Protest bij vermoeidheid!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Protest bij vermoeidheid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 21:54

Ik ondervind het steeds vaker..
Vandaag ook bij de les. De hele tijd loopt hij als een zonnetje afentoe een
bokje maar ach dat kan. Maar aan het eind van het uur als hij moe
begint te worden gaat hij protesteren. hangen in men teugels.. naar het hek toe willen.. niet meer op men zit reageren..
Echt stront irritant.
Wat kan ik hier nou aan doen?

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:08

Ja uhh, wat zou jij doen =P haha! ik vind het zo gek niet hoor =P
Maar goed, ff serieuze reactie dan maar:
Ben je steeds intensiever gaan lessen? En rijdt je buiten de les om je paardje ook?
Een bokje, uhh... jij vind dat dat kan, das jouw mening, maar de mijne absoluut niet. Een bokje, dat doet een paard niet voor niets. Dat is om je iets duidelijk te maken. Dus vraag je af waarom hij gaat bokken. Dit ff terzijde hoor, maar het kan te maken hebben met lichamelijke problemen.
Als je je paard buiten de lessen ook rijdt, hoe rij je dan? En heb je dan hetzelfde probleem? Dan zou ik buiten de les om namelijk zn conditie flink gaan trainen. 1 minuut stap, 1 minuut draf, een half uur lang. Daarna 10 minuten lekker stappen, vervolgens uitstappen en weer op stal. Volgende dag 1 minuut stap, 2 minuten draf, half uur lang. Lekker weer stappen, goed uitstappen, en klaar. Zo lekker opbouwen tot je op een kwartier draf zit. En dan aan de galop gaan werken: 1 minuut stap, 1 draf, 1 galop, 1 draf, 1 stap. enz enz. En maar lekker uitbouwen, maar steeds een half uur rijden. (vooraf uiteraard instappen!!!! en achteraf heel goed uitstappen!!!) Zo kan je goed conditie opbouwen, dit is echter 1 manier, er zijn er natuurlijk meerdere!! Dit werkt ook heel lekker buiten. In de bak kan je het programma "opvoeren" door veel wendingen en figuren te rijden. Ik heb dit voor buiten als tip van iemand gekregen en voor mijn pony werkte het wel lekker.
Groetje, MinX

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:09

oww ennuh... in de les, benen erbij!! Alstie gaat hangen, ik moest m dan altijd gewoon loslaten en op mn benen en zit verder rijden. Dan kon die namelijk niet meer hangen en was de lol er gauw af. (en ja, dan kan je hem ook "netjes" laten lopen hoor!)
Groetje, MinX

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:22

Gewoon drie kwartier rijden? Als ie lekker loop de rest van de tijd is drie kwartier ook lang genoeg hoor Lachen

Ben je je problemen mooi voor, als ie meer conditie krijgt red een uur ook wel op Knipoog

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:28

Gewoon minder lang rijden en het paard onder het rijden regelmatig de kans geven even te onspannen in de spieren(hals strekken).
Loopt het dier een half uur goed,dan stop je en ga je nog lekker een blokje om buiten rijden ofzo en dan zal je als dit beter gaat 2x in de week een half uurtje kunnen gaan lessen.
Voldoende afwisseling met het rijden over de hele week genomen.
Goede op en afbouw met het rijden(dus niet de ene dag bijna niets doen en de andere ineens een uur lessen om de dag daarna weer niets te doen bijv)
Ik weet niet of je bak erg zwaar is maar anders eens een keer op het land rijden met de les of in een andere bak,als deze mogelijkheid er is.

Jij moet zorgen dat het paard niet opgebrand raakt tijdens het rijden.
Stoppen op een goed moment zodat het paard niet op is (en dat duidelijk gaat maken aan je door vervelend te gaan doen) en jij daardoor niet boos hoeft te worden en dus met een tevreden gevoel je les(rijden) af kan sluiten.

Succes.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:39

Als het een jong paard is zeg ik al helemaal... nooit doorgaan tot ze zo moe zijn. Stoppen is de beste beloning bij een paard.

Bij een wat ouder paard is het eigenlijk hetzelfde. Je kan wel een keer doorgaan om wat grenzen te verleggen, maar weet gewoon dat een paard wat moe wordt niet meer op eigen benen loopt, zo'n paard geeft op die manier aan dat het niet meer kan. En jij bent de persoon die daarnaar moet luisteren.
Dus stoppen. Steeds tegen het randje zitten is niet goed.
Stop eerder, werk harder in die periode, neem er steeds een minuutje of 5 bij en zo bouw je de conditie op.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:41

Dat is bijna precies wat ik ook wilde zeggen, als je zelf hartstikke moe bent en je moet doorrennen ben je ook niet meer zo gecoordineerd en ga je op iemand anderes hangen als je de kans krijgt. De training heeft op zo'n moment geen nut meer. Hij gaat dat de verkeerde spieren gebruiken om toch te kunnen blijven lopen.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 17:20

De bak is prima daar is niks mis mee! Het is geen oud beestje hij is ongeveer 10.. Als ik zelf rijd gebeurt het niet zo heel vaak.. Alleen met de les misschien omdat we dan net wat harder werken als normaal. Moet ik dan ook eerder stoppen want het zijn altijd de laatse 10 minuutjes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:08

Hangt helemaal van het paard en de omstandigheden af. Als hij gewoon regelmatig gereden wordt, mag hij hier (als je niet abnormaal veel van hem vraagt) best een keer doorheen gereden worden. Logisch dat hij moe wordt, maar zijn reactie hierop moet niet zijn dat hij in protest gaat.

Regina heeft dit ook een periode gedaan, zodra ze moe was kon ik het wel vergeten, ze brak alleen nog maar uit en er was niets meer mee te beginnen. Buiten dat ze in haar hele gedrag onder het zadel een stuk vooruit gegaan is. Is dit probleem nu ook omgezet, als ze moe wordt reageert ze minder allert op m'n been, en laat ze het nog wle duidelijk merken. Maar ze gaat iig niet meer overal tegen in protest, en dat vind ik het belangrijkste.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 19:37

Er word elke dag wat mee gedaan rijden of longeren. Ik vraag misschien afentoe wat meer dan hij gewend is maar het is niet belachelijk veel. Ik zal es proberen of ik hem hier door heen kan rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:15

Stap een keer vaker tussendoor. Dan kan hij op adem komen. En houdt hij die laatste 10 minuten ook vol.