Mijn Shetlander is hoefbevangen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Mijn Shetlander is hoefbevangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 15:24

Net als je denk alles lekker op orde te hebben is er wel weer iets...
Mijn shetlander van 7 jaar is hoefbevangen. Hij liep vandaag zo moeilijk en het was duidelijk dat hij pijn had. ik heb gelijk de dierenarts gebeld en die was er ook binnen het uur. Ik vermoede al dat het hoefbevangenheid was. Hij heeft nu pijnstillers en nog iets waardoor de bloedvaatjes weer iets groter worden. Als de pijn weg is moet de hoefsmit erbij komen.
Ik heb er echt zo de balen van en ik vind het zo zielig...
Het is ook heel raar gegaan, want zaterdag hebben we (mijn nichtje rijdt er op) nog een mooie buitenrit gemaakt toen was er nog helemaal niks aan de hand. Dinsdag vond ik hem wat stijfjes en gisteren zei mijn vader het 9die had de paarden gedaan) ik vandaag goed naar gekeken en het was echt mis.
Er gaat nu zo veel door mijn hoofd... (hier recht tegenover heeft een paardje gestaan die hoefbevangen was en die heeft heel lang zielig met pijn gelopen, en dat gaat hier dus niet gebeuren)
Nou ik ga nog maar eens even verder op zoek naar meer info over hoefbevangenheid.
Mochten jullie tips hebben of belangrijke punten dan zou ik dat graag horen...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:29

Tsja wat wij altijd bij deze shetlanders deden was op zand zetten en alleen een plukje droog hooi voeren, dan waren ze er vaak snel weer overheen.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:30

Laminitis/hoefbevangenheid

Hoefbevangenheid of Laminitis is een aandoening van de hoeven, die meestal het gevolg is van een probleem elders in het lichaam.
Het is een zeer pijnlijke aandoening. Wanneer de aandoening zeer ernstig is of niet op tijd of niet op de juiste wijze wordt behandeld, kan hoefbevangenheid de paarden en pony’s voor de rest van hun leven onbruikbaar maken voor de sport. Soms is de hoefbevangenheid zo ernstig dat men de dieren moet laten inslapen.

Er zijn twee soorten laminitis:
acute - waarbij een plotselinge pijn en kreupelheid optreedt.
chronische - waarbij op den duur de zool omlaag komt, omdat het voetbeen kantelt.
Achtenveertig uur na het ontstaan spreekt men al van chronische hoefbevangenheid en bestaat het gevaar van kantelen van het hoefbeen!

Bij hoefbevangenheid is er sprake van een verstoring in de bloedsomloop in de hoef. Die veranderingen in de bloedsomloop vinden plaats in het weefsel dat de hoefwand, die uit hoorn bestaat, verbindt met het daaronder gelegen deel. Onder normale omstandigheden vormen de lamellen van deze slijmlaag en kienilaag een zeer stevige verbinding met de hoornige lamellen aan de binnenkant van de hoef. De lamellen van beide delen grijpen in elkaar.
De verstoring van de bloedsomloop van de kiemlaag resulteert in een samentrekken van bloedvaatjes en bet optreden van bloedstolsels in de vaatjes. Daardoor ontstaat rond de vaatjes ophoping van vocht. De cellen van de kiemlaag die de verbinding tussen hoef en kiemlaag in stand houden, krijgen een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen en verliezen hn functie. De hechte verbinding met de hoefwand wordt daardoor voor een deel verbroken. Aan de achterkant van bet hoefbeen zit de diepe buigpees. Deze trekt aan bet hoefbeen en houdt de hoef op zijn plaats. Als de verbinding tussen hoefwand en de lamellen van de kiemlaag minder stevig wordt, bestaat de kans dat door de trekkracht van de buigpees bet hoefbeen omslaat en kantelt. De punt van bet hoefbeen wijst dan naar beneden.
Soms is de hoefbevangenheid zo ernstig dat het gehele hoefbeen los komt te zitten en dan zakt het paard als bet ware in zijn hoeven. Omdat bet lichaamsgewicht op het hoefbeen blijft rusten wordt er voortdurend druk uitgeoefend op een ernstig ontstoken gebied en dat is erg pijnlijk.

Epidemiologie:


Verreweg de meest voorkomende oorzaak is de opname van eiwitrijk voedsel door paarden. Minder beweging verhoogt het risico. Ook kan een merrie hoefbevangen raken als er een restje nageboorte achter is gebleven na de bevalling.
Wanneer dieren, met name pony's, te vet zijn lopen ze gevaar hoefbevangen te worden. Ook paarden die plotseling langdurig op een harde ondergrond (bijvoorbeeld op straat) moeten lopen of waarbij de hoeven te kort zijn bekapt kunnen hoefbevangen raken.
Ten slotte is er nog een aantal oorzaken dat niet in een groep is onder te brengen. Zo kan hoefbevangenheid ontstaan na een behandeling met bijnierschorshormonen (corticosteroïden). Berucht is bet voorbeeld van hoefbevangenheid na bet behandelen van staart- en maneneczeem met corticosteroïden.
Bij zeer langdurige inspanning, zoals bij een endurance ritten, van 100 tot 160 kilometer, kan zoveel bij- nierschorshormoon geproduceerd worden dat er enkele uren na aankomst hoefbevangenheid ontstaat.

Symptomen:

Het paard/pony heeft erg veel pijn en staat op zijn hielen met de achterbenen onder het lichaam gedrukt. De dieren zijn ernstig kreupel en willen nauwelijks lopen. De voorbenen worden naar voren gestrekt zodat Het gewicht vooral op de hielen komt te rusten en bovendien komt daardoor bet lichaamsgewicht meer op de achterbenen te rusten. Dit vermindert de pijn die meestal vooral in bet teengedeelte (= voorste gedeelte) van de hoef zit.
Het paard gaat met tegenzin en met korte stapjes naar voren. Hij laat zijn gewicht niet op de betreffende voet rusten. De voet is erg heet, vooral aan de voorkant en bij de teen. Het paard kan koorts hebben, zweet meer dan normaal en heeft een snellere pols. Op den duur vormen zich ringen op de buitenkant van de hoef
De verschijnselen die bij hoefbevangenheid optreden zijn dan ook vooral bet gevolg van de pijn in de hoeven. Meestal zijn de beide voorste hoeven aangetast omdat het lichaamsgewicht van bet paard vooral op de voorhand rust. Soms zijn alle vier hoeven bij de ziekte betrokken.
Bij een minder ernstige hoefbevangenheid zien we dat bet paard in stand afwisselend het linker- en dan het rechtervoorbeen optilt. In stap is dan geen kreupelheid te zien, maar bij de draf zien we een erg korte beweging. .

Normaal gesproken loopt de voorkant van het hoefbeen evenwijdig met het toongedeelte van de hoornschoen Op deze foto zien we dat in de richting van de punt van het hoefbeen deze steeds verder verwijderd raakt van de buitenkant van de schoen. In extreme gevallen kan de punt van het hoefbeen zelfs door de zool heenkomen.


Bestrijding:


Directe de hulp van dierenarts en hoefsmid is noodzakelijk. Hoefbevangenheid is een noodgeval en hoe sneller de behandeling start, hoe groter de kans is dat het paard volledig geneest. Komt men te laat en is het hoefbeen al vrij ernstig gekanteld, dan is de kans groot dat bet dier blijvend invalide wordt.

De dierenarts zal het paard injecties geven met antihistamaine, antiphlogistica en pijnstillers. De dierenarts zal proberen de doorbloeding van de hoef weer op gang te brengen, de ontsteking in de hoef te remmen en de pijn te verminderen.

Het paard kan het beste op een zachte, vochtige bodem gezet worden. De voet kan verpakt worden in natte verbanden of ijsomslagen. Ook koud stromend water kan verlichtend werken. Wanneer nat zand gebruikt wordt moet er wel een mogelijkheid zijn dat de dieren, als ze gaan liggen, dat kunnen doen op een droge bodem met dik stro. Een dik strobed is van belang omdat de dieren vaak lang blijven liggen, reden waarom doorliggen moet worden voorkomen.

Bij de chronische vorm moet de hoef goed en vaker bekapt worden. Als de pijn wat minder is en een been kan worden opgenomen moet de smid de ijzers afnemen en de hoef bekappen. In de universiteitskliniek te Utrecht wordt bij acute hoefbevangenheid de voorkant van de hoef dun geraspt, waarbij de harde hoorn zoveel mogelijk wordt weggenomen om de druk op bet gebied tussen de hoefwand en hoefbeen te verlichten en daardoor een deel van de pijn weg te nemen.
De hielen moeten laag gehouden worden; de straal moet dragen en de teen moet ontzien worden. Indien nodig kan de zool beschermd worden met leer met werkbeslag. Er zijn verschillende soorten hoefbeslag die worden toegepast, maar het Eggbar of Heartbar-hoefijzer (eventueel met pad) geeft vaak het beste resultaat. Eenmaal hoefbevangen blijft het paard hier gevoeliger voor. Bij hernieuwd optreden wordt de genezingskans geringer.


Wanneer de oorzaak voeding is, zet het paard dan sterk op rantsoen.
Het voorkomen van hoefbevangenheid is niet altijd mogelijk, al kan men natuurlijk wel plotselinge rantsoenwijzigingen voorkomen. Bovendien is bet verstandig bet krachtvoer zo op te bergen dat een paard dat losraakt er niet bij kan. Wanneer er omstandigheden zijn waarbij bet gevaar voor hoefbevangenheid dreigt, kan de dierenarts een medicamenteuze behan- deling starten om dit te voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer een merrie aan de nageboorte is blijven staan of wanneer er een ernstige gaskoliek is geweest.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:37

In de modder zetten wil vaak wel goed helpen.. Het verlicht zowiezo..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 15:39

Dankje voor de info. Het meeste had ik al wel gelezen (allen van de benen met koud water natspuiten nog niet is misschien een goede tip ter verlichting van de pijn)
Helaas kan ik hem niet in nat zand zetten, want ik heb geen bak. Wel heb ik hem uit de wei gehaald en op een ander stukje "gras" gezet. hier staat namelijk nagenoeg niks meer.
Ik ga nog maar eens even bij hem kijken...
Bedankt voor de reacties

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:07

Wat nat zand in de stal dan?

Groetjes Annemarie

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:26

jeetje das niet niks es.
zag m al apart van lex staan toen ik langs kwam met de bus.
dat afspuiten met koud water is zker wel goed voor hem. zou ik dus zeker paar x per dag doen.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:46

damai schreef:
Wat nat zand in de stal dan?

Precies, stal volstorten en dat zand natspuiten.. tis een klereklus, maar dan heb je ook wat..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:15

van het gras halen, en alleen hooi, en water geven, verder ook geen stro ofzo...

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:55

Ik merk dat de pijnstillers goed werken. Hij heeft duidelijk minder pijn...
Vannacht krijgt ie nog wat ander spul... (ben even de naam kwijt) en de pijnstiller werkt 40 uur... Daarna heb ik spul gekregen (lijkt op suiker) Dat moet hij 2 maal daags hebben.
Verder heb ik zijn benen vanmiddag al lekker afgespoten en dat ga ik straks nog een keer doen. Ik ga ook even kijken of ik van zand (waar hij staat) een beetje natte boel kan maken. (De kippen lopen daar namelijk ook)
Ik ben zelf nu iets rustiger dan vanmiddag. Ik was vooral bang, omdat ik dat paard tegenover ons huis heb zien staan. een hele lange poos en die lijdensweg wil ik echt niet gaan. Bedankt voor de tips verder!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:54

Sterkte!!!Ik ben ook altijd heel bang dat mijn shet het krijgt en probeer ook zo goed mogelijk op te letten maar het is erg moeilijk bij shetjes, even afkloppen bij mij!!!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:51

moniquelucky schreef:
Sterkte!!!Ik ben ook altijd heel bang dat mijn shet het krijgt en probeer ook zo goed mogelijk op te letten maar het is erg moeilijk bij shetjes, even afkloppen bij mij!!!


Nou ik lette ook erg op en hij is absoluut niet te dik en hij heeft niks anders gehad dan andere jaren... zelfs als je er dus zo goed op let dan kan het nog...

Ik heb hem net nog even afgespoten vond ie wel even lekker. Ook loopt ie een stuk lekkerder komt natuurlijk door de pijnstiller maar hij heeft in ieder geval niet zo veel pijn...
Morgen ga ik krullen halen dan heeft ie in ieder geval ook geen stro meer op stal waar die aan kan gaan knabbelen.
Ik heb er wel over negedacht zand in de stal gooien, maar ben bank dat het niet gaat werken. Het water zal waarschijnlijk doorlopen naar de stal van mijn andere paard en laat die nou net mok hebben...
Morgen maak ik buiten een modderpoeltje denk ik...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:57

het getver maar shets heb je binnen notime hoefbevangen op zich hoeven ze niet vet te zijn hoor maar net wat te lang op eiwitrijk jong voorjaarsgras is soms al genoeg.
mijn paarden mogen nu maar 2 uur per dag de wei op.,
vorige week steeds maar 1 uurtje.
de shet staat aan de pen en 's nachts op een stuk zand.
meer gras krijgt hij niet.sterkte! arme shet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LovePollY

Berichten: 235
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:07

mijn verzorgpony heeft het ook gehad maar de eigenaar deed er niks aan
maar wat ook helpt is met natte bandages op stal en die dan een paar keer per dag 'verversen' (voor zover je bandages bij een shet omkrijgt, hele kleintjes ahha)
nou en voor de rest nat zand in de stal of buiten helpt ook goed.. en afspuiten maar dat is allemaal al gezegt...
Veel sterkte voor de rest

Twisster Zal je nooit Vergeten! Lovers

Banjer & Bonnie 4 ever in my Heart...

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:12

irish_lady schreef:
Tsja wat wij altijd bij deze shetlanders deden was op zand zetten en alleen een plukje droog hooi voeren, dan waren ze er vaak snel weer overheen.


Kijk uit met Hyperlipamie! Als je Shetlanders (die 9 vd 10 x te vet zijn) opeens heel weinig gaat voeren heb je een redelijke kans dat hij zn eigen vetreserve gaat aanbreken. Hierdoor komt er vet in het bloed waardoor de lever niet meer werkt en de pony zich dus vergiftigt! DUS KIJK UIT!

Op nat! zand zetten is heel goed, de koeling werkt tegen de pijn. Pony ook goed in beweging houden, hoe vervelend het ook is.

Don't dream your life, live your dreams!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 20:38

Mijn DA zei juist niet bewegen nu, hij heeft pijn zat...
Gelukkig was mijn pony niet te vet hij ziet er gewoon goed uit...
Het gaat ook een stuk beter nu met hem. Was in het begin even moeilijk met medicijnen geven, maar vandaag liep hij stukken beter dan gisteren.
Dus het gaat de goede kant op!!!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:53

Onze Kismo is ook hoefbevangen, sinds donderdag.
Precies hetzelfde verhaal als van jou, ze is ook echt niet te dik (ook niet super slank hoor Knipoog )

[VvdD] "O nee he...."

Wij hebben ook zo een zoete siroop gekregen, is dat van jou ook hel rood (net bloed) dat is voor de nekkam (die van Kismo was ongeveer 20 cm dik en geen beweging meer in te krijgen Verdrietig
Nu heeft ze sinds 2 dagen ook pijnstillers en die siroop en ze rent alweer door het land heen, en haar manenkam word ook weer soepeler.

Succes verder met je shet.


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:35

jacqueline schreef:
Onze Kismo is ook hoefbevangen, sinds donderdag.
Precies hetzelfde verhaal als van jou, ze is ook echt niet te dik (ook niet super slank hoor Knipoog )

[VvdD] "O nee he...."

Wij hebben ook zo een zoete siroop gekregen, is dat van jou ook hel rood (net bloed) dat is voor de nekkam (die van Kismo was ongeveer 20 cm dik en geen beweging meer in te krijgen Verdrietig
Nu heeft ze sinds 2 dagen ook pijnstillers en die siroop en ze rent alweer door het land heen, en haar manenkam word ook weer soepeler.

Succes verder met je shet.
Allebei sterkte!!!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:38

idd, sterkte, alle2!

Live your dreams


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Dartel, Dirkje_Nero, Doedatje, dollyspikkel, Ilayla, Jet, K_nolan, Laibadji, Larissajulia, lissssan, M_maxx, marit34, Nientsje, nimbletje, Relserk, Samo, xamberr, xPabloBokt en 146 bezoekers