Bescherming van de moeder staart.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Bescherming van de moeder staart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:20

Wat kennen jullie allemaal voor trucs om de staart van de merrie te beschermen voor het veulen? Ik brobeer juist de staart van mijn paard te laten bijkoomen en nu begint dat rot Knipoog veulen te knabbelen aan die mooie staart.
Welke middeltjes helpen wel en welke juist niet?

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:21

Ik ben van de week ook even bij de DA geweest voor iets in de staart van de merrie. Het enige middel dat ze daar nog tegen hebben is Cribox, van die smerige bruine pasta.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:24

Vlecht erin en in een staartzak. Werkt prima.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:27

Sabiy schreef:
Vlecht erin en in een staartzak. Werkt prima.

Maar laat je dan 5 maanden die staart in een vlecht zitten, met een zak erom?
Als je de vlecht daarna uithaalt, haal je er ook een heleboel haren uit vrees ik.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:33

Nou, je kunt m natuurlijk ook gewoon na een maand even uithalen, doorkammen met anti-klit en terug invlechten.....
En de haren die je er dan uithaalt, zouden er zonder vlecht ook uitgekomen zijn, ieder mens en ieder dier verliest dagelijks een heleboel haren. Je kunt het veulen ook gewoon de staart laten opeten natuurlijk..... Vingers aflikken

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:36

Ik weet het niet, maar vlecht de manen maar eens in en haal dat na 1 week uit. Dan komen er geen paar haren uit, maar bossen haren.
Ik vraag me af hoe dat gaat als je een staart zo lang ingevlochten laat zitten?
Het scheelt natuurlijk wel dat je zo'n staart dan losjes invlecht.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:38

Hertshoornolie (stinkt verschrikkelijk)
Of het veulen afleiding geven in de vorm van andere veulens, gras, hooi ... mijn veulen knaagde vorig jaar ook steeds aan zijn moeders staart. Uiteindelijk vonden we de oplossing bij toeval: een vliegennetje! Je weet wel, zo'n hoelarokje dat je aan het halster kunt bevestigen. Dat vond hij dan weer véél interessanter dan de staart van zijn mams. Voor ons een superoplossing!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:41

Als je de staart goed inspuit met antiklit en met je vingers doorkamt, trek je er geen (of bijna geen) extra haren uit, en komen alleen de losse haren eruit. Die losse haren zijn de haren die je paard normaal gesproken dagelijks verliest maar in de vlecht blijven zitten. Dit kan er nogal dramatisch uitzien, maar is echt niet meer dan dat er uit een loshangende staart komt. En wat is erger, een paar extra haren, of een volledig afgevreten staart ? Ik heb de staarten van mijn merries (met veulens) altijd in een staartzak, en als ik m eraf haal, ziet de staart er prima uit en is nog net zo dik en lang als voordat het veulen er was.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:42

Als je een staart n vlecht komen er na een tijd haren uit, omdat alle haren die een paard normaal op een dag verliest (wat er ontzettend veel zijn, komen ook nieuwe voor in de plaats) in de vlecht blijven hangen.. is helemaal niet slecht ofzo.. dat lijtk alleen omdat je dan een helehoop haren tegelijk ehbt.. Maar het is dus niet zo dat er meer haren dood gaan omdat ej het in een vlecht hebt zitten..

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:57

Dat zeg ik...! Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:59

ik heb antibijt spray voor Joy haar staart
staartzak is geen optie met al die vliegen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:12

Onzin, met een staartzak kunnen ze prima de vliegen wegjagen. Een staartzak hang je vast net onder de staartwortel, en hangt ongeveer op de hoogte van, of zelfs onder de spronggewrichten, dus daar is niks mis mee.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:40

Ik gebruik equistop waar ik een beetje hertshoornolie indoe. Niet alleen op de staart, maar ook op sokken en manen.. (tja Tinker he?! Lachen) Nadeel van dit mengsel is alleen wel dat het erg stinkt (de hertshoornolie) en als je het uit gaat kammen je een rotsmaak ik je mond krijgt (de equistop). Maar het werkt wel... *LOL* Haha!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:37

okay, dit is misschien een rare tip: ik heb begrepen van de "kenner " bij ons op stal dat een veulentje aan de staart gaat eten als ze een lange baard (lees neushaar) hebben. De melk blijft hier in plakken en op de een of andere manier gaan ze daardoor aan de staart vreten. Volgens hem moet je het veulen een beetje bijknippen (als dit lukt) en dan zal het niet aan de staart van de merrie vreten. Ik heb er nu nog geen problemen mee, maar als ik naar de baard van Zaleah kijk, kan ik de redenering wel snappen (eeeuh, weet je zeker dat dit een merrie is??). Misschien kan je dat proberen? Succes!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:44

Ik gebruik spuitbussen met een vreselijke asbak-geur. Hertshoorn?
Werkt iig prima maar pas gebruiken als merrie en veulen 24/7 buiten lopen, die geur wil je niet op stal hebben. Ook nooit tegen de wind in spuiten...
Ik gebruik het ook bij de opfokgroepen als dat nodig is.

Ik denk dat als ik bij mijn merries een staartzak zou gebruiken, dat dat juist leuk is om te gaan slopen...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 09:15

Waar kun je hertshoornolie kopen? MarijeR ik neem aan dat je er goeie ervaring mee hebt?
Sabiy wat jij zegt lijkt me ook een goed idee, als ik maar zou kunnen vlechten Knipoog Maar ik zal ook eens kijken of ik ergens zo'n zak kan vinden.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:56

Vroegah ( Knipoog ) kocht ik dat in Utrecht op de paardenmarkt. Nu is het moeilijk te vinden, in sommige winkels verkopen ze het en dan nog eerder bij een agrarische winkel dan bij een ruitersportzaak. Het wordt ook gebruikt bij biggen en kippen tegen het aanvreten van elkaar.
Als ik het ergens zie, koop ik meteen 2 spuitbussen.
Met 1 bus doe ik ongeveer 1 weideseizoen.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:12

Volgens mij heb ik het een keer bij Divoza zien liggen. Dat was volgens mij ook een spuitbus wat werd gebruikt bij biggen en kippen en het stonk verschrikkelijk.

One moment can change everything.

United Stables That's US

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:07

Antibijt van Sectolin werkt heel goed!

...Dreaming with my eye's wide open...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:55

Chronos schreef:
Antibijt van Sectolin werkt heel goed!


dit heb ik dus ook *LOL*


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:13

Hertshoornolie in de vorm van PB Spray (volgens mij) is gewoon bij de "agrarische winkel op de hoek" te koop. Hier wel iig.
Het ruikt idd naar asbakken die al vier maanden niet geleegd zijn Misselijk . Echt HEEL smerig! Maar het werkt wel.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:11

Mijn veulentje deed dit ook, die begon eerst alleen aan de manen en daarna pas de staart ontdekt. Omdat de merrie ook schuurde op stal voor de geboorte, spoot ik altijd azijn op haar staart, wat heel erg goed hielp tegen het schuren. Toen heb ik de manen en staart weer ingespoten met azijn en het veulen stopte met kauwen. Dit hielp maar een paar dagen, dus moest wel om de 2 a 3 dagen beetje spuiten. Toen het veulen langer naar buiten kon (veulen was van 28 december) stopte hij ermee, dus zal wel een vorm van verveling geweest zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:35

Mac schreef:
Hertshoornolie in de vorm van PB Spray (volgens mij) is gewoon bij de "agrarische winkel op de hoek" te koop. Hier wel iig.
Het ruikt idd naar asbakken die al vier maanden niet geleegd zijn Misselijk . Echt HEEL smerig! Maar het werkt wel.


Gebruik ik ook en werkt super OK dan! is ook bij de paardendrogist te kopen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:42

jeddah"]
[quote="Mac schreef:
Hertshoornolie in de vorm van PB Spray (volgens mij) is gewoon bij de "agrarische winkel op de hoek" te koop. Hier wel iig.
Het ruikt idd naar asbakken die al vier maanden niet geleegd zijn Misselijk . Echt HEEL smerig! Maar het werkt wel.


Gebruik ik ook en werkt super OK dan! is ook bij de paardendrogist te kopen.
[/quote]
Echt waar?
Het klinkt hetzelfde als wat ik gebruik en het was een paar jaar geleden echt bijna nergens te vinden.
Dan hoef ik dus niet meer zuinig te zijn met de bus

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 23:37

Bedankt voor alle tips, heb antibijt en hertshoorn olie bij de paardendrogist besteld, dus nu snel aan de slag ermee.
Heel erg bedankt voor alle tips *LOL*

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers