keuze dressuurhengst????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 22:40

ik heb niet zo meteen een hengst in gedachten Lachen
had gehoopt dat Germie er me eentje kon zeggen..
mijn merrie gaf reeds een feinerstern-merrie.
is een groot paard dat heel goed beweegt en een ZEER goede hals heeft.
mijn merrie heeft op zich geen slechte hals(was zelfs heel mooi geworden door training), is alleen wat zwaar en laag aangezet en dat hoop ik weg te fokken;-)

Wat is jouw mening Sarabande? voor wie zou jij gaan?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:52

Je zal onmogelijk al die eigenschappen in een hengst zal vinden en dan ook nog betaalbaar.
Wat is betaalbaar voor jou.
Kijk eerst wat je prioriteiten zijn en kies daar een hengst bij.
Kijk inderdaad naar vorige kinderen van de merrie en familie.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:23

Een hengst die aan alle eisen voldoet bestaat niet Knipoog (neem chin chin, 3500 euro dekgeld).
Zelf vind ik Silverstone op de foto's ook niet zo gek, maar ik heb deze hengst niet in het echt zien lopen, en het is wel weer erg springen.

En wat dacht je dan van die San Antonio (heb even niet op de bloedlijn van je merrie gelet)? En het is een Duitse hengst als ik mij niet vergis, maar de bloedlijn vind ik op papier niet zo verkeerd. Het is een jonge hengst, dus zal verhoudingsgewijs nog redelijk 'goedkoop' zijn. De hengst zelf vind ik veel uitstraling hebben. Hoe hij het doorfokt is natuurlijk nog niet bekend.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 20:30

waar kan ik die hengst vinden? En wat is zijn afstamming?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:45

LuvdaTossa"]
[quote="Jan_VT schreef:
Olivi (Jazz x Aktion) Knipoog


Die is helemaal geweldig OK dan! En een papier dat erachterzit Bloos! Boog me vandaag namelijk nog even over de papieren van onze paarden. Maar op het papier van Olivi staan alleen maar predikaten! Ben echt helemaal weg van deze hengst!
[/quote]

Ja ik weet wel wat ik uitzoek hahahaha Knipoog
Ik vind hem ook helemaal geweldig!!!!!
Qua bewegen en zijn hele uitstraling

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:16

wij hebben op dit moment een veulen van de duitse hengst future (florestan I x apart) wat erg aanspreekt. ze heeft goede maat (bijna een jaar en nu ongeveer 1.52) en goede bewegingen. ze is ook erg chique gebouwd. misschien is die hengst wat voor je?

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 19:21

ik heb gehoord dat florestans wat grove hoofden geven en ik vind Future ( op foto dan toch ) wat iel aandoen...
het is gewoon niet direct mijn type paard en dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben Lachen
toch heel erg bedankt voor de tip

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:23


finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 19:36

ik wil de eerste keer liever niet zo veel risico nemen, ik weet nog niet precies hoe mijn merrie fokt..
ik denk dat Special D een goeie combi wordt.
volgend jaar gaan we dan wel weer voor iets anders Lachen

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:45

LuvdaTossa"]
[quote="Jan_VT schreef:
Olivi (Jazz x Aktion) Knipoog


Die is helemaal geweldig OK dan! En een papier dat erachterzit Bloos! Boog me vandaag namelijk nog even over de papieren van onze paarden. Maar op het papier van Olivi staan alleen maar predikaten! Ben echt helemaal weg van deze hengst!
[/quote]

Ik heb Olivi gister gezien en het was echt bar & bar slecht ! Hij had dan ook 52% in ZZ licht Scheve mond
Ik hoop dat hij gewoon een slechte dag had ! Ik had hem nog nooit in 'real life' gezien en had wel wat meer verwacht, maar nogmaals ik hoop dat hij gewoon een slechte dag had, zoals iedereen weleens heeft Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:07

Rubun Royal vond ik een fantastische hengst maarja, die kost ook een paar cent. 1300 Euri.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 20:15

ik ken heel wat fantastische hengsten, maar daarom passen ze nog niet met mijn merrie hé...
Wat vinden jullie van Special D in het algemeen en wat zijn jullie verwachtingen over hem, zowel in de fokkerij als in de sport?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:26

finley schreef:
ik wil de eerste keer liever niet zo veel risico nemen, ik weet nog niet precies hoe mijn merrie fokt..
ik denk dat Special D een goeie combi wordt.
volgend jaar gaan we dan wel weer voor iets anders Lachen


Sorry ik begrijp helemaal niets van deze zichzelf tegensprekende argumentatie

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:26

ik denk dat special d goed bij mijn merrie past!
Future op zich vind ik wel een goeie hengst , maar niet voor mijn merrie...
fokken is altijd wel wat gokken maar met Future zou het wel een hele grote gok zijn en met Special D zie ik de kans veel groter op een goed produkt!
hoop dat het nu wat duidelijker is? Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:29

Als je geen risico wilt nemen, zeker met een merrie de de eerste keer gedekt wordt zou ik kiezen voor een hengst waar veel goede afstammelingen van zijn met name uit bloed dat op dat van je merrie lijkt.

Ik denk en de kans op: is meer gokken dan fokken.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:34

Citaat:
Future op zich vind ik wel een goeie hengst , maar niet voor mijn merrie...


mmmm Florestan geeft naar mijn ondervinding soms wel eens een groffer klassieker type. Maar Finley, naar ik begrijp heeft je merrie wel wat bloed, dus ...

Ik zie dat je je gevoel laat spreken ivm Special D, en daar vind ik niets mis mee. Dat MOET als fokker. De uitspraak "Fokken is gokken" vinden velen onzin. Tuurlijk kun je fokken uit prestatiestammen, min- en pluspunten van merrie en hengst samenleggen,... Maar ergens zit er toch steeds een klein gokje. Want kijk bv naar de moeder van Krack C (ik neem nu maar een voorbeeld, weet niet of dit realistisch is, dus puur hypothetisch). Daar zullen ze toch nog weleens een Flemmingh opgezet hebben. Waar zit dan nu Krack II, III, IV,... Andere merrie's bieden dan weer wel zekerheid, bv de moeder van Lord Sinclair, die gaf er al drie, hoewel naar mijn mening totaal verschillende paarden. Toch ergens de natuur?

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:59

Is deze hengst wat voor je? Is dit jaar NRPS gekeurd en absoluut niet duur. slechts 450 euro.

Radetzky (Rubiquil x Ravel STV x Uniform x Variant)
Afbeelding

zijn moeder vererft zeker chique hoofdjes.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:08

Als ie nu ook nog een goede aan een gesloten lendenpartij zou vererven.
Dan zou het gaan . Huilen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:52

Jan_VT schreef:
Want kijk bv naar de moeder van Krack C (ik neem nu maar een voorbeeld, weet niet of dit realistisch is, dus puur hypothetisch). Daar zullen ze toch nog weleens een Flemmingh opgezet hebben. Waar zit dan nu Krack II, III, IV,... Andere merrie's bieden dan weer wel zekerheid, bv de moeder van Lord Sinclair, die gaf er al drie, hoewel naar mijn mening totaal verschillende paarden. Toch ergens de natuur?


Ik zou even een paar jaargangen IDS met keuringsverslagen van Noord Holland opzoeken

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:56

ceasario schreef:
Als ie nu ook nog een goede aan een gesloten lendenpartij zou vererven.
Dan zou het gaan . Huilen



uitleg graag, want ik snap je even niet Verward Hengst is amper 3 jaar oud. ik ken alleen zijn achtergrond en zijn karakter en mogelijkheden.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 20:22

petraaken,
misschien moet die 3-jarige hengst nog heel wat veranderen maar eigenlijk vind ik hem als dekhengst/vaderdier niet echt veel voorstellen!
natuurlijk oordeel ik niet graag zonder hem eerst in real live gezien te hebben dus wil ik er ook geen kwaad woord over zeggen..
misschien spelen bij jou wel de emoties wat mee omdat je hem zelf gefokt hebt ( zo is het toch hé ) en dat mag best wel want dat is een hele prestatie Lachen
maar het is een hengst waar ik ( vanop de foto ) persoonlijk niet zou mee fokken

Jessicaaa
Berichten: 770
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:42

alabastro"]
[quote="Flower schreef:
Stap: 8
Draf: 8
Galop: 7.5
Aanleg 8

Ik vind dit echt een geweldig paard!!!!!!!
Heb er verder niet zoveel verstand van...... BloosAfbeelding


Welke hengst is dit?
[/quote]

Olivi

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:17

finley schreef:
petraaken,
misschien moet die 3-jarige hengst nog heel wat veranderen maar eigenlijk vind ik hem als dekhengst/vaderdier niet echt veel voorstellen!
natuurlijk oordeel ik niet graag zonder hem eerst in real live gezien te hebben dus wil ik er ook geen kwaad woord over zeggen..
misschien spelen bij jou wel de emoties wat mee omdat je hem zelf gefokt hebt ( zo is het toch hé ) en dat mag best wel want dat is een hele prestatie Lachen
maar het is een hengst waar ik ( vanop de foto ) persoonlijk niet zou mee fokken



Inderdaad zelf gefokt. Kan het eigenlijk nog amper zelf geloven dat hij is goedgekeurd. Sedert hij onder het zadel komt vind ik hem al veel meer uitgezwaard. Hij staat op hetzelfde station als Rubiquil. Ga gewoon eens beide hengsten gaan bekijken. Neem een videocamera mee en neem ze op. Wel best even voordien een afspraak maken met hen. Het is altijd een risico nemen met pasgekeurde hengsten. Maar ze zijn meestal niet duur en bij sommigen weet je hun achtergrond en wat die kan. Al ben je nooit zeker dat zij die genen doorvererven.