is het schadelijk als je paard bij kippen staat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

is het schadelijk als je paard bij kippen staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:36

Ik vroeg me af of het schadelijk is voor je paard als hij op stal staat met in de box ernaast kippen en duiven? De kippen en duiven kunnen niet in direct contact komen met het paard. De kippen etc gaan niet naar buiten, het paard wel (in de winter van 10.00 uur tot 17.00 uur en in de zomer dag en nacht) Zal de lucht van de kippenstront schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard? (of zeg ik nu iets heel raars???? Blond )

Het paard kan overigens wel met haar hoofd naar buiten. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:45

Het lijkt me niet bepaald schadelijk voor een paard. Ik bedoel paarden worden ook vaak op boerderijen gehouden met kippen enzo, ook vroeger al. Het lijkt me nou niet schadelijk hoor!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:57

Ja dat is wel zo inderdaad. Maar deze kippen gaan dus niet naar buiten, ik weet niet of dat nog verschil maakt eigenlijk. Ik heb weleens gehoord dat paarden en varkens niet echt een goede/gezonde combinatie is dus misschien geldt dit wel voor meerdere dieren?

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:00

op de boerderij staan o.a kippen en paarden en ezels allemaal redelijk in de buurt van elkaar. als de kippen gewoon op z'n tijd worden verschoond moet dit echt geen probleem zijn lijkt mij

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:01

als er genoeg ventilatie is maakt het niet uit, maar kippen produceren veel onaangename stoffen , dus ventilatie is een must !

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:04

Ik denk dat wat crossmonster zegt inderdaad heel erg belangrijk is, maar dat lijkt mij voor alle dieren zo.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:10

Georgette schreef:
Ik denk dat wat crossmonster zegt inderdaad heel erg belangrijk is, maar dat lijkt mij voor alle dieren zo.


ja idd , maar kippen produceren net als varkens volgensmij meer ammoniak, en ik neem aan dat de stal ook niet zo vaak word gemest als die van de paarden ??
kippe mest stinkt vreselijk!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:13

Nee die stal van de kipjes wordt idd niet zo vaak gemest. (Het zijn mijn kippen ook niet overigens) Op welke manier moet er ventilatie in de stal zijn??? Er zit een bovenluik in de stal dus dat lucht wel denk ik. Verder zit er bij het gedeelte van de kipjes ook nog een "open"raam met kippengaas ervoor. Zou dit genoeg zijn?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:14

bij ons in de buurt, lopen de kippen gewoon los op stal hoor, nergens last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:21

Ik denk dat kippen en duiven alleen schadelijk zijn als het er veel zijn.Niet de stank maar vooral het stof van duiven slaat op uw longen een duivenmelker draagt niet voor niks een mondkapje.Dus goede ventilatie is een must.En houd u paard weg bij een de kippestront.Ook hier geld van een strontje zal ze niks krijgen maar met meer zal ik toch oppassen.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:38

Bedankt voor de reacties allemaal, en silvana je hoeft geen u te zeggen hoor... dan voel ik me ineens wel heel erg oud! Hi hi....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:22

silvana komt uit mijn favoriete woonplaats , brecht Haha! ( die is nl afgeleid van mijn naam, bregje Tong uitsteken )
maar ze is dus belg, en die hebben dat leuke zachte taaltje, en U zeggen is daar heel normaal,dat is voor hun gewoon "je" hoor Knipoog

maareh ontopic, goede ventilatie, dat merk je zelf wel, kippen en duiven enzo produceren een muffe lucht en idd veel stof, dat kun je zien ( "mistig" op stal ) en ruiken !!!
dus als jij de kippen erg ruikt, ruikt het paard ze nog erger.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:39

sammetje schreef:
Ja dat is wel zo inderdaad. Maar deze kippen gaan dus niet naar buiten, ik weet niet of dat nog verschil maakt eigenlijk. Ik heb weleens gehoord dat paarden en varkens niet echt een goede/gezonde combinatie is dus misschien geldt dit wel voor meerdere dieren?



Het enige probleem met paarden en varkens is, dat paarden ze enorm vinden stinken. Maar na verloop van tijd wennen ze aan de geur en merken er niks meer van. Dus niks ongezonde combinatie. Mijn paard heeft jaren op een varkensfokkerij gestaan, en knuffelde soms wel eens met de varkens als we naar hun buitenhok liepen. Is er niet dood aan gegaan en ook nooit ziek geworden. Zelfde geld voor kippen. De geur vinden ze even onaangenaam, daarna is er niks meer aan de hand. Het enige probleem is dan idd de ventilatie. Maar dat zal je inmiddels wel hebben begrepen. Haha!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:01

Uitkijken voor kippenmest. Dit zou ook salmonella kunnen veroorzaken heb ik mij laten vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:26

sammetje schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal, en S je hoeft geen u te zeggen hoor... dan voel ik me ineens wel heel erg oud! Hi hi....

is 23 niet heel erg oud dan? Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:28

Volgens mij is het enige wat paarden van kippen kunnen krijgen: kippenluis.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:44

Kippen bij paarden zijn heel gevaarlijk i.v.m Salmonellabesmetting, waar een paard heel ziek van kan worden en dood kan gaan.
Ook is er een mogelijkheid voor een schimmelinfectie in de kaak/bijholtes van het paard, door een schimmel die alleen maar voorkomt in kippenstallen.
Daarom is het ook heel gevaarlijk om een paard in een oude kippenstal te zetten.
Tja, en Salmonellabesmetting spreekt voor zich denk ik?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:16

Volgens mij valt het allemaal best mee.... mijn paard staat op een stal waar aardig wat kippen rondlopen... in de stal tegenover mijn paard zitten ze zelfs boven de stallen op de waterleiding (op stok). Ze hebben er nog nooit iets van gekregen hoor.
Mijn paard heeft nu in zijn stal een nest zwaluwen..... ook niet erg, alleen soms vervelend omdat die beesten wel op zijn rug poepen Tong uitsteken Knipoog

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:44

Ook ik denk dat het best mee zal vallen. Salmonella komt toch voornamelijk voor bij die overgrote kippenschuren waar de kippen onder beroerde omstandigheden gehouden worden.
En als de hokken redelijk schoon gehouden worden en van tijd tot tijd gedesinfecteerd zal zo'n schimmel ook niet veel kans maken.
Ons kippenhok staat verderop, maar de kippen ontsnappen regelmatig en lopen dan gezellig tussen de paarden te scharrelen. Nog helemaal geen problemen mee gehad en de paarden schrikken in elk geval ook niet snel meer van flapperend gevogelte Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:23


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:26

Ik heb het gelezen maar er staat niet direct in dat kippen (mest) zo onwijs schadelijk is.
Wordt er eerlijk gezegd niet echt warm of koud van.
Ik vind altijd dat (sommige) mensen zo onwijs voorzichtig zijn... voorzichtig oke, maar je kan het ook overdrijven...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:40

Mij lijkt het niet zo heel gezond, een stal vol kippen. We hebben er wel een aantal los lopen overal en nergens en die komen ook in stal. Dat lijkt me niet schadelijk voro de paarden, omdat ze niet hele hopen in stal schijten. (eerder schadelijk voor de kippen, aangezien otto en union nog wel eens kippen willen pesten...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:12

Cinzano schreef:
Ik vind altijd dat (sommige) mensen zo onwijs voorzichtig zijn... voorzichtig oke, maar je kan het ook overdrijven...


Laat je je paard als hij erg bezweet is, koud water drinken?
Pak je zijn benen in als je hem transporteerd?
Zou je hem in een wei zetten die omgeven is door kassen zonder een extra omheining om hem bij het glas vandaan te houden?
Zou je een paard in een weiland met prikkeldraad zetten?
Geef je je paard beschimmeld hooi te eten?

In alle gevallen hoeft er niets te gebeuren. Maar je slaat je zelf voor je kop als er wel wat gebeurt. Sommige dingen zijn gewoon niet nodig als je nadenkt bij wat je doet. En aangezien je een paard zomaar kwijt kunt zijn, vind ik dat je beter te voorzichtig kan zijn, dan alles maar weg te wuiven.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:24

Cassidy"]
[quote="Cinzano schreef:
Ik vind altijd dat (sommige) mensen zo onwijs voorzichtig zijn... voorzichtig oke, maar je kan het ook overdrijven...


Laat je je paard als hij erg bezweet is, koud water drinken?
Pak je zijn benen in als je hem transporteerd?
Zou je hem in een wei zetten die omgeven is door kassen zonder een extra omheining om hem bij het glas vandaan te houden?
Zou je een paard in een weiland met prikkeldraad zetten?
Geef je je paard beschimmeld hooi te eten?

In alle gevallen hoeft er niets te gebeuren. Maar je slaat je zelf voor je kop als er wel wat gebeurt. Sommige dingen zijn gewoon niet nodig als je nadenkt bij wat je doet. En aangezien je een paard zomaar kwijt kunt zijn, vind ik dat je beter te voorzichtig kan zijn, dan alles maar weg te wuiven.
[/quote]

Ik bedoel maar... sommige mensen kunnen het ook overdrijven Haha!
Om eerlijk te zeggen, als ik jou vragen lijstje zo eens doorlees zijn er toch best vragen maar ik volmondig JA op antwoord.

Maargoed ieder zijn idee, ik ben gewoon van mening dat een paard aardig wat kan hebben hoor

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:42

Cassidy"]
[quote="Cinzano schreef:
Ik vind altijd dat (sommige) mensen zo onwijs voorzichtig zijn... voorzichtig oke, maar je kan het ook overdrijven...


Laat je je paard als hij erg bezweet is, koud water drinken?
Pak je zijn benen in als je hem transporteerd?
Zou je hem in een wei zetten die omgeven is door kassen zonder een extra omheining om hem bij het glas vandaan te houden?
Zou je een paard in een weiland met prikkeldraad zetten?
Geef je je paard beschimmeld hooi te eten?

In alle gevallen hoeft er niets te gebeuren. Maar je slaat je zelf voor je kop als er wel wat gebeurt. Sommige dingen zijn gewoon niet nodig als je nadenkt bij wat je doet. En aangezien je een paard zomaar kwijt kunt zijn, vind ik dat je beter te voorzichtig kan zijn, dan alles maar weg te wuiven.
[/quote]

Idd.
Beter voorzichtig zijn en iets uit de weg gaan, dan te laks zijn en problemen opzoeken.
Beter voorkomen dan genezen...