Hoe doen jullie dat met meerder paarden qua tijd?.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Hoe doen jullie dat met meerder paarden qua tijd?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:50

Soms zie ik dat sommige meerdere paarden hebben. Mijn vraag is hoe doen jullie dat qua tijd. Is het veel meer werk dan dat je er 1 hebt. Ik wil misschien een tweede paardje aanschaffen omdat mijn eigen pony met pensioen nu is.
Qua financiën is het geen probleem. Zoals zomers zal tijd ook goed te doen zijn, maar ik vraag me af hoe doen jullie dat in de winter als het zo vroeg donker is.


pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:53

Wij hebben er in totaal 4 rondlopen, meestal ben ik niet alleen en helpen mn zusje en mn verzorgster me, die verzorgster heeft haar eigen verzorgpaardje bij me, ze is helemaal gek met het dier, als ze klaar is met die van haar, helpt ze ons met de anderen.

Als ik alleen ben doe ik er heel lang over, uitmesten en voeren en aandacht geven kom ik toch al op bijna 2,5 tot 3 uur per dag.

Kijk nog een paardje erbij voor jou is dubbel zoveel werk en kost dubbel zoveel tijd.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:53

ik doe regelmatig andere paarden rijden.
ik sta op een pesionstal met een goeie bak en verlichting.
weet niet of jij verlichting heb voor 's winters.
je heb wel minder tijd omdat je er 2 moet doen .
maar het ligt er ook aan of je er 2 moet rijden of 1.
als je de andere niet ga rijden scheelt dat al wat minder tijd.
maar mij lukt dat prima

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:56

Goed topic! Dit vraag ik mezelf ook af. Ik heb zelf 1 paardje en ben toch wel 2 a 3 uur per dag met hem bezig. En dan hoef ik niet te mesten en te voeren..Laat dat nog staan. Ik poets altijd vrij uitgebreid, daarna een ruim uur rijden , spullen schoonmaken en opbergen...de tijd vliegt

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:58

het ligt er overigens ook aan wat je met je 2 paardjes wilt doen, intensief rijden, of alleen maar recreatief?

als je intensief gaat rijden ben je daar ook je tijd aan kwijt.
rijd je alleen maar recreatief dan kun je nog wel eens een keertje rijden overslaan.
maar dan moeten ze wel de mogelijkheid hebben om even los te lopen in een paddock of weide oid.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:58

Ik heb er 2 (momenteel staat de ene in de opfok) en toen ik ze beiden op stal had staan, reed ik Quellian natuurlijk nog niet (is net 2 geworden). Ik weet dus ook nog niet helemaal hoe ik het ga doen met m'n tijd als zij dus eenmaal ingereden is. Het volgende vond ik een goede optie:

Beiden 5 dagen per week rijden (die dagen opstrooien) en 2 dagen vrij en dan de stallen helemaal leegtrekken.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 14:01

Het scheelt wel dat ik op mijn huidige pony niet intensief meer kan rijden. Daar rijd ik af en toe nog een stapritje en ze staat lekker in het land.
Ze heeft artrose en is 24 jaar.
Ze staat wel dicht bij de manege en het is 5 minuten met de auto vanaf mijn huis.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:17

Ik werk op een prive-stal, van een vriendin van me die 5 paarden heeft *LOL* . Zij werkt halve dagen en is 's middags bij de paarden. Het is een voordeel dat ze niet alle paarden rijdt/hoeft te rijden, want:

Senja: is 25 en hoeft er maar 2 keer per week uit.
La Luna: rijden wij samen 3/4 keer in de week.
Jazira: nog niet onder het zadel.
Winnetou: Wordt door iemand gereden die 5 keer in de week komt.
Spinne: is een apart geval, kan niet vaak gereden worden.

Er zijn 5 mensen (ongeveer) die haar helpen, dus iedere dag heeft ze wel iemand. Ook een groot voordeel is dat het erf afgezet is met stroomdraad, dus de paarden kunnen sowieso iedere dag buiten lopen. Het erf is niet erg groot, maar de bak ligt er naast en daar kunnen ze ook in. Zo hoeven niet alle paarden iedere dag gereden te worden. En een pony die met pensioen is, daar ben je toch niet iedere dag 2/3 uur mee bezig? Als hij iedere dag 2/3 uur buiten kan lopen, hoef je hem alleen nog te voeren, te borstelen, te mesten en een paar keer in de week te rijden, of zie ik nou iets over het hoofd? Voor zo'n beestje (en ik denk voor ieder paard/pony) is het heel leuk om een kudde-maatje te hebben, voor het natuurlijke gedrag. *LOL* Suc6

I'm not weird, I'm gifted!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:18

Oeps, ik bedoelde dat Senja maar 2 keer in de week gereden hoeft te worden. Ze gaat natuurlijk elke dag naar buiten, duh.

I'm not weird, I'm gifted!

natasja
Berichten: 237
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:24

ik heb 4 pony´s, in de winter staan ze alle 4 binnen, ik mest elke dag uit, en rij 2 pony´s, ik doe ze om de dag, dus maandag de een, en dinsdag heeft die dus rust en ga ik die andere rijden. maar als ik meer tijd heb rij ik ze achter elkaar. en het lukt wel met tijd enz. en met school! (ook belangrijk haha)
succes ermee.
p.s. ze gaan elke dag ook in de winter de wei op
groetjes elise en natasja Party!!

Haha! WELLNESS STABLES Haha!
viewtopic.php?f=29&t=368150

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:36

Mijn man en ik hebben vier paarden, we rijden er dus ieder twee. Ze staan op een manege in vol pension, dus dat gaat best. Minimaal één keer in de week hebben ze een rustdag (longeren of zo...). Verder wissel ik het een beetje af: de ene dag de één kort rijden en de ander wat langer, de volgende dag andersom. Gaat best zo.....waar een wil is, is een weg!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:49

je kan toch de een los gooien of longeren en de ander rijden

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:52

Gewoon je tijd goed indelen.
Minder tijd voor andere dingen als winkelen met vriendinnen.

En een buitenlamp plaatsen, zodat je ook in het donker kunt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:55

Ik heb er 3 en ze staan overdag altijd buiten, ook in de winter.
Ze hebben dus altijd hun beweging ook al heb ik een keer geen tijd om te rijden.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:57

Schipperen met je tijd en keuzes maken. Dus een paard erbij is minder tijd voor andere dingen, maar als je dat niet erg vind, zie ik het probleem niet zo.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:03

Ik had twee merries 1 van 15 jaar en 1 van 4 jaar.

Ik heb de vier-jarige gekocht omdat ik mijn andere merrie had laten dekken, en zo kon ze lekker van haar rust genieten en kon het veulen goed groeien.

Maar in de tussentijd heb ik met mijn vriend een huis gekocht. Verzorgstertje erbij, maar ik had het eigenlijk nog te druk voor twee ponies die iedere dag bereden moesten worden...

Ik heb toen besloten om de vier-jarige te verkopen, dat was echt een pony die gewoon aandachts g**l was en dan ook super super lief.
Vond het niet eerlijk om maar ff een borstel te geven een uurtje te rijden eten geven en klaar voor de andere 23 uur op stal

Ging me echt aan m'n hart om haar te verkopen Huilen , maar ze heeft nu echt heel goed bij die andere mensen.
Ze hebben twee kinderen die er op rijden, caroussel, springen, ze doen er echt van alles mee.
Ik ben laatst nog wezen kijken toen ze een caroussel wedstrijd hadden, echt heel leuk.

Je kan best meerdere paarden hebben, maar je moet wel eerlijk blijven en als je ze niet voldoende verzorging kan geven kan je ze beter verkopen en zorgen dat ze een goed tehuis met voldoende aandacht krijgen.

Ik heb nu nog de merrie van 15 en haar veulen (net 1 jaar) en dat gaat prima, veulen staat in de opfok, daar ga ik 1 x per week heen en de merrie daar kan ik nu rustig de aandacht en tijd aan geven die ze nodig heeft.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:05

Ik heb er nu 3.
2 om mee te rijden en de derde in opleiding.

Uit school rij ik er meestal 1, dan na het eten de andere. Dan is er voor eht jonge ding nog tijd 's avonds. We hebben verlichting!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:10

ik heb er en tijdje 3 gehad en heb het toen gecombineerd met rustdagen. als ik de tijd had reed ik ze alle 2 (de andere was een shet) als ik wat minder tijd had nam ik een vriendin mee voor een paard of ik zette 1 van de 2 in de wei.


Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:27

Ik heb er ook twee, één van 10 jaar en één van 5 jaar, beide bereden.Meestal rijd ik elk paard om de andere dag. Soms eens allebei, dat is een beetje afhankelijk hoeveel werk ik voor school heb en zo. Gelukkig kunnen ze op mijn nieuwe stalling elke dag( en nu snachts ook) buiten op de wei. Dus kunnen ze altijd bewegen als ze zelf willen. Kben echt wel content dat ik er twee heb, zo hebben ze tenminste ook gezelschap aan elkaar OK dan!

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:18

Ik rij er op dit moment 4..
3 van ons thuis en 1 van iemand anders.
We hebben een 5-jarige merrie, nog niet zo lang onder het zadel, waar mijn broertje op rijdt. Maar hij rijdt amper en heeft mam gevraagd of ik haar nu wil doorrijden en in de zomer ga ik dan met haar de fjordsportproeven afleggen (ze is nl. de laatste om onze Gaby elite te krijgen).

Ik zit nog op school (nu examenjaar) de komende 4 weken zit ik thuis, dus kan het mooi combineren. Rij er nu 's middags 2 thuis. De merrie van iemand anders rij ik nu maar 1 a 2x in de week op les.
Maar in het kort, ik probeer zoveel mogelijk te rijden als ik kan, het wisselt wel sterk, geen vast ritme. Maar heb 3x per week les op een vast moment, dus dan rij ik wel.

We hebben de paarden niet aan huis staan, een eigen wei 5 km. verderop met stallen. Dus moet altijd even fietsen voordat ik er ben en echt goed inplannen. Ze staan overdag altijd buiten en in de zomer 24 uur per dag. Dus ze krijgen wel hun beweging. Stallen mesten e.d. doe ik wel allemaal zelf. Voeren e.d. samen of mijn ouders.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:31

Ik rij soms een paard van een vriendin bij. 2 stallen uitmesten en 2 paarden rijden kan opzich makkelijk, alleen ikzelf hou er niet van om alles 'snel' te moeten doen. Ik wil mijn paard voor en na het rijden uitgebreid kunnen borstelen. Mijn paard zal nooit met zweetresten op stal staan. Wanneer ik 2 paarden moet doen dan heb je daar dus al minder tijd voor. Ik hou het lekker bij 1 paardje Haha!

Maar als je andere pony met pensioen is kan je er best een tweede bij nemen denk ik..

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 18:41

Bedankt voor jullie reactie's. Ik zal even aan de staleigenaar gaan vragen hoe duur het per maand gaat worden met nog een paardje erbij. En dan maar op zoek gaan he naar een nieuw paardje. Is wel leuk voor mijn pony. Heeft ze wat gezelschap.

Groetjes jes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:27

runningkawa schreef:
Gewoon je tijd goed indelen.
Minder tijd voor andere dingen als winkelen met vriendinnen.

Dat doe ik nu met 1 paard ook nog niet eens hoor Haha! Met een volle werkweek, huishouden met man, hond en 3 katten en 1 paard blijft er gewoon niet veel tijd over.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:04

Wij zijn met z'n drieën. We hadden tot december drie paarden. Ieder 1. Ik mijn eigen knol waar ik m'n handen aan vol had. We verdeelden de taken zo goed mogelijk. Mijn moeder springt elke dag wel bij qua uitmesten, meer doet zij niet, maar dat scheelt wel een hele hoop werk. Mijn zusje reed dan de twee arabieren, om de dag eentje. Ik reed mijn eigen knol, probeerde het elke dag te doen.
Nu mijn eigen paard er niet meer is, spring ik bij in de training van de arabieren. Mijn vader rijdt alleen in het weekend (altijd al zo geweest) en door de weeks doet hij de verzorgende taken (in het ijs zetten, stalbandages, masseren etc etc) en rijdt mijn zusje. Ik rijd door de weeks 2x en soms 3x. In het weekend hebben we alle tijd van de wereld en komen we aan de onderhoudstaken toe (natte plakken, mesthopen omzetten, bak slepen etc etc). Het gaat nu toch wel een stukje makkelijker. Ik móét niet elke dag meer en heb meer tijd voor mezelf. Mijn zusje heeft nu ook wat meer tijd omdat ik zeker 2x per week een paard voor haar dressuur. In het weekend rijd ik meestal ook nog een keer.
We hebben de paarden aan huis en dan is het wel handig als iedereen zijn/haar steentje bijdraagt. Op deze manier werkt het volgens mij wel aardig. Er zijn nog grote klussen die een beetje blijven liggen (stal helemaal schilderen, dat soort spul), meestal doen we dat in de vakanties.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:09

ik doe er regelmatig 2, soms zelfs wel eens 3...... is inderdaad lastig qua tijd maar volgens mij een kwestie van goed plannen en van te voren bedenken wat je wilt doen en hoeveel tijd je daarvoor uittrekt!

veel suc-6 ermee! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aliedaa, Iris94, Lynn_Nikita, Noor17, paardje2013 en 112 bezoekers