singel soorten/ervaringen, leer, stof, kunstof....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

singel soorten/ervaringen, leer, stof, kunstof....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:04

Hoi,
Ik ben op zoek naar "de" ideale singel, voor m'n gevoelige paardje, daar bedoel ik mee: je paard moet er het minst hinder van ondervinden.
Geen randen, of zweet kunstof, etc.

Één met gel lijkt me goed, maar wat er om zit is vaak weer kunstof (neo-preen), en dat lijkt me weer erg zweterig. Katoen schijnt snel kapot te gaan. Leer lijkt me wel goed...., of met echt wol er om.

Wie heeft er goede tips, uit ervaring !



Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:28

Ik heb nu een singel van Dan Kroetch. Ervoor had ik een leren singel met een soort zachte kussens. IN het midden zat een strook leer, en twee soort platte kussentjes aan elkaar vast. Schijnt dus ERG fout te zijn. Doordat de singel kan buigen, gaat zo'n singel snoeren, en de druk op het borstbeen etc is dan te groot. Ook moet je (volgens Dan dan) aan beide kanten elastiek hebben, zodat je paard zo weinig mogelijk door zijn singel belemmert wordt tijdens het ademhalen. Is nu wel een leuk gezicht, als ie diep zucht zie je die singel meegaan..
Waar je oko voor moet zorgen is dat de singel aan beide kanten net onder je zweetblad komt, anders druk het net op verkeerde spieren als ie te kort is.
Het singel heeft een breed middenstuk.. het is een beetje het idee van een springflap aan een singel, maar dan kleiner. Het is naar het lichaam gevormd. MIjn paard was altijd erg vervelend met aansingelen, maar nu is het over!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:33

Zelf gebruik ik gewoon een neopreen die vind ik fijn en tja ze zweten er wel onder maar goed dat hou je toch.. ik had eerst een leren die vond ik niks want mijn paard kreeg er singelplekken van dus toen heb ik deze aangeschaft.

Je hebt tegenwoordig speciale singels die zo gevormd zijn dat ze nergens in de weg zitten !! Het zijn als het goed is geen neopreen maar net als die wintec singels... kan je niet aan het merk helpen maar ik heb 'm gezien in de ruitersportzaak.Wie weet kan je even informeren bij jou in de buurt.. succes OK dan!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 13:41

Bedankt !
Hier heb ik wat aan !
Passionato weet je ook een adres van die singel.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:46

ik heb zelf een stoffen singel, heb toendertijd 8 jaar voor mijn pony gehad (8 jaar meegedaan) en toendertijd een nieuwe voor mijn paard gekocht die ik ook alweer 2,5 jaar heb en ben er zeer tevreden over. Het is een makkelijke oplossing, laat niet zo'n natte plek achter als een neopreen en gaan lang mee. Mijn merrie heeft een gevoelige huid maar heeft nergens last van! En anders kan je er altijd nog een wollen hoes o.i.d. omheen doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:47

GEL singel van Kalvakade wil GEEN andere meer.

helemaal toppie.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:13

Een Kieffer neopreensingel, ik had eerst altijd een leren singel maar neopreen bevalt veel beter Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:03

Ik heb ook een Kieffer neopreen. Was geen bewuste keuze ofzo, maar hij bevalt erg goed. Ik heb ook hele mooie en naar mijn idee ook fijne leren singels in handen gehad, maar dat laat het budget momenteel even niet toe. Ooit....

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:04

ik heb een singel van neopreen, een anatomisch gevormde, niet echt ideaal, maar van de superzachte leren singel van Barefoot krijgt Morrie toch drukkingen en van neopreen niet.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:06

Ik heb een neopreen singel van Kieffer. Deze is lekker zacht. Van een leren singel krijgt mijn paard kale plekjes...

:D M2 + 8 :D

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:57

Ik heb een gewone neopreen singel, maar heb hier aan beide kanten stiek aan laten zetten.
Dit omdat in combinatie met lucht in je zadel fijner(lees een must) is. Maar ook omdat mijn paard een vorm van zadeldwang had.

Als je zonder stiek niet genoeg aansingeld krijg je ruimte tussen je paard en de singel. Met stiek blijft de singel ten alle tijden in contact met je paard en dus in mijn geval voorkomt dit paniekreacties.

Leer is ook fijn, mits zacht. Vaak zijn de zachte singels "anatomisch"voor gevormd. Dit is heel leuk, kijkt chique. Het kan echter zo zijn dat je paard te smal is tussen zn ellebogen en dat de singel dan alleen maar meer in de weg zit!!

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:05

Ik heb een hele goeie singel als je naar een ruitersportzaak gaat en je vraagt een goeie singel die niet schuurt .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:05

Strakjes mag ik bij mijn nieuwe zadel ook weer een singel uitzoeken. Het wordt er zeker een met elastiek, dat staat voorop! Momenteel leen ik een anatomisch gevormde leren singel en paard en ik zijn er nog niet over uit of dat nou wel het meest ideaal is. Op het moment neig ik ernaar om te gaan kiezen voor een zachte leren singel, niet te breed en natuurlijk met elastiek.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:14

Bij mijn springzadel heb ik een anatomisch gevormde leren singel met elastieken uiteinden.
Zoeen wil ik ook nog bij mijn dressuurzadel, maar daar moet ik nog even voor doorsparen...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:18

ik heb ze in soorten en maten liggen: singels, met en zonder elastiek, leer, stof en neopreen.

Ik vind singels met aan 2 kanten elastiek nooit prettig, dan gaat de boel zo schuiven op mijn ronde paard zonder schoft.......

Ik heb op Ebay weer een Engels zadel gekocht, eem koudbloedzadel, dus dan moet er weer een passende singel uit de collectie worden gezocht. Ben benieuwd wat het gaat worden, het zadel is nog niet binnen namelijk

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:20

ik heb de leren singel van stübben, ik vind het een erg fijne singel, ook heb ik nog een gel singel, maar die gebruik ik alleen in de zomer, kun je hem meteen afspuiten, en is het zweet er ook meteen af, maar mischien ga ik over een tijdje wel een prestige leren singel kopen, hier zit ook elastiek in, en hij is zo gemaakt dat je paard meer vrijheid heeft tijdens het bewegen, ik ken veel mensen die er mee rijden, en het moet echt een super fijne singel zijn

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:23

Ik had eerst een leren van Toni Slatter. Aman was altijd super chago met aansingelen! Ik heb toen een neopreen gekocht... Nu is ze niet meer chago!! dat leer zat gewoon niet lekker bij haar. Okej bij neopreen zweten ze wel maar dat deed ze bij leer ook!!

Succes hoor met een keuze maken!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:23

Geen leer voor mij , ik heb een Kieffer Neopreen singel. mirk kreeg van zijn leren singel altijd erg last... Wondjes, schuurplekken ed. Toen heb ik een Neopreen singel gekocht, en was alles over...

:){

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:28

ik heb wel altijd om mijn leren singels een bondje zitten..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:29

ik heb een neopreen singel van Kavalkade, hiervoor had mijn paard wel eens last van plekjes onder de singel maar sinds deze singel niet meer.

aan mijn vzh zadel zit gewoon een katoenen(?) singel van Harry's Horse, die zit eigenlijk ook wel goed, maar ik wil daar toch ook ooit nog een wat betere singel aan...


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:29

neopreen singels zijn idd heel fijn voor gevoelige paarden.
Zelf heb ik ook veel leren singels.
Ik heb de duurdere uitvoering van Imperial Riding, deze is voorgevormd, waardoor schuurplekken van de singel minder snel voorkomen.
Ook heeft deze singel lekker zacht afgewerkte zijkanten die dus ook niet scherp in kunnen werken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:32

Leren, koort, stoffen singels gaan er bij mij niet in
Meestal veroorzaken ze wonden.
Ik heb een elastische singel van een stof die ik niet beschrijven kan maar ben er heel tevreden mee. Toch gebruik ik meestal een singelbontje.
Neopreen is ook erg fijn voor het paard!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:43

Maar toch.... hoe fijn neopreen ook is. Er zijn ook paarden/ponys die hier niet tegen kunnen. Bij mijn pony leek het toen een soort allergie ofzo

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:13

Unity schreef:
Maar toch.... hoe fijn neopreen ook is. Er zijn ook paarden/ponys die hier niet tegen kunnen. Bij mijn pony leek het toen een soort allergie ofzo


Uitzondering bevestigd de regel Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:39

Ik ben ook zeer te spreken over de gelsingel met elastiek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, cindyy_1993, ComscoreBot, GoogleAdsense en 38 bezoekers