Meningsverschil met lesgeefmens :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:52

MarkKH schreef:
Mij wordt geleerd dat je constant je been aan het paard moet houden en voor het drijven druk je je been meer aan. Geen reactie op het drijven is een tik.. niet schoppen omdat ze daar van afstompen....

Bedoelt je instructrice niet gewoon dat je je been er meer aan moet houden omdat je ze misschien afsteekt?


wat is 'eraan houden'? Ik steek mijn been niet af, maar ik laat hem heel losjes afhangen (tenminste dat probeer ik Haha! ) en gebruik alleen kuit als dat nodig is. Anders moet hij gewoon blijven lopen in hetzelfde tempo.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:56

Ben het met Aqua eens, dat je been wel degelijk 'aan' licht en dat je ook kan (en zou moeten) drijven met dat kleine stukje kuit.

Je lesgeefmens zal misschien ook wel blij zijn als je iemand anders zoekt, want blijkbaar weet zij ook geen raad met jullie en dan is lesgeven ook voor haar niet leuk meer...

Dit schreef ik eerder en zou voor jou ook goed moeten kunnen werken.

Succes!

http://www.bokt.nl/forums/posting.php?mode=quote&p=3752486
QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je
kuiten
letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


PS: Probeer éérst het zwiepje met de zweep (of zelfs alleen zweepje even "laten zien") voor het paard ermee aan te raken. Werkt erg vaak erg goed!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 12:15

QQQQ schreef:
Je lesgeefmens zal misschien ook wel blij zijn als je iemand anders zoekt, want blijkbaar weet zij ook geen raad met jullie en dan is lesgeven ook voor haar niet leuk meer...


Raad is welkom, maar zo'n reactie vind ik niet echt vriendelijk. Ik heb het er met haar over gehad, dit meningsverschil. Zij blijft erbij dat ik moet blijven drijven en aangezien hij daar niet meer op reageert moet ik blijven schoppen tot hij wel reageert. Dat heeft volgens mij niets met mijn beenligging te maken. Dat zij zich geen raad meer zou weten met mij, ben ik het niet mee eens. Ze ziet vooruitgang, ik daarintegen zie een paard wat dood is voor het been...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:23

griebels schreef:
Ze ziet vooruitgang, ik daarintegen zie een paard wat dood is voor het been...


Maar goed, heb je nu een andere instructeur?
Want ik denk net als Q dat als je zo van mening verschilt het niet echt leuk meer is. Voor jou niet en voor haar ook niet.
Zij ziet ook wel dat jij het er niet echt mee eens bent als ze "drijven, drijven" roept en en jij denkt dat je je paard aan het verpesten bent.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:26

griebels schreef:
Nope... Ik moet zichtbaar blijven drijven. Geen reactie is een schop, net zolang tot hij reageert...

zelfs drijven mag niet zichtbaar zijn, ZO licht behoort een paard aan het been te zijn.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:38

ik "klik" gewoon met mijn mond of maak een ander geluid (weet niet hoe ik het moet omschijven) en dan draven we al en voor galop doe ik hetzelfde.
als ze niet luisterd geef ik een heel klein beetje druk met mijn been en weg is ze (rij boomloos en daardoor heb je toch beter contact).
ik heb nooit wedstrijden gereden en heb dus denk ik een L niveau maar ik heb mijn pony zelf ingereden zonder lesgeefmens (wel doe ik het al een jaartje of 9 zadelmakmaken en basis aanleren).
en mij is het dus ook gelukt
ik heb altijd en zweep mee (meer voor de honden van mijn benen te meppen maar soms geeft ik mijn pony ook een mepje als ze aan het klieren is) ik heb hem nog nooit hoeven gebruiken om harder te gaan.
Ik rij nu met haar in ons bakje (lees erg klein) overgangen stap-draf draf galop stap-galop enz en wissels zonder veel been (behalve bij de wissel dan ben ik erg duidelijk met achter de singel Knipoog )
Het kan dus wel.

Verder ben ik het wel eens met voorgezegde: niet de heletijd drijven en geen reactie is tik

Succes OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:04

griebels"]
[quote="QQQQ schreef:
Je lesgeefmens zal misschien ook wel blij zijn als je iemand anders zoekt, want blijkbaar weet zij ook geen raad met jullie en dan is lesgeven ook voor haar niet leuk meer...


Raad is welkom, maar zo'n reactie vind ik niet echt vriendelijk. Ik heb het er met haar over gehad, dit meningsverschil. Zij blijft erbij dat ik moet blijven drijven en aangezien hij daar niet meer op reageert moet ik blijven schoppen tot hij wel reageert. Dat heeft volgens mij niets met mijn beenligging te maken. Dat zij zich geen raad meer zou weten met mij, ben ik het niet mee eens. Ze ziet vooruitgang, ik daarintegen zie een paard wat dood is voor het been...
[/quote]

Was niets onvriendelijks mee bedoelt hoor!
Met steeds meer constant been geven wordt het paard gewoon nooit gevoeliger voor je been, stompt alleen maar meer af. Straks wil ze nog dat je sporen omdoet en daarmee de hele tijd zit te prikken...?
Als iemand je niet begrijpt, helpt het niet om maar de hele tijd hetzelfde te gaan lopen schreeuwen. Je paard begrijpt niet goed wat je met de hulp bedoelt, daarom is het zaak om terug te gaan naar het begin, hem de hulp 'uit te leggen', zodat je de 'conversatie' verder kan voeren op een normaal 'volume'.
Consequentie is hierbij het belangrijkste. Dus niet zweep gebruiken vóórdat je de andere niveau's heb geprobeerd, en directe reactie eisen. Voel je niet direct reactie, ga je meteen door naar het volgende hulpgeef niveau etc. Zo krijg je vanzelf steeds vaker reactie op de lichtste hulp.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:07

Citaat:
ik "klik" gewoon met mijn mond of maak een ander geluid


Neej dan ist logisch dat je geen wedstrijden rijdt. Dat mag niet officieel. Snap wel dat je het thuis als hulp gebruikt.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:14

als ik een onderlinge wedstrijd zal rijden hoef ik dus maar heel weinig been te geven omdat ik dat altijd doe.
buiten rij ik dus met mijn stem
en het is logisch dat ik geen wedstrijden rij omdat ik een pony van 1.40 heb en zelf 21 ben en dus tussen de paarden zou moeten en met een pony die nog maar net 1 jaartje onder het zadel is kan dat niet (meekomen met de paarden want je wordt behoorlijk gediscrimineerd Boos! )
En met een jaartje bedoel ik nu sinds een maandje of 3 bijna elke dag en daarvoor 1 a 2 keer in de week en 3 maanden niet vanwege weidegang en even bijkomen van het zadelmak maken.
Wij hebben ook geen bak (alleen 1tje van 5 bij 8 meter) en een proef oefenen met een pony die bang voor honden is wordt erg lastig in het bos.
Bij een rijvereniging kan niet want ik mag met een boomloos zadel niet op het terrein komen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:18

Hahahaha voel je je aangevallen ofzo? Jesus zeg! Wat maakt het uit hoe groot of klein je pony is... ik zeg alleen officieel mag dat niet op wedstrijden, dan heb ik het niet eens erover of die reageert of je been ja of nee. Of met wat voor zadel je rijdt... of wat dan ook!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 13:35

QQQQ schreef:
Met steeds meer constant been geven wordt het paard gewoon nooit gevoeliger voor je been, stompt alleen maar meer af. Straks wil ze nog dat je sporen omdoet en daarmee de hele tijd zit te prikken...?
Als iemand je niet begrijpt, helpt het niet om maar de hele tijd hetzelfde te gaan lopen schreeuwen.


En dit is dus waar ik het mee eens ben en mijn instructrice dus niet. Hij was goed aan het been en goed voorwaarts, en toch moest ik blijven drijven. Dat is dus wat bij mij botst. Want nu heb ik een paardje wat ong 2,5 mnd onder het zadel is en al niet meer reageert op normale hulpen. Ik zal er het nog eens met haar over hebben. Nu ik meer onderbouwend commentaar heb gekregen, kan ik mezelf miss ook duidelijker maken aan haar...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:15

dat zachte klikje van mij horen ze echt niet Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 19:15

Wat denken jullie van dit voorbeeld:
"Ik bedoel het net als autorijden. Je blijft toch ook gas geven om 100 te BLIJVEN rijden. Niet pas gas geven als ie weer terugzakt..." Dit was het voorbeeld van mijn lesgeefmens... Ik moet het er nog maar eens met haar over hebben. Zo wie zo ben ik het niet eens met het schopverhaal, maar miss heb ik haar niet goed begrepen en zij mij niet Verward

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:19

Neej als je drijft en je paard reageert dan hou je je been weer stil. En je blijft niet been geven, daar wordt je paard juist stomp van. Je blijft wel waakzaam met je been en je houdt je been eraan, als ie dan weer terugvalt dan ben je er op tijd bij om been te geven.

Zou hetzelfde zijn dat als ik constant in je oor loop te tetteren, dat hoor je op den duur ook niet meer.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 19:20

Ok, dan heb ik het dus wel bij het juiste eind...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:00

griebels schreef:
Wat denken jullie van dit voorbeeld:
"Ik bedoel het net als autorijden. Je blijft toch ook gas geven om 100 te BLIJVEN rijden. Niet pas gas geven als ie weer terugzakt..." Dit was het voorbeeld van mijn lesgeefmens... Ik moet het er nog maar eens met haar over hebben. Zo wie zo ben ik het niet eens met het schopverhaal, maar miss heb ik haar niet goed begrepen en zij mij niet Verward


kom jij toch met het voorbeeld van de step.
Je zet je af om harder te gaan en dan zet je je voeten op de plank, pas als je weer wilt gas bijgeven, ga je weer meesteppen.

*edit: voorbeeld van Tineke Bartels*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:14

Good point Essie!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:28

Bovendien: Als je de hele tijd bezig moet zijn om elke pas eruit te drijven, hoe moet je dan ooit in staat zijn om allerlei moeilijkere dingen te gaan vragen met subtiele hulpen Verward
Het paard moet op eigen benen lopen, niet op die van jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:30

Mooi voorbeeld essie

En idd QQ
Hoe wil je ooit andere hulpen gaan geven als wijken oid.
nog harder schoppen als nu, zal er fraai uitzien op den duur.

Het uiteindelijke doel is met minder, meer reactie te krijgen.
en dat krijg je niet door steeds te drijven.

Maar dat had jezelf ook al door.
ik zou als ik jou was opzoek gaan naar een ander.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:33

RK, jij geeft zeker geen lessen Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:33

ik heb het hele topic nog niet gelezen, griebels, maar ik stelde hier vandaag juist zelf deze [RT] hoe afgestompt paardje weer meer vooruit krijgen? vraag.
ik heb dan toch heel erg de indruk dat het hier om een 'gelijkaardige' instruktie gaat....prachtig hoor wat ze met (nu mijn) paardje bereikt hebben Bloos! Frusty
laat het jouw igor niet zo vergaan, en volg je gevoel dat het NIET juist is wat ze je vraagt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:35

Nope, wil je niet van mij
Wie weet wat voor onzin ik je allemaal leer Tong uitsteken

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:43

@Ingeo: Nou hier in dit topic staat je antwoord al op jouw vraag Haha! Ik ga nu zeker een andere instructrice zoeken, dus ik hoop dat het dan allemaal weer goed komt.

@RK: Geloof niet dat jij onzin uitkraamt ... Ik denk dat je (net als meerdere hier op bokt, maar die te ver weg wonen) dingen heel goed kan overbrengen...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:46

griebels schreef:
@Ingeo: Nou hier in dit topic staat je antwoord al op jouw vraag Haha! Ik ga nu zeker een andere instructrice zoeken, dus ik hoop dat het dan allemaal weer goed komt.



*lees, lees* Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:47

*hint* Zweeppp