Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Halsrichting Springpaard: horizontaal of verticaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 09:21

In IDS nr. 8 bldz. 22 vertolkt Rosie de KWPN visie m.b.t het springpaard. Volgens deze visie zou het springpaard over een meer horizontale gerichte hals moeten beschikken.
Als we echter naar de mondiale topverervers bij de springpaarden kijken dan zien we dan geen van deze paarden over en meer horizontale halshouding beschikt. Integendeel al deze topverervers beschikken over een sterk naar boven gewelfde en meer verticale halsrichting.
1. Capitol I, 2. Darco, 3. Grannus-Granit, 4. Clover Hill, 5. Caretino, 6. Pilot, 7. Polydor, 8. Voltaire, 9. Landadel, 10. Espri.
Ook de beste springpaarden hebben geen uitgesproken verticale halsrichting maar een naar boven gewelfde ronde en verticale halsrichting. Volstrekt in strijd met deze praktische feiten meent het KWPN met de ingehuurde Hoefslagmedewerkers dat een springpaard er anders uit hoort te zien dan wat 's werelds beste springpaarden in werkelijkheid laten zien.
Volgens Rosie hebben dressuurpaarden daarentegen meer behoefte aan een verticale halsrichting om in de beweging gemakkelijker te kunnen dragen.
Kennelijk is het dragen voor de springpaarden niet meer van belang en mogen deze door het KWPN bedachte paarden als gehandicapte stumpers de rest van hun leven slijten.
Vervolgens moet met bolletjes worden aangegeven hoe sterk de voortuitgang van gehandicapte springpaarden is gevorderd.


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:03

Hallo, we proberen dit opnieuw. Laten we ons niet richten op personen, maar op de meningen die gesteld worden.

Ik heb ook de titel van dit topic gewijzigd.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:38

Zonder al dat gebrabbel , maar gewoon mijn mening naar eigen ervaring (in jonge leventje Tong uitsteken )

Doe mij maar : Springpaard horizontalere halsrichting, dressuurpaard verticalere halsrichting

Maar stel je eigenlijk een vraag of wat ? Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 22:15

joostvangestel schreef:
Hallo, we proberen dit opnieuw. Laten we ons niet richten op personen, maar op de meningen die gesteld worden.

Ik heb ook de titel van dit topic gewijzigd.


Joost ik vindt het te gek voor woorden dat je zomaar en zonder mijn inbreng en toestemming MIJN titel van een topic wijzigt. Ik kan me indenken als je titel wijzigt die beledigend is voor personen. Maar het gaat in dit topic van gehandicapte springpaarden om de feiten. Om de essentiele functies van alle onderdelen van een paard. Als men die functies het paard afneemt, krijg je gehandicapte paarden en daar gaat deze discussie over. Ik zou het derhalve op prijs stellen om eerst met mij te overleggen alvorens je mijn titels wijzigt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:16

YES BOSS

Maarre dit is allemaal jou visie, wil niet zeggen dat dat heilig is, dus om dan meteen van gehandicapte paarden te spreken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 22:24

Dat is het zeker niet. Ik wacht op de onderbouwing van deze bedachte gehandicapte springpaarden. De praktijk wijst uit dat 's werelds beste springpaarden en topverervers nu juist niet behept zijn met een hals die voor het springpaard niet meer als balanceerstok kan werken.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:56

En met een horizontale hals is een paard meteen gehandicapt? Kom op zeg, dat is wel erg kort door de bocht Scheve mond
Ik zie ze ook liever wat horizontaler hoor Lachen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 06:28

Dit is een springpaard waar het KWPN echt niet van houdt
nl. een verticale hals en plat vanachter.

Je kiest bij een andere halsvorm ook duidelijk voor een ander type paard.

Afbeelding

Voor de niet kenners en die zijn er het meeste.
Dit is GOLDFEVER het meest verdienend springpaard van de laatste jaren.


Wie is er achterlijk ??
Deze berijders en hun paarden of de huidige KWPN -stamboekleiding.
Die alles in het werk blijven stellen om wat krom is (hun beleid) recht te praten.
Als je met een berg rotzooi zit ,kun je niet anders. Boos!

Afbeelding

Ook nog even dat achterbeengebruik bekijken.
Achterbeen eerst. !!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:01

For Pleasure voor de niet kenners.


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:14

Milton met achterbeen eerst en de halsvorm.
Een voorbeenpaard heeft ook een andere halsvorm.
Dus wat moet je als je niets anders hebt ????????

Maar ja dat was uit de oude tijd. Ach gut

Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:18

Anna42 schreef:
Joost ik vindt het te gek voor woorden dat je zomaar en zonder mijn inbreng en toestemming MIJN titel van een topic wijzigt. Ik kan me indenken als je titel wijzigt die beledigend is voor personen. Maar het gaat in dit topic van gehandicapte springpaarden om de feiten. Om de essentiele functies van alle onderdelen van een paard. Als men die functies het paard afneemt, krijg je gehandicapte paarden en daar gaat deze discussie over. Ik zou het derhalve op prijs stellen om eerst met mij te overleggen alvorens je mijn titels wijzigt.


Als we alles moeten gaan overleggen, dan wordt de taak van de moderator veel te gecompliceerd. De titel gehandicapte paarden is een duidelijk provocerende titel, die direct negatieve gedachten en reakties opwekt. We zijn hier om te discussieren, niet om elkaar de hersens in te slaan. Daarnaast dekt deze titel de lading veel beter. Bij gehandicapte paarden komen bij mij beelden op van een paard in een rolstoel. En daarnaast probeer je hier een verschil van mening te ventileren. Ik neem geen stellingen tot waarheid aan, alleen om de reden dat iemand ze in FA post.

Voor je eigen bestwil, ga nu maar weer on topic. Ik denk dat een gewijzigde titel heel wat beter is dan een verwijderd topic.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:19

Ja Ceasario het is haast een drie-eenheid; een goed achterbeen, naar boven gebouwd zijn en een goed karakter. En dat naar boven gebouwd zijn daar ik bedoel id dus de halsrichting mee, ik zie dus graag een naar boven gewelfde halrichting met een lange nek (atlas of draaier). En zo'n paard heeft haast altijd een goede mond, geen geruk en gepluk, en zo"n paard loopt vanzelf in balans.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:30

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Joost ik vindt het te gek voor woorden dat je zomaar en zonder mijn inbreng en toestemming MIJN titel van een topic wijzigt. Ik kan me indenken als je titel wijzigt die beledigend is voor personen. Maar het gaat in dit topic van gehandicapte springpaarden om de feiten. Om de essentiele functies van alle onderdelen van een paard. Als men die functies het paard afneemt, krijg je gehandicapte paarden en daar gaat deze discussie over. Ik zou het derhalve op prijs stellen om eerst met mij te overleggen alvorens je mijn titels wijzigt.


Als we alles moeten gaan overleggen, dan wordt de taak van de moderator veel te gecompliceerd. De titel gehandicapte paarden is een duidelijk provocerende titel, die direct negatieve gedachten en reakties opwekt. We zijn hier om te discussieren, niet om elkaar de hersens in te slaan. Daarnaast dekt deze titel de lading veel beter. Bij gehandicapte paarden komen bij mij beelden op van een paard in een rolstoel. En daarnaast probeer je hier een verschil van mening te ventileren. Ik neem geen stellingen tot waarheid aan, alleen om de reden dat iemand ze in FA post.

Voor je eigen bestwil, ga nu maar weer on topic. Ik denk dat een gewijzigde titel heel wat beter is dan een verwijderd topic.
[/quote]

Ik ben het wel met Anna eens. Dit is een (democratisch, neem ik aan) DISCUSSIE forum, waar dus naar mijn mening elke vorm van censuur vermeden moet. Het maakt het forum alleen maar levendiger als mensen het niet altijd met elkaar eens zijn. (Dat er fatsoensnormen en respect voor elkaar wordt geeist lijkt me logisch).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:07

Afbeelding

Calvaro

Ik vind ook dat het paard een verticale hals richting moet hebben, maar niet in de extreme vorm.

Er stond namelijk ook dat het paard het hoofd en de hals naar de benen toe moet brengen.
Persoonlijk lijkt me dit gevaarlijk, want dan krijg je bij de landing meer gewicht om de voorhand waardoor de achterhand er niet goed onder kan komen en het paard veel meer belasting krijgt op de voorbenen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:15

Er stond namelijk ook dat het paard het hoofd en de hals naar de benen toe moet brengen.


Wat wil je, als je geen andere soort paarden meer hebt dankzij je fokbeleid.
Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Daarom is voor mij die opmerking boven van hals en benen een puur
"volksverlakkerij".
Hiermee zet je het publiek inderdaad op het verkeerde been.
Maar ze doen maar. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:18

Wat ik laatst hoorde van een oudere fokker en ex hengstenhouder: Al heeft het springpaard het hoofd aan de verkeerde kant zitten; het enige wat hij moet is zo snel mogelijk over de balken heen.....


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:26

ik mijn opzicht en ervaringen ga ik voor de vrij horizontale hals.

het belangrijkste van een paard vind ik hoe hij zijn rug en hals gebruikt.
niet hoe hij er op staat, maar wat hij ermee doet.

verder is het aan de ruiter wat hij er mee doet en hou hij ermee omgaat.
in het verleden is al gebleken dat een horizontale hals geen kwaad kan, en ook zeker zn voordelen heeft.

vanwaar deze omslag? als ze echt verticale halsen willen in de springsport, kunnen ze nog beter een dressuurpaard pakken als dat ze dat soort paarden gaan fokken, want daar gaan wel wat fokjaartjes inzitten.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:27

De meeste franse (spring)paarden hebben een vrij horizontale halsrichting, en deze doen me dunkt toch aardig (understatement) mee op internationaal nivo. Een horizontale bouw maakt bukken boven de sprong denk ik wel wat eenvoudiger. Ik denk echter dat ze vanwege hun specifieke bouw wel lastiger te rijden zijn tussen de hindernissen (moeilijker op achterbeen te zetten, moeilijkere mond, schakelen etc.), waardoor een andere manier van rijden gewenst is. Dus zoals met zoveel zaken: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:56

Apart een on-topic melding, om de discussie aan te zwengelen. Ik denk dat het "horizontaal" en "verticaal" niet als letterlijk bedoeld is. Alles is relatief, in dit geval. Als ik de eerste post in dit artikel lees, dan lees ik dat de stelling van Rosie inhoudt dat een springpaard relatief een meer horizontale hals heeft dan een dressuurpaard.

Ik heb geen flauw idee of dit waar is. Wat ik wél constateer, is dat je een relatieve stelling weerlegt met een absolute stelling. ter vergelijking: Sylvester Stallone is langer dan Danny Devito. Uit deze stelling haal jij dat Sylvester Stallone een lange man is, terwijl hij niet eens tot min schouders komt.

Klopt het dat de stelling zegt dat een springpaard relatief meer in de horizontale richting staat dan in de verticale richting? En is het dan zo dat je het daar niet mee eens bent?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 10:54

joostvangestel"]
[quote="Anna42 schreef:
Joost ik vindt het te gek voor woorden dat je zomaar en zonder mijn inbreng en toestemming MIJN titel van een topic wijzigt. Ik kan me indenken als je titel wijzigt die beledigend is voor personen. Maar het gaat in dit topic van gehandicapte springpaarden om de feiten. Om de essentiele functies van alle onderdelen van een paard. Als men die functies het paard afneemt, krijg je gehandicapte paarden en daar gaat deze discussie over. Ik zou het derhalve op prijs stellen om eerst met mij te overleggen alvorens je mijn titels wijzigt.


Als we alles moeten gaan overleggen, dan wordt de taak van de moderator veel te gecompliceerd. De titel gehandicapte paarden is een duidelijk provocerende titel, die direct negatieve gedachten en reakties opwekt. We zijn hier om te discussieren, niet om elkaar de hersens in te slaan. Daarnaast dekt deze titel de lading veel beter. Bij gehandicapte paarden komen bij mij beelden op van een paard in een rolstoel. En daarnaast probeer je hier een verschil van mening te ventileren. Ik neem geen stellingen tot waarheid aan, alleen om de reden dat iemand ze in FA post.

Voor je eigen bestwil, ga nu maar weer on topic. Ik denk dat een gewijzigde titel heel wat beter is dan een verwijderd topic.
[/quote]

Joost de titel Horizontaal of Verticaal vertaald niet waar het om gaat.
Geen enkel sportpaard hoort een horizontale of verticale hals te hebben. Hier begint het probleem met in partjes beoordelen en vervolgens in partjes fokken. Men heeft met visie op de sportpaardenfokkerij zich totaal niet afgevraagd waartoe een hals dient. De hals is een essentieel onderdeel van het totale functioneren van een paard.
Als het paard het gewicht in de beweging diagonaal en verticaal op twee benen draagt dan zorgen het heffende voor-en achterbeen en hoofd en hals voor de afremming (tegengewicht) van de bewegende massa. Op basis van de zwaartekrachtformules ondervindt een voorwaarts bewegend gewicht een neerwaartse druk. Om de neerwaartse druk evenwichtig te doen verlopen, werken de ledematen van het paard samen om dit neerwaartse proces optimaal en vloeiend te doen verlopen. Hoofd, hals en nek vervullen hierbij een cruciale rol. Via het proces van hoofd, nek en hals is het paard in staat om een tegengewicht van de voortstuwende en neerwaarts drukkende romp te generen. Om voldooende tegengewicht te waarborgen, is het van belang dat de hals redelijk hoog ten opzichte van de romp is geplaatst en ter hoogte van het boeggewricht begint. De druk van de hals tegengewicht functionerende balanceerstok is op dat punt het grootst. De hals helpt hiermee het gewicht van de romp te verminderen op de voorbenen die het gewicht in de draf diagonaal voor de helft moeten dragen.
Via de hals wordt er druk op de rug uitgeoefend om middels het lendenmechanisme de gewrichten van de achterhand in elkaar te drukken. Ga zelf maar even op handen en knieen staan. Bij het omhoog brengen van het hoofd wordt er druk om de lendenen uitgeoefend.
De de ontstane druk op de naar onderen gewelfde rug wordt via de naar boven gewelfde hals aan de voorkant opgevangen. De lengte en de welfing van de hals moeten derhalve weer corresponderen met de lengte van de rug en de welfing van de rug.
Van cruciaal belang is daarom de nek van een paard om dit proces in werking te zetten en te onderhouden.
De nek moet daarom het hoogste punt en recht zijn. De lengte moet zodanig zijn dat het paard het hoofd vrij naar beneden kan bewegen zonder dat de halsrichting verandert. Op deze manier blijft de druk op de rug het grootst.
Is de werking van de hals onvoldoende door een verkeerde bouw ten opzichte van de romp, dan wordt de werking van een rijzende voorhand en de daarmee gepaard gaande lichtvoetigheid verminderd.

Als men nu springpaarden gaat fokken met een verkeerd aangezette en derhalve niet goed functionerende hals dan heeft dit een invloed op het total evenwichtige bewegingspatroon van het sportpaard.
Het gevolg is dat springpaarden niet meer lichtvoetig kunnen bewegen en van die korte onevenwichtige en onnatuurlijke krabbelaars worden.
Vanuit het natuurlijke perspectief van evenwicht creeren de mensen, zonder hier eerst goed over na te denken, van de natuurlijke elementen die aan het paard zijn toebedeeld een complete disharmonie.
Een disharmonie in het functioneren van de ledematen valt bij de mensen in de categorie gehandicapt.

Wie de huidige springpaarden volgens de KWPN formule ziet rondstumperen in de beweging kan niet anders concuderen dan dat men van een goed bewegend en goed te rijden springpaard een onharmonisch. ernstig gehandicapt en een uiterst moeilijk te rijden wangedrocht heeft gemaakt.
De titel: 'Gehandicapte springpaarden' geeft derhalve exact deze ondoordachte fokkerijvisie aan en vertolkt de voor de springpaarden catastrofale gevolgen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 28-04-04 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:58

Het gaat om het totale paard en niet alleen om hoe zijn hals erop zit.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:59

Ik haak alweer af, dat gebrabbel ga ik weer niet allemaal lezen Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:20

Lovely: ontzettend bedankt voor de samenvatting van de post van Anna42.

Dan nu even weer wat voor Anna42:
Persoonlijk heb ik altijd een groot wantrouwen tegen lange betogen. Als iets in teveel bewoordingen gezegd moet worden, dan zit er ergens iets fout, maar goed: wetenschappelijke verslagen kunnen ook ellenlang zijn en overigens gerechtelijke documenten ook, vaak omdat ze precies moeten zijn.

Wat mij persoonlijk bevreemdt is dat er in je originele stelling nergens staat dat je een bezwaar maakt in het opdelen in partjes. Integendeel, je zet een lijst neer van hengsten die die volgens jou bewijzen dat dat partje (de hals) juist anders is dan gesteld door Dhr. Rosie. Ik krijg hier het gevoel dat je hier iets recht probeert te breien door bewijzen uit het ongerijmde. Je maakte hier zelf een topic van over halsrichting, probeer hier geen topic van te maken over de hele bouw van het paard.

En nogmaals, ik vind het erg storend dat je paarden die niet aan jouw ideaalbeeld voldoen, gehandicapt noemt. Ik vind dat van erg weinig eerbied voor de paardenfokkerij in het algemeen spreken. Tenzij je een kreupel paard al gehandicapt wilt noemen. Deze titel dekt de lading niet, maar de originele titel was kwetsend voor een heleboel fokkers en voor gehandicapten.

Als tegenantwoord had ik eerder een lijstje van dressuurpaarden van jou gezien en die dan een gelijke halsrichting vertonen als het lijstje van springpaarden, of die misschien een juist tegenovergestelde trend vertonen dan wat Rosie laat zien. Daarmee kan je bewijzen dat de stelling van Rosie ongegrond is.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:23

Uh Joost, dat was geen samenvatting van het verhaal van Anna42, maar gewoon mijn eigen mening. Zonder het hele paard te bezien kun je nooitnever bepalen of dat bepaalde paard wel/niet beter zou springen met een meer opwaartse hals. En al heeft ie een mooie opwaartse hals, dat geeft zeker geen garantie dat ie een GP foutloos loopt. Dus, waar hebben we het nu helemaal over???

Joost, misschien is het leuk voor je achtergrond kleuring als je het artikel van Rosie zou lezen??

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:46

Franske schreef:
Ik haak alweer af, dat gebrabbel ga ik weer niet allemaal lezen Haha!


Ik zou het ook zo blijven volgen maar ik moet ook maar weer afhaken......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 52 bezoekers