Vraagje over longeren!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Vraagje over longeren!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 11:23

Ik longeer mijn pony op het weiland, en als mijn pony dan draaft en ik wil haar in galop dan klik ik met mijn tong. En als ze dan niet in galop gaat dan klik ik met mijn tong en dan geef ik een knalletje met de sweep!! En dan gaat ze heel hoog bokken en stijgeren en ze springt!!!!!!!!!!!!!! Weten jullie misschien hoe ik haar dit af kan leren???????? gr. marieke

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:32

misschien eerst kijken hoe je haar in galop kan krijgen zonder dat knalletje, besef dat paarden niet kunnen zien wat er achter hun gebeurt en je pony dus erg kan schrikken van zo'n knalletje, je weet niet wat er allemaal in die koppies omgaat! Maar t is een optie dat ie er gewoon van schrikt en dat zijn manier van verdedigen dan is door te gaan bokken springen en gek doen, test maar uit zonder de zweep, toen ik de zweep er bij mn pony bijpakte ging ze helemaal door het lint, ik ben in haar verleden gaat speuren en kwam erachter dat ze mishandelt is met de zweep, toen ik eenmaal de zweep niet meer gebruikte ging het logeren super!!
SUCCES! LAAT JE T FF WETEN?

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 13:27

Ja tuurlijk laat ik het weten! maar ze is in ieder geval NIET mishandelt want ze is bij ons geboren en ze is dus al zeker NIET mishandelt en ik zal het vanmiddag eens zonder zweep proberen!!! THNX

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:50

Het is ook denk ik wel een goed idee om gewoon je stem te gebruiken ipv te klakken met je tong Verward En idd wat Divana zegt..... ze schrikt zich misschien rot, dan is het natuurlijk logisch dat ze gaat scheuren.

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 21:00

Kan je niet lezen ofzo dat staat er toch eerst klak ik met mijn tong dan gaat ze niet in galop dan klak ik nog eens een een klannetje met de zweep!!!!!!!!!! WIL JE VOORTAAN BETER LEZEN!!!!!!!!!! GR. MARIEKE

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:01

moedig haar heel overdreven aan met je stem, maak gebruik van je lichaam, maak je lichaamstaal wat "drukker". zo drijf je je pony op en zal ze sneller gaan lopen, dus uiteindelijk galopperen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:51

Inderdaad. Ik longeerde Mandalay (een beetje een angstig paard) altijd alleen met een halster om. Op stem deed ze alles wat je haar maar wilde laten doen. Galop werd na het veulenen wat moeilijker. Ze deed het gewoon niet. Toen heb ik een keer toen het weer niet lukte de zweep erbij gepakt...en toen ging ze wel!!! Maar...dat was overdreven Frusty

Later ben ik dus gestopt met de zweep, en oefen je lichamelijk en verbaal grote druk uit op het paard. Hard schreeuwen, druk gaan doen, naar het paard toerennen en flink aanmoedigen. Dan gaat het wel.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:53

XoNo schreef:
Hard schreeuwen, druk gaan doen, naar het paard toerennen en flink aanmoedigen. Dan gaat het wel.


uhm ik weet niet, maar dat is niet echt mijn visie op longeren

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 22:56

HARD SCHREWEN, DRUK GAAN DOEN, NAAR HET PAARD TOERENNEN EN FLINK AANMOEDIGEN!! <===== IK denk dat je met deze dingen het als maar erger maakt??!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:56

Ik ben eigenlijk van mening dat je ALTIJD met zweep moet longeren. Je hoeft hem niet te gebruiken, maar de zweep is gewoon een essentieel onderdeel van het longeren, doordat ie jouw hulpen uitbreid en de driehoek begrenst.

(kan je het weiland niet een stukje afzetten met lint? Dat zou al helpen!)

Maar wat jouw probleem betreft, ik zou eerst eens werken aan de hulpen. Hoe duidelijk ben jij met nde hulpen? Geeft je altijd dezelfde hulp bij een overgang? Probeer haar van stap naar draf te laten gaan met het stemcommando 'draaaaf'. Dan van draf naar galop met 'gaaaalop' klikken met je tong is niet echt duidelijk voor een paard. daar gaat wat tijd inzitten. Wat betreft het bokken enzo, probeer eens de overgang een aantal keer achter elkaar. Dus van draf naar galop, bok? Stijger?(daar houd je de zweep er dus achter om dat te voorkomen en te drijven) terugnemen naar draf en opnieuw proberen. Gaat het eindelijk zonder bok, dan beloon je haar met je stem. Ik denkd at het voor jouw pony gewoon niet duidelijk is wat jouw bedoeling is!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:43

ben het wel met je eens Laura! Haha!