Allergie voor deken gewassen met Biotex, HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Allergie voor deken gewassen met Biotex, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 11:53

Help,

Pablo heeft een allergische reactie op de huid waar zijn deken heeft gelegen. Hij was in de stapmolen geweest met de deken en pas later is de deken verwijdert. Tot grote verbazing had hij veel zwelling s'avonds op de plaats waar de deken heeft gelegen. We denken dus aan een allergie voor biotex.

Ik heb er nog geen dierenarts bij laten komen, maar twijfel daar nu aan. Het is maandag gebeurt en gisteren was de zwelling duidelijk minder, maar lijkt nu veel op cellulitus.

Vanochtend heb ik overleg gehad met de kliniek. Voorkeur is om in te spuiten met ontstekingsremmers om de zwelling te laten verminderen. Want, zolang hij zwelling heeft kan er niet mee gereden worden en vrijdag zou ik een kur op muziek rijden. De zwelling is tevens een ontsteking.

Vraag nu, zal ik wel of niet gaan spuiten. De spuit geeft risico's, maar niet spuiten ook. Hoe zijn hiermee de ervaringen bij andere bokkers?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:16

Persoonlijk zou ik er geen spuit inzetten om deze reden. De zwelling is nu al verminderd dus grote kans dat het vrijdag zo goed als weg is. Zo niet, dan pech gehad en zou ik niet rijden vrijdag.
En als het enigszins acceptabel is zou ik er met een gelpad onder starten.
Wat mij betreft ga ik geen onnodige 'troep' in het lijf laten spuiten.
Maar zoals gezegd, dat is mijn mening Knipoog

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:17

Paard bij ons op de manege is ook allergisch voor 'gewassen' maar ook nieuwe dekens, de omschrijving die jij geeft heeft dat paard ook, als zijn dekens nu gewassen zijn of hij een nieuwe heeft wordt deze eerst een week op een ander paard gelegd, resultaat is dat hij geen bulten e.d. meer heeft. Voor de zekerheid zou ikzelf wel gaan spuiten omdat je niet zeker weet wat het is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:19

Ga volledige met Fitzroy mee, want ik vind dat je gewoon geduld moet hebben hiermee. Het kan namelijk ook zijn dat je paard wat minder lekker in zijn vel zit en met zo'n ontstekingsremmer erbij, wordt dat heus niet beter, het is toch troep.
Als ik jou was zou ik mijn paard goed in de gaten houden en de veearts pas weer bellen zodra de situatie verslechtert.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:27

Ik zou er in overleg met de DA niet in laten spuiten, maar liever koelen en bijvoorbeeld insmeren met Traumeel.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:39

Grinnik, dat zal me een hele pot traumeel per smeerbeurt kosten, het zit dus op zijn gehele lijf waar hij contact heeft gehad met de deken.

De overweging voor mij is ook dat ik problemen heb met inspuiten ivm de risico's die daarbij horen (koliek, hoefbevang, noem maar op), het is toch een zooitje troep. Aan de andere kant, een ontsteking van dusdanige grote oppervlak is ook niet prettig voor de weerstand van Pablo. Gelukkig heeft hij er geen echte last van en is nog zo fris als een hoentje. Daarom had ik nog niet eerder de dierenarts gebeld.

Heb hem dus nu twee dagen gelongerd met een schapenvacht onder de singel en dat gaat goed. Na het longeren de eerste dag goed gewassen met een hele milde paardenshampoo en washandje en gisteren gewoon gespoeld met water. Water vind hij heerlijk, maar poetsen e.d. is niet leuk voor hem, dus geheel ongevoelig is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:49

Zijn huid voelt op dit moment niet fijn aan voor hem, dat lijkt me. Ooit heb ik wel eens zoiets gehad en dat jeukte ook nog eens heel erg en daarna ontzettend branden.

Spuiten met ontstekingsremmer kan ook een aanslag zijn op zijn weerstand, maar dat zou je met de va kunnen bespreken.
Is een ontstekingsremmer de enige optie???

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:50

Ik zou de natuur z'n werk laten doen, zo'n spuit is behoorlijk agressief spul.
Je zou je paard wel kunnen ondersteunen met anti-oxidanten en vitamines, maar dat is iets wat dan wat langere tijd nodig heeft om "aan te slaan".
Smeren met zalfjes e.d. ben ik voorzichtig mee, hooguit dun insmeren met tea tree zalf.

Dit topic is ook een waarschuwing voor iedereen die dekens en sjabrakjes wast......doe dat bij voorkeur met hyperallergeen wasmiddelen en zet de wasmachine nog 2 X terug op spoelen!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:53

De zwelling is een ontstekingsreactie op de stoffen waartegen het lichaam zich verzet. Het is dus een uiting van zijn afweersysteem. De ontstekingsremmer is uiteraard een vorm van cortosteroides, zoals bijna altijd. Weet niet of ze in dit geval ook al een antihistamine erin hebben.

Had zelf al bedacht dat zijn huid wel heel gevoelig moet zijn en ben er dus vanaf gebleven. Zo heb ik ook de prikkeling voor extra jeuk voorkomen. Koelen met water is in zo'n geval altijd lekker. Fleece dekens accepteerd hij wel. En hij heeft nu een rambo ongevoerde waterdichte deken op met gladde voering, dus ook minimale kans op irritatie. En deze deken wordt als eerste s'ochtends van hem af gehaald. Deze rambo had ik met een speciaal wasmiddel voor waterdichte dekens gewassen en dat gaat gelukkig dus goed.

Ben nu in afwachting van een telefoontje van stal. Ze gaan nu bekijken in hoeverre het erger is geworden, of juist weer is afgenomen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:55

Henriette schreef:
Dit topic is ook een waarschuwing voor iedereen die dekens en sjabrakjes wast......doe dat bij voorkeur met hyperallergeen wasmiddelen en zet de wasmachine nog 2 X terug op spoelen!!


Het punt is nog, ik had juist deze deken nog twee keer laten spoelen in mijn wasmachine en dat was niet voldoende. Zal het dus ook nooit meer met een agressieve wasmiddel doen als Biotex en koop gelijk een pak hyperalergeen wasmiddel. Ben nu als de dood dat hij helemaal overgevoelig gaat worden en straks met de problemen zit van sjabrakken. Hij heeft al een vreselijk lastige huid, met name voor schuurplekken. Kan geen normale peesbeschermers al om doen. Wordt hiermee dus nog lastiger.... Scheve mond

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:17

de plek goed spoelen met koud water. doet de zwelling verminderen.
denk dat je gewoon even moet afwachten, als je zelf ergens allergisch op reageerd en je krijgt een bult dan ren je ook niet meteen naar de huisarts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:38

Een ontstekingsremmer en dus de cortico is wel erg fors inderdaad, je zou eerder denken aan alleen antihistamine, dat zou hem uit de allergische reactie moeten helpen in theorie.

Mijn paard heeft ooit na een slootavontuur vol gezeten met bulten, dat waren kleine bultjes zeg maar. Dat jeukte als een gek en ik had erg meelij met hem, maar het trok gelukkig na een paar dagen alweer weg. Ik heb toen nog gevraagd aan de veearts of paarden ook anafylactisch kunnen worden, maar volgens mij was het antwoord toen van niet, alhoewel ik dat nu niet meer zeker weet.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:15

Ik heb ook een paard met een zeer gevoelige huid...altijd kale plekken bij de singel, achter de oren en op de kaken (van 't hoofdstel).

Zo-wie-zo moet ik altijd elk zweetplekje na het rijden met schoon water afsponzen.
En ik geef nu het hele jaar door MSM (heel goed voor heel veel dingen!) en in de periode maart t/m augustus Derma Cure, voor het ondersteunen van de huidfunctie.
En het gaat nu heel goed!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 16:30

Hmm, problemen met de huid en schuren zit hem bij mij meer in kunststoffen. Zo heeft Pablo veel meer schuurproblemen met nylon halsters (ook met neopreen beschermers), neopreen beenbeschermers (heb diverse modellen/merken geprobeerd). Leder halster van Euroriding is super zacht en dat gaat goed. Zo ook de beenbeschermers van NEW (alleen beetje prijzig). Gelukkig geen problemen met mijn hoofdstellen.
Pablo krijgt nu Soulmate waar ook MSM in zit. MAar hij krijgt het nog maar net 3 weken. En Pablo hou ik ook zo schoon mogelijk, dan wel door goed poetsen na het rijden (voor hem belangrijker dan voor het rijden in het deken seizoen). Ook het materieel moet goed schoon zijn, geen restanten van zweet of zand. En om de singel gaat in de winter een bontje om heen en rij in de winter met een bontsjabrak. In de zomer heb ik relatief minder problemen met singel en sjabrakken, mits uiteraard de singelplekken goed schoon houdt.

Maar ja, daar komt dan een ander wasmiddel nu ook bij.

Heb trouwens besloten Pablo niet te laten behandelen door de dierenarts. Mocht het voor de kur op muziek a.s. vrijdag niet over zijn, jammer. Gezondheid van Pablo gaat voor het plezier van een kur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:36

Zolang hij zich gewoon normaal gedraagt en de bulten stukje bij beetje minder erg worden, is hij er waarschijnlijk met een paar dagen doorheen.