Wie heeft een contract met zijn bijrijder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Wie heeft een contract met zijn bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 14:46

Het is afgelopen maand al een keer kort ter sprake gekomen en nu staat er een artikel over in de Bit... bijrijders. Als je geen contract hebt, ben je als eigenaar voor de volle 100% aansprakelijk voor wat er met je paard gebeurd, ook al ben je niet eens in de buurt...

Nou vraag ik me eigenlijk af wie er zo'n contract heeft... en wat staat er dan in? Ik heb hier eigenlijk gewoon nooit over nagedacht. Toen ik 5 jaar geleden een ongeluk kreeg met mijn bijrijdpony, heb ik er absoluut ook niet aan gedacht dat op hun verzekering te verhalen. (zou ik nu nog niet gedaan hebben...)



Jokonootje

Berichten: 4829
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:56

ik heb geen contract met Alike (alikesflame op bokt) ik vind het ook niet nodig als ik een ongeluk krijg dan ben ik zelf verantwoordelijk dat is mijn schuld en daar kan Alike niks aan doen... ik ben ten slotte meerderjarig dus ik kan heel goed nadenken wat ik wel en niet kan doen en zal dit dus ook niet verhalen op haar verzekering ... ik kies er tenslotte zelf voor...
maar ja ik dacht trouwens dat je altijd verantwoordelijk bent als je bijrijder minderjarig is en op jou pony rijd... contract of niet....

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:03

Ook als je wel een contract hebt blijft de bezitter (in de regel dus de eigenaar) van het dier WETTELIJK aansprakelijk voor schaden die het dier toebrengt aan derden.
In het beste geval zou er dan eventueel een aansprakelijke partij bij komen als er een contract is, maar dan moet dat wel goed omschreven staan.

Valt je bijrijder van jou paard af dan kan hij of zijn in principe de bezitter van het paard (jij dus) aansprakelijk stellen. Wel zal dan uiteraard een stuk eigen schuld aangenomen worden bij de bijrijder, die is er tenslotte vrijwillig opgestapt en wist dat hij risico liep. Welk percentage eigen schuld hangt van de feitelijke omstandigheden af.

Wat je in een contract bepaald is erg individueel en ligt aan wat je met elkaar afspreekt. Maar besef dat je niet zomaar onder de aansprakelijkheid uit komt als bezitter van een paard. Of een contract dus zinvol is, is maar de vraag.

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:17

Ik zou het wel doen....

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:19

Ik ben zelf een bijrijder en nee ik heb geen contract

Wel een mondeling overeenkomst over, wie wat doet en wat je van elkaar verwacht..


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:23

Ben zelf bijrijder/verzorger en heb geen contract.
Het ligt er denk ik aan wat voor bijrijder en paard je zelf hebt.
Heb je een supermak paard, die nooit een stap verkeerd zet, en een bijrijder die supervoorzichtig is, vind ik het niet nodig.

Maar als je zelf als eigenaar weet dat je bijrijder van jouw paard af kan vallen en je aansprakelijk kan stellen, vraag ik me af of je wel zo een bijrijder moet nemen Verward

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:28

Ik ben zelf bijrijder geweest en heb ook nooit met een contract gewerkt... ligt denk ik ook een beetje aan de bijrijder.
Je wilt zelf graag op het paard rijden dus moet je er (vind ik) ook zelf de verantwoording voor nemen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:33

Cinzano schreef:
Ik ben zelf bijrijder geweest en heb ook nooit met een contract gewerkt... ligt denk ik ook een beetje aan de bijrijder.
Je wilt zelf graag op het paard rijden dus moet je er (vind ik) ook zelf de verantwoording voor nemen.

Maar je er zitten altijd van die valse kregen er tussen die zeggen dat ze heel braaf zijn, terwijl als ze van het paard afvallen de eigenaar aanklagen.
Ik heb een verhaal gehoord dat een bijrijder er af is gevallen, nooit meer kan werken en dat de eigenaar nog steeds betaald.

Maar er zijn ook goeie bij, zoals ik Schijnheilig Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:36

Tja van die ONeerlijke bijrijders heb je idd altijd..... hum dan is het misschien toch niet zo'n gek idee zo'n contract Scheve mond

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:41

Maar als ik een contract onder mijn neus geschoven zou krijgen, zou ik er wel heel erg hard over na moeten denken om het te tekenen.
Ik zou dan zo een gevoel hebben alsof de eigenaar mij niet zou vertrouwen. En die relatie wil ik niet

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:59

Ik ben zelf ook een bijrijder. Ik heb er zon 5 bereden ( van 3 verschillende eigenaren ) en nog nooit met een contract gewerkt.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:32

ik moest voor mijn vorige bijrijdpaard wel een contract tekenen. ik had het nog nooit eerder meegemaakt . ik zou het zelf niet doen als ik een eigen paard had. Waarom niet? omdat het toch je eigen keus is om een bijrijder te nemen en die dan 100% te vertrouwen. ik denk dat 99% heel voorzichtig is met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:05

Kusia schreef:
Maar als ik een contract onder mijn neus geschoven zou krijgen, zou ik er wel heel erg hard over na moeten denken om het te tekenen.
Ik zou dan zo een gevoel hebben alsof de eigenaar mij niet zou vertrouwen. En die relatie wil ik niet


mijn bijrijdster (nu nog even verzorgster) heb ik ook geen contract laten tekeken, wat kusia zegt is precies waar ik bang voor ben, ik vertrouw haar wel maar ben bang dat het verkeerd overkomt!
aan de andere kant is het wel een "veilig" idee, vooral omdat ze nog niet zo lang onder het zadel is, moeilijk Scheve mond

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:05

Ik ben bijrijder zonder contract. Paard is wel goed verzekerd voor de schade die hij mij aanbrengt en de schade aan derde. Dus mijn verzekering zou het zonder moeite op hun verzekering kunnen verhalen.
Daarbij vind ik dat je als eigenaar toch altijd verantwoordelijk en aansprakelijk bent

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:55

Ik ben ook bijrijdster, maar heb geen contract. We hebben wel mondeling afgesproken, dat als er iets met haar paard gebeurd zij verantwoordelijk is en als er iets met mij gebeurd het m'n eigen verantwoordelijkheid is. En natuurlijk gaat ze ervanuit dat ik voorzichtig ben met d'r paard natuurlijk Knipoog

Up to Date is een toppertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:58

marina schreef:
Daarbij vind ik dat je als eigenaar toch altijd verantwoordelijk en aansprakelijk bent


vind ik niet helemaal waar. dus als ik tegen mijn bijrijdser zeg: "ik wil niet dat je naar buiten gaat, omdat ze niet braaf is" of iets in die trant. als mijn bijrijdster het dan toch doet en er gebeurt wat, dan vind ik niet dat ik verantwoordelijk ben

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:02

Anique_Vaandrig"]
[quote="marina schreef:
Daarbij vind ik dat je als eigenaar toch altijd verantwoordelijk en aansprakelijk bent


vind ik niet helemaal waar. dus als ik tegen mijn bijrijdser zeg: "ik wil niet dat je naar buiten gaat, omdat ze niet braaf is" of iets in die trant. als mijn bijrijdster het dan toch doet en er gebeurt wat, dan vind ik niet dat ik verantwoordelijk ben
[/quote]
Hoe zou dat dan wettelijk zitten, ik denk toch dat jij aansprakelijk blijft.
Tja tegen zulke gebeurtenissen is weinig te doen denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:05

tja, hoe het wettelijk zou zitten weet ik eigenlijk niet. in principe doet ze iets waarvoor ik geen toestemming heb gegeven, weet niet of dat meetelt?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:09

Staat misschien in het artikel in de bit? Maar die heb ik niet.
Misschien ligt het er ook aan wat er op de buitenrit gebeurt is. Wat als je paard het ongeluk niet zo overleven, zou je dan een schadeclaim bij de betreffende bijrijder kunnen indienen ed. Op zich best belangrijke dingen, heowel je denk ik wel en beetje vertrouwen in je bijrijder moet hebben, wil je hem of haar alleen met je paard aan de gang laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:11

jeetje, zo kom je een heleboel vragen tegen. het is niet zo gemakkelijk als t lijkt! ik ga eens op zoek naar meer info erover!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:50

Ik ben ook bijrijder zonder contract.
Ik heb wel een heel goed contact met de eigenaar van het paard en we hebben hele duidelijke afspraken.
Zo heb ik bijvoorbeeld mijn verzekeringen goed geregeld, en aangezien ik ouder dan 18 ben, ben ik gewoon zelf aansprakelijk voor alles wat er gebeurt.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:08

ik ben jaren bijrijder geweest van verschillende (jacht)paarden van 1 eigenaar en ik heb altijd een contract gehad en dat is alweer jaren geleden! Er is gelukkig nooit iets ernstigs gebeurt, de enige die altijd wat had, was ikzelf door mijn eigen domme schuld!
Ik was toen overigens al dik 18+!

Dat heeft niets met het feit te maken dat de eigenaar (bezitter) altijd verantwoordelijk is als er iets gebeurt!

met het paard dat ik nu heb, ben ik begonnen met een bijrijdster, maar die zei zelf op na een paar maanden, omdat ze ging trouwen.

Ik doe nu alles zelf en begin niet meer aan een bijrijder.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:11

Ik ben al 3,5 jaar bijrijder en heb nooit een cotract getekend. Wel een hele lijst met do's en dont's erop waar ik me keurig aan houdt. Het zou bij mij niet eens opkomen om de schade bij de eigenaresse te verhalen, vind het al erg zat als er iets gebeurt!

Der Ellmauer Dancing Queen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:30

Ja precies!
En als je een ongeluk krijgt, is dat toch je eigen verantwoording?
Jij bent op de paard geklommen, de eigenaar heeft je niet onder schot gehouden om op het paard te gaan rijden, dus ik snap niet hoe je dan schade op de eigenaar kan verhalen?

Jaike, wat ben je toch een topper!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:41

Volgens mij is het zo extreem raar, dat als een vreemde je paard van de wei haalt, er mee gaat crossen, er af valt, dat hij jou dan kan aanklagen Scheve mond

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, frutsel05 en 29 bezoekers