Tinkers op een dressuurwedstrijd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:13

Nee dame nou ga je terugkrabbelen! Das zeker gemakkelijker dan excuses? Ik stop met deze zinloze discussie ik ga me erg kwaad hier over maken! Ik moet nu les geven, of kan ik dat ook niet omdat ik MAAR een tinker heb?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:15

Ze zijn gebouwd als werkpaarden, niet als dressuurpaarden. Ze kunnen goed de kar trekken inderdaad, en daar zijn ze ook harstikke sterk in, ze hebben dus inderdaad een sterk achterbeen. Maar vanwege hun bouw kunnen ze die er nooit zo goed onderzetten als een kwpner.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:15

grid schreef:
maar ga nu eens goed en kritisch kijken naar de plek waar zo'n paardje b.v. zijn achterbenen onder zijn lichaam neerzet, dan zie je dat OOK Fjorden/tinkers e.d. zeer goed onder kunnen treden, dit moeten ze namelijk ook als ze bv een wagen moeten trekken Knipoog dus daar zijn ze eigenlijk zelfs op gebouwd Bloos! Tong uitsteken

Ouch, dat is een verkeerde redenering omdat paarden die gebouwd zijn om een kar te trekken, juist niét hun achterbenen onder moeten zetten, ze hoeven de kar immers niet te dragen . Een trekpaard zet zijn achterbeen maar een klein beetje onder en duwt zich dan vooruit, stuwen heet dat eigenlijk.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:17

irish_lady schreef:
Nee dame nou ga je terugkrabbelen! Das zeker gemakkelijker dan excuses? Ik stop met deze zinloze discussie ik ga me erg kwaad hier over maken! Ik moet nu les geven, of kan ik dat ook niet omdat ik MAAR een tinker heb?

Nouuu, sorry hoor maar dit vind ik echt belachelijk...
Lees al mijn berichtjes nog maar eens door, en kom terug als je ze goed gelezen hebt....

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:17

Bettine schreef:
Ze zijn gebouwd als werkpaarden, niet als dressuurpaarden. Ze kunnen goed de kar trekken inderdaad, en daar zijn ze ook harstikke sterk in, ze hebben dus inderdaad een sterk achterbeen. Maar vanwege hun bouw kunnen ze die er nooit zo goed onderzetten als een kwpner.....

Ziek Party!! DAT DOEN ZE DUS WÉLLLLLL, daar zie jij het dus verkeerd écht waar!! (elk paard kan namelijk alleen kracht zetten als het achterbeen er goed ondergezet wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:18

Bekijk de post van lovely ook maar eens.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:19

grid schreef:
Ziek Party!! DAT DOEN ZE DUS WÉLLLLLL, daar zie jij het dus verkeerd écht waar!! (
elk
paard kan namelijk alleen kracht zetten als het achterbeen er goed ondergezet wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Helaas, maar je hebt niet helemaal gelijk .

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:33

Lovely"]
[quote="grid schreef:
Ziek Party!! DAT DOEN ZE DUS WÉLLLLLL, daar zie jij het dus verkeerd écht waar!! (elk paard kan namelijk alleen kracht zetten als het achterbeen er goed ondergezet wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Helaas, maar je hebt niet helemaal gelijk .
[/quote]

Schijnheilig Dat vinden jullie dan maar ik NIET!!! en ik kan er ook nog een uitgebreide uitleg over geven maaruh...heb nu geen tijd om het verder te onderbouwen, moet weer aan het werk, misschien dat ik vanavond of vandeweek kan doen als ik er dan nog zin in heb Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:35

Trekpaarden brengen volgens mij hun voorbenen juist iets onder, als ik het wel heb Verward.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:35

Grappige discussie weer Haha!

Moet wel zeggen dat er af en toe wel een beetje overdreven wordt gereageerd hoor Volgens mij begon het er gewoon mee dat de topicstarter het "grappig" vond dat ze een Tinker tegenkwam in de dressuurring. Niks mis mee. En er worden over en weer dingen verkeerd begrepen van elkaar en dan weer met modder gesmeten.

Ook ik heb dus een Tinker waar ik dressuurmatig mee rijd. Door omstandigheden nog niet officieel gestart, startkaart is er wel, maar we moeten nog "echt" beginnen. Heb tot nu toe wel leuke reacties gehad. Op zich kan hij ook best lekker lopen voor een Tinkertje, maar echt lekker los en buigzaam zal hij nooit worden. Daar is hij ook totaal niet naar gebouwd. Het is maar een compact ding, weinig lengte in de hals, redelijk steil achterbeen (en inderdaad, stuwend, dus moeilijk onder de massa te krijgen). Wel een iets lange rug, maar wel weer een steile schouder. Ik ben me bewust van al deze beperkingen en ben ook flink aan het trainen om hem zo goed mogelijk te kunnen presenteren. Ik probeer hem met zoveel mogelijk lengte in de hals te blijven rijden, en ben veel bezig met lengtebuiging. Daar heeft hij zo ontzettend veel moeite mee, juist door zijn korte lichaampje met korte pootjes. Door zijn steile schouder en korte voorbeen zal hij ook nooit zo kunnen strekken, maar door hem van achter flink erbij te rijden, ben ik zo langzamerhand wel zover dat hij lekker ruim en los kan draven. Galop is bij die van mij juist één van zijn sterkste punten, daar wordt hij heerlijk los van en daar kan ik hem ook heel fijn in schakelen. Zijn nu ook af en toe eens bezig om een poging te doen om te appuyeren, maar super scharen zal hij ook nooit doen.

Ik ben me bewust van de beperkingen van mijn pony (die tussen de paarden wordt gestart) en weet dat ik er toch wel wat harder aan moet werken om mijn winstpuntjes binnen te willen halen! Zou fijn zijn wanneer wat meer mensen dit ook deden Schijnheilig

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:39

Wij hebben een tinker Boris op stal staan nou je verbaast je hoor hoe netjes die loopt onder het zadel. Ziet er heel netjes uit en de wedstrijden gaan ook goed altijd hoge punten.

Zelf reed ik altijd met een fjord tussen de paarden L2.

gr

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:31

ik vind persoonlijk, dat tinkers, fjorden, haflingers, friezen, en heel die rassen, niet echt op wedstrijden thuis horen, ik vind het meer paarden voor gezellig naar de bossen te gaan, en thuis lekker te oefenen, ik vind het ook meer paarden voor in een show ofzo, dan vind ik ze echt geweldig *LOL* maar met deze uitspraak zal ik half bokt wel over me heen krijgen Bloos! maar ja het ging er hier om van wat je vond

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:49

Er wordt hier wel erg fel gereageerd door sommigen zeg Scheve mond

Ik heb ook een tinker, waar ik dit jaar mee ga starten. Ik heb hem echter niet in eerste instantie gekocht om fanatiek wedstrijden mee te gaan rijden, dan had ik wel een 'geschikter' ras gekocht. Een 'Fjielinker' kan IMO best een nette proef neerzetten, maar het is natuurlijk anders dan een ras wat er voor gefokt is.
Mijn tinker blijkt dressuur heel leuk op te pakken, dus wil ik ook wel gaan starten om onszelf te toetsen, gewoon kijken hoever ik kom, maar niet koste wat kost.
Mijn tinker kan voor een tinker leuk bewegen, ook zit er een goede galop in.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn bijrijdster gaat ook nog eens springen met hem, wat moeten mensen daar wel niet van vinden? Tong uitsteken
Afbeelding

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:55

Hij is super leuk supertje!! gewoon lekker doen! En je gaat wel ver met m komen hoor Succes ermee!!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:58

ja ik zou als ik jou was ook gewoon lekker wedstrijd gaan rijden hoor *LOL* maar ik vind het persoonlijk mooier om een dressuur of springgefokt paard in de ring te zien zoals een kwpn-er of holsteiner als je begrijpt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:03

Je kan het altijd proberen met een koudbloed, maar bij de meeste, niet bij allemaal dus, is het gewoonweg lastiger om hem dressuurmatig net zo soepel/lenig te krijgen als een warmbloed.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als een koudbloed net zo makkelijk zou lopen als een warmbloed, waarom zouden er dan voornamelijk warmbloeden worden ingezet met de sport??

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:06

Ik vind dat alle rassen geschikt zijn om wedstrijden mee te rijden, mits de ruiter maar weet wat het dier wel of niet aankan.

En elke ruiter heeft zijn eigen voorkeur.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:11

adriana schreef:
Ik vind dat alle rassen geschikt zijn om wedstrijden mee te rijden, mits de ruiter maar weet wat het dier wel of niet aankan.

En elke ruiter heeft zijn eigen voorkeur.


ik ga helemaal mee met jou

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:19

Adriana hje hebt helemaal gelijk! En Rockey ach! Laat ik me mond maar houden Lips are sealed

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:21

er zit er hier zijn eigen toch druk te maken, omdat je antwoord geeft op de vraag van de topic startster Verward begint ze je helemaal uit te schelden, omdat je je mening geeft Verward

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:40

Niet het hele topic gelezen, maar deel ook even mijn mening met jullie.
Ras, kleur, grootte, lelijk of mooi, maakt me allemaal niet uit, zolang zowel ruiter als paard plezier in het rijden hebben en het niveau aankunnen is het voor mij al leuk om naar te kijken, liever een tinker met veel plezier in de Z dat een dressuur-KWPNer shagerijnig in de L.

Volgens mij kan elk normaal gebouwt dier met 3 goede basisgangen, met de juiste ruiter de Z halen, daarboven wordt het moeilijker, maar aangezien het grootste gedeelte van de mensen op bokt nog lang niet op dat niveau zitten maakt dat in deze discussie niet uit.

En ik moet zeggen ik heb een aantal keer tegen een tinker gereden en vond het niet leuk Boos! hij reed me er elke keer uit Knipoog. De keren dat ik hem tegenkwam reed hij elke keer 1 of 2 winstpunten per proef, nu rijdt hij in het M en blijft prijzen scoren.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:09

Marrie schreef:
Beter buigen zou ik niet zeggen!! Ik zie hoe die paarden los gereden worden dat is echt te erg!!!


Precies! Wel eens in een inrij ring gestaan? Ik een keer toen moest ik me inhouden om zo'n ruiter niet van dr paard te trekken omdat ze zo waanzinnig grof was totaal niet stil zat en de verkeerde dingen deed En wie wint er Die muts terwijl haar paard totaal niet lekker liep hij liep dan wel in de krul geschopt maar daar was ook alles mee gezegd!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:29

pferdtje"]
[quote="Marrie schreef:
Beter buigen zou ik niet zeggen!! Ik zie hoe die paarden los gereden worden dat is echt te erg!!!


Precies! Wel eens in een inrij ring gestaan? Ik een keer toen moest ik me inhouden om zo'n ruiter niet van dr paard te trekken omdat ze zo waanzinnig grof was totaal niet stil zat en de verkeerde dingen deed En wie wint er Die muts terwijl haar paard totaal niet lekker liep hij liep dan wel in de krul geschopt maar daar was ook alles mee gezegd!
[/quote]

Dit slaat dus als een tang op een varken.... Zowel de opmerking van Marrie als die van Pferdtje.
Dus mensen met KWPN'ers o.i.d. rijden allemaal zo los? Wat een onzin....
Of iemand eerlijk rijdt heeft niets met het soort paard te maken, maar met de persoon. En als ze eerste werd zal ze toch wel iets goed gedaan hebben Knipoog Denk dat de jury het verschil wel weet tussen een in de krul geschopt paard, en een paard wat gewoon lekker loopt.
Maar ja, jij kunt het natuurlijk veeeeeel beter..... pffffffffft penny-geleuter

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:40

adriana schreef:
Ik vind dat alle rassen geschikt zijn om wedstrijden mee te rijden, mits de ruiter maar weet wat het dier wel of niet aankan.

En elke ruiter heeft zijn eigen voorkeur.


halleluja amen

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:42

Afbeelding

ziet er toch lekker uit, en ik met mijn korte pootjes sta voor t oog niet op een reus van 170 ofzo