Hoe een training in de bak 'vol' te krijgen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Hoe een training in de bak 'vol' te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 07:47

Gisteravond begon ik om half negen ’s avonds met Ozep en had de intentie om een half uurtje aan de gang te gaan. Ik was behoorlijk fanatiek en toen ik redelijk tevreden was en Ozep aan de lange teugel liet uitdraven viel mij eigenlijk pas op dat het al behoorlijk donker begon te worden. Inmiddels was het ook al bijna half tien Nagelbijten / Gniffelen
Als ik achteraf terug kijk, heb ik 10 meter linksom schouderbinnenwaarts meegenomen, maar verder heb ik alleen maar overgangen en voltes gereden. (Een volte is ook zo makkelijk nog niet, het valt niet mee om ze van de hand zonder dat ze het tempo overnemen, met de perfecte lengtebuiging zo’n rondje te laten draaien.) Ik zou ook niet weten of er buiten mij, Ozep en de bak om nog andere dingen om ons heen zijn gebeurd, ik herinner mij alleen nog vaag een zwart, zwaar behaart monster wat op een gegeven moment op de bakomheining kwam afgestormd en welke ik even tot de orde heb geroepen.

Ik weet van ‘vroegah’ nog wel dat ik begon met rijden, allerlei oefeningen afwerkte, op mijn horloge keek in de veronderstelling dat ik al dik drie kwartier aan het sturen was maar erachter kwam dat ik net 10 minuten bezig was Bloos! Gisteren had ik nog wel een uurtje kunnen doortrainen, ware het niet dat van Ozep nu al het zweet afgutste en de paarden allemaal nog naar binnen moesten worden gezet.

Ik zit mij nu af te vragen wanneer die omslag is gekomen, dat ik mijzelf met paard een langere tijd in de bak weet te vermaken…Met mijn vorige paard heb ik dit sowieso nooit gehad, na 10 minuten begon ik dan maar met leuke dingen als ‘pirouettes’ en ‘wissels om de pas’ of ik ging alsnog het bos in.
Herkent iemand zich hierin of ben ik gewoon zo’n enorme laatbloeier? Haha!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:01

*uh* ik ben bijna 2 x zo oud als jij, maar ik houd het hooguit een half uurtje uit in de bak Bloos
Dan maak ik mezelf wijs dat Morrie nog jong is Schijnheilig en dat het meer dan genoeg is......

Nu de achterijzers er onderuit zijn, kan ik helaas niet meer een rondje naar buiten Huilen , dus gaat ie gewoon terug de wei op.....vindt ie niet erg hoor Cool

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:08

Tja, ik kan me in de bak echt niet bezig houden. Ik heb het na 10 min echt wel gezien. Dus vaak is het ff de bak in en dan naar buiten. Of ik ga een paar km verder op bij een vriendin ff in de bak rijden, dan heb ik m'n combie bak/buiten ook weer gehad.
Omdat ik het zelf in de bak ook niet leuk vind straal ik dat ook uit. Knappe oefeningen met Dennis rijden lukt dan ook niet. Maar als ik een keer wel onwijs veel zin heb doet hij het in eens allemaal wel, het licht dus echt aan mij.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:15

hey
dat heb ik nog steeds niet ontdekt. Ik zit nog in de fase dat ik dus een kwartier rij en dan denk dat ik al minstens een half uur bezig ben. Zo ook gisteren. Toen besloot ik nog maar wat overgangen te rijden en wat wijken. En dan nog een poging tot schouderbinnenwaarts. Al bij al, toch maar een half uur bezig geweest (met 5 minuten in en uit-stappen)
Dus als je tips hebt.. Haha!
Na een half uur is Lutin trouwens toch al kletsnat van het zweet. Ik heb nu wel zo iets van "beter een half uur goed rijden dan een uur slecht" (zoals ik met de vorige deed...)
Maar het lijkt me leuk als je genoeg inspiratie hebt en de gedrevenheid zo lang te trainen. het lukt mij echt niet...
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:21

Voorheen was ik het met een half uurtje toch echt wel zat in de bak. Nu betrap ik me erop dat het toch steeds wat langer is. Laatst reed ik met iemand in de bak die bestwel fanatiek is en toen vloog de tijd gewoon om ik had er ruim een uur op gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:22

Soms wel, soms niet. Tegenwoordig heb ik ook wel vaker dat ik langer bezig ben dan dat ik had gedacht, ik klim er ook maar weer wat vroeger op. Gisteravond hoorde ik ook opeens heel snel de klok slaan in het dorp, oeps.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:30

Bij mij verschilt het ook, als hij er lekker aan staat, ben ik snel klaar.
Vorige week heb ik er een paar keer 3 kwartier op gezeten. Oefeningen doe ik ook niet alleen wat schoudervoor en wat wijken, maar dat is maar weinig. Ik was toen ook elke keer bezig om alles te checken en los te maken. Zit ik recht, is het paard recht, is hij aan mijn been? Wat inbuigen en weer recht maken en zo zit ik heel rustig een beetje te pielen. Hij wordt er niet eens echt moe van. Vorige week was ik helemaal blij, want toen liep hij na 3 kwartier echt lekker. Als ik been gaf, voelde ik dat hij achter begon, dat zijn rug opbolde en vertrok in tact. Echt een super gevoel. Dat probeerde ik gisteren op les terug te halen, maar het was erg druk op de manege dus dat lukte echt voor geen meter..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:43

Ik heb 4 bakken tot mijn beschikking, waarvan 2 binnebakken van 20X40, en een buitenbak van 20x40.
Daar ben ik ook altijd op uitgekeken, en hou het hooguit een halfuurtje vol . Bloos

Nu het lekker weer is rij ik een een buitenbak van 50X70, waar de tijd echt voorbijvliegt.
Maar ik heb daar ok veel meer mogelijkheden en alle ruimte, de voltes kunnen heel groot worden gemaakt, je hebt lange stukken om te strekken etc. En omdat de bak niet omheind is (z-dressuurbak) stap ik er zo uit, en kan ik meteen door naar een graspad waar ik ook lekker lang uit kan stappen.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:58

Ik weet mezelf wel aardig bezig te houden in de bak, komt ook omdat ik niet snel tevreden ben. Probeer wel veel af te wisselen.

Dat zwarte monster was zeker geen Fries Schijnheilig

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 09:18

Mijn bak is maar 36 x 18.
Strekken heb ik veel gedaan, maar ik pak dan vaak een heel rondje, is ook goed voor zijn balans om de hoeken in een uitgestrekte gang mee te pakke Party!!

Enne Barb,
tuuuurrrrlijk was het geen Fries
(Je lijkt mijn ouders wel, die zeggen ook altijd dat het nooit aan de Friezen ligt Schijnheilig )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:19

Grappig, ik had vorige week precies dezelfde gedachte na mijn training. Bleek dat ik er al ruim een uur op zat!! Maar het voelde niet als te lang oid en ook pride was nog lekker fris en happy. Zelf wijt ik het eraan dat ik nu veel bewuster train. Ipv mijn rondje draaien weet ik nu veel beter waarom ik de oefeningen doe die ik doe, wat ik ermee wil bereiken, hoe dat dan voelt, bewuster alles opbouwen etc etc etc Ik ben weer wat meer richting western gaan trainen maar vaak kom ik niet eens toe aan bv de trailhindernis die ik heb opgebouwd. Ik ben dan altijd wel continu bezig, eerst rond en wat dieper om de boel los te werken, dan allerlei figuren met stelling binnen/buiten wat dan ook en zo verder. Dit doe ik dan ook nog in alle gangen en uiteindelijk ook in alle houdingen. Het resultaat is dan wel een heerlijk soepel paard die geweldig aan de hulpen staat Lachen Dus ik herken het wel ja, maar het voelt heerlijk Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:24

Ik heb geen eigen paard maar wel een huurpaard voor een week gehad..*gewoon voor plezier* en in begin reed ik vaak maar half uur tot 3 kwartieren, omdat in de bak vaak ook andere mensen waren.. Maar toen er een keer echt niemand was, ik was al half uurtje bezig, dacht ik, hup ff lekker bewust rijden. En paard liep toen ook veel beter, *bijv met andere paarden week hij bij de galop soms zomaar naar andere kant Verward * maar toen ik alleen was met hem ging het prima,en vloog de tijd heel snel voorbij.

*ik weet wel een variatie, hup de zadel eraf en lekker zonder zadel rijden! na half uurtje ofzo,


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:00

Ik deed dat vroeger ook, op mijn horloge kijken. Nu niet meer. Ik werk alles gewoon af waarvan ik denk dat ik het moet doen. Vaak rijd ik daardoor maar een half uurtje, hooguit 3 kwartier. Is lang zat hoor.
Ik ben eigenlijk nagenoeg alleen maar met de basis bezig, bij iones doe ik nog wat hogere oefeningen, maar wel t.b.v. de basis.

De hond is de betere mens

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:04

Voor ik het in de gaten heb,ben ik al zeker een drie kwartier tot soms een uur bezig..Terwijl ik me toch echt voorgenomen had,maar een halfuurtje te trainen Bloos!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:48

Ik heb er ook last van, vroeger raakte het uur maar niet om, dus werd het een half uur.

Tegenwoordig moet ik mezelf op de vingers tikken Haha!

Betrap mezelf erop dat ik weleens een half uur lang stapoefeningen ana het doen ben of gewoon lekker aan het hobbelen, maar ook intensief oefenen duurt langer dan ik van mezelf gewend ben en dan wordt het opeens donker Tong uitsteken

Par lijkt het wel leuk te vinden, ze klaagt iig nooit Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:57

Bij mij is het precies andersom.
Vroeger wilde ik altijd perse een uur rijden omdat ik vond dat dat 'hoorde'.
Nu stop ik als het fijn gaat. Kan varieren van 40 minuten tot bijna Bloos! 1 uur en 40 minuten (en dan gaat het vaak nog niet naar m'n zin Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:12

Ik kan me ook heel erg goed vermaken in de bak. Oefenen op "simpele" (die tegenover buitenstaanders simpel lijken, maar om perfect te rijden helemaal niet simpel zijn) dingen zoals voltes en overgangen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:28

Het ligt er bij mij aan hoe mijn pony loopt. Als hij niet voor het been is en nergens zin in heeft, ben ik tijdens het losrijden gewoon lang bezig, om hem voor het been te krijgen en lekker los te krijgen. Dan gaat de tijd ook sneller dan dat ik zelf denk en rijd ik zo een uur. Maar als ik rij en mijn pony is gelijk in het begin lekker los en al voor het been (dat is als hij heel heet is Tong uitsteken ) dan denk ik vaak dat ik al langer aan het rijden ben, dan dat ik daadwerkelijk doe.

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:59

Ik heb meestal ook wel moeite om behoorlijk lang vol te houden. Behoor dus tot de groep die een kwartier rijdt en denkt dat het uur al om is.
Donderdag heb ik gewoon een half uur al stappend aan een lang teugeltje met mijn zus (op haar paard stappend) doorgebracht. Oeps, en nu aan het werk, denk je dan. Komt ooit nog wel goed hoop ik Haha!

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:34

Dat ligt eraan en ik let dus nooit op de tijd soms ben ik rustig een uur bezig met van die simpele dingen om dfat netjes te krijgen terwijl ik iegnlijk zoveel had willen doen./
maar soms als alles heel fijn gaat dan heb ik na een half uur wel zoiets van nou wat zullen we nu eens gaan doen.Vaak zet ik 'm dan ook weg.
Soms kan ik in een half uur harder werken dan in een uur Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:34

Sjuimpje schreef:
Enne Barb,
tuuuurrrrlijk was het geen Fries
(Je lijkt mijn ouders wel, die zeggen ook altijd dat het nooit aan de Friezen ligt Schijnheilig )



Kijk die zwarte deed gewoon even aan het Vosje voor hoe het nou precies moest Schijnheilig Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:58

Ik rij nooit zo heel erg lang onze bak is momenteel vrij zwaar dus niet ideaal Scheve mond

Meestal een halfuur/ driekwartier en dan ben ik ook wel klaar Lachen

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:05

het verschilt bij mij echt per dag, de ene dag krijg ik een half uur (incl in- en uitstappen) met moeite vol, de volgende dag rij ik zonder problemen een uur vol (excl in- en uitstappen Tong uitsteken)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:27

Ik was met Tos wel altijd op de klok aan het kijken en dan, owh, pas een kwartier bezig.
terwijl bij Mabel ben ik druk bezig en dan sjit, over 5 minuten ben ik al weer een uur bezig...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:29

Toen ik in t begin me birjrijdpaardje deed ahd ik na een kwarteir idd al t idee dat ik uren bezig was bijna,
nu rij ik al snel een 3/4 uur of een uur en heb t gevoel dat we 10 min. bezig zijn Haha!

misshcien omdat t steeds beter gaat ook!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, amyz, Ineke2, Jette, Maanon_, MDWStables, paardje2013, Sintara en 11 bezoekers