Mok -> hoe kan dat nou??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Mok -> hoe kan dat nou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:09

Wij hebben op stal een hele lieve Trakhener staan (waar ik op rij *LOL* ). Ze ziet er prachtig uit en is helemaal toppie, maar ze heeft al een hele tijd mok. De stallen worden bijna altijd 5 keer per week uitgemest (nee, niet alleen door de week en in het weekend niet ). Toch heeft ze mok. (Bijna) alles is al geprobeerd: Mokzalf, olie voor een droge huid, met natte handdoeken inpakken en de korstjes eraf krabben. Niets helpt! Verward Wie weet hoe het kan dat ze mok heeft? Ze wordt sowieso om de dag geborsteld (en vooral de benen om ze goed schoon te houden) en de stal ziet er keurig uit. En wie weet nog een middeltje/zalfje/tipje/trucje om die mok weg te krijgen??? Ze heeft het al een half jaar en het is echt erg. Het is niet meer gewoon . Help!!

I'm not weird, I'm gifted!


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:10

1 oplossing: DA bellen!!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:15

Mok is niet zozeer een vocht probleem als wel een voedingsprobleem! Zoek het daar eens in!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:23

Irish Lady -> dat moet je me even uitleggen. Luna's eigenaar mengt het voer al jaren zelf, en Luna krijgt ook al heel lang hetzelfde voer, omdat dat voor haar gewoon het beste is. Nu heeft ze pas sinds een half jaar mok. Leg eens uit?

I'm not weird, I'm gifted!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:23

Het komt ook vaak door de modder in de bak, wij hebben elke dag afgespoten zijn koten heel goed droog gemaakt met een (schoon) handoekje en dan wondspray of mokzalf erop gedaan. Nu ook ivm dat de bak droog is is het over.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:25

Dry-cow werkt overigens ook prima!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:38

Zodra ik mijn tinker iets meer eiwit voor dan normaal, dit kan zijn via bix( ze is nu drachtig en staat op merriebrok) of kuil ( ook veel eiwitten) dan schiet de mok erop! Zo erg zelfs dat ik hele stukken van haar sokken/benen heb moeten scheren om erbij te komen! Met hydrocortiderm en cure mok pilletjes is het redelijk te onderdrukken, een ander voedingspatroon is momenteel niet optioneel omdat de dame eerst dat veulen er maar eens uit moet poepen!

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:38

Mijn paard had er ook heel erg lang last van en ik heb uiteindelijk de veearts erbij gehaald. van hem moest ik het om de dag schoonmaken met zonnebloemolie en 2x per dag insmeren met een zalf die ik erbij 'kreeg' Het is nu over!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:01

Ik smeerde altijd preventief elke dadg een hele dikke laag Uiercreme in de kootholtes. Vooral in de zomer vanwege douw en zon. Maar ja, daar heb je niet heel veel aan als hij al mok heeft...

In ieder geval de DA bellen of hij niet iets weet. Wassen met betadine schijnt ook te helpen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:38

Heb ook al eens gehoord dat je onafgewerkte olie kunt gebruiken.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:45

foetsie schreef:
Heb ook al eens gehoord dat je onafgewerkte olie kunt gebruiken.


Dat is inderdaad 1 van de middelen die vroeger gebruikt werden. Wat ik weet (niet uit eigen ervaring) dat dit toch wel een heel pijnlijke gebeurtenis is. Niet doen dus!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:46

er bestaat ook zoiets als droge mok. heeft mijn paardje ook gehad. ze kreeg dit een week andat ik haar had gekocht. ik heb dit toen behandeld door het regelmatig te wassen met betadineshampoo en daarna goed droog te maken en er mokzalf op te smeren. ze heeft het hierna nooit meer gehad succes!

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:53

foetsie schreef:
Heb ook al eens gehoord dat je onafgewerkte olie kunt gebruiken.


Afgewerkte dieselolie bedoel je waarschijnlijk. Het schijnt idd te helpen, maar je kan je afvragen of het ook daadwerkelijk gezond is....

Mijn paard krijgt altijd zomers mok. Niet door nattigheid, maar juist door droogte! Dus het wil niet altijd zeggen dat mok ontstaat door een te natte omgeving. Het beste advies dat ik en eigenlijk iedereen hier kan geven is; Haal de dierenarts erbij!
Je hebt zelf al het 1 en ander geprobeerd en op een gegeven moment moet je daarmee stoppen, zeker nu het al een half jaar duurt. Mok moet je niet onderschatten, het kan heel gevaarlijk zijn. Dus als ik jou was, snel de da bellen...

Succes verder.


ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:55

Mijn pony heeft er ook erg last van ik ben bij de dierenarts langs geweest en die heeft een zalfje gegeven....ook een keer heeft mijn pony een kootholte ondsteking gehad...hoe???...heeft de dieren arts ook een zalfje gegeven is ook weer over gegaan...dus bij de dierenarts langs gaan;)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:03

Van VMR naar MD

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:40

het is bij muizen bewezen dat ze van afgewerkte olie huidkanker kregen...niet doen dus.
in zo'n geval zou ik cure-mok van de paardendrogist gaan halen en de voeding eens gaan bekijken. mijn pony is in de zomer meer gevoelig voor verbranden in de kootholte, dit lijkt dan op mok.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:49

Waarom zou je de benen inwikkelen met natte handdoeken? Je moet het toch juist droog houden? Mijne heeft erook soms last van, maar in de zomer is het altijd over. Hij is er altijd wel gevoelig voor geweest.

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:03

Wassen met betadine shampoo, goed droogmaken met een schone handdoek (mok is besmettelijk) het beste is droogmaken met tissues en die dan weggooien. Daarna Calendulan zalf erop smeren bij de drogist te koop. Mijn paard was er binnen 10 dagen vanaf.

Doe eens maf met een haf!!!

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:52

ff 1 ding! mok is NIET besmettelijk!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:18

Mok kan worden veroorzaakt door een bacteriële infectie. Een 'besmet' paard laat deze bacterie achter in bijvoorbeeld modder op het weiland. Het volgende paard met een lage weerstand of wondjes op zijn benen loopt door dezelfde modder en kan zo dezelfde bacteriële infectie oplopen waardoor mok ontstaat. Dus mok is wel degelijk besmettelijk.

Doe eens maf met een haf!!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:53

pokoloco schreef:
Mok kan worden veroorzaakt door een bacteriële infectie. Een 'besmet' paard laat deze bacterie achter in bijvoorbeeld modder op het weiland. Het volgende paard met een lage weerstand of wondjes op zijn benen loopt door dezelfde modder en kan zo dezelfde bacteriële infectie oplopen waardoor mok ontstaat. Dus mok is wel degelijk besmettelijk.


Inderdaad, dit is ook mijn ervaring. En mijn hoefsmid beaamt dit ook, net als rotstraal.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:29

Bij natte mok wil droogzetpeniciline nog wel eens helpen. Je kunt het bij de dierenarts halen. (Dit wordt normaal gesproken gebruikt om bij koeien in de uiers te spuiten.) Een paar dagen achter elkaar erop smeren.

Sammie M1 + 0

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:22

pubelia schreef:
ff 1 ding! mok is NIET besmettelijk!

is wel besmettelijk want het wordt veroorzaakt door een bacterie, die een ander paard dus ook 'op kan pikken'
mijn advies:
da erbij halen of dagelijks schoonmaken met betadine, heeeeel goed droogmaken met elke dag een schone handdoek en insmeren met silkoot en door het voer pilletjes, cure mok van VSM, allebei te bestellen bij www.paardendrogist.nl

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 11:13

Liza van Loon: wij hebben ook natte handdoeken geprobeert (hielp trouwens ook niks) en dat doe je om de korstjes week te maken en ze er zo af te kunnen halen. Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. We waren vrij hopeloos, dus we gaan er weer met volle moed tegenaan. en voor de mensen die zeiden: Ga naar de DA -> dat hebben we echt al lang gedaan hoor, maar mokzalf van de DA hielp dus niet!

I'm not weird, I'm gifted!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 11:14

De mok van Luna is waarschijnlijk droge mok, want ze staan niet op een natte stal/wei/bak o.i.d.

I'm not weird, I'm gifted!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Absolem en 24 bezoekers