Help! ik kan m'n onderbenen niet stil houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Help! ik kan m'n onderbenen niet stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:25

Ik heb een probleem, ik kan m'n onderbenen niet stilhouden tijdens de galop of met doorzitten in draf. Eerst raakte ik m'n beugels atijd kwijt in galop, maar dat gaat gelukkig al een stuk beter! Maar nu moet ik m'n benen nog stil zien te houden. Voor de rest zit ik wel netjes, alleen m'n onderbenen

Ik hoop dat iemand een paar goede tips heeft!!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:53

Als je les hebt vragen of je instructie je er iedere keer weer op wil wijzen zodat jij er aan gaat denken, niet knijpen met je knieën en goed je hakken uitdrukken...

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 18:54

Bedankt! Knipoog
Ja ik heb les, ik zal je tips proberen!
Maar als ik m'n hakken goed uitprobeer te drukken, heb ik vaak dat ik dan m'n benen afsteek, dat is ook niet echt netjes Scheve mond

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:01

oefenen oefenen oefenen, en t is idd handig als iemand je er telkens op wijst, na een tijd doe je t dan vanzelf,
Succes!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 19:03

dank je

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:31

Misschien kan je ook eens proberen je beugels een gaatje korter of langer te maken. Dat wil ook nog wel eens helpen. Succes ermee!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 19:35

afgelopen keer zat ik voor mij doen al redelijk kort en m'n moeder zei (die rijd ook bij mij in de les) dat ik heel erg met m'n onderbenen wiebel
En nog langer doen.. dan raak ik m'n beugels kwijt Knipoog
Maar toch bedankt!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:36

Dat probleem heb ik ook. Alleen wij rijden zelden met de les binnen dus kan ik het niert vragen. En als we binnenrijden vergeet ik het Clown

En beugels langer of korter helpt ook niet. Van vzh zaldel naar dressuurzadel ook niet.
Raar is het gewoon. En dat ik met mijn knieen klem is het oko niet want ik klem niet Verward Heel vaag allemaal. Ik hoop ook dat ik het kan verbeteren want ik erger me er zelf aan

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:38

Niet je bovenbeen aanklemmen. Probeer dat wat minder eraan te houden zodat je wat meer op je onderbeen kan letten. Vandaaruit een beetje de balans vinden Lachen

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 13:45

zal het morgen proberen Knipoog Bedankt

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:52

misschien liggen je bovenbenen niet goed (probleem heb ik ook, vandaar Knipoog )
ik moet de achterkant van dijbeen naar achter trekken, zodat de vlakke kant van m'n dijbeen tegen het zadel komt en de knieën ook tegen het zadel (als je de achterkant van je dijbeen tegen het zadel hebt, liggen je knieën niet tegen het zadel aan, maar steken ze net iets naar buiten).
als je bovenbeen en knie dan goed ligt, ligt je onderbeen ook gelijk goed en steekt die dus niet af en hangt gelijk een stuk stiller. alleen als je dan je hakken uitdrukt, moet je dat doen in je enkel, en niet door je hele onderbeen naar voren steken.
tis heel moeilijk, maar blijven oefenen, en goed op blijven letten of je been goed ligt, als je dit een tijd doet, dan voel je het daarna vanzelf of hij goed ligt of niet.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:07

ga helemaal mee met voorgaande tips, maar heb nog als extra tip om regelmatig even zonder beugels te rijden, dan krijg je vanzelf een stillere beenligging

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 14:10

dan is het toch wel weer zo dat je dan sneller gaat klemmen als je zonder beugels rijd?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:15

Op mijn manege binden ze de beugels dan aan singel vast * t kan vermoeiend en pijnlijk zijn * maar ik weet niet of het effect heeft..

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:03

magic1 schreef:
dan is het toch wel weer zo dat je dan sneller gaat klemmen als je zonder beugels rijd?


zonder beugels is goed voor je houding, alleen de eerste paar keren kan je dat beter aan de longe doen om je evenwicht te vinden.
anders heb je grote kans dat je aan de teugels gaat trekken om je balans te herstellen en het wel fijn is dat je even alleen aan je zit kan denken en niet ook nog eens ondertussen je paard moet sturen Knipoog
als je gaat klemmen zonder beugels ga je stuiteren

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:05

magic1 schreef:
dan is het toch wel weer zo dat je dan sneller gaat klemmen als je zonder beugels rijd?


je zult misschien aan het begin meer gaan klemmen (misschien ook goed om met instructrice eerst te doen) maar met je bovenbenen klemmen mag ook wel... Op de langere termijn gaat alles wrschnlk veel soepeler en zal je niet meer zo gespannen zitten en een betere beenligging hebben. (volgens mij)

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 15:06

Ik trek niet aan de teugels hoor, in de les rijden we wel vaker zonder beugels, en dat gaat wel goed hoor. Zal het wat vaker doen, op m'n bijrijdpaard Knipoog
En de beugels aan de singel vastmaken is heel gevaarlijk heb ik gehoord

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:00

magic1 schreef:
Ik trek niet aan de teugels hoor, in de les rijden we wel vaker zonder beugels, en dat gaat wel goed hoor. Zal het wat vaker doen, op m'n bijrijdpaard Knipoog
En de beugels aan de singel vastmaken is heel gevaarlijk heb ik gehoord


Ik weet het niet, want ik doe het zelf nooit.. ik wil eigenlijk wel weten of ik mijn benen wel stil hou en ze in goede houding hou bij sommigen waaronder mn vriendin gaan de punten van de tenen helemaal naar de muur toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:04

MoonChloe schreef:
Op mijn manege binden ze de beugels dan aan singel vast * t kan vermoeiend en pijnlijk zijn * maar ik weet niet of het effect heeft..


zat ik idd ook aan te denken, het valt te proberen. bij mij helpt het de beugels langer te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:19

als je goed je hakken uitdrukt (doe ik tegenwoordig) werkt het ook heel goed Lachen maar je moet er echt aan blijven werken!!

Costa
Berichten: 16
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:54

Wij mochten vroeger niet met beugels rijden totdat je houding goed was (was ik een jaar of 7 ofzo) dus zo heb ik leren paardrijden bleef je niet goed genoeg plakken bij de draf mocht je niet galoperen, ik moet zeggen het werkte bij mij perfect je moet gewoon een beetje o-benen creeren heb ik altijd het idee met heel je been plakken en j hakken naar beneden doen als je dat zonder beugels kan is het alleen een kwestie van beugel omheen doen gaan met die banaan, ik ben nu sinds kort weer begonnen en heb daar nu ook weer moeite mee alleen bij ons in de les mag je niet zonder beugels rijden dus hoe moet ik het nu weer leren hihi maar goed ik kom er wel, het enige waar ik moeite mee heb ik mn evenwicht, soms val ik licht voorover als ie vaart mindert tijdens de galop, gewoon heel veel verschillende dingen uitproberen en je komt vanzelf DE manier tegen die voor jouw werkt!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:42

Wat je kunt proberen om een stiller been te krijgen is je knie iets naar het zadel te draaien en dan je been zeg maar te strekken en anders kun je je beugels vast maken aan het zadel/singel en dat een tijdje volhouden of je beugels eraf en dan er heel bewust mee bezig gaan dat je je been stil houdt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:53

Leren rijlaarzzen zijn een wondermiddel in dit geval. Mijn benen liggen veel stiller sindst ik daarmee rijdt.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:26

Bedankt allemaal!! *LOL*
Alleen leren laarzen is wel een dure oplossing Knipoog Ik heb wel leren en suede mini-chaps, werken leren mini-chaps ook?

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 11:26

Ik zal het vanavond uitproberen