zweep en sporen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

zweep en sporen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 12:34

Wie rijdt er van de bokkers met zweep en/of sporen. Of alle2 niet nodig.
Geef je mening en zeg ook waarom.

Gewoon nieuwsgierig, ik gebruik voor bobo altijd alleen een zweep want van sporen schrikt ze.

-xx-
Sanne

Citaat:
Thanx voor alle reacties, de andere reacties zijn verder ook welkom (laat maar stromuh!!);)
Laatst bijgewerkt door Bobo op 05-01-02 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:54

Ik rijd met sporen en zweep. Hij is altijd al met sporen gereden en ik rijd nu ook m1 duz dan zijn sporen verplicht. Het zweepje heb k om hem actief te houden duz dat ie de achterhand er goed onderzet k heb niet echt een zweep om hem te straffen!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:58

Ik rijd ook met zweep en sporen, om de hierboven al genoemde reden,

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 13:28

Sporen.
Zweep reageert ze veel te fel op, dan word ik gelanceerd en bovendien vind ik het niet fijn rijden met zo'n ding in me hand.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 13:31

Margreet schreef:
Sporen.
Zweep reageert ze veel te fel op, dan word ik gelanceerd en bovendien vind ik het niet fijn rijden met zo'n ding in me hand.


Idem als Margreet! Ik kan zelfs niet meer met een zweer rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 13:57

Ik rij zeer zelden met een zweep. Hij word er meestal alleen maar heet op en niet voorwaarts maar juist dribbelig.
ik rij op wedstijd en in de les altijd met sporen maar thuis ook heel vaak niet.
ik wil niet dat Kawa te gewend raakt aan sporen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:31

Dorien schreef:
Ik kan zelfs niet meer met een zweep rijden!


Same here. Je hebt je handen zo vol en dat gefrunnik bij het van hand veranderen en hoe geef je een tik zonder je paard in z'n mond te zitten?
Hele onhandige dingen!
(Longeerzweep is een uitzondering! Zonder longeerzweep kan ik niet longeren)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:32

Sinds mijn hand na 1 (inmiddels 2) gebroken vinger niet goed werkt kan ikgeen zweep meer vasthouden. Ik rijd dus met sporen. Mijn jonge paard rijd ik zonder sporen en zonder zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:41

Ik rij zonder zweep, op Lois heb ik ook nooit op hem met zweep gereden, Het is gewoon niet nodig.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:33

Ik rijd met sporen en zweep. De zweep heb ik erbij voor als hij niet alert genoeg reageert op mijn kuit, dan kan hij direkt een tik verwachten.
Kuit=reactie.

Op wedstrijden houd ik ook tot het binnenkomen (en soms zelfs daarna, o. blunder) mijn zweep bij de hand maar ik mag ook niet meer met zweep starten.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 16:08

jonge paarden met een zweep, gewoon als kleine aanwijzing als ze mn been niet snappen. Liefst rijd ik ook zo lang mogelijk zonder sporen
mn pony rijd ik met sporen (is M2, dus zoals eerder al opgemerkt, in de ring moet het ook) en heb ik een springzweepje bij me voor het geval meneer weer gaat flippen. Een zweep bij hem gebruiken als hulpmiddel om bij te tikken is alleen maar levensgevaarlijk.
en als hij echt compleet raar wordt komt er een longeerzweep achter, NIET om te slaan (dat zou ook niet goed gaan, gaan we saampies heel hard het hek in) maar om gewoon achter hem te houden, zodat hij weet dat hij niet kan stoppen/steigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:13

Ik heb niet elke dag hetzelfde. Meestal rij ik zonder zweep en sporen maar soms heeft Pablo net iets extra's nodig en dan pak ik even een zweepje erbij. Ik rij soms ook met spoortjes omdat ik m1 rij en ik dus wel gewend moet blijven om met sporen te rijden. Ik zou ze ook wel altijd om kunne doen maar ik ben daar te lui voor en bovendien ben ik dan bang dat ik langzaamaan toch te veel met soor ga rijden ipv met kuitdruk.
Soms is een spoortje erbij wel even fijn om gewoon even net wat duidelijker door te komen en dat is met een zweep voor mij net zo.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:08

Met zweepje. Ik rijd geen wedstrijden en ben dus ook niet verplicht met sporen te starten. Dien reageerd goed genoeg op mijn been maar heb meestal voor de zekerheid een zweepje mee. Heb ik in principe niet nodig maar als ik hem nodig heb om haar ff attent te maken heb ik hem graag bij me. Het gebeurt vaak genoeg dat ik hem helemaal niet gebruik.
Met Dennis gebruik ik ook een zweep. Spoortjes hebben weinig zin omdat ik mijn been helemaal op moet trekken om hem met het spoortje aan te raken. Zweepje is veel makkelijker. Als hij in een vervelende bui is neem ik hem mee, weet ik van te voren dat het goed gaat laat ik hem thuis.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:43

met zweep. meneer is vrij lui, en idem wat fitz zegt, kuit moet reactie zijn.
geen sporen, om de eenvoudige reden dat ik 'pas'B ben, en bang ben om in de M zonder zweep niks meer achter de hand te hebben.
bonvendien went hij er vrij snel aan, als ik er iedere dag mee rijdt reageert hij op den duur (bijna) niet meer.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:57

ik rij met knopsporen en twee zwepen, klinkt misschien erg zielig maar het helpt wel om het duidelijk te maken wat ik bedoel met mijn beenhulpen.

Kim

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:06

Ik rijd met zweep.
De laatste tijd omdat ze ondekt heeft hoe leuk het is om te stijgeren. Frusty En om haar weer af en toe attend op m'n been te maken.
Mij zus rijd met sporen en zweep...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:09

alleen met zweep en dit om hem attent te houden op het been!met sporen rijden doe ik niet omdat ik me benen niet goed genoeg stil kan houden! dit ook vanwege het feit dat hij ontiegelijk op gooit!!haha Haha!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:32

Verschillend. Ik rijd op manegepaarden en op pirvépaarden en allemaal hebben ze een andere manier nodig van rijden. Op de ene rijd ik met spoor en zweep, op een ander alleen met zweep of alleen met sporen en op weer een ander zonder iets.
Heel verschilldend dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:43

Ik rijd meestal met sporen, een stomp wieltje. Maar ik gebruik ze niet altijd. Ik rijd ook regelmatig zonder om te controleren of m'n paard nog steeds scherp genoeg aan de hulpen is.
Leonardo rijd ik het liefst met sporen en een zweep, omdat die minder netjes aan het been is. De zweep gebruik ik dan om 'm attenter op het been te maken, en de sporen om hulpen die hij nog moeilijk vindt, wat te verduidelijken (bv voor zijwaarts)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:13

Ik rij niet dus sporen zijn nutteloos maar met lopen aan de lange teugel heb ik een dressuurzweep om mijn hulpen te verduidelijken, vooral bij het zijwaarts en soms om haar een beetje meer voorwaarts te krijgen maar dat gaat ook prima op m'n stem.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:13

Ik rijd altijd met zweep. Als ik hem vergeet, wat bijna niet voorkomt, ga ik terug om hem te halen. Ik gebruik hem overigens vrij weinig, het is alleen een gewenning dat ik hem bij me heb.
Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn, been = reactie. Geen reactie? = tik. Ik moet daar echt op letten.
Ik gebruik hem ook wel af en toe om echt mee te slaan. Teugels in 1 hand en een flinke mep midden op haar achterste. Die heeft ze dan verdiend.

Maar waar ie nog het handigste voor is, is hem te gebruiken voor het wegjagen van lastige honden/ kinderen. Klinkt heel aso, maar gebeurt het in de zomer zo'n 1x in de 2 weken dat ik "lastiggevallen" wordt Haha! Lachen

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:57

k rij meestal met zweep. k heb kelly een tijdje met sporen gereden omdat ze echt niet vooruit te branden is. hoe hard je ook slaat Knipoog
toen ging het wel aardig!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:06

Ik rij meestal alleen met zweep, als ik merk dat hij een paar dgn achtereen genoeg reageerd op het been (kan altijd beter), dan neem ik er weleens een spoortje bij en mijn zweep (soms wel, soms niet als hij aanmoediging nodig heeft Lachen )laat ik liggen.
Met het spoortje heb ik dan ook het idee om de hulp kleiner te kunnen maken en dat gaat niet als hij niet fatsoenlijk op je been reageerd.

Met zweep rijden vind ik eigenlijk heel irritant, want vanwege mijn dikke bovenbenen heb ik die hand nooit geheel rechtop.

Maar mijn zweep neem ik wel mee naar buiten en mijn spoortjes zou ik dan niet omdoen Lachen buiten is hij vrij scherp aan het been.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:40

Ik rijd altijd zonder zweep! Nu heb ik altijd al op zeer voorwaartse (soms wel eens overdreven voorwaartse) paarden gereden waar ik het niet bij nodig had. Ook vind ik het net zoals vele bokkers zeer onhandig. Nu rijd ik western waar het in principe niet bij wordt gebruikt (bij het lessen trouwens wel).

Ik rijd wel altijd met sporen. Waarom weet ik niet precies (ligt ook aan het paard...ik heb een zwak voor zwangere paarden, ik ben altijd bang dat ik ze pijn doe bij het aansporen terwijl het veulen toch een klein stukkie naar achteren ligt Knipoog

Bij paarden waar ik het wel gebruik, gebruik ik het met de reden om wat minder mijn been te hoeven gebruiken. Ik spoor altijd aan met mijn kuit, en wanneer daar niet op wordt gereageerd, eerst zorgen dat het paard zich op MIJ concentreerd en vervolgens nog eens proberen. Reageert het nog niet, dan gebruik ik mijn sporen...en nog niet...dan geef ik een goede por Lachen

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:00

hier heb ik ook eens een topic over gehad, ik rijd dus 'natural' met nix anders dan zit benen en handen ow ja... de stem is ook nog een goed hulpmiddel al zitten velen vreemd te kijken als ik tegen mn paard aan het banketstaaf ben... (ben dan weer een 'in de wolken' type ofzo zeker.. nou ja als mn paard er op reageert) Zit ook vaak lekker te zingen op mn paard.. worden ze rustig van, vooral dat deuntje van freewilly aan het eind, maar andere muziek ook... (al heb ik het idee dat de paarden de enigen zijn die het nog een beetje waarderen als ik zing... Bloos )
Zingen is nu eenmaal een gewoonte van me (muziek is de 2e hobbie na de paarden!) en praten kan ik ook heel goed tegen ze dus laat ze lekker vreemd kijken als jou paard ondertussen als beste presteert... ben je mooi op de goede manier (misschien wel de beste) bezig! toch?!