Commercieel voederadvies van Havens, of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Commercieel voederadvies van Havens, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 17:12

Ik heb al een tijd voer van Havens (draversbrok, de Reform-kruiden-musli en de Slobber Mash voor af en toe). Echt supervoer vind ik het, en m'n paarden doen het er goed op.

Maar toch had ik een probleempje, en ik heb Havens daarover even een mailtje verstuurd. (echt superservice, binnen 24 uur mail terug!). Mijn arab was namelijk nogal buikig, en ik vroeg of ik dan minder hooi of minder krachtvoer moest gaan geven. Dit was samengevat hun reactie:


"minder hooi geven, en 1 kg meer brok (hij krijgt al 3 kg krachtvoer per dag, terwijl hij niet echt heel veel doet...)." Ik vond dit nogal raar, 4 kg krachtvoer per dag voor een paard dat weinig doet..... Klonk me nogal 'commercieel' in de oren.
Maar goed, terug gemaild dat ik me afvroeg of m'n paard niet veel energieker daardoor zou worden (te energiek...) en of hij niet een enorm hongergevoel zou gaan krijgen. Het antwoord van Havens: "hij zou niet energieker worden (mmmm.... bij de draversbrok staat op de zak dat het energie levert..., meer energie als de basisbrok) en m'n paard zou de eerste dagen wel een hongergevoel krijgen, maar daar zou ie wel aan wennen..."
Ook werd me gezegd dat ik met dit koude weer nog wel een kilootje extra mocht gaan voeren.

Wat vinden jullie nou van dit advies? Ze smeren me heel wat kilo's voer aan, klinkt me nogal commercieel. Of zie ik dat mis? Is dit een verkooptruc van Havens, of niet? (dit topic gaat niet erover hoe ik die buik moet wegwerken (daar zijn wel meer topics over..), maar ik wil graag weten of jullie denken dat Havens hier (té) commercieel bezig is...)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:41

Ik weet wel dat sommige paarden meer krachtvoer nodig hebben in de winter, maar lijkt me niet dat je dan ruwvoer gaat vervangen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:05

He Carola! Ik heb ook havens voer (draversbrok en reformkruidenmuesli Haha! ) maar het advies klopt niet altijd. Ik heb ze ook wel eens om advies gevraagd en vertelde dat mijn paard altijd aan de muur zat te likken of ik haar mineralen bij moest voeren, toen vertelde hij dat ik voldoende havens gaf dus dat het niet aan het voer lag. Omdat het voer voldoende vitaminen bevatte moest ik het niet gaan mengen met andere mineralen of voer, maar het kromme was ze adviseerden mij wel een liksteen (terwijl er genoeg vitaminen in het voer zit). Ik mocht niet mengen met een ander voer anders zouden de verhoudingen niet kloppen maar met de draversbrok was geen probleem, tsja logischerwijs zou dat ook een verkeerde verhouding opleveren alleen zeggen ze dat dan niet bij. Vind ik ook een antwoord waar niet echt over is nagedacht! Het paard krijgt mineralen er apart bij en doet het nu niet meer. Lekker eigenwijs ben ik! gr gabrycha Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:54

Volgens mij kan je een buikig paard niet veranderen door alleen het voer aan te passen. Paarden die niet of weinig werken hebben altijd meer buik dan paarden die gewerkt worden. Lijkt me vrij normaal.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 10:21

Fabienne, hij werkt wel 5 x in de week, en staat niet echt stil. Maar in de zomer en lente doet ie veeeel meer (endurance), dus op dit moment is het voor hem echt vakantie. Maar toch vind ik dat ie geen buik moet hebben bij dit werk.

En Gabrycha: ik denk dat ik ook lekker eigenwijs blijf, en hem lekker niet meer bij ga voeren!!

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 10:42

Gabrycha, het is logisch dat ze je een liksteen adviseren. De paarden doen dit uit verveling en voor extra zouten... Maar dit wil niet zeggen dat er onvoldoende mineralen/zouten in het voer zit!!?
Een liksteen wordt veel gebruikt gewoon naast het voeren en is vooral voor een beetje afleiding

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:18

En of je een buikig paard door voer minder buikig kunt laten worden. inderdaad door een deel van het ruwvoer te vervangen door krachtvoer. Moet je zien wat er gebeurt, je paard zal minder buik krijgen en meer bespiering op rug en billen lijkt het wel.

Reken maar, al die dekhengsten staan echt bol van het krachtvoer, het geeft ze die hoge glans, en die ronde bespiering (dat is er bij die 3 jarigen echt nog niet aangerreden!) en die bijzondere, rassige uitstraling. Dat voer je er echt niet aan met plakjes hooi. toen ik met mijn ruin zo'n drie jaar geleden bij dierenarts Van Unen in vinkega kwam, adviseerde hij mij ook om flink hard te voeren, dus veel haver, weinig hooi/kuil. (Van Unen is voor de goede orde de dierenarts die meegaat als vet begeleiding van het Olympisch Team)

Dus wat dat aangaat kan Havens gelijk hebben. Ik zou het overigens dan niet met brok voeren maar met haver. Geeft nog meer glans.

Of het verstandig is zo te voeren moet je helemaal zelf weten. Je moet niet inenen het voer veranderen, en ik zou toch echt wel wat ruwvoer op het menu houden. (paarden kunnen leven zonder ruwvoer met biks, maar worden wel erg vervelend, ze willen naar elk sprietje gaan happen). Verder moet je goed in de gaten hebben of je paard het allemaal verwerken kan. opgelopen benen is een teken dat er teveel eiwit in het brok zit. Verder, wil je zo voeren kies dan echt een goede brok, eentje zonder veel rest-afval produkten erdoor.

De geheel andere kant is het paard houden op slechts ruwvoer. En dat zijn vaak wel de wat minder sjiek uitstralende buikige beestjes. op een wedstrijd pik je ze er zo uit.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:37

Ik heb ze ook wel eens om advies gevraagd. Ik voer ook havens en ben er super tevreden mee, maar ik had ook het idee dat ze erg commercieel waren. Zo moest ik mijn fjord volgens hun 3 kg per dag mueslie zonder haver voeren en nog een kilo basisbrok, terwijl hij de hele dag op het weiland staat (toen was het nog zomer) en nog geen arbeid verricht. Ik dacht echt: HALLO!
Ik voerde hem maar een kwart kilo omdat ik alles behalve een dikke fjord wou.