draver scheef gegroeid 'banaan'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

draver scheef gegroeid 'banaan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:14

hoi bokkers,

heeft een van jullie ervaring met dravers die koersen hebben
gelopen en hierdoor scheef zijn gegroeid, zogenaamde 'banaan'? Scheve mond

ik had wel al een vermoeden dat ze misschien pijn in haar rug kon
hebben omdat ze moeilijk ontspant en ook doordat ze oefeningen
om het binnenbeen echt heel moeilijk vind en in protest gaat.

nu is er een kraker geweest en die zei dat ze inderdaad pijn heeft en ze is nu dus "rechtgezet".
ze moet nu rust hebben, en het langzaam opbouwen
maar het lijkt mij sterk dat als een paard scheef gegroeid is
na 1 a 2 behandelingen weer recht is en nergens last van heeft? Verward

wie heeft hier ervaring mee?


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:47

Ik heb als mijn eerste paard voor de overgang van pony naar paard een draver gehad die koersen had gelopen. Hij was zogenaamd versleten op zijn benen. Hij heeft bij mij echt 6 maanden lang gewoon lekker in de wei gelopen. dus niet gereden. Daarna de training voorzichtig opgebouwd met longewerk en veel stapwerk totdat hij echt goed luisterde.


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:27

Ik denk niet dat jouw paard scheef gegroeid is, maar dat er gewoon een wervel scheef zat en die heeft ie even rechtgezet en dat is inderdaad in een paard behandelingen op te lossen. Mijn paard had ook wervels vastzitten in zijn rug en nek en na een aantal behandelingen was ie weer toppie. Nu moet je hem natuurlijk wel gaan aanleren dat rechtlopen makkelijker is voor hem en dat dat ook beter voor zijn rug is. Hij zal namelijk gewoon zijn oude houding aan willen nemen, omdat dat het minste zeer deed. Veel succes

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 15:22

dank je mackie! ik had nl. gehoord van iemand dat dravers heel jong al in de koersen meelopen en dan zijn de botten nog niet volgroeid.

omdat de koersen altijd 1 kant worden opgelopen (? weet niet of dit zo is)
gaan ze dus scheef staan, en worden de binnenbenen ten opzichte van de koersbaan korter dan de buitenbenen....of is dit gewoon een broodje aap verhaal????

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:40

Dat ze 1 kant op lopen wel, maar vaak als ze ze warm lopen gaan ze ook de andere kant op. En sommige snelwerken ook wel eens de andere kant op.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:19

laetitia schreef:
dank je mackie! ik had nl. gehoord van iemand dat dravers heel jong al in de koersen meelopen en dan zijn de botten nog niet volgroeid.

omdat de koersen altijd 1 kant worden opgelopen (? weet niet of dit zo is)
gaan ze dus scheef staan, en worden de binnenbenen ten opzichte van de koersbaan korter dan de buitenbenen....of is dit gewoon een broodje aap verhaal????


Ja, dat is toch wel een broodje aap verhaal! De koersen gaan inderdaad altijd 1 kant op, maar in de training worden ze beide kanten op getraind en zelfs meestal gewoon rechtuit in het bos ofzo

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:22

heet Laetitia overigens alleen Laetitia (neem aan dat paard zo heet?) Er was namelijk vroeger wel een laetitianora die meeliep in de koersen, was altijd wel een lekker paard. Is dat deze??

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:18

De mijne is ook een banaan Tong uitsteken
Nee, ik heb er verder geen verstand van hoor, hoe het op de drafbaan gaat. Maar starlight is hartstikke scheef, volgens de da omdat ze dus op de drafbaan maar 1 kant in beleerd worden.
Met rijden krijg ik het er alleen uit door heel veel warm te rijden op de slechte hand (ik rijd eigelijk alleen buiten overigens, daar heb ik er geen last van), met als gevolg dat de andere weer wat vaster zit Clown

Er is mij overigens wel verzekerd dat ze geen pijn van dr rug heeft.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 10:08

hoi mackie, laetititia is mijn eigen naam! (2e naam)
de draver heet tiffany

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:44

xtostarlight schreef:
De mijne is ook een banaan Tong uitsteken
Nee, ik heb er verder geen verstand van hoor, hoe het op de drafbaan gaat. Maar starlight is hartstikke scheef, volgens de da omdat ze dus op de drafbaan maar 1 kant in beleerd worden.


Je DA heeft er de ballen verstand van Tong uitsteken . Wat een onzin, ze worden evenveel links- als rechtsom getraind, juist om het vastzitten aan 1 kant te voorkomen. De koersen gaan in Nederland inderdaad linksom, maar ook in de training willen we dat ze goed recht lopen, om slijtage te voorkomen. Zo'n dierenarts zou toch beter moeten weten .

Extremely rare and Beyond Compare

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:12

Wat een vooroordeel van die DA dat dravers maar 1 kant op worden getraind!!! Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, sterker nog: door de trainingsstal waar mijn ruin 8 jaar heeft gekoerst en onze merrie nu nog in training staat wordt enorm veel afgewisseld met de training. Er worden veel paarden onder het zadel gereden, zowel dressuurmatig als galoptraining op het strand, cavaletti's lopen, longeren, en natuurlijk ook voor de sulky, maar dan lopen ze afwisseld een aantal banen linksom en rechtsom. De meeste koersbanen gaan inderdaad linksom, echter in Duitsland gaan er ook een aantal banen rechtsom. Kortom, je DA weet echt niet waar hij over praat.
Gewoon lekker rustig je paardje trainen, veel longeren en afwisseling, dan komt het zeker goed. Mijn ouwe reus heeft 8 jaar gekoerst en kan nu een B-proef lopen en een sprongetje maken, dus zo zie je maar, het houdt echt niet op na een koerscarriere. OK dan! Veel succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_, Oehlala, Rubio, Sterrendief, Trendiction en 69 bezoekers