rare bultjes op de rug van mijn paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

rare bultjes op de rug van mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 21:30

ik weet dat hier al enkele topics over zijn, maar die beschrijven niet echt wat mijn paardje heeft.
ze heeft in een keer van de een op de andere dag bultjes op haar rug gekregen. ze zitten er nu al een paar weken. ze zitten onder het zadel, maar alleen aan de rechterkant. je kunt ze niet zien zitten maar je voelt ze wel. en als ik gereden heb lijkt het minder te zijn.

Ik denk niet echt dat het door het zadel komt omdat dit naar mijn idee goed ligt en omdat ik altijd met gelpad rij (niet voor het zadel maar meer omdat ze vrij jong is en als ze een onregelmatig pasje opzij zet dat ik niet te hard in het zadel terug bonk.)
Verder kan het ook niet komen door vliegjes of zo want ze heeft nog een zomerdeken op. dus ik heb echt geen idee wat het nu is. ze reageerd ook niet erg raar als ik erop druk. en met rijden heeft ze er ook geen last van sterker nog het gaat op het moment best goed met rijden. ik laat toch voor de zekerheid de zadelmaker komen je weet maar nooit. maar toch weet iemand wat dit kan zijn?

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:36

Zijn het harde of zachte bultjes

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 21:51

beetje tussenin niet echt heel hard maar ook niet zo zacht dat het blaren zijn of zo.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:44

Hmm, dan weet ik het eerlijk gezegd ook niet, Harde bultjes kunnen eiwit allergie zijn, of irritatie na het rijden met vuil dekje, soort blaren weet ik niet.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:53

Ik weet het denk ik mijne heeft het ook, aan bijde kanten van de rugge graat.
Ik heb het aan mijn instructeur gevraagd en zijn paarden hadden het ook hij heeft de DA erbij gehaald maar deze zei dat het niet erg was..
Staat je paard op de wei..
Dan komt het waarschijnlijk doordat er nou weer groengras komt en daar zitten veel eiwitten in, hierdoor kunnen die bultjes komen..
Dit is mij verteld, ze gaan ook vanzelf weer weg naarmate er ze minder eiwitten binnenkrijgen..
dus pasha staat nou op een kalere wei en we zullen het zien...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 23:31

ze staat op een vrij kale wei elke dag. maar er komt inderdaad wel weer jong gras door. dus misschien dat het hierdoor komt. het is denk ik ook geen irritatie door een vuil sjabrakje want ik was ze regelmatig en wissel ze ook af ik heb dr namelijk vrij veel.

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:51

Mijn haf heeft ook allemaal bultjes op z'n rug onder het zadel. Volgens de da was het een gevolg van te veel eiwit (hij stond net in de wei) en mijn paardje kan z'n afvalstoffen niet goed kwijt. Door de druk van het zadel ontstaan de bultjes op die plek... Het advies was 2 maanden niet rijden en een reinigingskuurtje geven.
Ik rij nu bijna twee weken niet en de bultjes worden al minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:37

Ik denk dat het talgbultjes zijn. Sinds ik met een bondje rijd, zijn ze bijna weg en komen er geen nieuwe meer.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:57

Mijn paard had ook bultjes maar dit was eiwit vergiftiging. Is het wit komt er rotzooi uit?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 23:38

nee het is niet wit, er zit nog gewoon vacht op ook geen witte haartjes of zo. er komt ook niets uit. misschien zijn het wel gewoon talgbultjes. toch ga ik morgen even naar de zadelmaker voor de zekerheid. mijn zadel op laten vullen kan nooit kwaad toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:22

Een zadel zomaar opvullen kan wel kwaad. Mijn mooie County op laten vullen. Past dus niet meer. Er zelfs nadien achtergekomen dat hij nooit goed heeft gepast, maar dat was foutje van mijn zadelmaker. Zonde van het opvulgeld, zadel ligt nu dus voor geen meter.

Andere zadelmaker vertelde mij dat als een zadel goed ligt, je niet moet denken dat je bij wijze van onderhoud je zadel eens in de zoveel tijd moet laten opvullen, alleen als hij ergens niet goed meer aansluit. Wel kun je hem laten kijken of je zadel goed past en op het zitvlak geen drukkingen geeft, omdat het zadel niet goed past qua model.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:42

ik ben vandaag bij de zadelmaker geweest en die vertelde me ook dat het zadel niet opgevuld hoeft te worden. hij vertelde me ook dat het geen drukkingen konden zijn omdat ik altijd met een gelpadje rijdt. dus dat is het in ieder geval niet. ik denk dat ik toch de dierenarts maar eens laat kijken want ze zitten er nog steeds.