links of rechts op de bok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

links of rechts op de bok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 18:17

In het blad Mensport van januari 2002 staat een artikel geschreven door Frits van Solt waarin hij zich af vraagt waarom in nederland de koetsier rechts op de bok zit.
Volgens hem is links zitten veiliger omdat we niet voor niets in de auto links achter het stuur zitten.Zo hebben we een beter overzicht over het tegemoetkomend verkeer .
Voor de groom is het ook veiliger om aan de rechterkant , aan de stoepkant, af te stappen.
Wie heeft hier een duidelijke mening over ?
Wij zijn beginnende menners en zijn benieuwd naar jullie ervaringen.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:59

Haha, leuke vraag! Heb daar deze zomer nog een discussie over gehad met Kim (ook Kim op bokt). Tja, links is misschien veiliger, maar ik zit altijd rechts. Ik heb het zo geleerd, en ik vind het echt veel beter zitten. Ik heb het wel eens links geprobeerd, maar dan lukt het me gewoon niet goed. Raar eigenlijk...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:26

*LOL* Grappig inderdaad. Ik zit ook altijd rechts. Bij mij komt dat omdat het "koetsierskussen" ook rechts zit. Ik geloof dat dat altijd rechts zit op marathonwagens.
Links zit je inderdaad veiliger voor het verkeer... Maar ik zit hoger als mijn paard, kan over haar heenkijken. Dus in dat geval maakt dat dus niets uit....
Maar wel grappig. Ik heb ook geleerd, je zit rechts. Maar waarom? Dat heb ik nooit gevraagd. Zelfs nooit over nagedacht. Toch eens doen *LOL*

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:10

Ik zit ook rechts, meestal tijdens wedstrijden, maar vaak zit ik relaxed in het midden (geen vast bokkussen, maar een bankje) dan kan dat!

Raar idd, als je het gaat vergelijken met autorijden, dat de menners dan rechts zitten!
Zou imo ook iets overzichterlijker zijn als je links zit, je rijdt toch op de weg ipv fietspaden!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:38

Ik zit als ik alleen ben meestal rechts/in het midden. met zn 2e altijd rechts. Tja, nooit echt naar de logica gedacht.
De mensport zal wel uit engeland komen want daar vinden ze dat normaal Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 23:45

De gewoonte om rechts te zitten komt inderdaad uit Engeland waar ze dus aan de andere kant van de weg rijden.
Nemen we dat dan maar klakkeloos over?
Als je om een vrachtwagen heen moet rijden ( die stilstaat natuurlijk, alhoewel met Ninja weet je nooit ), dan heb je volgens mij als je rechts zit toch een slecht overzicht of valt dat wel mee?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:38

Toen ik het onderwerp zag Ninja, moest ik onmiddelijk aan het artikel dat je noemde denken. Maar het blijkt dus dat je dat al gelezen hebt.
Ik denk dat de auteur grotendeels gelijk heeft en er goed over heeft nagedacht.
Ons is in de loop der tijd natuurlijk wel geleerd om rechts te zitten. En om dat te veranderen, ook al zijn er nog zulke goede argumenten voor, valt niet mee.
Het is net zoiets als je fiets sturen met je rechterhand links aan het stuur en andersom.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 14:25

leuk stukje was dat he, in de mensport.
Dat nou niemend op het idee komt om links te gaan zitten.
Veiligheid voor alles zou je zeggen.
Zelfs voor het koetsiersbewijs leer je om rechts te zitten.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:48

Hahaha, altijd al geweten dat ik eigenwijs ben, want zolang als ik men, zit ik dus gewoon LINKS.
Je kunt het op die manier allemaal veel beter overzien en aangezien ik alleen recreatief men is er ook niemand die er wat van kan zeggen.

Ik wacht dan nog wel even met wedstrijdrijden Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 18:38

goed zo Irene *LOL*
zo mag ik het horen. Eindelijk eens iemand die zelf nadenkt! Haha!

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:35

dat de mensen rechts zitten heeft te maken met dat het mennen oorsprongkelijk altijd gebruikt werd, ja inderdaad nogal logische.......
Maar toen kwamen de auto's en dat ging allemaal even sneller. En toen werd het stuur verplaatst. Weet niet waarom ze eerst rechts zaten eigenlijk.
Maar goed om nou tot de kern van dit stukje te komen, in Engeland zitten ze allemaal nog rechts in de auto, dat heeft dus met het mennen te maken.
Geloof ik, was des tijds ook een beetje een vaag verhaal. Wisten jullie dat je in Engeland een paard altijd voorang moet geven. In London stopt iedereen op een kruising om een paard voor te laten gaan. Geinig, hele drukke kruising, alles stil omdat er een paardje voorbij komt.
Hier moet je je paard met een noodgang maken dat je weg komt omdat je anders van de weg gereden wordt.
Toch maar naar Engeland gaan........

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 21:47

Die man van dat stukje zei dat iedereen eerst links van de weg reed maar dat Napoleon een hekel aan de engelsen had en daarom besloot dat we het hier anders gingen doen dan de engelsen.Vandaar dat we hier rechts van de weg rijden.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:47

Yeb kim, ik geef je gelijk...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 22:19

Denk dat ik morgen ook maar eens ga proberen rechts te zitten. Mmmh lijkt me ff flink wennen, maar inderdaad veel veiliger...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-02 22:27

je bedoeld zeker links zitten. Haha!

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:08

ik zit ook rechts en ik vind het juist handig!
Als ik dan bijv. langs een geparkeerde auto rij kan ik goed zien of ik er niet te dicht langsga.
Of dat ik bijv. niet te dicht langs de stoeprand ga enzo.
Maar ja, toen ik begon zat ik ook links, ik wist niet dat het rechts hoorde.
Maar toe ik later rechts ging zitten vond ik dat beter en handiger.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:10

NiNjA schreef:
je bedoeld zeker links zitten. Haha!


uhm, jah Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 18:26

Ja Doortje, daar had ik ook al aan gedacht.
Maar toch is het veiliger voor de groom om rechts af te stappen i.v.m. het verkeer.
Dat was er vroeger natuurlijk niet zo veel als nu.
Ik dacht dat je volgens de regels nog steeds met z'n tweeen op de bok hoort te zitten i.v.m. de veiligheid.

Beter 1 haflinger in de hand dan tien op de vlucht!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:29

NiNjA schreef:
Ik dacht dat je volgens de regels nog steeds met z'n tweeen op de bok hoort te zitten i.v.m. de veiligheid.


Ik ga heel vaak alleen weg als ik aanspan, eigenlijk is dit idd niet zo slim! Heb in het verleden een ongeluk gehad, pony steigeren en klapte op een rijdende auto, toen was ik maar wat blij dat er 2 grooms mee waren! Anders moet je dat dus fijn in je eentje oplossen!
Mijn vriendin idem dito, omgeklapt met de kar en mooi alleen weg! Dan baal je!
Mijn pony is inmiddels na een hernieuwde training 100% beleerd en mak in het tuig, maar toch moet je idd voor jouw veiligheid -en die van anderen- eigenlijk altijd minstens 1 groom meenemen!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:50

Hier bij ons in België rijden ze toch links denk ik. Heb nog nooit iemand rechts zien zitten. Althans de boer hier in de buurt zit altijd links, lijkt me persoonlijk ook handiger!

Groetjes

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:45

Komt idd uit het engels, het rechts zitten. net als het achenbach. Voor het koetsiersbewijs moet je ook rechts zitten. Is een soort van etiquette, net zo iets als met je mond dicht eten....

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 17:11

Weird, dat wist ik helemaal niet. Ik heb het links geleerd Verward Toen ik mijn shet nog had zat ik dus altijd links. Voor de rest weet ik overigens wel hoe het hoort hoor, Riette Haha!

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 09:53

Ha, heb eens kritisch naar mijn wagen gekeken (heb sinds een week een nieuwe!), maar daar kan je alleen maar rechts zitten, want daar zit de rem! Haha!

Of is daar je groom voor? Menner links en de groom is er voor het remmen?????????????? Haha!
Ik zal dus rechts moeten blijven zitten! Kan 'k ook niet meer in het midden zitten, da's balen! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 13:32

*LOL* Das bij mij ook zo. Nou ja, ik heb de rem eraf gehaald, is niets waard voor mij met zand en zout. En ach, ze trekt hem er toch doorheen.
Maar bij mij zat de rem dus ook rechts. (Remmen is de taak van de koetsier) Het koetsierskussen ook trouwens.

Ik moet er ook niet aan denken om links te zitten, volgens mij kan ik dan niet meer mennen. *LOL*
Ik denk trouwens dat het voor de meeste marathonwagens niet uit maakt. Je zit al gauw hoog op die wagens, en dan kijk je gewoon over je hele aanspanning heen. Dat heb ik wel in ieder geval!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers