Bloedwormen, dringend advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Bloedwormen, dringend advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 21:07

Nog geen enkele keren heeft een paard van ons bloedwormen gehad. Maar het is raak...
Mijn oude pony van in de 30 heeft ze, hoe ze er aan komt, geen idee...
Of er hoop is weten we niet, het is namelijk zo dat het enige middel dat dit weer onder die knie kan krijgen zijn worminjectie's die het product ivermectine en aanverwante producten bezitten. Het probleem is dat ze dit middel niet kan verdragen. Volgens de DA is er geen andere optie...
Tja, wat nu ik heb al naar een andere kliniek gebeld, die gaan de bloedresultaten bekijken. Hebben jullie ideeën?
Bedankt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:17

ik heb een 4 jarige die, ondanks regelamtig ontwormen, extreem veel eitjes van verschillende wormen in de mest heeft, bleek uit een mestonderzoekje.

Ik moet ook ivermectine spuiten, terwijl ik al weet dat ie dan 8 weken uit de running is met ataxtie-verschijnselen, maar het zij zo......er schijnt niets anders te zijn!

Ik heb nu ontwormd met Equimax (van de DA) en moet over 2 weken Ivermectine gaan spuiten.

Begin maart heeft ie er een injectie mee gehad, omdat ie schurft had, en daar is ie net weer van opgeknapt Huilen Verdrietig

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:19


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 21:19

Een ellende is het, ik weet me ook even niets te beginnen. Ivermectine durf ik niet zodra ik niet alles heb gedaan om informatie over een andere weg te zoeken. Ik ben bang dat ze het anders niet overleefd met de ivermectine maar het moet wel snel gaan anders denk ik dat het te laat is...

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:01

Waarom gebruik je geen equest? Die is op basis van moxidectine en is de enigste die ook rode bloedworm bestrijd.
Mijn paard heeft ze ook gehad en ik moest één geven, drie weken later weer en 6 weken later weer. Hij is er super van opgeknapt en volgens mij zit er geen ivermectine in.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 22:21

Ik heb nog met een andere kliniek contact gehad, zij hebben me geadviseerd om een halve dosis Equest te geven, 2 weken later nog een halve dosis en dan een maand later een volledige dosis. Ik heb ook de laboratoruim resultaten doorgefaxt waar ze naar gaan kijken.
Hoe zijn de resultaten met Equest? En voor zover ik op Bokt heb gelezen moeten ook de andere paarden onderzocht worden voor een mogelijke besmetting?

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:21

Ik zou eerst de dierenarts eens raadplegen. Goed ontwormen en als er ivermectine ingespoten moet worden vooral door de dierenarts laten doen. En de kans dat hij er dood bij neervalt is niet zoo heel groot maar hij kan ook niet met die wormen blijven zitten dan komt het ook niet goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:11

Ik zou snel actie nemen dan met die equest. JE moet toch IETS doen nu. Hij zal nu ook wel bloedarmoede hebben en iets daartegen nodig hebben zoals Hemolytan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:22

Insider schreef:
Ik zou eerst de dierenarts eens raadplegen. Goed ontwormen en als er ivermectine ingespoten moet worden vooral door de dierenarts laten doen. En de kans dat hij er dood bij neervalt is niet zoo heel groot maar hij kan ook niet met die wormen blijven zitten dan komt het ook niet goed.


Ik heb de dierenarts gesproken en die zegt dat er naast preparaten die ivermectine of aanverwanten producten bevatten er geen andere producten zijn die we kunnen gebruiken en dat is het probleem want ze mag geen (voorlopig) ivermectine. Want de kans is heel groot dat ze dit niet aan kan.
De DA heeft overigens ook het bloedonderzoek gedaan.

Desiree, dat ga ik zeker doen. Morgen ben ik een hele dag thuis en geef ik haar de Equest, dan kan ik haar goed in de gaten houden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:46

Zijn bijwerkingen niet te onderdrukken met andere middeltjes?

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:43

ik heb ook 2 paarden gehad met bloedwormen, die hebben 1 x een injectie van de VA gekregen en verder moest ik ontwormen met Equest en dat werkt prima!

En je moet idd snel iets doen, want het kan erg gevaarlijk zijn, vooral bij jonge en oude paarden nog iets sneller!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 20:00

Nieuwe update, de andere kliniek heeft de bloedresultaten bekeken. Equest zou het werk goed moeten kunnen doen, ook de halve dosises. We zouden het zelfs kunnen proberen om niks te doen maar dat vind ik toch een groot risico.
Nee Desiree, die zijn er eigenlijk niet jammer genoeg.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:11

Succes met de equest,
Bij mijn paard hielp het super.
Pas op dat je niet onderdoseerd, maar als de da zegt halve dosering zal het wel goed zijn. Van onderdosering krijg je resisentie en heb je niets meer om te ontwormen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:32

Probeer het eens met Cydectine daar zit hetzelfde produkt in als Equest maar dan voor in te spuiten. De behandeling na 14 herhalen. Het produkt werkt 3 mnd. Wij gebruiken uitsluitend dit produkt behalve bij veulens <1jaar en merries die net gedekt werden of op het einde van de dracht zijn. Bij deze merries slaan we gewoonlijk gewoon 1 ontworming over vanwege de goede werking van het produkt. En bij ons mogen alle paarden gezien worden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 20:43

Thanks voor de tips!
Alabastro, van Cydectine heb ik nog nooit gehoord, maar ik ga het voorleggen.
Eerlijk gezegd hebben wij nog nooit problemen met wormen gehad maar door het ivermectine probleem hebben we bij deze pony het ontwormen anders aangepakt wat dus niet zo gunstig heeft uitgepakt. Wij hebben namelijk nadat dit bekent is geworden minder ontwormt en met een ander product (tja, als je eigen VA niet met andere optie's komt dan moet je wat) wat bepaalde wormsoorten niet kon aanpakken. Zelfs het mestonderzoek was blijkbaar niet voldoende.
Ik zag ook werkelijk geen uitweg toen ik woensdag het bericht kreeg dat ik eigenlijk maar 2 keuzes had. Gelukkig heb ik naar die andere kliniek gebeld die me toch wel weer hoop hebben gegeven en het bloedonderzoek hebben bekeken waaruit hun conclusie was dat het bloedbeeld er toch niet zo dramatisch uit zag (een ontzettend grote opluchting dus!).
Blijkbaar is het ook zo dat bij oudere paarden (ze is in de 30), de stof die wordt geassocieerd met bloedwormen ook kan voorkomen door ouderdom.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 15:24

Update
Vandaag heb ik haar de halve dosis equest gegeven, ik kon jammer genoeg niet eerder vrij krijgen van mijn werk en ik wilde hier dan toch graag een hele dag aanwezig zijn.
Ik heb het wormmiddel over een boterham met honing verdeelt. Ik moet zeggen; dit is de oplossing voor paarden die niet hun wormspuit op de normale manier kunnen krijgen. Bij mijn pony is het zo dat ze zich erg druk maakt bij wormspuiten en dan probeert ze te steigeren. Vroeger was dat geen probleem, de een hield haar vast, de ander gaf de wormspuit maar ik dacht, laat ik het maar zo doen. Dan maakt ze zich niet druk en dat kan alleen maar beter zijn. Nou, dit was dus geslaagd! Ze ging gelijk na haar boterhammetje hooi eten maar haar krachtvoer wilde ze niet (op zich niet vreemd daar heeft ze wel eens vaker geen trek in), ze is wel erg rustig maar op zich is dat ook niet zorg wekkend. Toen ze naar buiten mocht heeft ze dat dan ook gelijk gedaan en lekker een paar uurtjes in het zonnetje gestaan. Tot nu toe gaat het dus goed en ik hoop dat het goed blijft gaan!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:29

Heel mooi Chantal!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 15:34

Ja, vond ik ook maar ik wacht het nog even af voordat ik de vlag uit hang. Maar tot nu toe is alles positief *opluchting*.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:06

En? is ze nog steeds goed? Ik hoop dat die krengen nu allemaal maar eens dood gaan. Zal ze een stuk fitter van gaan worden.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:48

Wat een verhaal zeg! Ik hoop dat de Equest bij jou paard ook helpt.
Creatieve oplossing die boterham!
Veel succes ermee, bloedwormen zijn verschrikkelijke beesten snap ook niet dat die ooit zijn uitgevonden.

marfries

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: bij Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:39

Heb je de Equest met je dierenarts gechecked? ik dacht dat de werkzame stof "familie" van de werkzame stof ivermectine is , en als je paardje daar niet tegen kan zou ze dus ook last van Equest kunnen krijgen.
Maar aangezien je dat een paar dagen geleden hebt gegeven valt het blijkbaar mee.
Veel succes met de bestrijding van de bloedwormen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 22:57

Desiree, het gaat op zich wel goed maar het is een dame en ze eet echt niet altijd alles, dus daar is nog wat werk aan. Hooi eet ze als de beste, ongekend is dat. Snap jij dat nou nog Verward
Bedankt René, als het moet ben ik zeer creatief.
Morgen krijgt ze de 2de halve dosis. Ik hoop dat die goed uitvalt.
Marfies, vandaar dat we voor de halve dosis zijn gegaan in plaats van de volledige dosis. Over een maand krijgt ze een volledige dosis. Nagelbijten / Gniffelen
En dan maar hopen dat al die krengen zijn uitgeroeid!
Thanks, voor de berichten! OK dan!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:00

Mooi dat het goed gaat Chantal!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:31

Ja, ben ik ook blij om maar ik blijf me toch nog zorgen maken hoor.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:24

Ik ken dat , de mijne heeft dat ook gehad..ik geef nu alle 8 weken equest.
Succès ik hoop dat het gaat helpen en goed blijft gaan !
Is echt iets smerigs hé..somige paarden hebben dat al jaaaaaaaren zonder dat je er iets van merkt.