Vergunning voor Zuidoost Veluwe ipv ruiterbewijs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Vergunning voor Zuidoost Veluwe ipv ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 15:16

Uit de Stentor, regio Zutphen

Mountainbiken bij Eerbeek gaat geld kosten
van een onzer verslaggevers
26 APRIL 2004 - EERBEEK - Ruiters en koetsiers hebben vanaf 2005 een nieuwe vergunning nodig om te mogen rijden op de Zuidoost Veluwe. Ook mountainbikers zullen in de toekomst moeten betalen om in het gebied rond Loenen en Eerbeek te mogen rijden.
De terreineigenaren Natuurmonumenten, Geldersch Landschap, Staatsbosbeheer, Hof te Dieren en de gemeente Rheden hebben hun medewerking aan het vergunningensysteem van de Stichting Recreatie Ruiter opgezegd. ‘Een vergunning was alleen nodig als ruiters op de Zuidoost Veluwe wilden rijden. Voor de rest van Nederland was geen vergunning vereist‘, zegt boswachter Dick van Kooi. ‘Maar van de inkomsten van die vergunningen zagen we maar weinig terug, terwijl we wel onderhoud aan de ruiterpaden en de bebording moeten verrichten.‘

De terreineigenaren hebben daarom besloten om het zelf te doen. ‘Want dan kunnen we de inkomsten volledig gebruiken voor onderhoud‘, zegt Van Kooi. Voor de ruiters en koetsiers zal er weinig veranderen. De kosten blijven gelijk, ongeveer vijftien euro per jaar. Ze moeten alleen naar een ander loket. Voor ruiters van buiten de regio die hier voor een weekendje komen, verandert er wel wat. Die mochten hier eerder niet rijden, nu is dat wel het geval.

Onder de Zuidoost Veluwe wordt het gebied verstaan dat tussen de A50 en de rijksweg ligt, die loopt van Velp naar Dieren, Eerbeek en Loenen. De Posbank en de Loenermark worden er toe gerekend. Het gaat om een gebied van 12.000 hectare. In dat gebied ligt liefst 250 kilometer aan ruiterpaden. ‘Daar moet je af en toe snoeien‘, vertelt Van Kooi. ‘De koetsenpaden moet je op de juiste breedte houden. En je moet wat aan de grondslag doen, want de koetsen moeten er natuurlijk wel kunnen rijden. Ook zorgen we ervoor dat de bebording in orde is. Dat kost veel geld, maar daar kregen we eerder geen cent voor.‘

Van Kooi zegt dat het geld dat ruiters en koetsiers moeten betalen voor een vergunning niet op de grote hoop gaat. ‘De opbrengst wordt daadwerkelijk besteed aan onderhoud. Om te waarborgen dat we het onderhoud kunnen blijven doen, komt dat vergunningsysteem.‘

Wat voor de ruiterpaden geldt, gaat ook op voor de mountainbikeroute. ‘We willen na de ruiters ook een vergunning voor ATB‘ers instellen. We vragen 5 tot 7,50 euro per jaar. Dat bedrag is zo laag, omdat er duizenden ATB‘ers door het gebied rijden‘, vertelt de boswachter. Van dat geld worden knelpunten opgelost en borden geplaatst. ‘Paaltjes verdwijnen regelmatig en die moeten worden vervangen. Daarnaast zijn er mensen die zomaar infopanelen meenemen. Een nieuw kost toch vijftig euro.‘ De erosie op de stuwwal is enorm. Zeker als er duizend man in het weekend overheen rijdt. ‘Dan ontstaan er geulen van wel veertig centimeter diep‘, aldus Van Kooi. ‘Omdat te verhelpen, graven we balken in de grond. We huren daarvoor een minikraan in é 35 euro per uur.‘

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:30

Heeej das goed nieuws, is dat dat ene stukje van de veluwe trail waar je je ruiterbewijs voor nodig had?
Vindt dit een superinitiatief ondanks dat ik er nooit kom, hihihii

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 16:18

Ja, dat klopt. Ben benieuwd hoe dat nu zit voor het stuk tussen Papendal (Anhem/Oosterbeek) en de A50. Daar moest je nl ook de plaatjes + ruiterbewijs hebben.
Maar goed, ik sta nu iig aan de goede kant, nl in Rheden

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:39

Dit vind ik super!
Dat betekend dat ik geen ruiterbewijs hoef te halen om daar tijdens vakanties te mogen rijden... Een vergunning halen bij de boswachter is dan dus genoeg... DAt is veel prettiger in mijn ogen...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:40

Heb ik net weer mijn ruiterbewijs laten vernieuwen, en net een paar maanden terug mijn koetsiersbewijs gehaald, krijg je dit. Boos!
Hadden ze daar nou net niet iets eerder mee kunnen komen.

Nieuw profiel! Eindelijk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:43

Super!!!. Eigenlijk zouden ze daar een cursusje bij moeten doen over de natuur etc. wat je tegen kan komen en wat de waarde van zaken zijn. Gaan mensen vast veel zuiniger met de natuur om.

'Paint' it 'Black'

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:13

Dan is het hopen dat er meerdere stukken bos bij komen want op veel plaatsen mag nog steeds niet gereden worden! En vergunningen worden daarvoor ook nog steeds niet verleend. Misschien straks wel?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 08:55

Veel plaatsen niet rijden? Ik vind dat je al bijna overal kan komen. Over welke stukken heb jij het dan?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: onpaard, Vagabondo en 87 bezoekers