martingaal en slof en thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

martingaal en slof en thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:29

ik heb een vraag :

waarvoor dienen :

martingaal
slofteugel
thiedemann

eigenlijk voor...
want ik rijd wel eens of met thiedemann/slof/of martingaal
maar waar is het eigenlijk voor

ik moet er mee rijden van mijn instructrice(tevens eigenaar van mijn bijrijdpaard)

Groetjes Anneloes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:33

Ik vraag me ten eerste af Waarom! je met die dingen rijdt als je niet eens weet waar het voor is! Als je niet weet waar her voor is weet je ook niet hoe je het moet gebruiken of bevestigen!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:35

ik weet wel hoe ik het moet gebruiken en zo....maar ik moet het altijd van mijn intstructrice.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:37

lekkere instructrice dan ,...... Scheve mond

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:45

ja maar met lesgeven is ze wel fijn...maar kan iemand me uitleggen waar het precies voor is?
daarvoor heb ik dit topic geopent Knipoog

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:46

Ze vraagt toch verder niet om commentaar..?
Alleen waar die hulpteugels voor dienen..?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:47

ja, maar we waarschuwen alleen eventjes.
je kan het beter aan je instructrice vragen, alhoewel die blijkbaar niet zo goed weet waar die dingen voor zijn... Scheve mond

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:49

idd, okej wij zeiden het wel een beetje bot, maar als ik lesgeef en als ik een hulpteugel om wat voor reden dan ook gebruik, dan leg ik uit wat ik doe, waarom ik dat doe, hoe hij werkt,en hoe te gebruiken !!!
paardrijden doe je pas goed als je weet waar je mee bezig bent ....

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:50

Het zijn alle 3 Hulpteugels cq begrensers die ervoor zorgen dat je paard zijn hoofd niet te hoog kan brengen. En ze zorgen ervoor dat je de spanning op je teugel niet verliest. (bij de slof kan dit overigens wel, maar dan hou je druk op je slof)
Dus je houdt meer controle.
Nadeel slof is dat je vaak snel op de slof gaat rijden ipv op je teugel en dan ga je een paard dwingen..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:54

maar de uitleg :

martingaal :
die moet zo zitten dat de ringetjes in rust de teugels niet "breken" als het paard hoofd op zeer ongewenste hoogte brengt dan "breekt de martingaal de teugels waardoor het paard tegendruk krijgt
is dus voor paarden die bijvoorbeeld met het hoofd slaan oid
hij moet zo zitten dat de ringetjes totaan de keel komen als het paard met zijn hoofd in de normale positie staat

slofteugel mag je IMO alleen gebruiken als je er goed mee overweg kan , de slofteugel is een hulpmiddel om paarden die ook te vaak aan de aanleuning ontsnappen door hun hoofd omhoog te doen , of door steeds sterren te kijken
de slofteugel moet zo gehouden worden dat het paard in ontspanning ( aan de teugel ) los komt te hangen , als het paard weer het hoofd omhoog wil brengen , moet de ruiter eerst met de normale teugel kunnen proberen te herstellen en als paard dan nog hoger gaat met zijn hoofd, dan pas mag de slof weer inwerken
een constant gespannen slof is funest voor elk paard

een thiedemann is een vriendelijkere variatie van de slof , mits goed vastgemaakt, de thiedeman werkt in zodra ruiter contact neemt met de mond, en de thiedemann ontspant zodra het paard in de gewenste positie gaat lopen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:55

Dat jij niet weet waar die spullen voor dienen is een ding, als jou instrutrice niet uit kan/wil leggen waarom je het moet gebruiken dan trek ik haar kennis over hulpstukken ernstig in twijfel.
Vraag het haar gewoon, ze heeft ongetwijfelt een reden waarom ze die zaken wil gebruiken. Als je niet tevreden bent met het antwoord, vraag dan door, net zolang tot je wel tevreden bent. Check dat antwoord desnoods hier, weet je het gelijk ook van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:57

is zo'n topic serieus?
Mag ik gaan schreeuwen?

AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!
Niet weten waar het voor is en toch gebruiken
ga AUB!!! ergens anders les halen.
Ik smeek het op m'n knieen voor het welzijn van het paard, arm beest Verdrietig

Hier word ik verdrietig en woedend van tegelijk...

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:58

ilona1987 schreef:
Ze vraagt toch verder niet om commentaar..?
Alleen waar die hulpteugels voor dienen..?


jaa Haha! jij begrijpt me hahah

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:59

rustig maar RK Ach gut
denk om je hart....... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:01

dank je Smurf
Mij hart overleeft het wel, maar of die pony dat ook doet..Verdrietig

ik hoop maar dat er begrepen word waarom er niet meteen uitleg komt, maar commentaar, maar daar kan ik denk ik alleen maar over dromen...

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:02

okee bedankt iedereen voor de uitleg Knipoog!!
wat ik vind het ook raar.mijn instructrice rijd gimmy mijn rijpaard zonder thiedemann en ik moet met.
en als ik vraag waar het voor is zegt ze het is beter voor jou .....
dan gaik juist denken dat ik super slecht rij....hetis misschien eigendunk maar ik rijd niet slecht.ik zeg ook niet dat ik supergoed rijd,maar ik kan het wel!ik rijd nu 9 jaar ong.
en dan ga ik dus twijfelen waar is dat voor e rijd ik wel goed en zo!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:04

neem een ander verzorgpaard en een goede instructrice !!
want als ze dat als reactie geeft als je zelf al vraagt waar het voor is !!!
dan klopt er echt niet veel van !

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:12

nou ander verzorgpaard doe ik denk ik niet....ik heb hier superlang naar moeten zoeken want hier in de buurt is echt nix te krijgen...had al advertenties en zo...ik rijd er 2 bij haar 1 tinker en gimmy( kwpnner van 163) dan!!!het gaat opzich best goed,maar ik vroeg het me af....en soms verkijkt ze zich ofzo...ze denkt dat ik net zo sterk als haar ben bijv met aansingele of bij gimmy in de gallop houden ze is nogal lui voor het been..en ik moet vn haar met sporen rijden...eerst met 3.5 cm hamersporen maar dat vond ik toch echt te veel en nu met ong 1 cm kleine knopspoortjes en dat werkt prima,...zei rijd nu met die sporen van 3.5 cm maar met aansingelen dus ik krijg hem nooit verder als gaatje 3 en het moet 4...zegt ze trekke trekke maar het lukt me dan echt niet...
ze denkt er dan natuurlijk niet aan dat ik klein en niet zo breed ben.en heel wat jonger als zei. zij is nu 30 zoiets en is heel wat groter en breder als mij...ja zij krijgt het fijn voor elkaar maar dan vind ik ook dat ze me moet helpen want ze heeft het me al zovaak laten proberen...en ze zet maar door maar ze ziet gewoon niet in dat het niet lukt...ook schreeuwt ze bij de gallop tege me van SCHOPPE SCHOPPE HARDERHARDER enz. terwijl ik me hele kuiten naar de !@#$% rijd zo!!! want elke keer als ik dus klein schopje geef en hard met me kuiten aanduw krijg ik ontiegelijke steken in me kuit...ja en als ik dan nog harder moet gaan duwen val ik van de pony van de pijn.
dus ja wat ik hier mee moetweet ik niet...maar ik zit eraan te denken om met gimmy op de club te gaan voor fatsoenlijke les!
want meisjes uit mijn oude klas rijden daar ook en ze leren veel en het is er gezellig zeggen ze...
en anders wil ik gewoon daarpaar keer proef rijden!
wat vinden jullie daarvan?

haha oopsie lang verhaal Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:15

Ik ga met crossmonster mee, zo'n antwoord is te dol om los te lopen. Mijn nekharen gaan hier onmiddellijk van overeind staan en mijn twijfels over de kunde van je instructrice nog meer.
Begrijp me goed, ik val jou niet aan, in tegendeel, het getuigd van inzicht om je zoiets af te vragen OK dan! OK dan! Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je de kennis moet halen, duidelijk niet bij je huidige instructrice.
Ha, je reactie was eerder dan de mijne *LOL*
Ik denk dat dat een goed idee is, van die ponyclub. Ik ben niet verbaast als je geen toestemming krijgt, maar wie niet waagt, die niet wint.
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-04-04 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:16

echt geen les van haar nemen, want wat zie zegt slaat helemaal nergens op.
Super goed van je dat je naar de club wilt OK dan!
grote schouder klop

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:18

oja en nog iets... ik ben vorige week donderdag ontiegelijk hard van mijn pony afgevallen [VvdD] AUW !!!!!pijnlijke val!
en ik heb nu dus: kuitspier verrekt, 2 ribben aan mijn linkerkant best zwaar gekneusd,op mijn rug en mijn nek gevallen waar ik nog last van heb.
en zij wil dat ik gewoon even hard doorwerk...dat lukt zo niet!
ik heb gezegt ik doe rustig aan en als ik me goed voel en het is over rijd ik weer intensief heb ik gezegt.
en zelf kan ze hem nu niiet rijden omdat ze zwanger is..en als ik dan een tijd niet kan rijden van wege mijn gezondheid of school(omdat het thuis en school niet zo goed gaat) word ze boos....maar ik kan er ook niet veel aan doen...ik doe al genoeg voor haar en de pony...ik doe vaak de stallen rijd haar paar keer per weer poets haar verzorg haar gewoonhelemaal zei doet af en toe stallen(van wege haar zwangerschap niet te veel)voert ze en zet ze in de wei en zo. de rest doe ik...ik koop dekjes en zogewoon voor mezelf omdat ik het leuk vind om nieuwe dekjes en leuke kleurtjes en mijn pony er leuk uit te laten zien met rijden !!!
maar ik weet echt niet wat ik moet.
het liefst wil ik er blijven omdat ik anders veeeeeeeel te lang weer zonder zit,en toch zit ik met de instructie en zo te kijken Verward

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:20

ikke schreef:
Ik ga met crossmonster mee, zo'n antwoord is te dol om los te lopen. Mijn nekharen gaan hier onmiddellijk van overeind staan en mijn twijfels over de kunde van je instructrice nog meer.
Begrijp me goed, ik val jou niet aan, in tegendeel, het getuigd van inzicht om je zoiets af te vragen OK dan! OK dan! Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je de kennis moet halen, duidelijk niet bij je huidige instructrice.
Ha, je reactie was eerder dan de mijne *LOL*
Ik denk dat dat een goed idee is, van die ponyclub. Ik ben niet verbaast als je geen toestemming krijgt, maar wie niet waagt, die niet wint.


Knipoog ik ben allang blij dat ik HIER duidelijk alles uit gelegt word en DAT het uberhaubt al uit word gelegd Haha!

thnx OK dan!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:24

runningkawa schreef:
echt geen les van haar nemen, want wat zie zegt slaat helemaal nergens op.
Super goed van je dat je naar de club wilt OK dan!
grote schouder klop


thnx!!
maar zo vind ik de les ook niet leuk...

altijd ook het zelfde nooit een sprongetje of echt wat dressuur tussen door.
alleen stap figuren draf figuren gallop uit stappen...
maar wel veel overgangen
en dan zadelen en verzorgen en alles erbij.
en elke les schreeuwt ze van SCHOPPEN SCHOPPEN en zeggen dat ik me niet inzet ik zet me helemaal in omdat het rijden me allergrootste hobby is..en als ik wat leuk vind zet je je daar toch voor volle 100% voor in?

dat snap ik ook niet!
en ik moet altijd alleen rijden met vriendinnen en zo lijkt me paar keer in de week ook leuker.en dan tuurlijk thuis bijhaar in de bak!!
ik hoop echt dat ik op de club kan en mag van mijn ouders!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:43

vraag eens aan haar wat ze hoopt te bereiken met haar paard,
dat jij met het paard een goede combinatie wil vormen,en niet echt het idee hebt dat je zo vooruit komt.

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 11:12

nou ze wil alleen maar dat het paard goed bereden word.
ik zou graag wedstrijden met haar rijden springen en dressuur omdat ik dat superleuk vind.
maar dat doen we nooit met haar.
alleen wat ik al eerder zei.... gewoon figuren netjes voorwaarts laten lopen en zo.
volgens mij heeft gimmy nog nooit of heel af en toe gesprongen toen ze jonger was.
nu is ze 16.

maar ik ben al weer een tijdje op zoek naar in elk geval een fatsoenlijk en iets jonger paard voor erbij.

het liefste een E of paard.
om mee te dressuren en mee te springen.
eerst wil ik dan wel fatsoenlijke les krijgen,
door middel van op de club gaan,en als dat allemaal goed gaat af en toe wat wedstrijden.
want ik heb nog nooit wedstrijden gereden en ik wil het toch echt SUPER Graag doen!
ja en ik rijd er een tinker bij,maar die kent alleen maar stap en draf,als je wil galloperen bokt ze alles bij elkaar.ik heb het er al zo vaak mee geprobeert en het klikt zeker niet tussen mij en heaven(de tinker)
maar met heaven en mijn zus wel.ik ga wel vaker naar heaven om gewoon lekker te poetsen en zo,maar rijden doet mijn zus!
en zij is ook 18 (mjin zus heaven is 5 bijna 6)en wat groter(niet veel) en breder en sterker als mij.
dus nu rijd ik gimmy alleen maar.

met thiedemann.
heaven rijd ik zonder slof thiedemann of martin gaal!

Groetjes Anneloes