wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-01 17:42

'k Heb net ontwormd en toen bedacht ik me opeens weer dat ik ze alledrie gewoon een dosis voor 600kg geef. Herc weegt ong 550 kg. Joop 500 en Vol 450. Is het erg als ik ze teveel geef?
Daarnaast ontworm ik ALTIJD met ivermectine. Vroeger zei iemand eens: je kunt ook iets anders dan Eqvalan geven. Nah, Joop was supermakkelijk met Eqvalan (weinig in eens en kennelijk ook niet zo vreselijk vies), maar ja, ik dacht: what the heck. En daar ging het dus fout. Ik kocht een Strongid P een Mira en nog zoiets raars. Allemaal veel te veel voor Joop (die toen 4 was) en ééntje kreeg ik er niet eens uit. Heb ik serieus 5 minuten met die spuit staan lummelen. Dat was best zielig, want het was vreselijk smerig en ik wilde elke keer weer die spuit in zijn bekkie werken. Sindsdien is hij vreselijk achterdochtig met ontwormen. hij voelt het aankomen en gaat in een hoekje staan, vervolgens doet hij vreselijk zijn best om maar zoveel mogelijk uit te tuffen (uiteindelijk krijgt hij dus GEEN overdosis denk ik). Sindsdien heb ik me er maar bij neer gelegd en koop ik alleen nog maar Ivermectine spuiten. Nou heb ik wel eens gehoord dat ze daar dan immuun voor worden (nog niet gezien of gemerkt, ze (Ham en Joop) hadden wel wormen na die andere spuiten overigens, dus toch meteen weer ivermectine eroverheen). Is dat echt zo? Ik kan het nauwelijks geloven. Verder heb ik gelezend at je met ivermectine beduidend minder 'regelmatig' hoeft te ontwormen. En ik ben nogal een sloddervos, ik 'vergeet' het wel eens. Nu dus eens furexel uitgeprobeerd, is trouwens ook een prima spuit, en zomaar een piekie goedkoper Pling
Naja, hoe ontwormen jullie en hoevaak, verschillende merken, precies naar het gewicht van het beestje?
Ik heb dus in de 6 jaar dat ik Joop nu heb nog nooit wormproblemen gehad, behalve toen ik een ander merk geprobeerd heb. Toen hadden ze allebei (destijds hadden we Hamara nog) wormen. Vraag me gewoon af of het slecht is... De een zegt van wel en de ander van niet...

Laudie
-----------------
Zalig zijn de schelen, zij zullen God dubbel zien!

<font size=-1>[ This message was edited by: Laui! on 2001-01-13 16:44 ]</font>



sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-01 20:04

hoi,furexel en eqvalan hebben dezelfde werkzame stof=ivermectine.met deze stof dien je elke 8 weken te ontwormen.strongid-p en mira hebben als werkzame stof strongid en bhenzahuppeldepup,met gevolg dat deze stof minder effectieve werking heeft en dien je elke 6 weken te ontwormen.stongid p helpt als dubbele dosis tegen lintworm.equest heeft als werkzame stof monodixitine(ofzoiets)en werkt op alle wormen en werkt 12 weken lang.af en toe afwisselen is wel beter,omdat de wormen inderdaad een soort van resistentie tegen 1 middel opbouwen,maar wissel je af dan kan dat zo goed als niet voorkomen.als je nou eens bijv. alleen eqvalan en equest afwisseld,dan is dat al voldoende.ik let er altijd heel goed op dat ik op tijd ontworm,hier een tip:op de dag dat je ontwormd hebt kijk je in je agenda,en tel je 8 weken of 12 weken verder en schrijf op die dag op dat je weer moet ontwormen.zo hoef je het niet te onthouden tot je het in je agenda ziet staan!overigens kun je nooit je paard helemaal wormvrij krijgen,want er blijven altijd wormen in zijn darmsysteem bestaan.op het moment dat je ontwormd zijn ze allemaal dood maar de volgende dag kan hij via gras alweer nieuwe binnen krijgen.als een paard ietsie teveel ontwormpasta binnen krijgt is dat niet erg.mijn pony zal zo'n 200 a 250 kilo wegen,maar ik zet de spuit altijd op de helft.

soms is het beter om te zwijgen

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-01 22:49

bij ons krijgen de paarden een hele spuit en de ponies een halve.
een overdosis is niet zo erg ze krijgen er ooit wel wat buikkrampen van.
wij ontwormen altijd met furexel (volgens mij)zo'n groen doosje...
wel eens wat anders geprobeert maar dat hielp niet voldoende.
wij ontwormen ongeveer 4 keer per jaar.
groetjes gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-01 23:24

Ik ontworm vier keer per jaar met Equest. Daar is nl. geen resistentie tegen aangetoond dus hoef je niet af te wisselen. Eerst gebruikte ik de ene keer Furexel (8wkn werkzaam) en de andere keer Strongid P (6wkn werkzaam) maar die Strongid is de grootste rotzooi die ze ooit in een tube gestopt hebben, wat een taaie troep, ik krijg het er niet eens fatsoenlijk uit. En ik vind het wel lekker makkelijk om maar eens per 3 maanden te hoefen ontwormen. Ik heb het al voor het hele jaar in Milena's agenda staan; lekker handig. Groetjes, Sonja.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-01 14:09

Ik zal binnekort es ff zoeken in de paardespullen. Wij geven namelijkeen spuit 2x in het jaar. Dat is normaal te weinig, maar bijons is dit uitgezocht door een of andere professor. Hoe het precies zit weetik dus niet, dat moet ik even opzoeken als ik tijd heb. Ik weet de naam ook zo niet. Het is wel heel handig, heb je de ellende maar 2x in het jaar. De spuit is wel wat duurder, geloof ik dus dat scheelt niets.
Als ik vanavond tijd heb zal ik eens ff in de papieren snuffelen!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-01 17:00

Dan was het dus inderdaad strongid p waarmee ik bij Jopie stond te leuren. Arme ziel, ik kreeg het er niet uit... Heel zielig allemaal... Die resistentie tegen ivermectine geloof ik eigenlijk ook niet. Heb nl nadat ze 1x wormen hadden (gezien in de ballen) nooit meer wormen gezien... En alleen maar ivermectine gebruikt... In de furexel folder staat dat je maar 1x in de 3 mnd moet ontwormen, en dat er geen resistentie voor is... Wat natuurlijk geen garantie is. Alle kindertjes worden geboren zonder dat ze allergisch voor koemelk zijn, behalve bij ons in de familie... Bijna iedereen heeft wel een of andere vorm v. allergie voor koemelk, dus het zeg natuurlijk niets, maar ik neig het wel te geloven...

Laudine


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, redbutton, Theseus, xAnthea, Zamak en 78 bezoekers