Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 17:28

GEK word ik van mijn paard. Ik krijg hem niet te pakken in de wei. Ik heb al zoveel geprobeerd:
1. Achter hem aanlopen, een soort van opjagen of 'stalken'. Deze methode lukte 1 keer, nu niet meer.
2. Hem los longeren in de wei. Hij reageert super op de stemhulpen, dat lukte dus ook 1 keer, nu niet meer.
3. In de wei gaan zitten en kijken wat hij doet. Hij eet door, maar houd mij goed in de gaten. Het zal niet bij hem opkomen om bij me te gaan staan.
4. Brokjes. Rammelen en rammelen. Hij kijkt me aan maar komt niet. Loop ik naar hem roe, loopt hij weg.
5. Wat je je verder nog kan bedenken. Ik ben echt wanhopig nu, en moet eerlijk zeggen dat ik er ook ontzettend boos over kan worden. Als ik m dan eenmaal heb krijgt ie een beloning en mag ie naar de stal alwaar hij voer krijgt. Dus daar kan het niet aan liggen.
Nu staat ie dus ook in de wei, terwijl ik het vanaf 3 uur ofzo heb geprobeerd. Woedend ben ik nu. In de wei krijgt hij geen eten, hij barst maar. Pas als hij naar binnen gaat krijgt hij eten.
Heeft iemandn een hoe ik dot ga aanpakken? Of hoe ik m uberhaupt te pakken krijg? Als ik les heb, staat hij gewoon de hele dag binnen, anders kan ik mijn les afzeggen.
Ik weet het echt niet meer. Ik heb m al 6 jaar.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:31

De wei kleiner maken?

En wat ik wel eens gedaan heb is met een lang touw hem insluiten.
Als ik met het touw aankwam, kwam hij Lachen
Later hoefde dat ook niet meer.
het nadeel was dat als ik kwam, dat ik kwam om hem te rijden.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 17:36

Oja, insluiten is ook geen optie, want dan springt ie over het hek. Heb ik ook al een keer geprobeerd. Maar bedankt voor de tip.
Ik word echt GEK van mijn paard. Ik denk dat als ik de wei kleiner maak hij helemaal in paniek raakt.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 18:09

Weet niemand iets? Ik heb echt hulp nodig want ik word er gek van!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:13

De reden dat paarden weglopen is heel vaak omdat ze geen respect voor je hebben.
Ik vind toch echt dat paarden die respect voor je hebben naar je toe komen en in ieder geval blijven staan als je ze wilt pakken. Jij bent de baas!

Wat ik nog wel eens heb zien helpen is: zodra jij de wei inloopt het paard wegjagen...op deze manier draai je het om. Hij is niet meer de baas maar jij. Na een tijdje komt het paard (hopelijk) vanzelf naar je toe.
Maar ik beken eerlijk dat het niet altijd werkt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:16

Kan je paard als de weihek open is van de erf gaan. zo niet, dan heb ik wel een tip, stal van de paard open. De weiopening open, hem uit drijven, dan loopt hij meestal wel naar stal * bijv worteltje of appeltje erin * dan leert hij automatisch als je de paard ophaalt dat hij naar je moet gaan.. * maar de beloning als voedsel wel afbouwen tot een klopje ofzo!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 18:44

MoonChloe schreef:
Kan je paard als de weihek open is van de erf gaan. zo niet, dan heb ik wel een tip, stal van de paard open. De weiopening open, hem uit drijven, dan loopt hij meestal wel naar stal * bijv worteltje of appeltje erin * dan leert hij automatisch als je de paard ophaalt dat hij naar je moet gaan.. * maar de beloning als voedsel wel afbouwen tot een klopje ofzo!

Dat heb ik inderdaad een keer gedaan. Onze tuin grenst aan de wei, dus hij moet dan eerst door de tuin en dan naar de stal. Toen was dus daarna de hele tuin gemollesteerd en krijg ik een beetje ( Boos! ) ruzie met mijn moeder.
Het wegjagen is dus iets dat ik vandaag ongeveer een halve dag heb gedaan, en mijn paard valt onder de catagorie: dat werkt niet.
Zucht..... bedankt voor de reacties, maar helaas was het niet wat ik zocht..... verdere reacties zijn erg welkom. Dancer staat nog steeds in de wei.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:46

Voor cowboy spelen mssn?? Lasso maken, boven je hoofd zwaaien, en zwiep om zn hals??

Ach nee ik ben flauw, aan denken, misschien vragen aan haffie_lady, ze staat op stal met 19 paarden, en ze zijn denk ik niet allemaal de moeders makkelijkste!?

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:47

Misschien kan je vaker de wei in gaan, gewoon om te aaien en even te knuffelen. Nu linkt hij misschien dat als jij de wei in komt hij moet werken...
Of grond oefeningen doen.

Let love shine so bright

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:48

ff een vraagje doet ie dit al 6 jaar of is het iets van de laatste tijd .
ben je van stal verandert of heeft ie niet zon vriendelijke buurman of is er een andere reden waarom ie het evt niet prettig zou vinden op stal

ik zou dit ook eens ff nakijken mischien dat je het zo op kan lossen .

als ie dit al echt zes jaar doet valt het moeilijk op te lossen denk ik maar als er mischien meerdere paarden in de wei staan pak je een van hen en gaat ze belonen mischien dat je zo de aandacht van jou pony kan krijgen

succes

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:56

Karina1977 geeft wel de goede advies !

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:01

We hebben met onze merens in eerste instantie ook gehad. Wat we ook deden niks hielp. We zijn toen heel conseqent aan het werk gegaan met grondoefeningen. ook hebben we haar duidelijk kunnen maken dat wij dus echt de baas zijn, door haar steeds weg te jagen als ze in de buurt kwam. En dan gewoon weglopen en haar straal negeren. na een week vond ze het toch wel interessant om bij ons in de buurt te komen. En na een maand was het probleem opgelost.

Ook zijn we een paar keer per dag er gewoon heen gegaan met wat lekkers zodat ze doorhad dat als we kwamen ze niet altijd aan het werk hoefde.

En anders laat je hem in een kleiner gemaakt stukje wei gewoon staan. Geef hem vers drinkwater en na een dag of zo laat hij zich dan heus wel pakken als ie honger krijgt en het gras op is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:46

karina1977 schreef:
ff een vraagje doet ie dit al 6 jaar of is het iets van de laatste tijd .
ben je van stal verandert of heeft ie niet zon vriendelijke buurman of is er een andere reden waarom ie het evt niet prettig zou vinden op stal


Dit doet ie al 6 jaar inderdaad. Hij was eerst van een manege, daar deed ie het ook. Daar lieten ze de paarden altijd los vanuit de wei naar stal lopen, maar als ze Dancer wilde pakken, lukte dat niet. Ik heb nu echt zoiets van: ik ben het spuugzat. Wat een geduld heb ik he, 6 jaar Knipoog
Ik ben niet van stal veranderd, alles is nog hetzelfde als altijd. Hij staat in zijn uppie op de wei, ik heb niet meer geld voor nog een paard. Op stal heeft ie niks te klagen aangezien hij een stal van 12 m2 heeft en een gezellig geit erbij. Er ligt altijd genoeg stro in dus daar heeft ie meer te eten dan op de wei.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:49

karuna"]
We zijn toen heel conseqent aan het werk gegaan met grondoefeningen.
[/quote]
Kun je dit misschien toelichten? Wat voor oefeningen zijn dit dan?

[quote="karuna"]
Ook zijn we een paar keer per dag er gewoon heen gegaan met wat lekkers zodat ze doorhad dat als we kwamen ze niet altijd aan het werk hoefde.
[/quote]
En hoe heb je dit dan gegeven? naar m toe gegooid? Want ik kan m ook niks uit mijn hand laten eten, dan loopt ie ook weg!

[quote="karuna schreef:
En anders laat je hem in een kleiner gemaakt stukje wei gewoon staan. Geef hem vers drinkwater en na een dag of zo laat hij zich dan heus wel pakken als ie honger krijgt en het gras op is.

Dat is wat ik dus nu doe. Hij wil gewoon echt niet naar binnen. Hij wil wel graag eten want hij staat steeds bij de poort, maar als je dan naar hem toeloopt, gaat ie toch weer weg. Dus wel willen eten maar niet gepakt willen worden. Water heeft ie nu genoeg, dus ikdenk dat ik hem inderdaad maar gewoon laat staan zonder eten, dan komt ie vanzelf wel een keer. Maar ja, dat is natuurlijk niet de manier, want dan gaat het morgen weer net zo.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:50

Ik ken het. Gelukkig heb ik een paard die wegjagen wel erg vind. Als ze niet wilt komen jaag ik haar weg. Maar daarna loop ik ook meteen weg en ga de andere paarden voeren. Ik heb maar 1 keer interesse en daarna kan ze de $^#$%^genieten. Doordat ik niet meedoe met haar spel en de andere paarden ga voeren word ze jaloers. Ik laat haar dan nog een half uur toekijken hoe de anderen eten. Daarna kan ik haar zo pakken.

Maar mijn vorige paard deed dit ook, en die kwam ook niet. Sommige paarden zijn onmogelijk..


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:59

Esme_27 schreef:
Maar mijn vorige paard deed dit ook, en die kwam ook niet. Sommige paarden zijn onmogelijk..


Tell me about it Boos! Boos! Hoe heb je dat met je vorige paard dan opgelost?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:00

Verkocht Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:08

Wat vaker aandacht geven in de wei als er niks hoeft. Even aaien, appeltje geven ofzo en dan de wei weer uitgaan. Ik ken het probleem eigenlijk alleen van mijn C-pony maar die "moest"ook altijd iets.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:15

Gewoon volhouden. Liefst met z'n tweeén proberen te zijn, insluiten in de hoek, op z'n gemak stellen en halstertje om z'n hoofd schuiven. Desnoods met een draadje/lijn zodat hij die hoek echt niet uit kan. Zodra je hem hebt doen of hij een''Spitzenleistung' heeft gedaan! (topprestatie dus Knipoog)

Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:43

Haai
wei kleiner maken, tot een stuk van +- 11 bij 11 meter (ja, klein stukkie maar, dan hoef jij tenminste niet zo ver te lopen! Knipoog) uiteraard is het vrij handig als je paard dus in dat stukje staat. Zorg daar dus wel voor!! (gewoon erin drijven, eventueel met meer mensen, no problem) en stuur hem maar rond. Laat maar lopen. Net zolang tot het kauw/likbewegingen gaat maken. (zich overgeven) dan vraag je hem naar je toe (stoppen met opdrijven, iets door de knieen, en vragen) Niet komen? prima, maar dan wel weer lopen. En zo gewoon dooroefenen. En vervolgens, als je je paard hebt, grondwerk met m gaan doen (natural horsemanship)
Ennuh... Als je hem hebt he... BELONEN!!!! dit is zo vreselijk belangrijk!!
Groetje, MinX
ennuh, als je grondoefeningen wilt... PB me maar ff, ik ben ze nu voor wat mensen aan het uittypen, heb ze denk ik morgen of overmorgen klaar. Ik raad je ook het boek "natuurlijk paardrijden" van Hempfling aan.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 07:24

MinX, dit is wel heel link hoor. Zoiets leer je helaas niet uit het lezen van een boekkie. Ik denk echt wel dat je hier in de praktijk in begeleid moet worden. het risico dat je iets verkeerd naar het paard uitlegt en hierdoor nog lager in rang komt te staan is vrij groot !

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:30

Waar ligt Groesbeek precies. We kunnen hier wel adviezen geven, maar ik denk toch dat we het moeten zien om er wat over te kunnen zeggen.

Bij mijn les klanten kom ik dit probleem in het begin heel veel tegen. Paarden en pony's die zich niet laten vangen en dat net voor de les. Als ik dan kom zijn ze vaak al een helepoos bezig om het paard te pakken te krijgen. Tot nu toe heb ik alle paarden binnen een kwartier te pakken kunnen krijgen. Na een paar maanden is het pakken geen probleem meer. Vandaar dat ik zeg van komen kijken om er wat van te kunnen zeggen.
Omdat je zegt dat hij in paniek raakt in een te kleine ruimte waar hij niet weg kan. Dan denk ik toch sterk aan angst voor de mens of voor het rijden enz. Hoe gedraagt hij zich aan de hand en onder het zadel?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:38

Die van mij heeft het ook een zomer gedaan toen ze net bij mij op stal stond, ze had tot haar 3e in de wei gestaan en vond het veel te leuk buiten. Jammer voor haar, s'avonds moet ze toch echt naar binnen. Omdat ik het zat was om achter haar aan te lopen heb ik het omgedraaid (hierboven wordt ook zoiets beschreven, maar dan net anders). Ik kwam de wei in, en als ze begon weg te lopen, ging ik haar opjutten. Ondertussen niet de kans geven om te stoppen en gras te eten, ze moest blijven lopen. De eerste rondjes wei showde ze nog vrolijk, maar na een half uur stond het zweet op dr hals, op een gegeven moment gaf ze het dan toch op en liet zich pakken. (wel ondertussen steeds proberen of ze zich wil laten vangen, zoniet meteen weer verder laten lopen) Binnen een week was het gegein over en tot op de dag van vandaag heb ik er geen last meer mee gehad. Ze leren al snel dat het veel moeite kost, en dat ze uiteindelijk toch wel op stal belanden, je bouwt zelf ook wel een aardige conditie op Knipoog. Wel gewoon brok geven en normaal behandelen, het paard heeft zich immers laten vangen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 09:39

Groesbeek ligt 10 km onder Nijmegen.
Aan de hand gedraagt Dancer zich voorbeeldig. Hij zet geen stap verkeerd, maar loopt vaak een enkele pas achter me, dus loopt ie een beetje achter me aan. Ik ben nu aan het oefenen dat ie naast me loopt. Ik neem dan een lange zweep mee en geef daar soms een tikje mee tegen zijn achterbeen. Vaak reageert hij dan schrikachtig, alsof ik hem een mega oplawaai heb gegeven. Maar hij rukt zich niet los ofzo, hij loopt braaf mee.
Onder het zadel is het zeer wisselend. Toen ik hem kreeg was hij alleen crosscountry beleerd, waardoor hij in de bak niks kon. Dat is nu 6 jaar geleden. Ik heb niet veel begeleiding gehad (simpel, ik on het niet betalen). Hij is in de bak nu rustig, maar loopt niet ontspannen (voor de duidelijkheid, ik rij western). Het duurt vaak een uur voordat hij een keer loslaat. Daar heb ik nu een trainer voor aangesproken, maar helaas woont hij helemaal in Tilburg waardoor dat ook een duur grapje word en ik heb niet de beschikking over een bak. Het laat zich makkelijk zadelen en als hij op stal staat is hij de rust zelve. Ik heb niet de indruk dat hij bang voor me is, eerder een loopje met me neemt in de wei.
Insluiten ga ik absoluut niet doen, omdat ik dan weet dat hij erg paniekerig wordt en dwars door de afrastering heen zal lopen. Dan ben ik nog verder van huis, dus dat is geen optie. Als jij zegt dat je een paard binnen een kwartier te pakken hebt wil ik graag weten hoe je dat dan doet. Ik krijg m na enkele uren nog niet, hij is het dan nog niet beu en ik wel. Zeer frustrerend. Verder is het wel zinvol te vermelde dat Dancer zeer eenkennig is, en dat ik degene ben die hem altijd eten geeft, Als het echt niet anders kan doet mijn vader dat, maar bijna altijd ik.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:40

Het paard in een hoek drijven vind ik minder slim, 9 van de 10 keer gaat het fout en probeert het toch al opgefokte paard over het hek te springen of loopt gewoon door de lijnen heen waarmee hij wordt opgesloten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, IASCrawler, Nicollevs en 6 bezoekers