Maanblind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Maanblind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 10:37

We hebben sinds kort een paard waarvan we wisten dat hij blind was aan 1 oog. Omdat we twijfelden aan het andere oog (hij ziet dieptes echt heel slecht) hebben we de dierenarts er even naar laten kijken.
Nu blijkt hij in het verleden maanblind te zijn geweest en is het andere oog ook aangetast.

Heeft iemand ervaring met maanblindheid, wat heb je er aan gedaan?
Is er iemand die ervaring heeft met een operatie waarbij de lens verwijderd wordt? Of andere oog reddende operaties??

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:53

Dat het paard geen dieptes ziet, is logisch, dat kun jij ook niet met maar 1 oog, daar hoeft dat andere oog niet voor te zijn aangedaan.
Verder is het zo, dat een oog wat ooit eens aangetast is door maanblindheid er altijd weer last van kan krijgen, maar het hoeft niet.
Wij hebben een manege-pony die aan 1 oog niets meer ziet door de maanblindheid, het andere oog houden we nu nog nauwlettender in de gaten en zodra er wat afwijkends aan te zien is, moeten we gaan beginnen met behandelen (met atropine en nog iets, druppelen in het oog), anders kan ze aan dat oog ook blind worden.
Bij het andere oog waren we er te laat bij, omdat we eerst van een gewone ontsteking uitgingen en dus eerst andere zalf hebben gekregen dan eigenlijk nodig was. Daarom zijn we er nu wel extra alert op, omdat ze nu nog gewoon goed mee kan komen, maar als haar andere oog ook blind wordt, kan ze natuurlijk niet meer in de lessen of op buitenritten mee.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:04

Marije_jiplover schreef:
Dat het paard geen dieptes ziet, is logisch, dat kun jij ook niet met maar 1 oog, daar hoeft dat andere oog niet voor te zijn aangedaan.
Verder is het zo, dat een oog wat ooit eens aangetast is door maanblindheid er altijd weer last van kan krijgen, maar het hoeft niet.
Wij hebben een manege-pony die aan 1 oog niets meer ziet door de maanblindheid, het andere oog houden we nu nog nauwlettender in de gaten en zodra er wat afwijkends aan te zien is, moeten we gaan beginnen met behandelen (met atropine en nog iets, druppelen in het oog), anders kan ze aan dat oog ook blind worden.
Bij het andere oog waren we er te laat bij, omdat we eerst van een gewone ontsteking uitgingen en dus eerst andere zalf hebben gekregen dan eigenlijk nodig was. Daarom zijn we er nu wel extra alert op, omdat ze nu nog gewoon goed mee kan komen, maar als haar andere oog ook blind wordt, kan ze natuurlijk niet meer in de lessen of op buitenritten mee.



Onze 6jarige New Forest heeft ook maanblindheid en ik moet haar op de zelfde manier behandelen.Het begon met een in mijn ogen onschuldig onstoken oog ik had de veearts toch om te enten en heb hem er naar laten zien!! Ik moest gelijk met haar naar de kliniek toe komen en daar werd inderdaad maanblindheid vast gesteld. In haar oog zat naast de iris een flinke pusbult en het is heel pijnlijk zegt mijn veearts!! We zijn met pijnstiller begonnen en een spuit antibiotica daarbij moest ik 7 keer per dag druppelen met tyacil en atropine en 14 dagen zakjes pijstiller geven ik druppel nu alleen nog met tyacil 1keer per dag (nog een week).De ontsteking lijkt nu weg te zijn maar je moet maanblindheid als een chronische zieke bekijken het kan altijd weer terug komen en het gezichtsvermogen wordt ook iedere keer minder!!Het oog laten spoelen is een optie maar dan is je paard vanaf dat moment voledig blind aan het gespoelde oog.(Spoelen ze ze het glasachtige gedeelte weg al mijn info juist is)

Dat is mijn ervaring met maanblindheid ik hoop dat je er wat aan hebt succes met je paard ..

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:38

Citaat:
Het oog laten spoelen is een optie maar dan is je paard vanaf dat moment voledig blind aan het gespoelde oog.(Spoelen ze ze het glasachtige gedeelte weg al mijn info juist is)


Dat klopt niet helemaal. Als je ten minsten met dat spoelen vitorectomie bedoeld. Want dat wordt alleen maar gedaan als er voldoende kans is op een "gedeeltelijk" herstel van het zicht.

Vera , je moet dat andere oog echt goed in de gaten houden. Van maanblindheid is bekend dat het naar het andere oog overslaat. Vaak gaan daar jaren overheen maar gebeuren doet het in veel gevallen. Als je er op tijd bij bent kun je met medicijnen het proces in elk geval vertragen.

Succes

Adrienne