welke pony/paard is geschikt voor een endurance???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

welke pony/paard is geschikt voor een endurance???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-02 01:34

kan ik met een tinker ook meedoen? of moet het een speciale ras zijn?

gr, tamara


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:37

Naar mijn weten mag je met elk ras meedoen, zolang hij/zij maar beschikt over een goede conditie! Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:39

Ras maakt niet uit hoor. Maar wil je serieus een gooi doen naar de prijzen zou ik een Arabier nemen. Vanaf een leeftijd van 7 jaar, en er goed voor gaan trainen (ben je op zijn minst 2 jaar mee bezig, voordat je pezen en spieren en botten van je paard zo sterk hebt dat je zonder problemen een wedstrijd mee kunt lopen.)

Bedenk wel dat je, als je serieus endurance wilt gaan rijden, er in je eentje niet komt. Je hebt op zijn minst een heel leger aan grooms nodig, die op elk rustpunt voor je klaarstaan met water en alles wat je nodig hebt.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 02:00


Je suis Charlie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 02:12

Cassidy schreef:
Ras maakt niet uit hoor. Maar wil je serieus een gooi doen naar de prijzen zou ik een Arabier nemen.

Vanaf een leeftijd van 7 jaar, en er goed voor gaan trainen (ben je op zijn minst 2 jaar mee bezig, voordat je pezen en spieren en botten van je paard zo sterk hebt dat je zonder problemen een wedstrijd mee kunt lopen.)



Of een Kabardiener Cool ! Werden, gebruikt bij de russische cavallerie!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 02:15

Kijk eens hier:

http://www.geocities.com/Colosseum/Trac ... ng/moe.htm

quote: Indien men mee wil rijden of lid wil worden van de DER (Dutch Endurance Riders) , zal men zich afvragen of zijn of haar paard geschikt is voor deze tak van sport.
De ervaring leert, dat vrijwel ieder gezond paard, dat enigszins is getraind, deel kan nemen aan klasse I in een rustig tempo (± 10 km/uur).
Regelmatig ziet men tijdens de wedstrijden dan ook paarden en pony's van zeer uiteenlopende rassen.
Een kijkje op de pagina's met uitslagen levert een goed overzicht op van de deelnemende viervoeters.
Pas zodra men in de hogere klassen komt, gaan andere eisen een rol spelen.

Je suis Charlie.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 10:34

Met elk ras kan het wel, mits ie een goede conditie heeft. Dan kun je nog best klasse I en II doorkomen. Als je serieuzer wilt, dan moet je toch echt een arabier kopen. Dat is ook de reden waarom ik een jonge arab heb gekocht vorig jaar.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:08

carola schreef:
Als je serieuzer wilt, dan moet je toch echt een arabier kopen.


Of NRPS Cool

Kijk eens voor de grap bij de uitslagenlijst van de DER. Veel arabieren, maar ook enorm veel NRPS en dravers!
Misschien hebben NRPSers zelfs een stapje voor omdat ze wel de looplust van een arabier kunnen hebben, maar ook de rust van een kouder paard.

Maar goed, dat is echt per paard verschillend, staar je niet blind op het ras maar kijk vooral naar de eigenschappen die dát paard heeft..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:14

Wat leuk, ik ben me namelijk ook steeds meer aan het verdiepen in het Endurance rijden. Het toekomstige paard wat er bij moet komen, moet dan ook een arabier zijn, of iets met (veel) arabisch bloed.
Dressuurrijden vind ik nog steeds het einde, maar ik ben en blijf een fan van het bos. En aangezien arabieren steeds meer mijn intresse krijgen, lijkt de sport endurance toch steeds meer geschikt voor mij. Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:31

haflingers en fjorden zijn ook best wel geschikt (maar niet om 160 km mee te rijden Haha! ). Ze kunnen tegen een stootje en zijn rustig van aard, het enige nadeel is dat ze moeite hebben om hun warmte af te voeren, ze krijgen het snel erg warm. Dat kan je een beetje verhelpen door ze te scheren ofzo.

Met hafs en fjorden kan je best een eind komen, maar helemaal aan de top denk ik niet

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:33

batje"]
[quote="carola schreef:
Misschien hebben NRPSers zelfs een stapje voor omdat ze wel de looplust van een arabier kunnen hebben, maar ook de rust van een kouder paard.



Dat is waar. Veel arabjes zijn niet geschikt omdat ze te snel opgewonden raken (= hartslag omhoog). Maar volgens mij ligt dat voor 95 % aan de opvoeding.
Arabieren hebben als enigste ras van nature een gemiddeld grotere longinhoud, en daardoor is de hartslag van nature gemiddeld lager.
Daar kan geen enkel ander ras tegenop.

Ik heb echt een hele 'coole' arab, met gigantisch veel looplust en doorzettingsvermogen... Zijn hartslag in rust is 21 (superlaag!), terwijl de hartslag in rust van m'n NRPS 34 is. Dat is een behoorlijk verschil, en dus in het nadeel van de NRPS. (natuurlijk variëert dat ook per paard hoor...)

Ook heb ik nog geen enkele NRPS'er meegemaakt die zo gigantisch veel doorzettingsvermogen heeft (ook na zo'n 8 uur lopen) als een arabier.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:00

Elk ras kan het, maar ga met Carola mee wil je hoog eindigen dan moet je een speciaal paard op de kop weten te tikken. Hoeft geen arabier te zijn maar wel een paard met een ongelovelijke looplust, en toch redelijk koel karakter. Bovendien wat veel mensen vergeten is het lichamlijke vermogen om te herstellen na een zware inspanning. En om zware klappen tijdens het trainen en de westrijden op te vangen, want het is niet niks om over een afstand van 120 km 15 km per uur te blijven lopen.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:10

De opmerking van: "wil je in de prijzen vallen, moet je een Arabier nemen", gaat er bij mij niet in Frusty .

Wat een onzin zeg! Wat doen die andere "rassen" er dan nog??? Dat zou betekenen dat ik met Luna meer kans heb dan een Fjord, omdat ze 1/2 Fjord 1/2 Arabier is? Dat is dus echt geklets!

Het zou eerder betekenen dat je een Arabier minder zou hoeven trainen dan een Tinker bijv, om dezelfde conditie te krijgen. Maar dat het onmogelijk is om met een ander ras dan een Arabier hoger te komen, geloof ik niet.

Ik wil het nog weleens zien hoever ik kom met mijn FjordxArabier (en dus geen ras!), want ik ga echt geen Arabier kopen om "ver" te komen met endurance Frusty .

En ik vind het ook heel rechtlijnig om te zeggen dat alle Arabieren dezelfde capaciteiten hebben, beetje naieve gedachte...
Laatst bijgewerkt door Lunatic op 06-01-02 04:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:50

gaaahaaaan we weer,

Ik heb de ballen verstand van endurance,
maar als je van je zelf nou weet dat je graag verder wil in de endurance, waarom maak zou je het jezelf dan moeilijker maken als het al is.


Ik wil graag nog een keer wat verder zien te komen wat dressuur betreft,
nou had ik dat kunnen proberen op bijv. het paard wat ik 4 jaar gehad heb en alles wat exterieur betreft tegen zich (uiteindelijk niet verder gekomen dan het m2) had, maar is dat nou eerlijk voor jezelf en voor het paard?

Niet echt,
een tinker, fjord e.d. zijn gewoon niet voor dit soort werk gebouwd.

snoopy2002
Berichten: 326
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: a'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 02:53

bij mij gaat het erom om de finish te halen, en als ik
zou winnen na een paar jaar dan zou ik erg blij wezen! Tong uitsteken

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 03:11

Houden we het wel vriendelijk dames?
Ik denk niet dat het nodig is om andermans mening af te kraken,
opbouwende kritiek in gedachten houden....
Bedankt Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 04:04

Zoals al eerder gezegd is kan je met ELK paard dat vier benen en een hoofd heeft de finish halen van een klasse I wedstrijd. Met een paard dat van nature meer uithoudingsvermogen heeft is het alleen makkelijker trainen, je paard zal er sneller klaar voor zijn.
Zo zijn er ook shetjes en ezels die met gemak de 30 km uitliepen.

Als je 160km wil gaan rijden is het natuurlijk heel anders, en zal het met een hoog in het bloed staand paardje veel makkelijker gaan. Hiermee zeg ik niet dat het niet mogelijk is dat een Tinker bijv die afstand in gem. minimaal 10 km per uur loopt, maar je maakt het jezelf wel een stuk moeilijker.. zo niet bijna onmogelijk..

Het ras maakt dat denk ik ook niet zo veel uit, meer het type. Als er veel bloed in zit, zal het per definitie een beter uithoudingsvermogen hebben, (waarmee niet is gezegd dat het een goed endurance paard is, want een heethoofd verspild energie) Of het dus een echt AVS paardje of een leuke mix met arabisch of ander looplustig paard, ik denk dat ze beiden ongeveer evenveel kans hebben.

Voor de grap de uitslag van de laatse ritten van 160, 125 en 105 km
Arabier: 10
NRPS:2
Onbekend:3
KWPN: 2
Draver: 2

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 04:10

orri schreef:
Houden we het wel vriendelijk dames?
Ik denk niet dat het nodig is om andermans mening af te kraken,
opbouwende kritiek in gedachten houden....
Bedankt Lachen


Ik kraak niemand af, vind het alleen zo'n cliche om steeds te blijven zeggen dat bepaalde rassen geen kans hebben in bepaalde takken van paardensport.

Persoonlijk vind ik Arabieren niks aan, dat nerveuze gedoe en die tengere bouw bijv. Ik zou nooit voor een bepaalde sport specifiek een ras uitkiezen dat de meeste kans maakt om hoog te komen. Ik ga lekker endurance rijden omdat ik lekker met mijn paard wil genieten van het samen buitenrijden en ontspannen.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:30

Lunatic, het is geen cliché dat arabieren er goed in zijn. Kijk maar naar de wedstrijduitslagen, arabieren zijn gewoon de endurance paarden bij uitstek.

Met ieder ras kun je klasse I of II uitrijden, maar als je hoger komt (verder dan een kilometer of 70), dan moet je echt een paard hebben met veel arabisch bloed. Als je dus serieus de endurancesport in wilt om te winnen (zoals ik), dan doe je er verstandig aan om een arabier te kopen. Je hebt het gewoon makkelijker dan als je hoger komt. Als ik serieus verder zou willen met het springen, dan koop ik toch ook geen fjord?

Waarom zijn arabjes hier zo goed in? Hierom: Arabieren zijn zo gebouwd dat ze een grote longinhoudt hebben (=lage hartslag) en de benen zijn lang en sterk. Hun bouw is gewoon heel erg in hun voordeel, veel meer als een fjord met een zware nek en korte pootjes.

Het karakter is doorzettend, en dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar ik heb ook al eerder gezegd dat veel arabjes te heet zijn (en volgens mij is dat op te lossen door een goede opvoeding).

Maar dit alles had je ook al eerder kunnen lezen in mijn stukjes, dus LEES voortaan alles eens goed voordat je begint te ze*ken!!!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:43

carola schreef:
Met ieder ras kun je klasse I of II uitrijden, maar als je hoger komt (verder dan een kilometer of 70), dan moet je echt een paard hebben met veel arabisch bloed. Als je dus serieus de endurancesport in wilt om te winnen (zoals ik), dan doe je er verstandig aan om een arabier te kopen. Je hebt het gewoon makkelijker dan als je hoger komt. Als ik serieus verder zou willen met het springen, dan koop ik toch ook geen fjord?


Hehe, daar ben ik het niet helemaal mee eens.. Er zijn namelijk ook zat gangenpaarden (zoals de net in Nederland aangekomen Singlefooter) die ook enorm goed voor endurance zijn.. Veel bloed is fijn, maar dat bloed hoeft niet perse (100%) arabisch te zijn Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:56

Het kan met ieder ras.
Alleen over het algemeen is een tinker wel wat slomer dan een arabier of zo.
Maar als je hem goed in conditie brengt moet het lukken!!!!!!!!!
Alleen een arabier is veel pittiger, en ze hebben een heel goed uithoudingsvermogen.
Maar ik ben het wel met de anderen eens dat er ook andere goede paarden met veel bloed zijn, en dat dat niet persee arabisch hoeft te zijn!!

gr. hiske Haha!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:00

Er is trouwens ook een tijdschrift over endurance rijden dat heet
Her & D.E.R

gr. hiske

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:31

pff, gemiep altijd dat tinkers en fjorden en haflingers altijd ondergewaardeerd worden. Nix mis met zo'n ponytje alleen ze hebben gewoon de capaciteiten niet om in een bepaalde dicipline in de top mee te draaien. Dressuur/springen gaat nu eenmaal het beste met een goed gebouwde warmbloed. SGW met een paard waar veel bloed inzit en Endurance met een arabier.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 22:52

ik heb wel eens gehoord dat een draver uitermate geschikt is voor endurance...

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:51

carola schreef:
Lunatic, het is geen cliché dat arabieren er goed in zijn. Kijk maar naar de wedstrijduitslagen, arabieren zijn gewoon de endurance paarden bij uitstek.

Maar dit alles had je ook al eerder kunnen lezen in mijn stukjes, dus LEES voortaan alles eens goed voordat je begint te ze*ken!!!


Jij leest niet goed, ik zei dat ik het een cliche vind dat bepaalde rassen geen kans hebben in bepaalde takken van de paardensport Frusty .

Dat Arabieren er goed in zijn, dat blijkt wel, maar dat zij alleen verder komen dan klasse I en II, dat geloof ik niet.
Maar we zullen wel zien, want ik ga met mijn FjordxArabier meedoen Sigaar .

Enne ik dacht juist dat Endurance een sport was die niet beoefend werd om te winnen Knipoog .

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers