Grote problemen met jaarling hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Grote problemen met jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:11

Een vriendin van mij verzorgt een friesse merrie en haar jaarling hengstveulen. Afgelopen weken/maanden hebben ze steeds meet problemen met de jaarling. Hij staat bijna de hele dag op het land, maar als ze hem mee willen nemen aan de hand of willen verzorgen hebben ze veel problemen met hem. oa: hij bijt, steigert (tegen je op), probeert in je nek te springen of tegen je aan, probeert je te trappen of loopt je omver.
De eigenaar doet er verder niets aan, en de 2 meisjes die hem verzorgen zijn rond de 15 en zijn dus geen doorgewinterde mensen. een van de meisjes kan hem nu helemaal niet meer aan omdat ze te klein is, de ander is groter maar kan ook bijna niets met hem beginnen. Ze heeft standaard een halstertouw "in de aanslag" maar toch is het nauwelijks te doen.
Ik heb al gezegd harder aanpakken evt met zweep (al is het puur zelfverdediging eigenlijk) maar dat is lijkt mij ook niet de beste oplossing. Er is geen mogelijkheid dat hij in opfok oid gaat, de eigenaar is een oude boer die verwacht dat het allemaal wel goedkomt.

wat zouden jullie haar adviseren? mijn paard heeft nou wel net een veulen gehad maar ik heb er verder ook nooit mee te maken gehad, wel met 2,5-3jarigen enzo, maar jaarlingen weet ik eigenlijk niets van.

Alle ideeen zijn welkom, wel graag serieuze reacties, ze is geen pennymeisje ofzo, en bedoelt het echt goed allemaal maar het lukt gewoon niet meer, het kan echt niet verder zo.



Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:15

Kan maar 1 ding zeggen : van het land af halen, op stal zetten en AAN HET WERK met dat dier ! Dit hengstje mist duidelijk een stuk opvoeding, en moet leren wat zn grenzen zijn, voordat het helemaal uit de hand loopt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:18

Helemaal van het land halen lijkt me wat rigoreus, maar een paar minuten per dag aan de opvoeding werken kan zeker geen kwaad!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:18

met aan het werk bedoel je een heropvoeding dus? in welk opzicht? ik bedoel je kan het vriendelijk doen en minder vriendelijk...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:47

Opvoeden die hap. En wat betreft die meisjes... dan hoeven het geen pennymeisjes te zijn ik vind het maar gevaarlijk hoor. Ze zijn 15. Niet echt snugger van die boer... straks gebeurd er echt iets. En dan liggen zij in het ziekenhuis en niet die boer die denkt dat het vanzelf wel ophoudt.

Owh jah wat betreft dat beestje.. idd opvoeden, streng en concequent. En idd elke dag bepaalde oefeningen doen zodat ie daar in leert. En anders zorg voor hulp, anders kan je em later helemaal niet meer aan.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:06

Vriendelijk of niet vriendelijk, je moet duidelijk en consequent zijn.

Als geen ervaring hebt met jaarlingen en/of het opvoeden van paarden kan een jaarling friese hengst een heel gevaarte zijn wat over je heen walst, wat nu min of meer al aan de orde is, als ik goed begrijp.

Misschien kun je de zoekfunctie gebruiken, er zijn al best wat topics over geweest, ik denk dat je daar best wijzer van zult worden.

Persoonlijk zou ik een paar keer in de week korte oefeningentjes doen, die draaien om opvoeding en dominatie.
Rustig en duidelijk aan het paard aangeven wat je bedoeling is, waarschijnlijk snapt ie de eerste paar keer er geen snars van Verward , maar herhaling doet wonderen.
met je stem kun je hem corigeren, mocht dit geen indruk op hem maken evt. versterken met het touw of zweepje, lukraak op zn kont meppen heeft geen zin, het moet heel kort achter je eerste hulp aan gegeven worden en niet te hard echt als corrigerend tikje.

Het paard steeds een stapje VOOR proberen te zijn, dat werkt vaak beter als telkens achteraf bestraffen of corrigeren.

Ga leuke dingen doen en geen serieuze oefeningen, het moet voor hem leuk zijn om met je op stap te gaan of aandacht van jou te krijgen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:10

Yessy schreef:
met aan het werk bedoel je een heropvoeding dus? in welk opzicht? ik bedoel je kan het vriendelijk doen en minder vriendelijk...


meestal is het in het begin niet vriendelijk...
maar als je altijd maar lief en aardig blijft doen, dat werkt gewoon niet.. je moet je grenzen stellen en zeker van die jonge paarden, die walsen zo over je heen.

Hij gaat echt niet dood van een harde mep, en laat haar een zweep meenemen..
Als ie weer in dr nek probeert te springen, laat het duidelijk merken dat dat niet kan.
Dan doet het maar pijn, maar uiteindelijk hou je er dan wel een wereldpaardje aan over.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:04

DANIenVLIEG"]
[quote="Yessy schreef:
met aan het werk bedoel je een heropvoeding dus? in welk opzicht? ik bedoel je kan het vriendelijk doen en minder vriendelijk...


meestal is het in het begin niet vriendelijk...
maar als je altijd maar lief en aardig blijft doen, dat werkt gewoon niet.. je moet je grenzen stellen en zeker van die jonge paarden, die walsen zo over je heen.

Hij gaat echt niet dood van een harde mep, en laat haar een zweep meenemen..
Als ie weer in dr nek probeert te springen, laat het duidelijk merken dat dat niet kan.
Dan doet het maar pijn, maar uiteindelijk hou je er dan wel een wereldpaardje aan over.
[/quote]

Ik snap niet wat je bedoeld met "in het begin niet vriendelijk"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:17

Zoals Dani al zegt zal het er in het begin niet vriendelijk ana toe gaan...zodra de hengst mee gata werken wel want tsja je krijgt wat je geeft he.

Loop je braaf mee niets aan de hand, steiger je tegen mensen op kan je een kledder verwachten...en bij mij een onwijs harde ook *sorry Bokt Haha! *

Dus idd een zweep meenemen, ook al als ze hem uit de wei haalt en meteen beginnen, vanaf het begin moet duidelijk zijn dat die bepaalde dingen niet mag, dus ook als je de wei uit loopt.
Zorg dat hij je als baas gaat zien, netjes naast je lopen, desnoods waarschuwen met de zweep voor zijn borst, de meeste zijn hier al van onder de indruk.
Stoppen als jij stopt, wandelen als jij wandelt.

Verder zou ik hem absoluut wel in het land laten staan, op stal zal die meer energie krijgen en dit nog eens extra tegen je gaan gebruiken...daarbij met dit weer vind ik het als je toegang hebt tot een wei niet eerlijk je paard binnen te laten staan als het niet nodig is.

Maar eigenlijk vroeg ik me af of het geen kwaad kan een jaarling hengst bij zijn moeder te hebben staan?
Die dekken toch al?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:19

Misschien castereren????Maar daar is de eigenaar natuurlijk verantwoordelijk voor!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:20

hmm dan begreep ik het idd verkeerd, Haha!
Laatst bijgewerkt door cissie op 27-04-04 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:25

Wij hebben ook zo'n donder. Een twee-jarige KWPN hengst. Toen hij vorig jaar uit Friesland weer kwam hebben we hem 's nachts op stal gezet en overdag buiten. Zo komt hij in ieder geval meer in de hand. Verder zeer streng en consequent zijn. Wij hebben hem goed vastgezet aan een ring in de muur (hij kan wel vast staan, dat is geen probleem) en hebben hem elke dag de benen afgespoten met water en later helemaal afgespoten. In het begin was hij levens gevaarlijk, maar de aanhouder wint. En je staat buiten bereik dus er kan je niets gebeuren. Hij is nu weer naar Friesland, maar zodra hij er weer is beginnen we weer met afspuiten.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:57

Eigenlijk kun je er niks over zeggen. Wat is er bijvoorbeeld met het dier gedaan als veulen zijnde ?
Staat het nu met andere hengsten in de wei ? (een kudde hengsten bedoel ik) of drachtige merries / ruintjes. Jaarling hengsten zijn meestal niet de makkelijkste in de omgang en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een hengst in de weide met andere hengsten / drachtige merries. Laat ze het maar met elkaar uitzoeken en we komen wel kijken of alles in orde is. Verder voeden hengsten elkaar wel op.
Als je de pony als veulen al goed hebt laten wennen aan allerlei dingen (dus goed handmak is) zal de hengst als 2,5 - 3 jarige weinig problemen meer geven. Dat is tenminste onze ervaring.

Hmmm...lees net dat opfok geen optie is, misschien is een andere hengst erbij in de wei wel een optie ? Dat het zo niet gaat lijkt mij wel duidelijk...

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:07

Hij heeft gewoon geen respect voor mensen....en dat moet hij leren. De merrie's straffen hem ook als hij iets doet wat niet gewenst is, dus wie zijn wij om dat niet te doen? Moet je gewoon een paar honderd kilo over je heen laten walsen? Dacht het niet. Twee meisjes van 15 die niet consequent zijn kunnen zo'n dier echt niet opvoeden. Zonde, als dat niet gebeurt. Zulke paarden belanden later vaak in de handel of bij de slacht, terwijl het vaak (in het begin) de fout is van de eigenaar. De boer is straks bij eventuele ongelukken aansprakelijk!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:17

Veulens moeten niet door mensen worden opgevoed, dan worden ze onhandelbaar. Laat haar maar een ander hengstveulen erbij zetten en ze moet zichzelf er niet meer mee bemoeien. ZE heeft al meer dan genoeg gedaan... De enige periode dat je met een veulen iets moet doen is tijdens de imprintmethode, leren vast staan bij de moeder, hoeven optillen en borstelen.
DAarna is het aan de paarden om de rest te doen. Alle niet strikt noodzakelijke bemoeienissen van mensen kunnen eerder nadelig zijn voor de karaktervorming van het paard. En daar is deze jaarling een schrijnend bewijs van.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 28-04-04 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:25

Sabiy schreef:
Kan maar 1 ding zeggen : van het land af halen, op stal zetten en AAN HET WERK met dat dier ! Dit hengstje mist duidelijk een stuk opvoeding, en moet leren wat zn grenzen zijn, voordat het helemaal uit de hand loopt.


precies! het dier is een jaar oud, aan het werk ermee.............. hoppa zadel erop en rijden maar..........

dis weer een topper hoor

Peerd moet gewoon in de opfok met andere paarden op het land en geen bemoeienis van mensen die niet weten hoe je met jonge hengsten om moet gaan. Die meiden moeten het dier gewoon met rust laten en de eigenaar moet ervoor zorgen dat hij in een kudde opgroeit.......... alleen daar leert hij die praatjes af.

Mocht de eigenaar dat toch onzin vinden dan is het alsnog beter om niks met het dier (helemaal niks, bedoel ik dan) te doen, dan dingen te doen een die verkeerd beeld geven van hoe er nou met mensen omgegaan dient te worden. Blijf er bij vandaan!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:31

Idd weghalen daar en naar de opfok daar wordt hij vanzelf op gevoed door soort genoten. Hij weet gewoon dat hij hengst is...

Maar lekker in het koppel dan valt het allemaal nog wel mee

...Dreaming with my eye's wide open...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:44

gijsenkim"]
[quote="Sabiy schreef:
Kan maar 1 ding zeggen : van het land af halen, op stal zetten en AAN HET WERK met dat dier ! Dit hengstje mist duidelijk een stuk opvoeding, en moet leren wat zn grenzen zijn, voordat het helemaal uit de hand loopt.


precies! het dier is een jaar oud, aan het werk ermee.............. hoppa zadel erop en rijden maar..........

dis weer een topper hoor

Peerd moet gewoon in de opfok met andere paarden op het land en geen bemoeienis van mensen die niet weten hoe je met jonge hengsten om moet gaan. Die meiden moeten het dier gewoon met rust laten en de eigenaar moet ervoor zorgen dat hij in een kudde opgroeit.......... alleen daar leert hij die praatjes af.

Mocht de eigenaar dat toch onzin vinden dan is het alsnog beter om niks met het dier (helemaal niks, bedoel ik dan) te doen, dan dingen te doen een die verkeerd beeld geven van hoe er nou met mensen omgegaan dient te worden. Blijf er bij vandaan!
[/quote]


Pff dit dacht ik ook toen ik de eerste quote las. Mensen mensen jaarling hengsten zijn geen penny pony's onverantwoordelijk dat een eigenaar daarmee laat rommelen. Waarom moet dat beest van het land en verzorgt worden?? WAAROM??.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:47

Chronos schreef:
Idd weghalen daar en naar de opfok daar wordt hij vanzelf op gevoed door soort genoten. Hij weet gewoon dat hij hengst is...

Maar lekker in het koppel dan valt het allemaal nog wel mee


Idd, in een groep worden die rare streken snel afgeleerd.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 14:20

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga er iig voor zorgen dat ze dit allemaal gaat lezen Haha!

even ter extra informatie, de eigenaar wil hem niet castreren, ivm hengstenbouw (?), hij staat niet bij de merrie en andere paarden erbij is helaas ook niet mogelijk. Dag en nacht op het land is ook niet mogelijk omdat het aan een weg ligt en hij dus gewoon door vreemdem meegenomen zou kunnen worden, het draad is niet echt veulenvriendelijk en heel laag.
Hem gewoon aan zijn lot overlaten is ook sneu lijkt me, hij is het herstellende van een allergische reactie op zijn huid, en het is ook wel handig hem af en toe te borstelen, anders zit je straks met een 3-jarige die niet te borstelen is (al maakt het misschien weinig uit, nu is het ook nauwelijks te doen...).

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het geen werk is voor 15-jarigen is hem op te voeden, maar ze proberen het en doen hun uiterste best, vandaar alle hulp is welkom Lachen

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:25

mee aan de gang gaan verzorgen..aandacht geven...consekwent zijn....

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:45

gijsenkim"]
[quote="Sabiy schreef:
Kan maar 1 ding zeggen : van het land af halen, op stal zetten en AAN HET WERK met dat dier ! Dit hengstje mist duidelijk een stuk opvoeding, en moet leren wat zn grenzen zijn, voordat het helemaal uit de hand loopt.


precies! het dier is een jaar oud, aan het werk ermee.............. hoppa zadel erop en rijden maar..........

dis weer een topper hoor
[/quote]

Sorry hoor, maar ik kan me niet herinneren dat ik het heb gehad over zadels en rijden ?? Ik heb het over opvoeding, dat is iets wat dit dier duidelijk mist. (valt niet mee he, lezen ?)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:00

Ik lees AAN HET WERK, en nee met een BABY ga je niet aan het werk Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:02

Yessy schreef:
even ter extra informatie, de eigenaar wil hem niet castreren, ivm hengstenbouw (?), hij staat niet bij de merrie en andere paarden erbij is helaas ook niet mogelijk. Dag en nacht op het land is ook niet mogelijk omdat het aan een weg ligt en hij dus gewoon door vreemdem meegenomen zou kunnen worden, het draad is niet echt veulenvriendelijk en heel laag.
Hem gewoon aan zijn lot overlaten is ook sneu lijkt me, hij is het herstellende van een allergische reactie op zijn huid, en het is ook wel handig hem af en toe te borstelen, anders zit je straks met een 3-jarige die niet te borstelen is (al maakt het misschien weinig uit, nu is het ook nauwelijks te doen...).



das de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Hoe meer aanklooien hoe onhandelbaarder het dier wordt, je kan m beter met rust laten

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:03

tja dan heeft ie straks een heeeel mooi paard met een mooie bouw, waar niemand bij in de buurt kan komen Verward

hij moet maar eens gaan informeren bij de DA of een friese fokkerij want de meningen over het langer hengst laten zijn ivm met de h-bouw zijn erg verdeeld


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion, ryukapple, SemrushBot, Wopkebrok en 34 bezoekers