopen ook al staat hij op een poetsplek, gewoon een totaal ander klusje gaan doen. Of hem meteen op stal zetten (al is het maar even: hij verwacht dat je leuke dingen gaat doen met hem; nou als hij zich misdraagt kan hij dat vergeten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 01:18

Pat Parelli bezigt wat hij noemt het "Schwiegermuttergesicht". Let op je mimiek. Als hij zich gedraagt zoals het hoort, straal over je hele gezicht als je bij hem bent, wees blij en vrolijk, en vooral: lach breeduit over je hele gezicht. Praat in een zingende toon tegen hem, houd je bewegingen vloeiend.

Doet hij iets wat je niet leuk vindt, zoals dat bijten, dan ga je heel donker (=kwaad) kijken (=Schwiegermuttergesicht). Frons je wenkbrauwen en kijk hem heel streng aan. Beweeg abrupt en houterig. Maak je breed ga patserig voor hem staan (niet zwaaien met je handen, maar zoals je die cowboys wel eens in een film ziet doen, even voordat ze de pistolen trekken. Blaas je borstkas op dan wordt je automatisch breder. Hij zal donders goed door hebben dat je niet blij met hem bent. Desnoods mopper je wat of ga je met een heel diepe stem met hem praten, als of je de baard in je keel hebt. Slaan hoeft niet. Tik geven hoeft niet. Knijpen hoeft niet.

Probeer het eens. Hoe sensibeler je paard is, hoe meer hij door gaat krijgen dat je niet blij bent op dat moment. Ik durf zelfs te beweren dat hij dat meteen doorheeft.

Voor de rest zou ik je toch willen aanraden om een PNH cursus met hem te gaan doen. Of als je dat te duur is, eens een cursus bij te wonen. De methode die Pat Parelli gebruikt is gebaseerd op conditionering, maar ik denk dat dit toch wel resultaten met jouw paardje kan opleveren.

Succes ermee.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 11:47

Bedankt voor de tips.

Ik ben ook zelf wel bezig met de Bach methode, en heb dat boekje ook. Ik gebruik bach nu als ie alleen op de trailer moet (verlatingsangst), en denk idd dat ik het meer ga gebruiken. (ik ben ook wel een beetje zweverig...)

Ook van Pat Parelli ben ik groot voorstander, en met m'n houding kan ik hem al heel wat duidelijk maken.

Weglopen en negeren vind ik ook een heerlijke manier, maar helaas, dat kan niet altijd.

Maar ik ga met meerdere jonge paarden om, en als er ééntje iets verkeerds doet, bijvoorbeeld dat ie bijt, dan is het van mij een heel automatische reactie om een tik op de neus te geven en een keertje te schreeuwen (uh! mag niet!). Het is heel moeilijk om die reactie niet uit te voeren bij één paard, en daar moet ik toch maar eens heel hard op gaan oefenen.

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:49

Vooral doen wat hierboven is gezegt. Terugbijten, velletje knijpen. Wij hebben het een Fjord ooit afgeleerd doordat ie in een arm wilde bijten, maar daar helaas schrikdraad bij pakte Sigaar Niet de bedoeling, maar zeeeer effectief.
Cassedy: PNH moet je liggen. De methodes die Pat Parelly hanteerd zijn goed, alleen moet je je wel thuisvoelen in de methode.
Er bestaan losse trainingspakketten, probeer die eens ergens te lenen en kijk er eens naar. Ook zonder PNH kun je er komen, het een methode maar zeker niet de enigste.
Bedenk dat al die Goeroes die we op dit moment hebben in NL voornamelijk bestaan bij de gratie van mensen die het niet meer weten en bereid zijn veel geld uit te geven om er uiteindelijk toch niet achter te komen hoe het nou precies werkt. Je leert namelijk trucjes, maar helaas krijgen paarden trucjes door en dan werkt het trucje niet meer. Je moet ECHT willen dat het werkt. Dat is een proces wat een behoorlijke tijd in beslag neemt, cursus of geen cursus.
Adviezen nodig? PB even.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:45

Sjuimpje schreef:
Goed hard knijpen, lekker gemeen zo'n velletje pakken en omdraaien.

Ook ken ik iemand die bij haar kopschuwe paard een keer heeft terug gebeten, gewoon in zijn neus...
Daarna noot geen last meer gehad van happigheid.


Dat is inderdaad een goede oplossing, het velletje pakken, dat is voor het paard heel duidelijk, want het is echt paardengedrag.

Dat van terugbijten heb ik ook vaak gehoord, maar ik ken iemand die dat deed, paard schrok en gooide zijn hoofd omhoog, meisje was al haar tanden kwijt! Zou ik zelf dus liever niet doen! Haha!

Trouwens, als iemand zijn arm vlug omhoog doet of een snelle beweging maakt bij Jur, staat ze ook achterin haar box van schrik. Ik heb haar al bijna 7 jaar en er is nooit iets met haar gebeurd, zit gewoon in de aard van het beestje. Razinda heeft dat dus helemaal niet, maar die is wel onder de indruk als je haar een tik geeft of schreeuw, dat vindt ze vreselijk.